Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8,472 záznamů.  začátekpředchozí8453 - 8462další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.67 vteřin. 

Světové kulturní a přírodní dědictví a jeho právní úprava
Hlávková, Hana ; Stejskal, Vojtěch (vedoucí práce) ; Žákovská, Karolina (oponent)
74 7. Závěr V předcházejících šesti kapitolách jsem se snažila popsat problematiku právní úpravy světového kulturního a přírodního dědictví. Mým úmyslem bylo osvětlit jakými právními prostředky je zajišťována ochrana světového dědictví. Téma je to značně obsáhlé, proto jsem vybrala úmluvy a zákony, které z mého pohledu jsou podstatné a těm jsem se věnovala podrobněji. V páté kapitole jsem se zmínila také o úpravě v rámci Evropských společenství. Považovala jsem to za důležité vzhledem k aktuálnosti tohoto tématu. Světové kulturní a přírodní dědictví je hodnotou, která příznivě ovlivňuje život společnosti. Jeho prostřednictvím se z generace na generaci přenášejí materiální i duchovní hodnoty, vytvořené za celou existenci lidstva, je zdrojem vzdělanosti občanů, napomáhá vytváření jejich sounáležitosti s obcemi, regiony i státem, spoluvytváří pozitivní obraz České republiky v zahraničí. Významně se podílí i na ekonomice České republiky, protože představuje základní podmínku prosperity tzv. turistického průmyslu. Pojetí přírody a kulturních památek jako součásti světového dědictví lidstva a jejich ochrany jako mezinárodního zájmu, a ne pouze zájmu státu, na jehož území se nachází, se dostalo mezinárodního uznání na konferenci OSN ve Stockholmu v roce 1972. Postupné přijetí tohoto pojetí je pokrok s ohledem na...

Dramatická výchova - výchova člověka? Dramatická výchova - příprava herce?
Klinecká, Kristýna ; Svobodová, Radmila (oponent) ; Marušák, Radek (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá úlohou divadelního umění v oboru dramatické výchovy. Označuje styčné body rozvoje uměleckého (divadelního) a osobnostně sociálního, psychologického. Obsahuje analýzu teoretického zázemí oboru dramatická výchova v literatuře a reflexi praktického výzkumu. Ten probíhal jednak ve formě rozhovorů s pedagogy dramatické výchovy, jednak dotazníkového šetření mezi současnými i bývalými žáky dramatické výchovy. Vyhledávám a upozorňuji na rozdíly pojetí oboru v literatuře i v praxi a reflektuji dopad těchto rozdílů. Klíčová slova: Dramatická výchova, divadlo hrané dětmi, rolová hra dětí, osobnost učitele dramatické výchovy, osobnostně sociální výchova, pedagogický cíl, pedagogická metoda, princip psychosomatické jednoty.

Výzkum možností etopedické prevence v artefiletickém přístupu (tvořivě-expresivní dílna v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc Klokánek)
Beranová, Anežka ; Valešová Malecová, Barbara (oponent) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce)
Tématem této práce je výzkum možností etopedické prevence při využití artefiletického pojetí výchovy a vzdělávání. Výzkum je pojat jako kvalitativní akční výzkum. Jádrem práce a zkoumání je návrh a ověření výtvarně zaměřeného artefiletického programu "Tvůrčí dílna". Program je navržen pro práci s dětmi mladšího a staršího školního věku umístěnými v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc Klokánek a zaměřuje se na prevenci syndromu CAN, psychické deprivace v dětství, poruch chování a emocí. V práci jsou identifikovány tyto hlavní fenomény a jejich vzájemné vztahy: artefileticky pojatý program "Tvůrčí dílna", konkrétní problémy dětí a vývoj dítěte v průběhu programu - pomocí nich popisujeme vztah mezi artefiletikou a etopedickou prevencí.

Islám a křesťanství se zohledněním ženské otázky. Srovnávací studie
Ujhelyiová, Zuzana ; Kohut, Pavel Vojtěch (vedoucí práce) ; Červenková, Denisa (oponent)
ResuméResuméResuméResumé Zuzana Ujhelyiová Islám a křesťanství se zohledněním ženské otázkyIslám a křesťanství se zohledněním ženské otázkyIslám a křesťanství se zohledněním ženské otázkyIslám a křesťanství se zohledněním ženské otázky Srovnávací studie Diplomová práce Tato studie se zabývá křesťanstvím a islámem s cílem představit tato náboženství se zohledněním postavení žen v daném náboženském systému. V úvodu práce se nejprve obecně zamýšlíme nad směřováním člověka k transcendentnu s ohledem na aktuálnost islámu v dnešní době. Na fenomén islámu nahlížíme z hlediska historického, z pohledu katolické církve, následuje krátký exkurz do historie islámu na území České republiky. Následně v práci porovnáváme celý systém daných náboženství. Popis struktury víry zohledňuje pojetí Boha, svatých písem, obsahu víry a eschatologického směřování. Dále představujeme srovnání etiky, společenství, prvků víry a slavení svátků. V kapitole věnované mystice po celkovém srovnání přibližujeme dva muslimské mystiky a podrobněji se zaměřujeme na duchovní rovinu obou náboženských systémů. Po představení rituálů spojených s životem věřícího v daném náboženství se věnujeme postavení ženy a její roli matky a manželky. Klíčové pojmy: Křesťanství Islám Ženy Mystika Náboženská praxe Počet znaků: 284 682

Rabi Nachman z Braclavi a jeho učení
Engelthaler, Vít ; Holubová, Markéta (vedoucí práce) ; Arava-Novotná, Lena (oponent)
Cílem předložené diplomové práce je představit osobnost rabiho Nachmana z Braclavi (1772 - 1810) a jeho nauku o hitbodedut jako jeden z charakteristických rysů jeho učení. První část je věnována popisu základních životních událostí rabiho Nachmana a jeho vnitřního světa. Druhou část tvoří překlad úvodu a vybraných částí Hištapchut ha-nefeš (Vylévání duše) - zásadního braclavského díla, jež se zabývá hitbodedut. Na základě tohoto překladu a vybraných částí braclavského esoterického textu Megilat setarim (Svitek tajemství) se práce dále soustředí na otázku mesiášského vědomí rabiho Nachmana a jeho roli v mesiášském procesu. V závěrečné části se práce zabývá popisem charakteru mystické zkušenosti v pojetí rabiho Nachmana a výkladem nauky o hitbodedut.

Vnímání strachu u dětí
Zradičková Šafránková, Karla ; Mertin, Václav (oponent) ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce)
Strach patří nevyhnutelně k našemu životu. Provází nás od narození až do smrti. Ačkoli je strach vnímán povětšinou velice negativně, je pro člověka užitečným průvodcem a zcela přirozeným jevem. Tématem naší diplomové práce je popsat způsob vnímání strachu u dětí předškolního věku a strategie zvládání situací, v nichž se mají se svým strachem utkat. Konkrétně sledujeme, čeho se dnešní děti předškolního věku bojí a na čem jsou založeny strategie, které napomáhají s emocí strachu úspěšně bojovat. Diplomová práce má dvě hlavní části. V teoretické části se snažíme o vymezení pojmů strach a s ním souvisejícího úzkost, věnujeme se také pojetí této emoce v různých psychologických školách, popisujeme emoci strachu v ontogenezi jedince. Krátce se zastavujeme také u emoční regulace a copingových strategií. V empirické části pak rozebíráme výsledky jednotlivých námi zvolených metod a dáváme je do vzájemné souvislosti. Pro zjištění výše uvedených cílů jsme sestavili skupinový program, který se skládal z několika na sebe navazujících úkolů. Do programu jsme zahrnuli krátký polostrukturovaný rozhovor s dětmi, metodu "skupinový teploměr", kresbu na zadané téma a "skupinové divadélko". Prováděli jsme kvalitativní a kvantitativní analýzu dat a zjištěné výstupy jsme porovnávali mezi sebou. Pracovali jsme s dětmi předškolního...

Klíčové kompetence trenéra - pilotní projekt
Zemanová, Vladěna ; Rychtecký, Antonín (oponent) ; Kovář, Karel (vedoucí práce)
SOUHRN Ndzev: Klicove kompetence trenera - pilotniprojekt Autor: Vladena Zemanovd Cile prdce: Na zdklade teoreticke cdsti diplomove prdce se pokusit sestavit pilotni dotaznik, ktery by reflektoval soucastne dva pfistupy k trenerske prdci a tim je vzdeldni (podle noveho modelu pojeti sytemu celozivotniho vzdeldvdni) a vyznam klicovych kompetenci v cinnostech trenera. Metodika: Pomoci reserse literatury sestavit dotaznik, ktery se sklddd ze dvou hlavnich cdsti, prvni cast tykajici se vzdeldni s ndzvem Trener Q a druhd cast Kompetence Q, kterd respondentum klade otdzky tykajicich se cinnosti vjednotlivych dimenzich klicovych kompetenci. Vysledky: Pilotni dotaznik se podafilo sestavit, diky samotne konstrukci dotazniku se he v dalsich setfenich vyvarovat zjistenym chybdm a nepfesnostem. Cast dotazniku tykajicich cinnosti vjednotlivych dimenzich klicove kompetence i otestovat. Klicovd slova: trener, klicove kompetence, vzdeldni, schopnosti, dovednosti, osobnost

Etika Petera Singera jako výzva pro tradiční morálku
Šestáková, Kateřina ; Čapek, Jakub (oponent) ; Dvořák, Petr (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá nejkontroverznějšími důsledky preferenčního utilitarismu v Singerově pojetí, a to především ve třech oblastech: 1) Singerova kritika lidského postoje ke zvířatům a z ní pramenící požadavek vegetariánství; 2) Singerovo odmítnutí myšlenky absolutní posvátnosti lidského života vedoucí k obhajobě interrupce, infanticidy a eutanázie a 3) Singerovo přesvědčení, že máme morální povinnost finančně přispívat na chudé ve třetím světě až do té míry, kdy na tom nebudeme o moc lépe než oni. Zároveň se pokouším nabídnout základní přehled argumentů Singerových kritiků. Ve své vlastní kritice jsem vůči Singerovi poměrně vstřícná a omezuji se ve většině případů na kritiku zevnitř. Kromě vlastních argumentů a příkladů se snažím podělit i o své osobní zkušenosti a emoce, protože si myslím, že si toto téma právě takový přístup zasluhuje.

Mladiství ve výkonu trestního opatření odnětí svobody
Petriščová, Alena ; Šotolová, Eva (oponent) ; Bajcura, Lubomír (vedoucí práce)
Cílem této práce je zjistit a alespoň částečně analyzovat současný stav výkonu trestního opatření odnětí svobody mladistvých odsouzených a možnosti zacházení především z jejich hlediska pohledu. Zaměřila jsem se na osobnost mladistvého odsouzeného jako uživatele veškerých služeb poskytovaných věznicí. Tohoto cíle bych chtěla v praktické části docílit pomocí částečně standardizovaných rozhovorů. Praktickou část dále doplním několika kasuistikami klientů. Respondenti pro praktickou část budou vybrání z věznice Všehrdy. Touto problematikou se zabývá odborná česká i zahraniční literatura především v souvislosti porovnávání s alternativními tresty. Pokud jsem měla možnost zjistit, problematikou mladistvých se z tohoto úhlu pohledu zatím nikdo nezabýval, proto se domnívám, že by se práce mohla stát přínosem, zejména ve vztahu k současným trendům a modernímu pojetí penologie. Teoretickými východisky této práce budou poznatky nejen z České republiky, ale rovněž informace a výzkumy získané v zahraničí

Tůma Přeloučský. Osobnost a dílo zapomenutého biskupa v kontextu nejstarších dějin jednoty bratrské.
Petrasová, Karolina ; Funda, Otakar A. (oponent) ; Čornej, Petr (vedoucí práce)
Osobnost Tůmy Přeloučského (*kolem 1435 11518) je zajímavá z několika důvodů. Prakticky celý svůj dospělý život strávil Tůma v řadách jednoty bratrské, stál u jejího zrodu, v roce 1467 byl zvolen jedním z prvních tří bratrských kněží, na přelomu 15. a 16. století se účastnil sporu o vztah bratří k světské moci, z kterého vyšel poražen. Dalších dvacet let sloužil své církvi jako biskup a sudí. Ani stáří a změny ve věrouce jednoty, které bratrský kněz nelibě nesl, mu neubrali na energii a zaujetí, s kterými obhajoval oprávněnost existence perzekuované jednoty ve své apologeticko-polemické činnosti. Právě z obranných a polemických spisů se skládá Tůmovo dochované literární dílo, čítající několik listů adresovaným světským vrchnostem, na jejichž panství prosperovaly bratrské sbory, a rozsáhlou věroučnou polemiku s kališnickým knězem. Spisy bratrského kněze, jemuž se nedostalo univerzitního vzdělání, který však díky vlastnímu studiu nabyl pověsti "muže dosti učeného" , v sobě nesou několik zajímavých prvků. Je to především Tomášovo pojetí teologie dějin, inspirované starozákonními příběhy a táborským učením, zdroji ve staré jednotě naprosto okrajovými. Podobně neobvyklý je také Tůmův smysl pro ironii a nadhled, který kontrastuje s přísností, strohostí a důsledným biblicismem apologetických spisů první generace...