Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 73 záznamů.  začátekpředchozí43 - 52dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zobrazení a význam zvířat v renesanční portrétní tvorbě: případ hranostaj
Marešová, Markéta ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Zlatohlávek, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá zobrazováním a významem zvířat v evropské portrétní malbě období 2. poloviny 15. století až počátku 17. století a popsáním vztahu mezi člověkem a zvířetem projevujícím se v příznačném prostoru portrétu i renesanční kultuře obecně. V rámci uměleckých žánrů dochází právě v portrétu k jejich bezprostřední interakci, neboť zvířata jsou obvykle komponována do portrétu právě na přání zadavatele uměleckého díla a figurují zde v roli symbolu, skrze nějž portrétovaný komunikuje s divákem. Základním rysem zvířecí symboliky je ambivalence a mnohovrstevnatost, která se utvářela v průběhu staletí, a v případě renesanční ikonografie zvířat měly formulující význam především starověké rukopisy a středověké bestiáře. Ze široké škály zobrazovaných zvířecích druhů se tato práce podrobněji soustředí na zobrazení a význam hranostaje, který patří k méně obvyklým motivům. Symboliku hranostaje práce déle rozebírá v případové studii dvou mistrovských děl doby renesance - Dáma s hranostajem Leonarda da Vinci a Portrét mladého rytíře v krajině benátského malíře Vittore Carpaccia pro jejichž interpretaci sehrála jeho přítomnost významnou roli. Teoretickými východisky práce je pak dobový kontext umělecké produkce v Evropě a vývoj její ikonografie specificky zaměřené na zvířata. Klíčová slova: renesance,...
Národní mytologie na světové výstavě EXPO 2010 v Šanghaji
Machoňová, Ivana ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá národní prezentací České republiky na EXPO 2010 v Šanghaji z hlediska mytologie, symbolů, znaků a kódů. Popisuje vývoj světových výstav, snaží se vyzdvihnout československé úspěchy a na jejich základě definovat klíčové body pro úspěšnou komunikaci země k mezinárodně rozmanitému publiku. Majoritní skupinou návštěvníků na EXPO v Šanghaji byli Asiaté, především Číňané. Práce využívá informací o tradičních čínských symbolech a hodnotách pro odhalení korelace české a čínské kultury, která může dopomoci snadnější identifikaci České republiky pro čínské návštěvníky EXPO. Mytologická analýza podrobuje zkoumání exteriér pavilonu, interiér expozice a její prvky. Všímá si narativních struktur jednotlivých exponátů a jejich funkčnosti v mezích preferované interpretace. Součástí celkové analýzy jsou i doprovodné programy, jejichž podoba také pomohla upevnit vnímání České republiky návštěvníky. Získané informace jsou využity k sumarizaci poznatků využitelných pro účast České republiky na následujícím EXPO 2015 v Miláně.
Historická symbolika v osvětové literatuře Legionářů
Purkert, Jan ; Vojtěchovský, Ondřej (vedoucí práce) ; Ira, Jaroslav (oponent)
Předkládaná práce se zabývá způsoby používání historie v propagační literatuře legionářských autorů v kontextu vývoje legionářského hnutí. Cílem je zjistit, jak a která témata z historie využívají legionáři ke konstrukci své identity a výkladu kontextu svého hnutí v národních dějinách. Prostředkem k dosažení tohoto cíle je zmapování distribuce historických témat mezi různými typy jejich knižních titulů. Výsledky budou sloužit jako základ pro zasazení historické symboliky do kontextu sociálního života legionářů v meziválečné době a detekci faktorů, jež determinovaly její formulaci, v porovnání rozdílů v užití mezi autory s rozdílným politickým přesvědčením. První část obsahuje výklad vývoje legionářského hnutí ve válce a souvislosti historických motivů, druhá část popisuje vývoj v meziválečném Československu v kontextu produkce legionářské literatury. Třetí část se věnuje obsahu historické symboliky.
Avarské výzdobné motivy v době avarské a jejich transformace v době velkomoravské.
Nováková, Jana ; Profantová, Naděžda (vedoucí práce) ; Štefan, Ivo (oponent)
Práce si klade za cíl přehledově katalogizovat hlavní avarské výzdobné motivy, zachytit jejich proměny v době velkomoravské a nastínit jejich vazby na východní a středomořské kultury. Opírá se o vypracovaný katalog deseti avarských pohřebišť, z jejichž fondu byly určeny hlavní kategorie a podtypy výzdobných motivů na avarských výrobcích. Tyto motivy budou podrobně popsány a na základě tohoto popisu byly hledány paralely v prostředí Velké Moravy. V závěru se zaměříme i na symbolismus vybraných motivů, pokusíme se je interpretovat a rovněž navrhnout, odkud motivy pocházejí. Klíčová slova: Avaři, doba avarská, doba velkomoravská, výzdobné motivy, symbolika, původ motivů
Vztah estetických a faktografických aspektů obrazů hmyzu
Nedvěd, Zdeněk ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Kerhartová, Jana (oponent)
Bakalářská práce mapuje zobrazování hmyzu, a jeho vývoj v dějinách od starověku až po současnost. Ukazuje a objasňuje jednotlivé estetické kategorie, jež se mohou ke hmyzu a jeho obrazům vázat. Představuje různé typy ilustrací a vysvětluje jejich hlavní charakteristiky a aspekty. Podrobná pozornost je věnována i jejich tvůrcům, a to jak v celoevropském kontextu, tak především českým ilustrátorům, popsaným v samostatné kapitole. Kde je to možné, doprovází výklad názorné příklady. Práci doplňuje přehled nejdůležitějších reprodukčních technik, užívaných k přenosu ilustrací hmyzu do literatury. V praktické části se žáci v hodině výtvarné výchovy věnují intuitivnímu ztvárnění hmyzího těla podle jeho staršího českého názvosloví.
Etymological analysis of colour names and related idioms
Hořejší, Anna ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
NÁZEV: L'analyse étymologique de noms de couleurs et de locutions qui les comportent / Etymologická analýza označení barev a úsloví barvy obsahujících AUTOR: Anna Hořejší KATEDRA: Katedra francouzského jazyka a literatury VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Jiří Jančík ABSTRAKT: Předkládaná diplomový práce se zabývá etymologickou analýzou označení barev ve francouzském jazyce a úsloví barvy obsahujících. V teoretické části je představena základní lingvistická terminologie nutná pro provedení etymologické analýzy; praktická část se poté zabývá samotnou analýzou. Účelem práce je důkladně analyzovat šest základních barev jak po stránce etymologické, tak symbolické. Dále se práce věnuje etymologické analýze barev, jejichž označení jsou do značné míry specifická a nevšední. Jedná se o barvy typu liščí ocas, bonbón, berlínská modř, čaj, kaki, perla nebo sníh, které jsou rozděleny do podskupin dle toho, jaké slovo obsahují (např. barvy nesoucí název zvířete, potraviny, tekutiny, materiálu, místa původu apod.). U těchto barev je zkoumán jednak jejich původ, ale také konkrétní důvod, proč tyto barvy nesou takové označení. V neposlední řadě se práce zabývá úslovími obsahující název barvy. Zde jsou popisovány idiomy typu bílá noc, žluté nebezpečí, být zlý jako červený osel, cordon bleu, nebo zelený jazyk. V těchto případech je cílem...
Český Řím
Petiška, Eduard ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Půtová, Barbora (oponent)
Kulturní prvky vycházející z Říma pronikly do mnoha kultur na celém světě. Jejich vliv zasáhl i do zemí střední Evropy, českou nevyjímaje; právě analýza uzlových bodů české kultury a kultur prezentovaných Římem je předmětem této práce, přičemž pozornost je věnována těm dílčím tématům, která mají obecnější teoretické konsekvence pro kulturologii. První část práce se věnuje nejstarším zmínkám o vzájemném vztahu těchto lokalit. Na ni navazuje kapitola o Marobudovi, který jako odchovanec Říma svou říši obohatil o prvky antické kultury. S počátky české státnosti je spojena významná dvojice - Cyril a Metoděj - práce se zaměřuje na cestu a pobyt bratří v Římě jako nezbytnou součást úspěchu jejich mise. Jedni z nejznámějších českých světců, sv. Václav a sv. Vojtěch, měli k Římu vřelý vztah; promítl se do jejich života, smýšlení a jednání, které podstatně zasáhlo do naší kultury. Dvě kapitoly se proto zabývají uvedenými osobnostmi a doklady o jejich vztahu k Římu. Značná pozornost je věnována Karlu IV., který do tohoto města podnikl několik cest a byl jím natolik zaujat, že se mu Prahu rozhodl připodobnit. Práce zaznamenává některé jeho úspěchy při Imitatio Romae, zmiňuje Vyšehrad a Karlštejn, popisuje také jeho zaujetí pro římskou symboliku, které ho ovlivnilo a reflektovalo se v soudobé kultuře. Práce...
Textual interpretation of the Song of Roland
Kolářová, Monika ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Kalfiřtová, Eva (oponent)
Píseň o Rolandovi patří k nejstarším literárním památkám francouzské literatury. Je to nejznámější hrdinská píseň z cyklu "Chanson de geste", a je datována do 11. století. Hlavními postavami tohoto hrdinského eposu jsou Karel Veliký, jeho synovec Roland, věrný přítel Olivier, zrádce Ganelon a pohanský král Marsile. Píseň o Rolandovi nám odkrývá nejen vztahy přátelské a rodinné, ale velkým tématem je také zrada, touha po bohatství a slávě. Píseň se zabývá otázkou víry a jejím prosazováním tak, jak je to pro středověk typické. Příběh, který se odehrává ve Španělsku, kde Francouzi obléhají již sedmým rokem pohanskou pevnost Zaragozu, je z historického hlediska jistě velmi zajímavý, ale nás zajímal hlavně z hlediska naratologicko - textového, kde jsme se snažili odkrýt jednotlivé vztahy mezi mluvčími. Zaměřili jsme se na jednotlivé promluvy, kdo s kým promlouvá a jakým způsobem. Položili jsme si 3 otázky, na které jsme postupně odkrývali odpovědi. Pro potřebu analýzy jednotlivých mluvních aktů a komunikačního rámce jsme si vytvořili vlastní jazykové schéma, podle kterého jsme dále Píseň o Rolandovi analyzovali. Jako první jsme si položili otázku, proč je text Písně o Rolandovi rozdělen do třech částí. Má to dějový či jazykový význam, nebo jde pouze o náhodné rozdělení? Dále nás zajímalo, jaké jsou velké opěrné...
Christian symbolism in the Novel of F.M. Dostoyevsky' Karamazov Brothers
Gaydamaka, Oleg ; Hříbková, Radka (vedoucí práce) ; Hlaváček, Antonín (oponent)
1 NÁZEV: "Křesťanská symbolika v Dostojevského románu Bratři Karamazovi" AUTOR: Oleg Gaydamaka KATEDRA: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Radka Hříbková, CSc. ABSTRACT: Poslední román M. F. Dostojevského Bratři Karamazovi dokončený v roce 1880 se dotýká hlubokých otázek náboženského a mravního charakteru, lidského bytí a smyslu života. Na stránkách románu je popsán příběh života rodiny Karamazových - otce Fjodora Pavloviče a jeho tří synů, Dimitrije, Ivana a Alexeje. V tomto geniálním díle se autor snaží odhalit čtenáři hloubku duší těchto zcela povahově protikladných lidí spojených rodinným poutem. Prostřednictvím svých hrdinů se spisovatel pokouší vystihnout mnohostrannou duši ruského člověka s jejími vášněmi, rozpory i věčným bojem dobra a zla v ní. Spisovatel se zabývá otázkami podstaty lidského bytí, které v souladu s jeho světonázorovou koncepcí není možné bez činorodé lásky a duchovního poznání. Křesťanská symbolika a náboženské myšlenky jsou jedněmi z klíčových tohoto románu, jejichž zkoumání si klade za cíl tato bakalářská práce. KLÍČOVÁ SLOVA: Karamazovi, křesťanství, náboženství, symbolika.
Symbolika labutě ve finské poezii od lidové slovesnosti k symbolizmu
Švec, Michal ; Dlask, Jan (vedoucí práce) ; Parente Čapková, Viola (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na zobrazení labutě ve finské poezii od nejstarších útvarů finské lidové slovesnosti po první desetiletí 20. století. Úvodní část práce je věnována labuti ve Finsku z hlediska zoologie a etymologie i její pozici v současné finské kultuře. Následující kapitola popisuje symboliku labutě v evropské kultuře od antiky do současnosti a zaměřuje se na mytologii, lidové představy a nejrozšířenější motivy ve výtvarném umění, hudbě a především literatuře. Klíčová část práce je vyhrazena symbolice labutě ve finské lidové slovesnosti a u autorů 19. a prvních desetiletí 20. století. Práce se zaměřuje zejména na básnickou tvorbu Johana Ludviga Runeberga, Aleksise Kiviho, Eliase Lönnrota, Juhaniho Aha, Eina Leina, Otto Manninena a Aarniho Kouty. Zvláštní kapitola je věnována vzniku a vývoji mýtu o tuonelské labuti.V symbolice labutě ve finské poezii sleduji návaznost na národní i evropské tradice a intertextuální vazby.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 73 záznamů.   začátekpředchozí43 - 52dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.