|
Evaluační nástroje pro hodnocení školního vzdělávacího programu v oblasti pedagogického procesu
Vosecká, Vladimíra ; Trojan, Václav (vedoucí práce) ; Kalous, Jaroslav (oponent)
Závěrečná bakalářská práce se zabývá evaluačními nástroji využitelnými pro hodnocení školního vzdělávacího programu v oblasti pedagogického procesu. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou postoje a praktické zkušenosti vedení škol s využíváním evaluačních nástrojů v praxi, a doporučit managementu škol postup při výběru vhodných evaluačních nástrojů. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou na základě odborné literatury analyzovány pojmy související s hodnocením školy a hodnotícími nástroji. V praktické části jsou uvedeny výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno formou dotazníku v základních školách a v mateřských školách v České republice. Hlavním cílem praktické části je zjistit, jaké evaluační nástroje školy při vlastním hodnocení využívají. Na základě získaných informací byla provedena analýza výsledků šetření, zkušeností a postojů managementu škol v oblasti evaluačních nástrojů využitelných pro vlastní hodnocení školy.
|
|
Klíčové myšlenky andragogické koncepce Franze Pöggelera
Kosová, Barbora ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Kopecký, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá klíčovými andragogickými myšlenkami Franze Pöggelera. Pöggeler byl významným německým andragogem druhé poloviny 20. století a je považován za jednoho ze zakladatelů andragogiky jako samostatné vědní disciplíny. Práce vychází především z Pöggelerovy ústřední andragogické publikace Erwachsenenbildung. Einführung in die Andragogik. (Vzdělávání dospělých. Úvod do andragogiky) z roku 1974. Cílem práce je interpretovat a systematizovat Pöggelerovy klíčové andragogické myšlenky a poskytnout ucelený obraz jeho koncepce andragogiky v kontextu jeho doby. Součástí práce je také kritické zhodnocení Pöggelerových andragogických myšlenek. Klíčová slova Franz Pöggeler, andragogika, vzdělávací proces, partnerství vzdělavatele a účastníka vzdělávání dospělých, plná dospělost, pomoc v životě, dialog, křesťanský aspekt
|
|
Využívání motivačních mechanismů v rámci výchovně vzdělávacího procesu pro žáky s těžkým mentálním postižením
MALLÁTOVÁ, Michaela
Bakalářská práce řeší otázku motivačních mechanismů v rámci výchovně vzdělávacího procesu pro žáky s těžkým mentálním postižením. Cílem práce je zjistit, jakých motivačních mechanismů je učitelkami žáků s těžkým mentálním postižením nejvíce využíváno. Dílčím cílem je porovnání odpovědí učitelek dle délky jejich praxe a zjištění, zda má délka praxe vliv na výběr motivačních mechanismů. Teoretická část práce se v první kapitole věnuje definici mentální retardace, její etiologii, diagnostice a klasifikaci. Další kapitola je zaměřena na vzdělávání osob s mentálním postižením. Vzdělávání je k účelům mé bakalářské práce blíže specifikováno v následující kapitole, edukace osob s těžkým mentálním postižením. Kapitola edukace osob s těžkým mentálním postižením je kromě vzdělávání věnována okrajově také výchově a stále se rozvíjející metodě Snoezelen a konceptu Bazální stimulace, které do edukace osob s mentálním postižením neodmyslitelně patří. Poslední kapitolou teoretické části je motivace ve školním prostředí. Podklady pro závěr praktické části práce jsem získávala pomocí polostrukturovaných rozhovorů s předpřipravenými deseti otázkami, které díky zvolené pružné metodě mohly být v průběhu dotazování pozměňovány. Na otázky mi odpovídalo deset respondentek. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že k výuce je nejčastěji motivováno za pomoci demonstrace, vyprávění, nebo použitím obrázků doprovázejících probíranou látku. Žáci jsou běžně motivování odměnami, mezi nejčastější se řadí úsměv a následně odměnění pomocí drobné sladkosti. Neverbální odměňování a tresty se přirozeně prolínají celou výukou a žáci jim nejsnáze rozumějí. Vliv praxe byl na jednotlivých odpovědích znatelný, zejména v přístupu k novým metodám. Učitelky s kratší praxí využívají nové a alternativní metody častěji a jsou otevřeny učit se novému, na druhé straně učitelky s delší praxí využívají spíše metod ověřených a praxí ozkoušených. Práce může být přínosná jako přehled využívaných motivačních mechanismů napříč různou délkou praxe v oboru a jako materiál studentům, kteří se chtějí věnovat práci s žáky s těžkým mentálním postižením.
|
|
Edukační proces a přechod dětí se speciálně vzdělávacími potřebami z MŠ do ZŠ z pohledu začínajícího asistenta pedagoga.
STROPNICKÁ, Renata
Bakalářská práce se zabývá edukačním procesem dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a následnou adaptací spojenou s jejich přechodem z mateřské školy do základní školy. Jedná se o případové studie dvou integrovaných dětí, z nichž jedno má poruchu autistického spektra v kombinaci se středně těžkou mentální retardací a druhé s lehkou mentální retardací a vývojovou dysfázií. Teoretická část obsahuje charakteristiku jednotlivých postižení a dále kapitoly vztahující se k integraci a edukaci. Jsou zde také zmíněny některé metody používané při edukačním procesu uvedených dětí. V praktické části jsou popsány metody použité pro výzkumné šetření a dále je zde popsán edukační proces a adaptace spojená s přechodem uvedených dětí z mateřské školy do základní školy z pohledu začínajícího asistenta pedagoga.
|
|
Reliability and availability calculation propos efor the educational laboratory
Oujezský, V. ; Novotný, B.
The basic task was to define the reliability of network equipment in the Laboratory of Transport Networks which is a part of “Sensor, Information and Communication Systems” research center (SIX). The whole educational process in the laboratory depends on the reliability of network equipment and our intention is to propose a method to define availability and reliability of used network equipment. It also serves the purpose of effective and predictable equipment renewal. This article describes mentioned method.
|
|
Sociální sítě ve vzdělávacím procesu
Prosek, Petr ; Šedivá, Zuzana (vedoucí práce) ; Pour, Jan (oponent)
Tato práce představí teorii sociálního učení. Definuje vzdělávací proces a vzdělávací teorii konektivismu. Práce dále představí ICT prostředky vzhledem k jejich využitelnosti ve vzdělávacím procesu a dle definovaných kritérií. V empirické části této práce bude představena případová studie, vlastní elektronický dotazník zaměřující se na věkovou kategorii vysokoškolských studentů, který zanalyzuje jaké ICT prostředky tato věková kategorie využívá a porovná se sekundárními daty.
|
|
Účast pacientů po prodělaném infarktu myokardu na aktivní péči o své zdraví v rámci sekundární prevence
ŽAHOURKOVÁ, Marie
Prevence kardiovaskulárních onemocnění, mezi které patří i infarkt myokardu je v posledních letech velmi diskutovaným tématem. V současné době se kardiovaskulární choroby řadí mezi celosvětově nejrozšířenější onemocnění. Tato diplomová práce se zabývá účastí pacientů po prodělaném infarktu myokardu na aktivní péči o své zdraví v rámci sekundární prevence. Neboť nedodržováním zásad sekundární prevence dochází ke zvýšení morbidity na kardiovaskulární onemocnění a následně pak k nárůstu nákladů za další léčbu. Časná a cílená prevence je velmi důležitá, jak ke snížení nákladů za léčbu, tak k navrácení zdraví a udržení dobré kvality života. Diplomová práce je složena ze dvou částí, teoretické a empirické. Teoretická část práce se zabývá popisem kardiovaskulárních onemocnění, především akutního infarktu myokardu, jejich prevencí a edukací včetně edukačního procesu v sekundární prevenci. Empirická část byla realizována metodou kvalitativního výzkumného šetření. Informace byly shromažďovány technikou polostandardizovaného rozhovoru. Rozhovor byl sestaven z uzavřených i otevřených otázek, ve kterých měli respondenti možnost se individuálně vyjádřit. Výzkumný soubor tvořili pacienti a sestry tří vybraných kardiocenter České republiky - Fakultní nemocnice v Motole, Nemocnice České Budějovice, a.s. a Fakultní nemocnice Plzeň. V první fázi výzkumného šetření jsme zjišťovali informovanost pacientů o sekundární prevenci. Dále míru vlastní aktivity v péči o své zdraví a vliv uskutečněných změn na jejich životní spokojenost. Výzkumný soubor tvořilo 12 respondentů, pacientů, kteří již v dřívější době prodělali infarkt myokardu a nyní byli opětovně hospitalizováni z důvodu příznaků srdečních komplikací. Pacienti byli pro výzkumné šetření vybráni náhodně a po čtyřech z jednotlivých kardiocenter. Ve druhé fázi výzkumného šetření jsme zjišťovali možnosti a míru edukace ze strany sester u pacientů po prodělaném infarktu myokardu v rámci sekundární prevence a druhy ošetřovatelské dokumentace vedené kardiologickými sestrami. Tuto část výzkumného souboru tvořilo devět sester, pracujících ve vybraných kardiocentrech. Pro jeden rozhovor byly osloveny vždy tři sestry z jednoho pracoviště s delší dobou praxe v oboru kardiologie. K výzkumnému šetření bylo stanoveno šest cílů a osm výzkumných otázek. Z výsledků výzkumného šetření vyplynulo, že pacienti jsou relativně dobře edukováni o zásadách sekundární prevence u kardiovaskulárních onemocnění, ne však dostatečně ze strany sester. Znalost prevence infarktu myokardu a opatření sekundární prevence je u pacientů na poměrně dobré úrovni. Vlastní míra změn v přístupu k sekundární prevenci je však ze strany pacientů stále nedostatečná a neodpovídá úrovni zlepšení možností moderní medicíny a to bez ohledu na jejich věk a délku léčby. Výzkum dále prokázal pozitivní vliv dodržování zásad sekundární prevence na kvalitu života pacientů.
|
|
Využití IT v řízení lidských zdrojů
Kvasnička, David ; Střížová, Vlasta (vedoucí práce) ; Turko, Václav (oponent)
Informační technologie patří mezi jedno z nejrychleji se rozvíjejících odvětví a jejich dopad lze sledovat i na procesech spojených s řízením lidských zdrojů. Vzhledem k tomu, že člověk patří mezi nejdůležitější součásti organizace, je nutné klást na personální činnost velký důraz. Diplomová práce se zabývá vybranými procesy na úrovni oddělení lidských zdrojů a jejich možnou podporou pomocí vhodných softwarových nástrojů. Cílem práce je analyzovat tyto procesy, seznámit čtenáře se současnou softwarovou podporou těchto procesů a najít postupy, které usnadní implementaci těchto nástrojů do firemní praxe a pomohou tak pochopit jejich význam při využití v organizacích.
|
|
Edukační činnost sestry v perioperační péči
FOTROVÁ, Miluše
Popis práce Tato práce se věnuje problematice edukace na operačních sálech perioperačními sestrami. V práci byly stanoveny cíle a výzkumné otázky. Cíl 1: Zjistit rozdíl v edukační činnosti perioperační sestry na vybraných operačních sálech v Nemocnici České Budějovice a.s. Cíl byl splněn, edukační metody vycházejí podle zaměření operačních sálů na příslušných odděleních. Respondentky se shodují v nejvíce užívané metodě, v metodě rozhovoru. Cíl 2: Zjistit rozdíl v edukaci při celkové a místní anestézii perioperační sestrou. Cíl byl splněn. Rozdílnost edukace při místní anestézii se liší především v přístupu k pacientovi, kde respondentky uvedly bližší, individuální kontakt k operovanému. Sestry se shodují, že při místní anestézii pacientovi podávají podrobnější výklad a informují ho po celou dobu operačního výkonu. K cílům práce byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. Otázka 1. Jaké edukační metody využívají perioperační sestry? Respondentky uváděly shodně metodu rozhovoru, vysvětlování, práci s textem-letáky, brožurky, dále uvedly fotodokumentaci a edukační knížky, ačkoli se u nich na sálech nepoužívají. Otázka 2. Jakou metodu považují perioperační sestry za nejpřínosnější pro pacienta? Respondentky shodně uvedly metodu rozhovoru, šest dotazovaných uvedlo práci s textem-letáky, brožurky. Otázka 3. Jakým způsobem probíhá edukace na vybraných operačních sálech v Nemocnici České Budějovice a.s.? Všech devět sester shodně uvedlo, že edukaci provádí v den operace na předsálí. Zde obíhající sestra seznámí pacienta s prostředím sálu, vysvětlí a provede ošetřovatelskou přípravu dle zvyklosti oddělení, poučí pacienta o poloze na operačním stole. Otázka 4. V čem spočívá rozdíl v edukaci pacienta perioperační sestrou před operačním výkonem v celkové a místní anestézii? Rozdílnost podle sester spočívá při místní anestézii, v individuálnějším přístupu k pacientovi, s metodou podrobnějšího vysvětlování. S pacientem hovoří po celou dobu výkonu.
|
|
Systém vzdělávání zaměstnanců ve vybraném středním podniku
CHLADOVÁ, Lenka
Diplomová práce je věnována analýze a následnému zhodnocení současného systému vzdělávání ve vybraném středním podniku a snaze o nalezení nových možností a přístupů vedoucích k zefektivnění podnikové vzdělávací koncepce, která povede k růstu znalostního potenciálu jednotlivých pracovníků a tím i celého podniku. Cílem práce je zhodnocení současného systému vzdělávání zaměstnanců ve vybraném středně velkém podniku, porovnání se systémem vzdělávání ve společnosti s obdobným zaměřením a následný návrh možností zlepšování systému vzdělávání v daném podniku.
|