Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 94 záznamů.  začátekpředchozí50 - 59dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Evoluční aspekty (epi)genetické determinace laterality se zaměřením na horní končetinu
Holoubková, Tereza ; Daňková, Pavlína (vedoucí práce) ; Struška, Michal (oponent)
Preference horní končetiny je jednou z nejvíce zřetelných asymetrií lidského těla. V populaci se vyskytuje přibližně 90 % pravorukých, což je ten nejsilnější sklon k používání jedné z končetin mezi veškerými primáty. Preference horní končetiny je spojená s lateralizací mozku pro řeč a je podmíněná jak geneticky, tak i faktory prostředí. Genetické podmínění preference horní končetiny nebylo stále rozklíčováno, i když je v dnešní době množství genů a oblastí, které se dají považovat za kandidátní. Kromě kandidátních genů se ke genetickému podmínění vážou i epigenetické vlivy a role testosteronu. Preference horní končetiny se začala projevovat už na počátku vývoje lidské populace, přibližně v době středního pleistocénu, a to se stejným procentuálním výskytem levorukých jako dnes. Polymorfismus levorukosti se v populaci udržuje na základě frekvenčně-dependentního modelu, jelikož levorukost s sebou přináší mnoho výhod, ale také nevýhod.
Speciální potřeby leváků ve školní družině
Navrátilová, Martina ; Valentová, Hana (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou levorukosti v prostředí školní družiny. V teoretické části definuji leváctví z hlediska přístupu v historii, popisuji typy a formy leváctví, zabývám se možnostmi jeho rozpoznání a popisuji možnosti moderního přístupu a podpory levorukých dětí. Definuji dále prostředí, funkce a obsah činnosti školní družiny a popisuji možnosti podpory levorukých dětí v družině. Cílem mého praktického šetření bylo zmapovat přístup vychovatelů k dětem s levorukostí, zjistit, jakých využívají pomůcek při činnostech v družině, popsat vybavenost tříd a dále zjistit, co rodiče od vychovatelů očekávají. Zabývám se také konkrétními možnostmi podpory levorukých dětí při výtvarných, hudebních a pohybových aktivitách ve školní družině, při vypracovávání domácích úkolů a používání IT technologií. Hypotézy, které vedou můj výzkum, se týkají rodičů i vychovatelů levorukých dětí, toho, zda si potíže spojené s levorukostí uvědomují a zda děti dostatečně podporují, zda funguje komunikace mezi družinou a rodiči ve prospěch dětí. Zjišťovala jsem, jestli vychovatelé považují vybavenost speciálními pomůckami za důležitou a zda vnímají progres u dětí, které jsou dostatečně a správně vzhledem k levorukosti podporovány. Nedostatky, které jsem zjistila, spočívají především v nevybavenosti družin....
Diagnostické využití kresby v mateřské škole u dětí ve věku 5-6 let (porovnání kresby z hlediska pravorukosti a levorukosti)
Suchá, Tereza ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se zabývá diagnostickým využití kresby v mateřské škole u dětí ve věku 5-6 let, porovnává kresebné projevy z hlediska pravorukosti a levorukosti. Popisuje charakteristiku dítěte předškolního věku a shrnuje vývoj jeho osobnosti v tělesné, psychické i sociální oblasti. V části teoretické práce obecně seznamuje se vzděláváním dítěte v mateřské škole. Podrobněji jsou rozpracována specifika předškolního vzdělávání a školní zralost a připravenost. Stěžejní část popisuje charakteristické znaky zobrazování kresby v předškolním věku a vymezuje jednotlivá stádia vývoje kresby. Výzkumná část práce se zaměřuje na kresebné projevy dětí v mateřské škole. Konkrétně na analýzu dětských kreseb, která umožňuje bližší náhled k pochopení výtvarného projevu dítěte před vstupem do základní školy. Práce obrací pozornost i na odklady levorukých dětí a jejich počet v mateřské škole. Cílem práce je sledovat a následně vyhodnotit kresebné projevy z hlediska pravorukosti a levorukosti dětí před zahájením povinné školní docházky. Výzkumného šetření se zúčastnilo 49 dětí. KLÍČOVÁ SLOVA Dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání, lateralita, pravorukost a levorukost, pedagogická diagnostika, analýza dětské kresby, učitel mateřské školy, školní připravenost, školní zralost, mateřská škola, spolupráce mateřské...
Lateralita v sociálním a lokomočním chování prasat domácích (Sus scrofa f. domestica)
Kunclová, Kristýna ; Špinka, Marek (vedoucí práce) ; Nekovářová, Tereza (oponent)
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda prasata projevují lateralitu v sociálním chování, a to zejména lateralitu rotačních pohybů v herním chování a při sociálních interakcích a dále prozkoumat, jak je tato lateralita ovlivněna dalšími faktory, obzvláště možností hravého chování v ontogenezi, personalitou a dalšími sociálními i mimosociálními faktory. Případně zda se zjištěná míra laterality mění v závislosti na sociální situaci (hra/agrese) a je ovlivněna příslušností k vrhu. Toto chování jsem zkoumala pro 64 prasat z 16 vrhů z videonahrávek sociálního chování. Pro každé prase jsem zaznamenávala prováděný herní prvek a preferenční stranu. Pro individuální herní prvky jsem nezjistila žádnou preferenci rotace na úrovni populace a pouze slabou tendenci individuální laterality. Pro sociální herní prvky jsem prokázala slabou populační tendenci pro preferenci vlevo avšak pouze pro skupinu více si hrajících prasat. Hlavním přínosem této práce je zjištěná symetrie v provádění individuálních herní prvků, a naopak zjištěná lateralita na úrovni populace pro sociální herní chování. Jelikož lateralita hravého chování zatím zkoumána nebyla je možné, že tato symetrie je pro individuální herní prvky typická a může mít hlubší význam. Naopak stranová preference v sociálním chování živočichů je známá, ačkoliv...
Nucené změny laterality v dětském věku a jejich vliv na celkový rozvoj osobnosti
Ťupová, Tereza ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce představuje problematiku laterality, v rámci výzkumného šetření je kladen důraz na analýzu laterality u šesti dospělých osob, u nichž v dětství došlo k přeučování levorukosti. Teoretická část práce popisuje vývoj laterality a její druhy, stupně, typy i diagnostika. Dále je zde popsán historický přístup k levorukosti od doby kamenné až po současnost. Diplomová práce je zaměřena na nucené změny laterality v dětském věku a jejich vliv na celkový rozvoj osobnosti. Na důsledky těchto změn bylo prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření testováno šest dospělých respondentů, tři muži a tři ženy ve věkovém rozmezí třicet osm až sedmdesát dva let. Dopady změny laterality byly sledovány v oblasti řečového projevu, psychiky, stavu laterality, čtení a psaného projevu. Cílem práce bylo popsat obtíže, které se mohou kvůli nucené změně laterality projevit, zjistit, zda se s nimi museli respondenti v dětství potýkat, a odhalit jejich případné přetrvání do dospělosti. Všichni respondenti prošli testem laterality a na jeho základě byl určen její typ, což bylo dílčím cílem práce. U každého z testovaných jedinců se v průběhu testování projevily či byly při rozhovorech popsány obtíže spojené s nucenými změnami laterality v dětském věku.
Analýza poranění a léčby ramenního kloubu u overhead sportovců v České republice
Vocásek, Jan ; Satrapová, Lenka (vedoucí práce) ; Nováková, Tereza (oponent)
Autor: Bc. Jan Vocásek Název: Analýza poranění a léčby ramenního kloubu u overhead sportovců v České republice Cíl: Cílem diplomové práce bylo vytvořit literální rešerši o poranění ramenního kloubu u overhead sportovců, teoreticky sepsat anatomické a kineziologické vlastnostií ramenního pletence, rozebrat biomechaniku, mechanismy poranění v jednotlivých overhead sportech, rehabilitační léčbu a zjistit, jak častá jsou poranění sportovců v České republice a čím se následná léčba liší oproti zahraničí. Metody: Pro účel tohoto výzkumu byl vytvořen nestandardizovaný dotazník, jenž byl stanoven na základě prostudované literatury a výzkumných otázek, následně byl rozeslán 36 vytipovaným lékařům, zabývajících se touto problematikou na území České republiky, kteří anonymně vyplnili otázky týkajícící se poranění ramenního kloubu na základě jejich vlastních klinických zkušeností. Výsledky: Ze získaných dat se potvrdily čtyři ze šesti hypotéz. Vyšlo, že počet pacientů s poraněním ramenního kloubu při overhead sportu v České republice meziročně vzrůstá a že nejčastějším poraněním je SLAP léze. Potvrdilo se také, že nejčastěji je poranění způsobeno při míčových overhead sportech a na dominantní končetině. Klíčová slova: pletenec ramenní, overhead sporty, artroskopie, biomechanika, poranění, přetížení ve sportu,...
Hygienické a pracovní návyky u levorukých žáků na 1. stupni ZŠ
KOLÁŘOVÁ, Lucie
Diplomová práce se zabývá hygienickými a pracovními návyky levorukých žáků na 1. stupni základních škol. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, teoretickou a výzkumnou. Teoretická část práce pojednává o základních informacích o lateralitě, mozkových hemisférách a školní zralosti. Hlavní pozornost je zaměřena na leváka a psaní, kde se věnujeme přípravě na psaní i jednotlivým hygienickým a pracovním návykům žáků. Zmíněny jsou i poruchy psané řeči a slavní leváci. Výzkumná část je zaměřena na průzkum zjištění úrovně hygienických a pracovních návyků u žáků na 1. stupni základních škol. Výzkum probíhal formou pozorování. Získané výsledky jsou graficky zpracovány a interpretovány. V závěru je doporučení pro práci s leváky v praxi.
Schopnost psaní nedominantní končetinou u dospělé populace
Ševčíková, Iveta
v českém jazyce Rigorózní práce se zabývá schopností psaní nedominantní končetinou u dospělé populace. První tři (teoretické) kapitoly seznamují čtenáře s problematikou komunikace, afázie, laterality a psaného projevu. Čtvrtá (praktická) kapitola přináší výzkumné šetření, které srovnává výsledky testů psaného projevu provedených levou a pravou končetinou u skupiny intaktních osob. Cílem šetření je přispět k ověření validity testování psaní nedominantní končetinou.
Vývoj metodiky psaní levou rukou a přístup pedagogů k levorukým žákům
Hradecká, Lucie ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá vývojem metodiky psaní levou rukou, čerpáním z metodik v praxi základního vzdělávání, zkoumáním dostupných materiálů na téma levorukosti určených učitelům a rodičům žáků a popisem postupů a názorů na metodiku psaní levou rukou konkrétních učitelů základních škol. Charakter práce je teoreticko-výzkumný. V teoretické části jsou vymezeny termíny lateralita a dominance, dále je popsán vývoj metodiky psaní levou rukou od roku 1967, kdy došlo k legalizaci tohoto způsobu psaní. Shrnuty jsou možnosti získávaní informací o problematice leváctví včetně knižních zdrojů a školení určených pro učitele 1. stupně základních škol. V závěru jsou popsány dostupné pomůcky pro žáky píšící levou rukou. Výzkum kombinuje dvě metody - dotazník a rozhovor. Kvantitativní šetření má zajistit konkretizaci počtu leváků na prvním stupni základních škol a obecné poznatky týkající se přístupu pedagogů k levorukým žákům. Kvalitativní šetření bylo provedeno formou rozhovoru s pedagogy 1. stupně základních škol a Ivem Vodičkou. Cílem práce je zmapovat konkrétní postupy pedagogů při práci s leváky, znalost metodik psaní levou rukou, míru vyškolenosti pedagogů a na základě získaných dat navrhnout řešení efektivního vzdělávání učitelů primárních škol v oblasti leváctví. KLÍČOVÁ SLOVA lateralita, diagnostika...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 94 záznamů.   začátekpředchozí50 - 59dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.