Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 144 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pijavice (Hirudinea) a jejich využití ve výuce
Koldová, Anna ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Škodová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na poznávání pijavic České republiky. Poskytuje popis všech druhů vyskytujících se v ČR, a také klíč k jejich rozřazování do čeledí. Součástí práce je detailní návod na uspořádání a provedení mimoškolního vyučování: lov, pozorování a určování pijavic v rámci exkurze na lokalitu s tradičním výskytem krevsající pijavky lékařské - NPR Hrabanovská černava. Práce navíc definuje výhody, nevýhody a další možnosti aplikace navrženého programu a zařazení mimoškolní výuky. KLÍČOVÁ SLOVA Pijavka lékařská, kroužkovci, exkurze, mimoškolní vyučování, Hrabanovská černava
Psárský les v okrese Praha - západ jako lokalita přírodovědné školní exkurze
Prokopcová, Michala ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce NÁZEV: Psárský les v okrese Praha - západ jako lokalita přírodovědné školní exkurze AUTOR: Bc. Michala Prokopcová KATEDRA: Katedra biologie a environmentálních studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova VEDOUCÍ PRÁCE: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. ABSTRAKT Tato diplomová práce zpracovává lokalitu Psárského lesa v okrese Praha - západ jako vhodnou oblast pro realizaci přírodovědné školní exkurze. Hlavním cílem této práce byla příprava a realizace komplexní přírodovědné exkurze do Psárského lesa a ověření její edukační efektivity u žáků nižších tříd 2. stupně ZŠ formou pedagogického výzkumu. Výzkum byl uskutečněn prostřednictvím didaktických testů, které porovnávaly vstupní znalosti před exkurzí (pretest) a nabyté znalosti po exkurzi (posttest). Didaktický koncept přírodovědné exkurze do Psárského lesa byl zpracován v souladu s klíčovými aspekty oborové didaktiky biologie a na základě komplexního vyhodnocení zájmové oblasti pro plánovanou exkurzi, která tvořila podklad pro exkurzní náplň a vytipování vhodných stanovišť k exkurzním činnostem. Dále v rámci diplomové práce proběhlo navazující šetření prostřednictvím postojového dotazníku ke zjištění přínosu exkurzí ve výuce přírodopisu z pohledu žáků. Výsledky výzkumu potvrzují, že exkurze je vnímána jako efektivní a zároveň...
Náměty na přírodopisné exkurze pro žáky základních škol v Ústeckém kraji
Peterková, Lenka ; Němcová, Lenka (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Cílem diplomové práce bylo vytvořit náměty na přírodopisné exkurze pro žáky 2. stupně základních škol v Ústeckém kraji. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je krátce představena exkurze jako organizační forma výuky se zaměřením na specifika přírodovědné exkurze včetně výukových cílů a metod. Následuje charakteristika vědních disciplín a jednotlivých typů přírodovědných exkurzí. Praktická část předkládá náměty na tři přírodovědné exkurze. Každý z navrhovaných námětů obsahuje podrobný návod na přípravu i vlastní průběh exkurze, včetně závěrečné fáze. Součástí jsou také podklady pro učitele zahrnující popis trasy, informace o lokalitě, pracovní listy včetně řešení a doplňující informace k jednotlivým otázkám. Ověření vybrané exkurze v praxi proběhlo v červnu 2020 se žáky 7. třídy Základní školy v Polepech. Klíčová slova Exkurze, přírodopis, pracovní list, Ústecký kraj
Návrh revitalizace naučné stezky "Údolím Labe" a jeho ověření a využití v praxi na ZŠ
Hrozányová, Martina ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na didaktické využití naučné stezky Údolím Labe pro žáky 2. stupně základní školy. Hlavním cílem práce bylo vytvořit námět pro praktické využití stávající naučné stezky Údolím Labe a zároveň prokázat, že exkurze jako organizační forma výuky je svou všestranností efektivním nástrojem ve vzdělávacím procesu a přes mnohá úskalí při její realizaci stojí za vynaložené úsilí. Teoretická část zahrnuje charakteristiku naučné stezky a jejího okolí, význam, funkci a organizaci exkurze a zařazení přírodovědné exkurze v Rámcových vzdělávacích programech základního vzdělávání. Druhá část práce je výzkumná - obsahuje popis autorského pracovního listu a metod testování, tj. pretest/posttest a postojový dotazník. Ty byly použity u pilotní skupiny žáků základní školy, již se exkurze zúčastnili. Výsledky šetření ukazují, že exkurzi je možno vnímat jako efektivní a zároveň oblíbenou výukovou formu, jejímž prostřednictvím lze zvýšit účinnost výuky přírodopisu na základní škole. Jejich validita je ovlivněna malým počtem účastníků a pouze jednou realizací, nelze je proto paušalizovat. Přesto mohou dílčí postřehy přispět k poznání, že netradiční formy výuky mají své nezastupitelné místo ve vyučovacím procesu na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA žák, výuka, ZŠ, exkurze, pracovní list,...
Měkkýši buližníkových suků v CHKO Křivoklátsko a jejich využití ve výuce
Kebert, Tomáš
Práce pojednává o měkkýších jakožto specifických obyvatelích buližníkových suků v jižní části CHKO Křivoklátsko. Diskutuje související otázky a zdroje informací týkající se ochrany životního prostředí. Popisuje měkkýše jako nepříliš obecně známou, leč rozrůzněnou skupinu živočichů s rozličnými ekologickými nároky. Uvádí výsledky malakozoologického průzkumu provedeného odběrem hrabankových vzorků a porovnává je s již provedenými pracemi. Také uvažuje o tom, že při snaze o zařazení tématu do výuky by měla být zdůrazněna spíše ekologie měkkýšů. Její znalost může podnítit uvažování o nejrůznějších organizmech v souvislostech a zároveň není omezena jen na úzkou část biologie. Práce diskutuje o různých výukových prostředcích a uvádí rámcový návrh exkurze na lokalitu výzkumu. Klíčová slova plži ekologie exkurze ochrana přírody didaktika
Využití aktivních vyučovacích metod ve výuce zoologie na druhém stupni základních škol
Dušková, Olga ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Práce zkoumá přístup Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělávání k výuce zoologie na druhém stupni základních škol. V práci jsou popsána specifika aktivních výukových metod, které jsou v moderním školství upřednostňovány. Z teoretické části vyplývají návrhy na aktivity, které by mohly být v hodinách výuky zoologie využity. Jsou přitom v souladu s rámcovým vzdělávacím plánem pro základní vzdělávání. Mají tedy za cíl rozvíjet také klíčové kompetence žáků, jako je podpora komunikace v kolektivu, formování životních postojů a názorů, utvrzování pracovních postupů a rozvoj fantazie. Všechny nástiny hodin jsou orientovány na poznávání živočichů, vyskytujících se v České republice. Diplomová práce také vystihuje důležitost zprostředkování setkání žáků s živočichy ve volné přírodě, o nichž se učí teoreticky. Poskytuje tak návrhy, jak uspořádat exkurze, zaměřené na vybrané skupiny živočichů. Cílem je motivovat žáky k ochotě poznávání přírody. Můžeme předpokládat, že v důsledku vyššího množství znalostí o přírodě se také bude zvyšovat míra její ochrany. Poznamenejme, že cílem výuky zoologie na druhém stupni základních škol je docílit znalosti konkrétních druhů. Tento jednoznačný cíl bývá často podceňován a snaha o jeho docílení kritizována jako encyklopedismus. Klíčová slova výuka zoologie, rámcový...
Metody a strategie výuky žahavců se zaměřením na medúzy v přírodopisu na základní škole
Malúšová, Klára ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem kmene žahavců ve výuce přírodopisu na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. Práce je rozdělena do tří částí. První část sleduje umístění tématu kmene žahavců v rámci kurikulárních dokumentů. Je zde uvedeno zařazení do RVP ZV a několika vybraných ŠVP. Dále tato část porovnává téma v učebnicích přírodopisu s doložkou MŠMT. V rámci porovnávání jsou vybráni zástupci kmene žahavců uvádění v učebnicích, kteří jsou následně podrobněji charakterizováni. Druhá část práce se zabývá formami a metodami výuky nejčastěji využívanými ve výuce přírodopisu a dotazníkovým šetřením, ze kterého je zjišťováno, jaké formy a metody nejčastěji využívají učitelé ve výuce kmene žahavců a jaké konkrétní aktivity do výuky zapojují. V poslední části jsou následně navrženy praktické aktivity do výuky kmene žahavců inspirované výsledky dotazníkového šetření a je zde popsána exkurze se žáky 6. ročníku do akvária Svět Medúz. KLÍČOVÁ SLOVA kmen žahavci, kurikulární dokumenty, nezmar, medúza, korál, formy a metody výuky, exkurze, Svět Medúz

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 144 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.