Název:
Romské děti a jejich školní úspěšnost
Překlad názvu:
Roma Children and their School Successfulness
Autoři:
DRMOTOVÁ, Adéla Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Romové jsou v České republice považováni za nejpočetnější národností menšinu. V současné době můžeme vnímat především postupný zánik tradičních hodnot tohoto etnika a jeho místo na okraji společnosti. Za jedno z východisek z této situace se dnes považuje vzdělávání romských dětí. Se vzděláváním velice úzce souvisí školní úspěšnost. Téma mé bakalářské práce se proto nazývá ,,Romské děti a jejich školní úspěšnost.`` Práce byla pojata jako kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat školní úspěšnost romských dětí na počátku školní docházky (v prvních a druhých třídách) z pohledu romských dětí a jejich rodičů. V teoretické části jsem se věnovala historickým osudům Romů, jejich kultuře i jejich současnému postavení ve společnosti. Dále tato část obsahuje informace o vzdělávání Romů a popisuje také školní úspěšnost romských dětí. Technikou terénního sběru dat se stal polořízený rozhovor, jenž byl doplněn pozorováním a analýzou dokumentů. Cílovou skupinou výzkumu se staly romské děti, navštěvující Erko, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež při Oblastní charitě Jihlava, a jejich rodiče. Výsledky výzkumu byly zpracovány formou případové studie a následně srovnávány s odbornou literaturou. Z výzkumu vyplynuly následující hypotézy: ,,Vzdělání romských dětí je pro romské rodiče důležité.`` ,,Být vzdělán(a) je důležité i pro romské děti.`` Z výsledků je také zřejmé, že ,,romští rodiče se zajímají o prospěch svých dětí.`` ,,Romští rodiče si s učiteli svých dětí rozumí.`` Výzkum také ukázal, že ,,pokud dítě navštěvuje předškolní zařízení, snižuje se riziko opakování 1. třídy.`` ,,Hlavní příčinou opakování 1. třídy je propadnutí z českého jazyka.`` ,,Český jazyk činí romským dětem na počátku školní docházky největší potíže a stává se tak nejméně oblíbeným předmětem.`` ,,V oblasti školní přípravy vlastních romských dětí dominují maminky.`` Výzkum také zachytil, že ,,romské děti neumí romský jazyk.`` ,,Rodiče romským dětem nevypráví romské pohádky ani romské příběhy.`` Tato práce nabízí základní přehled o romském etniku. Materiál z tohoto výzkumu se může stát podkladem pro další studium nebo může být dle navržených hypotéz inspirací pro kvantitativní výzkum. Romanies in the Czech Republic are considered the most numerous national minority. At present time we can percieve especially the gradual diappearance of traditional values of this ethnic and its place on the edge of society. One of the ways out of this situation is considered education of Roma children. The school successfulness is closely related to education. Therefore, the topic of my thesis is called {\clqq}Roma children and their school successfulness.`` The thesis was conceived as qualitative research, the aim of which was to chart school successfulness of Roma children at the begining of school attendance (first and second grades) from the view of Roma children and their parents. In theoretical part I devoted to historical fates of Romany people, their culture and their contemporary position in society. This part contains information on Romanies´ education and describes school successfulness of Roma children. The technique of field data collecting was half-guided dialogue completed with observation and analysis of the documents. The target research group were Roma children from ``Erko``- low-threshold facility for children and youth at District Charity in Jihlava, and for their parents.The research results were processed by form of case study and consequently compared with scientific literature. Following hypotheses resulted from the research: ,,Education of Roma children is important for Roma patente.``,,It is important to be educated for Roma children as well.`` From the results it is evident that ,,Roma parents are interested in school results of their children.`` The research showed: ,,if a child attends pre-school institution, the risk of repetition in the first grade decreases.`` ,,Main reason of first grade repetition is failure in Czech Language.`` ,,Czech Language represents the biggest problem for Roma children at the beginning of school attendance, therefore it turns in the least favourite subjekt.`` {\clqq}Mothers dominate in the sphere of school duties of their own Roma children.`` The research also realised that {\clqq}Roma children don´t know Roma language.`` {\clqq}Parents don´t tell Roma fairy-tales or stories to their children.`` This work gives basic survey on Roma ethnic.The research material can serve as a base for further study or according to offered hypotheses it can become an inspiration for quantitative research.
Klíčová slova:
romské děti; romští rodiče; tradice a zvyky Romů; školní úspěšnost; Roma children; Roma parents; school successfulness; traditions and customs of Roma people (Romanies) Citace: DRMOTOVÁ, Adéla. Romské děti a jejich školní úspěšnost. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/9955