|
Françoise Dolto - osobnost francouzské pedagogiky 20. století
Říhová, Nikola ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Bakalářská práce pojednává o životě francouzské psychoanalytičky a pediatričky Françoise Dolto. Práce se zabývá jejím životem, vymezením podstatných momentů v jejím profesním vývoji. Shrnuje její teoretické myšlenky, které se týkají vzdělávání a výchovy dítěte, psychoanalýzy dítěte a také se dotýká jejího dopadu na současnou pedagogickou praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Françoise Dolto, pedagogika, psychoanalýza, poruchy autistického spektra, výchova
|
|
Homesharing pohledem nezapojených nestátních neziskových organizací
VANÍČKOVÁ, Kristýna
Diplomová práce se věnuje tématice homesharingu a shrnuje jeho realizaci v České republice. Diplomová práce si stanovuje dva cíle. Zmapovat, jaký je názor pracovníků nezapojených nestátních neziskových organizací (dále jen NNO) na potřebnost služby homesharing v krajích, kde není homesharing zastoupen, a zjistit názor pracovníků nezapojených NNO na organizaci homesharingu v České republice. Výzkum je realizován kvalitativní výzkumnou strategií pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Pro výběr výzkumného souboru je zvolena metoda záměrného (účelného) výběru. Výzkumný soubor tvoří 13 vedoucích pracovníků NNO nacházející se v krajích, kde není homesharing zastoupen, a 1 programová manažerka NNO Abakus - nadační fond zakladatelů Avastu. Analýza výsledků je provedena otevřeným kódováním a axiálním kódováním a je vytvořen paradigmatický model. Získaná data jsou zpracována softwarem ATLAS.ti 8. Analýza dat ukazuje, jak pracovníci NNO vnímají české pojetí homesharingu, jeho potřebnost a také jeho organizaci. Pracovníci nezapojených NNO vnímají potřebnost homesharingu převážně v souvislosti s rapidním nedostatkem sociálních služeb pro osoby s poruchou autistického spektra právě v odpoledních hodinách či o víkendech. Výsledky ukazují, že by se homesharing mohl stát doplňkem sociálních služeb. Ne všechny oblasti organizace homesharingu vnímají pracovníci NNO kladně. Výsledky ukazují nedostatečnou propagaci a nedostatečné rozmístění NNO poskytující homesharing. Z výzkumu vyplývá spíše nezájem ze strany pracovníků o zařazení služby homesharing. Diplomová práce obsahuje subjektivní hodnocení homesharingu pracovníků nezapojených NNO, které může sloužit jako zpětná vazba pro NNO organizující homesharing v České republice. Práce může být dále využita jako zdroj informací pro širší veřejnost zajímající se o české pojetí homesharingu.
|
|
Rozvoj sociálních dovedností u dětí s PAS v předškolním věku
NOVÁ, Andrea
Tato bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj sociálních dovedností u dětí s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) v předškolním věku. Cílem práce je nejprve zjistit úroveň sociálních dovedností u vybraného dítěte s PAS v předškolním věku. Na tomto základě následuje samotná tvorba pomůcky, určená k rozvoji vybrané problematické sociální dovednosti, a její pilotáž. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části je čtenáři představena základní terminologie a charakteristika pojmů PAS. Je zde představena tzv. autistická triáda, tedy projevy a problémové oblasti PAS. V této části dále nalezneme vysvětlení termínu sociální dovednost, představení problematiky rozvoje těchto dovedností u dětí s PAS a možnosti jejich rozvoje. Teoretická část dále představuje principy strukturovaného učení a současnou nabídku didaktických pomůcek pro žáky s PAS. Cílem praktické části je v první řadě zjistit u vybraného dítěte s PAS předškolního věku problematickou sociální dovednost, a to na základě pozorování, analýzy dat, rozhovorů s rodiči dítěte a pedagogy ve speciální MŠ. V neposlední řadě také za pomocí screeningové metody CARS2-ST. Po zjištění bude vytvořena didaktická pomůcka, pomocí které bude vybraná problematická sociální dovednost rozvíjena. Uplatnění této práce bude zejména mezi pedagogy pracující s dětmi s PAS. Práce bude nápomocná při tvorbě didaktických pomůcek sloužících k rozvoji sociálních dovedností.
|
|
Možnosti využití systémů alternativní a augmentativní komunikace v hodinách tělesné výchovy u žáků s pervazivní poruchou
Vyvialová, Kristýna ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Pavlová, Ilona (oponent)
Název: Možnosti využití systémů alternativní a augmentativní komunikace v hodinách tělesné výchovy u žáků s pervazivní poruchou. Cíle: Cílem práce je zkoumání možností využití piktogramů, jakožto metod alternativní a augmentativní komunikace (AAK), pro podporu komunikace žáků s poruchou autistického spektra (PAS) v hodinách tělesné výchovy (TV). Metodologie: Práce je založena na teoreticko-empirických metodách. V první fázi výzkumu byla vytvořena metodika SOP (slovo, obrázek, pohyb), využitelná pro testování i vedení TV u jedinců s poruchou komunikace. Ve druhé fázi byla metoda testována u souboru pěti studentů s PAS (věk 18-20 let, 2 ženy, 3 muži) studujících na střední škole speciální. Kvalitativní šetření zahrnovalo tyto metody sběru dat: třífázový test porozumění tělovýchovnému názvosloví, diagnostika nezávislými pedagogickými pracovníky v hodinách a participantní hodnocení výzkumníkem. Intervence spočívala v realizaci uceleného 4měsíčního programu rozvoje komunikačních schopností metodou SOP v hodinách TV s podporou v dalších hodinách. Ve třetí fázi výzkumu probíhalo dotazování učitelů na jejich zkušenosti, názory a potřeby v oblasti využívání metod AAK. Výsledky: V rámci práce byla vytvořena metodika SOP (slovo, obrázek, pohyb), kterou lze využívat pro testování i přímou práci v hodinách....
|
|
Využití terapeutických metod u dětí s PAS
HAŠKOVCOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zaměřuje na využití terapeutických metod u dětí s PAS. Cílem práce je sumarizovat teoretické poznatky v oblasti využití terapeutických metod u dětí s PAS a na tomto podkladě prozkoumat možnosti terapií pro děti s PAS v České republice a objasnit způsob jejich fungování. Součástí práce je výzkum realizovaný na pomocí kvalitativní výzkumné strategie, kdy výzkumnou metodou vícezdrojového polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo 10 terapeutů, výsledky rozhovorů s nimi byly zpracovány otevřeným kódováním a graficky zpracovány v programu Atlas.ti.
|
|
Podpora sebeobeobslužných dovedností u dětí s poruchou autistického spektra prostřednictvím metod aplikované behaviorální analýzy
Bergmannová, Klára ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou učení sebeobslužných dovedností u dětí s poruchou autistického spektra prostřednictvím metod aplikované behaviorální analýzy. Teoretická část práce předkládá legislativní rámec vzdělávání v České republice se zaměřením na speciálně pedagogické poradenství a poskytování podpůrných opatření ve vzdělávání. Dále jsou charakterizovány poruchy autistického spektra a vymezena základní teoretická východiska aplikované behaviorální analýzy. Empirická část diplomové práce je dělena na dvě části, přičemž první z nich si klade za cíl předložit teoretická východiska problematiky nácviku používání toalety, zpracovaná převážně ze zahraniční literatury, a dále zahraniční studie uskutečněné na dané téma. Druhá část empirické části práce obsahuje případovou studii dvou dětí s poruchou autistického spektra. Při zpracování empirické části diplomové práce byly využity techniky: analýza prostudované literatury, přehledové zahraniční studie, analýza dokumentů a případová studie. Informanty případové studie byly dvě děti s poruchou autistického spektra, které nácvik používání toalety prostřednictvím metod aplikované behaviorální analýzy absolvovaly. Případová studie vychází z dat z behaviorální intervence zaměřené na nácvik používání toalety. Na základě analýzy dat případové studie...
|
|
Zásady holismu a humanismu v péči o pacienta s poruchou autistického spektra
VLKOVÁ, Blanka
Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu problémových situací v ošetřovatelské péči z pohledu pečujících osob o pacienty s poruchou autistického spektra (PAS), mapování specifických potřeb pacientů s PAS a mapování poskytované ošetřovatelské péče o pacienty s PAS z pohledu sester. Je rozdělena do dvou částí. První část slouží pro teoretický úvod a nastínění současného stavu problematiky ošetřování pacientů s PAS. Empirická část má podobu kvalitativně-kvantitativního výzkumného šetření a je pro větší přehlednost rozdělena do několika částí. První část výzkumu se zaměřovala na získání dat od probandů pečujících o osoby s PAS. Pro účely této části byla vybrána kvalitativní forma výzkumného šetření za použití metody polostrukturovaného rozhovoru. Této části výzkumného šetření se zúčastnilo 9 participantů. Druhá část výzkumu se zaměřovala na potvrzení či vyvrácení tvrzení probandů z první části šetření a potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz. Pro účely zpracování této části bylo vybráno kvantitativní výzkumné šetření za použití metody nestandardizovaného dotazníku, který byl vytvořen autory práce. Dotazníky byly distribuovány v tištěné a elektronické formě, vzhledem k epidemiologickým opatřením v ČR. Celkem se této části účastnilo 212 respondentů. Mezi hlavní výsledky první části výzkumného šetření patří seznam problémových situacích, které mají vliv na chování pacienta s PAS a celkový průběh při poskytování ošetřovatelské péče. Dále byly zjištěny specifické a individuální potřeby osob s PAS, mezi které patří potřeba spánku, výživy, afiliace, potřeba uspořádávání, potřeba smyslového vnímání a vědomí a soběstačnost v denních činnostech. Z výsledků kvantitativní části výzkumného šetření bylo zjištěno, jakým způsobem je zdravotnický personál schopný komunikovat s pacienty s PAS a jaké prostředky při ošetřovatelské péči o ně využívají. Dále byla zmapována náročnost uspokojení potřeb z hlediska zdravotnického personálu a jejich zájem o přiblížení dané problematiky. Při testování stanovených hypotéz byla potvrzena pouze hypotéza č. 3 - U pacientů s poruchou autistického spektra je ošetřovatelská péče více individualizovaná než u pacientů bez poruchy autistického spektra. Hypotéza č. 1 - Sestry v klinické praxi používají při komunikaci s pacienty s poruchou autistického spektra více verbální komunikaci než neverbální komunikaci a hypotéza č. 2 - Uspokojení psychologických potřeb je u pacientů s poruchou autistického spektra náročnější než uspokojení potřeb biologických, potvrzeny nebyly.
|
|
Příprava předškolního dítěte s PAS na vstup do školy
SVOBODOVÁ, Pavlína
Bakalářská práce se zabývá přípravou předškolního dítěte s poruchou autistického spektra (PAS) na vstup do základní školy. Hlavním cílem bakalářské práce je ověřit možnosti využití Edukačně-hodnotícího profilu dítěte s poruchou autistického spektra do sedmi let při uplatňování individuálně zaměřených způsobů přípravy na vstup do školy. Teoretická část této bakalářská práce se zabývá PAS neboli pervazivními vývojovými poruchami. K PAS se velmi často přidružují i jiné vývojové poruchy, proto je práce zaměřena i na mentální retardaci. V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum, který je provedený v mateřské škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona. Jsou zde prezentovány kazuistiky vybraných dětí. Tato část se zaměřuje na možnosti využití Edukačně-hodnotícího profilu k vytvoření plánu individuální intervence. Za pomoci pozorování a přímé práce s dítětem jsou jednotlivé položky v profilu vyplněny a na podkladě jeho hodnocení je stanoven stupeň vývojové úrovně dítěte předškolního věku. V praktické práci je zjištěno, že Edukačně-hodnotící profil je plně postačující pro poskytnutí individuální intervence konkrétnímu dítěti s PAS.
|
|
Sociální práce s rodinou, ve které žije dítě s autismem
JUŘÍKOVÁ, Marcela
Bakalářská práce se zabývá sociální prací s rodinou dítěte s některou z poruch autistického spektra v prostředí rané péče, načež cílem této práce je uvést možnosti podpory a pomoci rodinám s autismem z hlediska sociální práce zejména rané péče. Práce obsahuje nejen obecnou a konkrétní charakteristiku dítěte s autismem a jeho rodiny, ve které žije, ale také komplexní nabídku sociálních služeb, přehled o dostupných příspěvcích a sociálních dávkách, na něž má rodina v takové situaci nárok. V poslední kapitole je práce doplněna skutečnými příběhy rodin s autistickým dítětem.
|
|
Zvládání zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra
BAUEROVÁ, Denisa
Tématem této práce je Zvládání zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra. Hlavním cílem bakalářské práce je zmapovat možnosti, které se rodičům dětí s poruchou autistického spektra nabízejí pro kompenzaci stresových, respektive zátěžových faktorů vznikajících vtéto souvislosti na Českobudějovicku. Dílčím cílem je zmapovat, jaká zařízení a aktivity sociálních služeb je možné využít pro informanty v cílové skupině. K naplnění uvedeného cíle byl využit kvalitativní výzkum. V rámci zvolené strategie byl vybrán výzkumný vzorek, kterým byli rodiče dětí s poruchou autistického spektra žijící či využívající služby na Českobudějovicku. Výběr komunikačních partnerů probíhal přes instituci zabývající se problematikou PAS a následně technikou tzv. snowball sampling. Data byla získávána metodou dotazování, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Poté byla tato data vyhodnocena pomocí otevřeného kódování a interpretativní fenomenologické analýzy. Z výsledků vyplývá, že informanti využívají možnost rozdělení zátěže mezi členy rodiny, přátele, či využívají pomoc odborníka voblasti psychiatrie. Další možností, která některým z informantů pomáhá v oblasti ekonomického zajištění rodiny, jsou sociální dávky. Též bylo zjištěno, že polovina informantů spolupracuje s organizacemi, které těmto nabízejí řadu možností, které oslovení mohou v rámci zajištění potřeb dítěte a rodiny využít. Z výsledků je rovněž zjevné, že rodiny jsou informovány o existenci zařízeních pro osoby s poruchami autistického spektra a jejich rodiny. Tato jsou zmapována v teoretické části práce. Z výzkumu také vyplynulo, že většina komunikačních partnerů vnímá přeplněné kapacity v zařízeních pro osoby s PAS. Polovina by pak uvítala zvýšení kapacit v těchto zařízeních, popřípadě založení dalších organizací pro danou cílovou skupinu. Tato práce a zjištěné výsledky z ní vyplývající mohou sloužit jako informační zdroj pro osoby a instituce, zabývající se problematikou poruch autistického spektra a s tím souvisejících faktorů. Lze ji použít také jako osvětový materiál v této oblasti.
|