Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34,299 záznamů.  začátekpředchozí34290 - 34299  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.58 vteřin. 

Funkční kompetence jako cíl rozvoje ústního projevu ve výuce německého jazyka
Hejduková, Andrea ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Spáčilová, Libuše (oponent)
Práce se zabývá rozvojem ústního projevu ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Snaží se analyzovat všechny aspekty ústního projevu s cílem vytvořit účinnou výukovou metodu, která žákům umožní efektivně používat (mluvený) jazyk a dosáhnout jeho prostřednictvím stanovených komunikativních cílů. Pro tuto dovednost, která je definována zejména jako způsobilost k realizaci funkcí jazyka, které mluvčí potřebuje vyjádřit, je používán termín "funkční kompetence". Důležitým rysem tohoto pojmu je preference úspěšného uskutečnění komunikace před její jazykovou správností. Teoretická část nejprve vysvětluje pojmy, s nimiž práce pracuje (schopnost / dovednost / kompetence, učení versus osvojování). Poté je ústní projev analyzován v kontextu ostatních řečových dovedností, tj. poslechu s porozuměním, čtení s porozuměním a písemného projevu, aby bylo zřejmé, že žádnou z řečových dovedností není možné zabývat se zcela izolovaně a že výukový proces by vždy měl zahrnovat vhodnou kombinaci více řečových dovedností. Další kapitola popisuje rozdíly mezi monologickým a dialogickým / polylogickým ústním projevem. Poté jsou analyzovány tři stupně osvojování ústního projevu (imitativní ústní projev, řízený ústní projev a samostatný ústní projev). Pro tyto stupně jsou důkladně popsány četné konkrétní příklady úloh vhodných k rozvoji...

Czenglish: a basic outline of an EFL variety
Králová, Kateřina ; Sparling, Don (oponent) ; Klégr, Aleš (vedoucí práce)
Protoze je anglictina po celem svete stale vlivnejsim jazykem, vyuziva se ji casta nejen pro komunikaci s rodilymi mluvcimi tohoto jazyka, ale i pro komunikaci mezi jinymi narody. Napfiklad v Evrope se v teto funkci pouziva pomerne bezne. Autofi jako Crystal ci Modiano dokonce tvrdi, ze tato evropska lingua franca by se mela oprostit od vlivu britske anglictiny a byt vice sobestacna. Pfestoze by se dalo hovofit 0 evropske variete anglictiny, kterou spojuji jiste spolecne rysy, je pravdepodobne, ze bude do znacne miry zalezet na matefskem jazyce, jimz dane narody hovori. Takovemu jazyku, ktery se blizi jazyku cilovemu, ale obsahuje rovnez rysy materskeho jazyka, se fika "interlanguage", tedy interjazyk. Interjazyk tedy vznika ph procesu uceni jineho jazyka a je to system, jehoz pravidla se lisi jak od jazyka matefskeho, tak od toho studovaneho. Tato prace se pokousti popsat "Czenglish" jakozto samotnou varietu - interjazyk. Tuto varietu muzeme definovat jako interjazyk zalozeny na angliCtine, kterym mluvi cesti mluvci, a obsahuje rysy cestiny a bezne chyby na ruznych jazykovych urovnich.

The role of "silence" in child second language interaction
Sieglová, Dagmar ; Nekvapil, Jiří (vedoucí práce) ; Čmejrková, Světla (oponent) ; Ferenčík, Milan (oponent)
Tato disertacni prace se zabYva otazkami interakce v druhojazycnem prostredi z pohledu dvou rozdilnych, presto ale spriznenych oboru- teorie druhojazycne akvizice a konverzacni analYzy. Hlavni pozomost je venovani roli 'mlceni' v druhojazycne interakci ditete. Problematikou osvojovani druheho jazyka se zabYva siroky okruh lingvistickych oboru, ktere jsou ovsem spiSe zamereny na generativni jazykove aspekty. Proto je obdobi predchazejici nastupu reCi, ktere je obecne nazYvano 'obdobim mlceni', spiSe opomijeno. Kognitivisticky a psycholingvisticky pohled na problematiku osvojovani druheho jazyka tak vyzkumne metodologie tradicnich disciplin omezuje na generativnf pohled. Tento prfstup nahlizf na jedince v ranem obdobf osvojovani druheho jazyka jako na pasivnf mluvci s nedostatkem komunikativni kreativity, kterf zaviseji na imitaci a rutinnim pouzfvanf jazykovych prostredku. Vyzkum ukazuje, ze metodologie konverzacnf analyzy, ktera prihlizi spiS ke kontextu jako k nede1itelnemu faktoru ovliviiujicimu komunikaci nez k jazykove funkci, nabfzi vhodne prfstupy k vyzkumu jevu 'mlceni' v druhojazycne interakci. Tato dizertacni prace nahlizf na 'mlceni' jak z pohledu etnometodologicke konverzacnf analyzy, ktera venuje hlavni pozomost interakcnimu radu a kontextu, tak z pohledu neverbaInich projevU, jejich vyznamu i...

Vliv délky acylu ceramidů na permeabilitu kůže
Lorenc, Petr ; Vávrová, Kateřina (vedoucí práce) ; Hrabálek, Alexandr (oponent)
Ceramidy obsažené v nejsvrchnější vrstvě epidermis, stratum corneum (SC), jsou zodpovědné za bariérovou funkci kůže a tím i její propustnost pro léčiva. Jejich úloha při tvorbě kožní bariéry je detailně známa, do dnešní doby však není řádně prostudován vztah mezi jejich strukturou a aktivitou. Výsledky dřívějších prací naznačují, že délka řetězce ceramidu je klíčová pro jeho bariérové vlastnosti v kůži. Tato práce se tedy věnovala vlivu délky acylového řetězce ceramidů na propustnost kožní bariéry. Pro permeační pokusy byly použity krátké analogy ceramidů, sfingosin, fytosfingosin a ceramid 2 (NS). Použité krátké analogy ceramidů měly délku sfingosinu 18 uhlíků a acylový zbytek 2 až 18 uhlíků. Jejich vliv na permeabilitu kůže byl testován in vitro ve Franzových difúzních celách na dermatomované prasečí kůži pomocí dvou modelových léčiv theofylinu (TH) a indometacinu (IND). Donorové vzorky byly připraveny jako 5% roztok theofylinu a 2,5% roztok indometacinu s přídavkem 1% ceramidu v 60% propylenglykolu. Pro porovnání hodnot fluxů a koncentrací léčiva v kůži byly připraveny negativní kontrolní vzorky složené jen z 5% roztoku TH a 2,5% roztoku IND v propylenglykolu, bez přídavku ceramidu. Jako akceptorová fáze pro stanovované léčivo byl použit fosfátový pufr (PBS). Bylo zjištěno, že krátké ceramidy s...

Československá strana národně demokratická a František Hlaváček jako její generální tajemník
Ulm, Karel ; Kuklík, Jan (oponent) ; Čechurová, Jana (vedoucí práce)
Jako generálni tajemník Národně demokratické strany se František Hlaváček jistě osvědčil. Dosvědčují to nejen stovky děkovných dopisů z Hlaváčkovy pozůstalosti. Za téměř 7 let Hlaváčkova působení se sekretariát vygeneroval v odbornější a velice výkonnou agendu korespondující s jakoukoli osobou či organizací. František Hlaváček byl podepsán pod tisíci nejrůznějšími usneseními a osobně odpovídal i na velice marginální dotazy. Velmi ohebně se angažoval ve vnitrostranické politice jako výkonný úředník, což dosvědčuje jeho setrváni ve vysoké stranické funkci tak dlouhou dobu. Jeho rezignace na funkci předně přišla od něj samotného a týkala se porušení stranické disciplíny, jíž si byl Hlaváček velmi dobře vědom a činil tak na vlastni rozhodnutí a osobni riziko. Díky svým rozsáhlým kontaktům mezi národohospodáři, bankéři, legionáři, odbojáři, umělci a politiky z celého politického spektra, byl Hlaváček člověkem na svém místě. Hlaváček může být dnešnim slovm'kem označen za skvělého politického lobbistu. Výrok Františka Hlaváčka o fašismu: " Fašistou jsem nebyl a nejsem, mé stanovisko bylo důsledné a jasné: sympatizovalo s národnim duchem hlásaným fašisty, ale neztotožňovalo se s jejich diktátorskou teorií.,,362 Hlaváčka spojoval s českými antinacistickými fašisty protiněmecký nacionalismus, kritika praktik Hradu,...

Paměťové funkce u dětí s vývojovou vadou
Plívová, Markéta ; Michalová, Zdena (oponent) ; Housarová, Blanka (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o problematice paměťových funkcí u dětí se specifickou jazykovou poruchou - vývojovou dysfázií. Teoretická část se věnuje vysvětlení základních pojmů - paměť, paměť ve vztahu k řeči, paměť u dětí mladšího školního věku, paměť u vývojové dysfázie. Praktická část nabízí srovnání dvou skupin pomocí diagnostického materiálu pro hodnocení verbální funkční paměti. Nejprve jsem testovala děti z běžných základních škol, zjišťovala jejich výkonnost paměti. Druhou skupinu tvořily děti s vývojovou dysfázií. Provedla jsem analýzu, srovnání výkonu dvou skupin a určité vyhodnocení mé práce.

Pokus o analýzu afatického syndromu s ohledem na možnosti jeho neuropsychologické rehabilitace
Straka, Ondřej ; Šivicová, Gabriela (oponent) ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce)
Z hlediska lidského je afázie je typ handicapu, který sice není bezprostředně ohrožující pro postiženého, ale přináší značný diskomfort nejen jemu, ale i jeho okolí. Z hlediska vědeckého představuje obrovskou výzvu pro mnoho oborů. V prvních fázích bádání to byla především neuroanatomie. v průběhu 20.století se k nim přidaly neuropsychologie, kognitivní psychologie a psycholingvistika. Vzhledem k čistě biologické etiologii afázie už bádání přineslo mnoho cenných poznatkú o funkci jednotlivých oblastí mozku při produkci a percepci jazyka. Nové technické možnosti. především moderní funkční zobrazovací metody na jedné straně a diametrálně jiné teoretické přístupy ke studiu mozkové organizace jazyka z pozic kognitivní psychologie na straně druhé ovšem dřívější zavery lokalizacionistických modell! do značné míry zpochybňují nebo přímo vyvracejí. Značný obrat v dosavadních názorech na danou problematiku nastal rovněž poté. co se pozornost badatelú zaměřila i na jiné jazyky než na angličtinu. především na jazyky s daleko větším podílem flexe. Dá se očekávat, že ne příliš vzdálená budoucnost přinese odpovědi na některé další dosud nezodpovězené otázky, ať už se týkají činnosti mozku. či povahy jazyka jako funkčního systému. Tato práce, jak už její název napovídá, je pokusem o zmapování dosavadního stavu výzkumu v...

Forms and functions of interrogative structures: a contrastive study of English and Japanese
Buriánková, Petra ; Švarcová, Zdeňka (oponent) ; Šaldová, Pavlína (vedoucí práce)
Cilem teto studie je srovnani forem a funkci interogativnich konstrukci vanglictine a v japonstine s ohledem na kulturne-socialni pozadi obou jazyku. Publikovany byly jednak kontrastivni studie venujici se formalnimu aspektu otazek vanglictine a v japonstine a jednak studie, ktere se soustredi prevazne na funkci v navaznosti na kulturni specifika. Tato prace je pokusem obe hlediska spojit. Formalni popis vychazi pri vymezeni vetneho typu z teorie Sadocka a Zwickyho, standardniho deskriptivniho popisu interogativnich struktur podle CGEL pro anglicky jazyk a podle Nakady pro jazyk japonskY. Kulturne srovnavaci cast je postavena na praci Wierzbicke. Dochazi tak ke spojeni dvou do jiste miry protichudnych smeru, nebot' Sadock a Zwicky zdurazi'iuji univerzalni charakter vetnych typu, kdezto kulturni antropologove a antropolingviste zduraznuji lingvisticke rozdily plynouci z kulturnich odlisnosti. Studie vychazi z analyzy korpusu vytvoreneho excerpci divadelnich her (apendix X), ktere se bezne pouzivaji jako zdroj prirozeneho mluveneho jazyka. Korpus byl sestaven ze 180 vet anglickeho a stejneho poctu vet japonskeho originalu, ke kterYm byly p5i5ayenz prislusne preklady. Vznikly tak dva subkorpusy, ktere byly pouzity v castech I. 3., 11. 1. a 11. 2. Posledni cast 11. 3. cerpa z celeho korpusu bez ohledu na jazyku...

Klasifikátory českého znakového jazyka
Tikovská, Lenka ; Okrouhlíková, Lenka (oponent) ; Macurová, Alena (vedoucí práce)
Tématem mé bakalářské práce j sou klasifikátory českého znakového jazyka. Vycházela jsem ze zahraniční literatury, zejména o americkém a britském znakovém jazyce, neboť tyto znakové jazyky patří mezi nejvíce prozkoumané a popsané. Celá práce Je rozdělena do čtyř kapitol. V úvodní kapitole nazvané Klasifikátory v mluvených jazycích jsem čerpala informace ze studie amerického lingvisty Keitha Allana, který zkoumal klasifikátory v mnoha mluvených jazycích. Jelikož mají klasifikátory v mluvených jazycích obdobnou funkci jako klasifikátory znakových jazyků, považovala jsem za důležité jeho poznatky v této práci zmínit. Ve druhé kapitole, pojednávající o klasifikátorech amerického znakového jazyka, jsem předložila soupis klasifikátorů, které uvádějí američtí lingvisté Bakerová a Cokely, včetně kontextu jejich užití. Zajímalo mě také, jakým způsobem a v jakém věku si děti klasifikátory osvojují. Poznatky načerpané z literatury jsem zpracovala do podkapitoly nazvané Osvojování klasifikátorů. Jelikož se jedná o informace související s osvojováním amerického znakového jazyka, uvádím je právě v této kapitole. Třetí kapitola nazvaná Klasifikátory britského znakového jazyka se opírá o práci britské lingvistky Mary Brennanové. Předkládám její přehled klasifikátorových tvarů ruky i s příklady, které u jednotlivých tvarů...

Rodná jména dětí v Českých Budějovicích od roku 1995 do roku 2015
HERCEGOVÁ, Nikola
Tato bakalářská práce se zabývá rodnými jmény dětí narozených v rozpětí od roku 1995 do roku 2015 v Českých Budějovicích. Teoretická část přináší informace o postavení a funkci rodných jmen v českém jazykovém systému jak z hlediska historického, tak i současného. Praktická část je zaměřena na vlastní výzkum, kde byla pomocí dotazníkového šetření zjištěna motivace pro výběr jmen dětí.