Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  předchozí7 - 16dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Digitální technologie - tvorba didaktických materiálů pro 2. stupeň ZŠ
Šmíd, Radek ; Brom, Cyril (vedoucí práce) ; Černochová, Miroslava (oponent)
V roce 2023 začala v České republice platit revize rámcového vzdělávacího programu. Hlavní změnou bylo nahrazení vzdělávací oblasti Informační a komu- nikační technologie oblastí Informatika. Nové učivo bylo podpořeno vytvořením mnoha vzdělávacích materiálů. Nejméně dostupných materiálů se ale věnovalo části "Digitální technologie". V této práci jsme vytvořili nové materiály, které tento nedostatek pomohly částečně vylepšit. Konkrétně jde o čtyři listy, které vysvětlují strukturu a principy fungování internetu. Listy lze například rozdat žákům nebo vytisknout jako plakát do třídy. Ověřování didaktických kvalit listů proběhlo ve dvou fázích: během individuálních rozhovorů a v rámci hromad- ného testování. Během tvorby jsme listy ukázali patnácti druhostupňovým žá- kům v rámci individuálního rozhovoru. Žáci nejprve pomocí metody think aloud popsali, co vidí. Pak byli dotazováni na informace obsažené v listech. Přepisy rozhovorů s žáky jsme využili k vylepšení srozumitelnosti materiálů. Při hro- madném testování jsme hotové listy rozdali k prostudování (20 minut) vzorku 92 žáků (11-14 let). Znalosti žáků jsme ověřili pomocí pre a post testů. Sta- tistická analýza výsledků odhalila pozitivní vliv prostudování listů na znalosti studentů (d = 0,5; p < 0,001). Materiály jsou v příloze práce. Jsou...
Hodnocení žáků středních škol ve výuce informaticky zaměřených předmětů
Círal Sedláček, Martin ; Černochová, Miroslava (vedoucí práce) ; Novák, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá hodnocením žáků středních škol v informaticky zaměřených předmětech studijního oboru Informační technologie 18-20-M/01 v ČR. Pro informaticky zaměřené předměty není pro učitele k dispozici metodika pro hodnocení žáků a učitelé si hodnocení přizpůsobují vlastním potřebám a podmínkám dané školy. Cílem teoretické části práce je seznámit čtenáře s problematikou hodnocení na základě analýzy odborné literatury k problematice školního hodnocení na SŠ v informaticky zaměřených předmětech. Teoretická část práce popisuje teoretické poznatky v oblasti hodnocení žáků. Seznámíme se s možnostmi a druhy hodnocení, metodickými přístupy k hodnocení, jejich využití, výhody a nevýhody. Tyto poznatky jsou podloženy odbornou literaturou a dále interpretovány. Cílem praktické části je zjistit, jakým způsobem učitelé hodnotí žáky v informaticky zaměřených předmětech, jaké metody a přístupy v jednotlivých předmětech využívají, jak přistupují k hodnocení výsledků učení a práce svých žáků. Výzkum byl proveden mezi n = 63 učiteli SŠ v ČR s použitím dotazníkové metody. Z výsledků výzkumu vyplývá, že v hodnocení žáků přetrvávají starší koncepty hodnocení jako například testování, hodnocení známkami, ale objevují se i moderní koncepty jako je formativní hodnocení, hodnocení výstupů apod. Je důležité,...
Digitální gramotnost v oboru Informatika
Pečenka, Jakub ; Vaňková, Petra (vedoucí práce) ; Leipert, Jiří (oponent)
Předmětem této diplomové práce je zkoumání digitální gramotnosti v oboru Informatika. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy digitální gramotnost, digitální kompetence a rámec digitálních kompetencí. Tyto rámce, které se používají pro podrobnější definování a hodnocení digitálních kompetencí, jsou následně analyzovány, popsány a navzájem porovnány. Poté je na základě vybraných zdrojů popsána digitální gramotnost současných českých pedagogů. Dále je popsána v současnosti probíhající revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jež do rámcového vzdělávacího programu přidává kompetenci digitální a vzdělávací obor "Informační a komunikační technologie" nahrazuje novým vzdělávacím oborem "Informatika". Závěrem teoretické části jsou analyzovány dostupné podklady pro přípravu výuky Informatiky v souladu se zmíněnou revizí. V praktické části je navrženo patnáct výukových aktivit do hodin nové Informatiky pro různé třídy druhého stupně základních škol. Aktivity jsou rozděleny do čtyř kategorií zmíněných v revizi: "Data, informace a modelování", "Algoritmizace a programování", "Informační systémy" a "Digitální technologie". V následující kapitole je popsán a zhodnocen průběh osmi vybraných aktivit, které byly realizovány v hodinách informatiky šesté a sedmé třídy a v hodinách volitelné...
Funkce a využití učebnic pro výuku informaticky zaměřených předmětů vzdělávací oblasti ICT na středních odborných školách v ČR
Soucha, Filip ; Černochová, Miroslava (vedoucí práce) ; Neumajer, Ondřej (oponent)
Cílem diplomové práce je zjistit, zda žáci a učitelé na středních odborných školách a středních odborných učilištích využívají tištěné učebnice IKT, jakým způsobem využívají jakých důvodů případně tištěné učebnice nepoužívají jak si představují ideální tištěné učebnice pro IKT předměty Teoretická část se zabývá pojmem učebnice a oučasný tištěných učebnic výzkumné části jsou představeny výsledky kvantitativního výzkumného šetření alizovaného mezi žáky vybrané střední odborné školy a středního odborného učiliště učiteli různých středních odborných škol a středních odborných učilišť Výzkumné šetření bylo provedeno pomocí dotazníkového šetření. Dotazník pro žáky se skládal z položek. Dotazník pro učitele z 16 položek. výzkumného šetření že žáci tištěné učebnice nevyžadují ani nepotřebují. Stejně tak i pro učitele tištěné učebnice nejsou hlavním zdrojem informací v předmětech IKT, přestože někteří je využívají k sestavování učebního plánu, rozvržení si látky nebo zadávání domácích úkolů. Jako představu ideální učebnice mají učitelé sadu tematicky zaměřených učebnic vždy na jednu oblast. Protikladem jsou žáci, kteří ani nemají představu ideální učebnice měla vypadat, zřejmě kvůli pohlcení moderními technologiemi, které u žáků způsobuje nevyužívání tištěných učebnic. KLÍČOVÁ SLOVA učebnice, adolescent, učitel
Rozvoj algoritmického myšlení na střední škole pomocí programovatelných robotických systémů
Černý, Ondřej ; Jeřábek, Tomáš (vedoucí práce) ; Štípek, Jiří (oponent)
This thesis explores the use of educational robots in algorithmic thinking development on a high school student level. In the first part of this thesis the foundational materials from various authors are examined. The approaches to the teaching of algorithmic thinking are analysed, current positions are defined, and possible future developments are proposed in accordance with the requirements of the curricular documents. The work first defines the general theoretic concepts and then moves on to specific technical solutions of the individual robotic systems. The aim is to identify the most effective robotic system for our specific teaching purposes. The second part of the paper presents 8 teaching lessons employing the robotic system EDISON. These lessons were carried out in a high school in Usti nad Labem. The lessons were analysed, and the effectiveness was verified using the action research methodology. The summary of the methodological notes could be the necessary sources for another teacher using this educational tool. KEYWORDS algorithmic thinking, algorithmic structures, computer science, educational robotics, educational coding

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   předchozí7 - 16dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.