Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 59 záznamů.  začátekpředchozí50 - 59  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Adaptace romského dítěte na základní škole
Kloudová, Veronika ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Janebová, Eva (oponent)
Práce se věnuje problematice adaptace romských dětí na české základní škole. Tyto děti se složitě sžívají s prostředím české školy díky odlišnostem v sociální a kulturní sféře. Česká škola často nebere v úvahu tyto odlišnosti, není adekvátně připravena pro kvalitní práci s nimi. Projevuje se nedostatečná školní připravenost romských dětí, odlišnost v jazykovém vybavení, kulturně sociálních návycích a v rodinném zázemí. První část práce je nastíněním historického kontextu. Dále se věnuje popisu vztahu adaptace romských dětí na ZŠ a jazykové vybaveností, sociálního zázemím a výchovy v romských rodinách i přístupu ke vzdělávání v těchto rodinách. Samostatná kapitola je věnována sociální exkluzi a jejímu vlivu na vzdělávání romksých dětí. Na závěr práce přichází seznámení s dnes již zavedenými strategiemi, které vzdělávání romských dětí usnadňují. Jsou jimi multikulturní výchova, přípravné ročníky a asistent pedagoga.
Sociální klima školní třídy a školní úspěšnost žáka
Stárková, Eliška ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
a klíčová slova Předmětem této diplomové práce je sociální klima školní třídy a školní úspěšnost žáka. Diplomová práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se zaměřuji na zpracování daného tématu na základě české i zahraniční soudobé odborné literatury. Zaměřuji se na školní třídu z pohledu sociální psychologie. Rozebírám formování sociální struktury školní třídy, způsoby jejího poznávání i nejčastější pozice a role, jež se ve školním kolektivu vyskytují. Dále uvádím základní poznatky o sociálním klimatu, jeho tvůrcích, determinantách a diagnostice. Jako posledním se zabývám tématem školní úspěšnosti. Vymezuji pojmy školní neúspěšnost, sebehodnocení a vnímaná akademická účinnost. V empirické části prezentuji kvantitativní výzkum, do kterého se zapojilo 309 žáků a 17 třídních učitelů ze základních škol z Prahy. Cílem výzkumu bylo potvrdit souvislost mezi sociálním klimatem školní třídy a školní úspěšností žáka. K tomuto účelu byly použity dvě dotazníkové metody - dotazník B-3 a dotazník "Jak se učím" (MALS). Na základě statisticky zpracovaných dat nebyla tato závislost potvrzena. Jako průkazný se ovšem ukázal vztah mezi vnímanou akademickou účinností a známkami žáků ve škole. Klíčová slova: školní třída, sociální klima, sociální struktura, školní úspěšnost, vnímaná...
Možnosti rozvoje sebepojetí u dětí se specifickými poruchami učení a chování
Chvátalová, Markéta ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Smyslem tohoto textu je poukázat na dítě se specifickými poruchami učení a chování jako na neopakovatelnou osobnost a jako na bytost, která má svou hodnotu. S tím vším souvisí, jak se dítě vnímá, sebehodnotí. Sebepojetí dětí se utváří v prostředí rodiny, školy a vrstevníků. Škola sebepojetí dítěte nejvíce ohrožuje, ale zároveň má nejvíce možností tomuto ohrožení a snižování sebepojetí předcházet, formovat jej a rozvíjet. Teoretická část je zaměřena na utváření sebepojetí s ohledem na psychický vývoj dítěte, specifika dětí s poruchami učení a chování, utváření sebepojetí ve školním prostředí a situace, které sebepojetí dětí ohrožují. Zároveň jsme nastínili i několik možností, jak ohroženému sebepojetí předcházet, formovat a rozvíjet. V empirické části jsme zkoumali, zda se liší sebepojetí dětí se specifickými poruchami učení a chování od dětí, které tyto poruchy nemají. K tomu jsme použili standardizovaný dotazník.
Setkávání školy a rodiny: gender mění pravidla
Smetáčková, Irena ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Greger, David (oponent) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Disertační práce, kterou předkládám k obhajobě, vznikala po dobu pěti let. Na jejich začátku jsem byla plná otázek, které se zrodily při výzkumech v rámci mých diplomových prací z pedagogické psychologie a sociologie. Obě práce se věnovaly učitelům a učitelkám; první z nich (2000) rozpracovávala téma identity vyučujících a její saturace dětmi a jejich rodiči, druhá diplomová práce (2002) pak sledovala rozdíly v představách učitelů a učitelek o jejich povolání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Význam správného držení psacího náčiní v souvislosti se školní úspěšností dítěte
SVOBODOVÁ, Magdalena
Práce se zabývá významem správného úchopu psacího náčiní v souvislosti se školní úspěšností dítěte. Vychází z teoretických poznatků o vývoji pohybu člověka a vývoji úchopu. Zdůrazňuje význam hrubé a jemné motoriky pro rozvoj grafomotorických schopností. Charakterizuje správnou polohu těla při psaní. Upozorňuje na nutnost včasné diagnostiky v případě nesprávného úchopu. Mapuje problematiku zdravotně znevýhodněných dětí. Seznamuje s metodami práce a názory odborníků na danou problematiku. Nabízí ověřené reedukační metody pomáhající zlepšit a zafixovat správný úchop. Poukazuje na nezbytnost spolupráce s rodiči. Přibližuje obtíže dětí s nesprávným úchopem, které prožívají školní neúspěch. Doporučuje speciální psací pomůcky, které podporují správné držení psací potřeby.
Problémové oblasti školní zralosti při zápise a po nástupu do školy
VESELÁ, Lenka
Cílem práce je odhalit problémové oblasti školní zralosti dětí v době školního zápisu a po nástupu do školy, zjistit, které z nich přetrvávají a na které je tedy nutné se zaměřit v přípravě na školu i při samotném zápise do školy. Teoretická část je věnována vymezení základních pojmů, jako je školní zralost a její složky, školní připravenost, školní úspěšnost, školní nezralost a její příčiny. Dále jsou popsány možnosti diagnostiky školní zralosti dětí pro školní docházku, současný stav problematiky školní zralosti dětí a nejčastější důvody odkladů školní docházky. Praktická část přináší výsledky smíšeného výzkumu, ve kterém byla zjišťována úspěšnost dětí v jednotlivých činnostech během školního zápisu, a jež byly následně srovnávány s výpověďmi učitelek prvních tříd o schopnostech a dovednostech těchto dětí na počátku školní docházky. Na základě výsledků výzkumného šetření je stanoveno doporučení pro prověřování způsobilosti dítěte pro školní docházku při školních zápisech a návrhy pro podporu problémových oblastí školní zralosti.
Přechod dětí z mateřské školy s Montessori prvky na základní školu a jejich školní úspěšnost.
MOLHANCOVÁ, Monika
Bakalářská práce se zabývá přechodem dětí z mateřské školy s Montessori prvky na základní školu. Teoretická část seznamuje s Marií Montessoriovou, její pedagogikou a také se zabývá školní zralostí, připraveností. V teoretické části se dále uvádí faktory, které mohou ovlivnit úspěšné zvládání vstupu do školy. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativního výzkumného šetření, které bylo prováděno na základě polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy základních škol. Výpovědi uvádějí, jakých výsledků a úspěchů tyto děti dosahují, jaké problémy se u nich objevují. Z výzkumného šetření vyplývá, že z pohledu pedagogů metoda Montessori, využívaná v mateřské škole, významně neovlivnila školní připravenost dětí.
Školní úspěšnost a specifická porucha učení dysortografie.
PILÍKOVÁ, Petra
Cílem diplomové práce je upozornit na souvislosti mezi specifickými poruchami učení a školním úspěchem. Teoretická část charakterizuje specifika vývoje dítěte mladšího školního věku, proces učení a jeho zákonitosti, specifické poruchy učení, jejich jednotlivé typy a popisuje podmínky úspěšnosti ve vzdělávacím procesu. Praktická část je zaměřena na zpracování výzkumu, analýzu a interpretaci výsledků a následné doporučení pro laickou i pedagogickou veřejnost, u kterých dochází ke styku s dítětem s dysortografií.
Věková struktura, růstový věk a školní úspěšnost dětí (dívek) v prvních a čtvrtých ročnících základních škol.
MATUCHOVÁ, Veronika
Tato práce je zaměřena na hodnocení souvislostí mezi základními tělesnými parametry a školní úspěšností dívek prvních a čtvrtých ročníků základních škol. Cílem práce je zjistit, zda a jak věková struktura a růstový věk ovlivňují školní úspěšnost. Dále pak, jak se odložení školní docházky odráží na prospěchu dívek. Výzkum byl prováděn v roce 2006 na čtrnácti základních školách v Českých Budějovicích a okolí. Zkoumaný vzorek tvoří 220 dívek prvních ročníků a 204 dívek čtvrtých ročníků. Dále byly zjišťovány názory rodičů a učitelů na postavení dětí šestiletých vůči sedmiletým v souvislosti se školní úspěšností a některá fakta ve věci odkladu školní docházky v prvním ročníku základní školy.
Romské děti a jejich školní úspěšnost
DRMOTOVÁ, Adéla
Romové jsou v České republice považováni za nejpočetnější národností menšinu. V současné době můžeme vnímat především postupný zánik tradičních hodnot tohoto etnika a jeho místo na okraji společnosti. Za jedno z východisek z této situace se dnes považuje vzdělávání romských dětí. Se vzděláváním velice úzce souvisí školní úspěšnost. Téma mé bakalářské práce se proto nazývá ,,Romské děti a jejich školní úspěšnost.`` Práce byla pojata jako kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat školní úspěšnost romských dětí na počátku školní docházky (v prvních a druhých třídách) z pohledu romských dětí a jejich rodičů. V teoretické části jsem se věnovala historickým osudům Romů, jejich kultuře i jejich současnému postavení ve společnosti. Dále tato část obsahuje informace o vzdělávání Romů a popisuje také školní úspěšnost romských dětí. Technikou terénního sběru dat se stal polořízený rozhovor, jenž byl doplněn pozorováním a analýzou dokumentů. Cílovou skupinou výzkumu se staly romské děti, navštěvující Erko, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež při Oblastní charitě Jihlava, a jejich rodiče. Výsledky výzkumu byly zpracovány formou případové studie a následně srovnávány s odbornou literaturou. Z výzkumu vyplynuly následující hypotézy: ,,Vzdělání romských dětí je pro romské rodiče důležité.`` ,,Být vzdělán(a) je důležité i pro romské děti.`` Z výsledků je také zřejmé, že ,,romští rodiče se zajímají o prospěch svých dětí.`` ,,Romští rodiče si s učiteli svých dětí rozumí.`` Výzkum také ukázal, že ,,pokud dítě navštěvuje předškolní zařízení, snižuje se riziko opakování 1. třídy.`` ,,Hlavní příčinou opakování 1. třídy je propadnutí z českého jazyka.`` ,,Český jazyk činí romským dětem na počátku školní docházky největší potíže a stává se tak nejméně oblíbeným předmětem.`` ,,V oblasti školní přípravy vlastních romských dětí dominují maminky.`` Výzkum také zachytil, že ,,romské děti neumí romský jazyk.`` ,,Rodiče romským dětem nevypráví romské pohádky ani romské příběhy.`` Tato práce nabízí základní přehled o romském etniku. Materiál z tohoto výzkumu se může stát podkladem pro další studium nebo může být dle navržených hypotéz inspirací pro kvantitativní výzkum.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 59 záznamů.   začátekpředchozí50 - 59  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.