Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 96 záznamů.  začátekpředchozí67 - 76dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Koncept čtyř ročních období v českém jazyce
Pevná, Lucie ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
RESUMÉ Diplomová práce zkoumá čtyři roční období skrze teorii jazykového obrazu světa. Respektuje hledisko etnolingvistické - soustředí se na české vnímání skutečnosti, objektem zájmu je především počasí a příroda proměňující se v rámci čtyř ročních období. Člověk vnímá měnící se roční období smyslově - zrakem, sluchem, čichem i dotekem. Každé roční období je jedinečné, vymezuje se vůči ostatním, především prostřednictvím typických stereotypů (automatizovaných představ o něm), prototypů (hlavních reprezentantů) a konotací (asociativních představ o přírodních fázích), přitom se tyto jednotlivé představy spojují (kolokují) s některými slovy, a vytváří tak nová pojmenování, ve kterých je dané roční období zakódováno. Podle principu antropocentrismu vnímáme jednotlivé astronomické a meteorologické jevy personifikovaně, přisuzujeme přírodě a světu kolem nás lidské vlastnosti a chování. Motto této práce zní "A na jaře už nezaseju", čímž máme na mysli součinnost dvou konceptuálních schémat (cyklu a cesty) a zároveň spojení a podobné vnímání měnící se přírody s fázemi lidského života. Rozdíl mezi nimi je v tom, že člověk vždy dojde konce své cesty, kdežto příroda se na základě cykličnosti po zimním spánku opět probudí.
Frazémy v norštině a v češtině - srovnání z hlediska kognitivní lingvistiky
Payneová, Marie ; Štajnerová, Petra (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
V této práci se zabýváme analýzou výrazů - především výrazů metaforických a frazeologických - v češtině a v norštině, které obsahují "zvířecí" motiv jakožto jádro. Metodologicky vycházíme z pojetí kognitivní lingvistiky, konkrétně pak z úžeji vymezené koncepce kognitivní lingvistiky, tzv. polské etnolingvistické školy, s přihlédnutím k pojetí metafory a symbolu z hlediska hermeneutické filozofie. Popisujeme a dokládáme některé principy týkající se vnímání a konceptualizace zvířat společné oběma zkoumaným jazykům a poukazujeme na určité sémantické souvislosti v rámci zvolené tematiky. Konkrétně se pak blíže věnujeme výrazu vlk a porovnáváme jazykový obraz tohoto kontroverzního zvířete v češtině a v norštině.
Abstraktní úlohy u ptáků - prostorový vs neprostorový typ úlohy
Janská, Iveta ; Landová, Eva (vedoucí práce) ; Vlček, Kamil (oponent)
Práce porovnává abstraktní úlohy prostorového typu (radiální bludiště a jeho analogy, vnímání geometrie prostoru) s abstraktními úlohami neprostorového typu (tvorba konceptu, kategorizace, transitive inference) u ptáků. Protože každá z úloh má svoji specifickou metodiku, jsou porovnány podle typu metodiky v jednotlivých tématických skupinách, které jsou dále mezi sebou diskutovány. Práce je dále doplněna o teorie srovnávající kognitivní schopnosti ptáků se schopnostmi člověka jako je koncept seberozpoznávání (self-recognition), epizodická paměť (episodic-like memory) a koncept "theory of mind".
Obraz jako příklad a vzor v kontextu jeho vlivu a rozšíření na prožívání života člověka
Nohejl, Jiří ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Vojtěchovský, Miroslav (oponent)
Ústředním tématem této práce je snaha definovat obraz jako vizuální zkušenost. Takové vnímání obrazu lze uchopovat jako interakci člověka, kde se tento obraz stává informační jednotkou, která pro člověka může představovat možnost, příklad, vzor. Důraz je v tomto textu kladen na proces samotné percepce jedince a na způsob interakce s akcentem na kontext sociálního učení a napodobování. Podstatnou rovinou je analýza principů této interakce vyúsťující v představení jednotlivých interakčních modelů zastřešujících tyto procesy. Struktura práce je členěna do 10 hlavních kapitol. V nich se autor pokusil představit kategorie, jako jsou vnímání, definování obrazu, napodobování jako nástroj kulturního přenosu, představení jednotek tohoto přenosu, vlastní proces interakce a analogický příklad jednotlivých základních rolí, které jedinec v této interakci zastává. Jako nadstavba jsou uvedeny tři analogie těchto rolí, které odkazují na antropologickou univerzální interakci, která popisuje člověka jako sběrače a lovce. Ty mají za úkol lépe ilustrovat formu lidského způsobu prožívání. V závěru je uvedena reflexe nad tématem a jsou zde popsány možnosti a východiska, které tato práce může v praktické podobě poskytnout.
Obraz stáří a institucí péče o seniory. Reprezentace v deníku Blesk.
Stehlíková, Zuzana ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Trusinová, Romana (oponent)
Diplomová práce se zabývá reprezentací a kategorizací stáří a péče o seniory a jejich změnami v mediálním diskurzu deníku Blesk. Teoreticky se zabývá definicemi stáří, popisem seniorů a způsobů péče o staré v České republice a změnami diskurzu stáří spojenými s vývojem sociální politiky a expertního vědění o stáří. Popisuje koncepty reprezentace a kategorizace a jejich možné dopady v podobě stigmatizace, stereotypizace a ageismu. Diskutuje média jako zdroje moci, ideologie a diskurzu a sleduje mediální reprezentaci seniorů. Navazující empirická část je založená na kvalitativní analýze diskurzu dvou korpusů článků z let 2007 a 2011. Výsledky diskutuje vzhledem ke změnám diskurzu a reprezentace, stereotypům a aktivnímu stáří. Rozlišuje tři typy reprezentace seniorů - jako normálních, stigmatizovaných a aktivních. Tematické rozložení a stigmatizace podle ní konstruují symbolickou podřízenost seniorů jako kategorie populace. Péče není téměř tematizována a není nabízena jako řešení slabosti seniorů.
Kybernetická bezpečnost z pohledu podnikové informatiky
Kameníček, Lukáš ; Buchalcevová, Alena (vedoucí práce) ; Čermák, Igor (oponent)
Diplomová práce řeší problematiku kybernetické bezpečnosti podnikatelských subjektů. Hlavním cílem diplomové práce je v souvislostech, v českém jazyce a méně technickou formou sestavit ucelený přehled problematiky kybernetické bezpečnosti týkající se českých podnikatelských subjektů. Práce nejprve identifikuje aktuální kybernetické hrozby, podložené příklady skutečných incidentů. Na základě hrozeb definuje kategorie podnikatelských subjektů, které jsou hrozbami ohroženy, a s ohledem na český právní řád analyzuje povinnosti kybernetickou bezpečnost při podnikání zajišťovat. Dále jsou jednotlivým kategoriím doporučena opatření nad rámec zákonných povinností a doporučeny typy testů, kterými je možné úroveň kybernetické bezpečnosti prověřit. Výstupem je i metodická pomůcka pro snazší porozumění kybernetické bezpečnosti v podnicích, která získané informace a souvislosti sumarizuje do ucelených tabulek. Očekávaným přínosem práce je, že souhrnné poznatky poslouží pro zvýšení úrovně IT bezpečnosti u českých podnikatelských subjektů.
Databáze nebiometrických a sekundárních biometrických znaků osob
Mlýnková, Barbora ; Říha, Kamil (oponent) ; Dvořák, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá detekcí sekundárních biometrických a nebiometrických znaků v obraze za využitím identifikace osob. Tyto znaky popisuje a kategorizuje. Dále se zabývá návrhem struktury databáze, ve které pracuje s~maskami a~kategoriemi znaků pro jejich zpracování. Tato práce bude moci být prakticky využita ke strojovému učení.
Zoo stavby – architektura jako okno do přírody
Boháč, Ivo
Zoo dnešní podoby je z pohledu architektonického pestrou mozaikou staveb a prvků prakticky v celé typologické škále. Česká republika patří v tomto ohledu k zemím s bohatou historií a velmi rozvinutou sítí současných zoologických zahrad a parků. Přesto neustále chybí ucelený koncepční pohled na danou problematiku, shrnující zkušenosti dosavadního vývoje a vyúsťující do systematického procesu projektové přípravy. Zpracovávaná disertační práce si proto stanovila tyto základní cíle: a) na základě vyhodnocení historického vývoje zoologických zahrad, dosavadních zkušeností a současného stavu řešené problematiky provést systémovou kategorizaci Zoo staveb b) analyzovat základní soudobé principy navrhování Zoo staveb a definovat jejich specifika a vývojové trendy c) vytvořit ucelený dokument sloužící praxi projektanta jako komplexní analytický úvod do dané problematiky d) zajistit vazbu na odborné vysokoškolské studium architekta – specialisty přípravou školních skript a sestavením osnovy volitelného předmětu studia na FA VUT v dané problematice.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 96 záznamů.   začátekpředchozí67 - 76dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.