Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33,871 záznamů.  začátekpředchozí33862 - 33871  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.36 vteřin. 

Arielismus J.E. Rodóa
Kozáková, Zuzana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Fousek, Michal (oponent)
Předmětem této studie je esej Ariel uruguayského autora J. E. Rodóa a vlna reakcí a interpretací, které vyvolával od svého vydání roku 1900 po celé dvacáté století. Nejprve věnuje pozornost zásadním okolnostem vzniku eseje. Charakter konce století byl výrazně ovlivněn válečným konfliktem mezi USA a Španělskem a s tím související invazivní politikou USA. V latinskoamerických zemích se ozývaly hlasy varující před agresivní rozpínavostí severního souseda. Rodóův Ariel byl jedním z nich. Rodó kritizoval nordománii a vybízel k navázání na latinskou tradici. Studie též stučně uvádí vliv dvou zásadních ideologíi na tehdejší společnost - odeznívajícího pozitivismu a nově se formujícího modernismu, jehož ukázkou je právě i esej Ariel. Následně se práce soustředí na samotný esej. Třetí kapitola komentuje žánr textu a rodóovské pojetí shakespearovských postav, jimiž jsou: uznávaný učitel Prospero, Ariel - symbol ušlechtilosti a vzdělanosti, a Kaliban představující nekultivovanou masovou společnost. Čtvrtá kapitola pak rekapituluje jednotlivá témata eseje: význam mladé generace pro společnost, víru v naději a ideál, důležitost krásy, dobrého vkusu a zahálky po vzoru antického Řecka, představu ideální demokracie, která neutlačuje roli jedince, a proslulou kritiku USA a utilitarismu. Diplomová práce neopomíjí ani hlavní...

Klášter v Brou
Žďárská, Zuzana ; Kuthan, Jiří (vedoucí práce) ; Homolka, Jaromír (oponent)
Klášter v Brou Zuzana Ždárská Résumé Tato bakalářská práce pojednává o areálu pozdně gotického kláštera a kostela v burgundském Brou v dnešním regionu Rhône-Alpes ve Francii, založeném v roce 1506 a stavěném do roku 1532. Věnuje se také životním osudům Markéty Rakouské, regentky Nizozemí a dcery císaře Maxmiliána I., která klášter založila jako místo posledního odpočinky pro sebe, svého manžela a jeho matku. Těžiště práce spočívá v podrobném přehledu o průběhu výstavby kláštera i kostela v Boru a jeho stavebního vývoje se všemi jeho příslušnými souvislostmi. Je zde popsána podoba jednotlivých staveb a není opomenuta ani jejich výzdoba. Její ohromné bohatství představuje jednu z typických charakteristik celého komplexu a spojuje fundaci nizozemské regentky Markéty Rakouské se širší skupinou podobných staveb zejména na území současné Belgie a Nizozemí. Pozornost je v této části práce věnována zejména sochařské výzdobě chrámu v Brou, která vrcholí v jeho nejvýznamnější části - na hrobkách Markéty Rakouské, jejího manžela vévody savojského Filiberta Sličného a jeho matky Markéty Bourbonské. Zpracování tématu vychází z velké části z materiálů, které autorka získala přímo v knihovně a archivu muzea v Brou v rámci osobních návštěv lokality s laskavou spoluprací správkyně těchto institucí paní Michèle Duflot....

Historie českého železničního tisku po roce 1989
Suchomel, Jiří ; Jirků, Jan (oponent) ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce)
Bakalářská práce "Historie českého železničního tisku po roce 1989" se snaží nabídnout ucelený pohled na část české mediální krajiny tvořenou železničním tiskem. Text se věnuje i období před rokem 1989 tak, aby novodobé dějiny byly ukotveny v historickém kontextu. Vývoj železničního tisku totiž odráží jak proměny svého odvětví, tak změny celé české společnosti. Práce upřesňuje kontinuitu mezi jednotlivými tituly a dělí je do několika pracovních kategorií. Nastiňuje také míru nezávislosti redakcí těchto periodik. V tomto ohledu je ale text spíše přehledovou statí - kombinací kompilace a komparace, která se může stát základem dalšího bádání analytičtějšího charakteru. Přestože je železnice prostředím poměrně specifickým, dá se řada nabytých poznatků aplikovat i v jiných oborech.

Vyšší hospodářská a hospodářsko-průmyslová škola zemská v Táboře. Konstituování a vývoj první české zemské akademie v letech 1866-1919
Kokešová, Helena
Příspěvek je věnován padesátitříleté historii vyšší hospodářské školy v Táboře, jediné školy svého druhu v českých zemích. Škola vznikla v roce 1866 a byla českým ekvivalentem německé hospodářské školy v Děčíně-Libverdě. Autorka věnuje pozornost snahám o zřízení táborské školy a především její činnosti a vývoji v letech 1866ů1919. Vedoucí postavení hospodářské školy v Táboře v českém zemědělském školství trvalo až do zrušení hospodářské akademie v roce 1919, kdy akademie našla pokračování v nově zřízené Vysoké škole zemědělské v Brně. V článku jsou zmíněny též osobnosti, jejichž činnost je spjata s táborskou školou a které se výrazně zasloužily o rozvoj českého zemědělského školství (Jan Baptista Lambl, František Farský, František Sitenský). Část referátu je zaměřena na výuku jazyků v táborské škole, kde se kromě obou zemských jazyků učilo jako nepovinnému předmětu ruskému a krátce i polskému jazyku.

Česká techno subkultura na přelomu století
Zeman, Daniel ; Pargač, Jan (vedoucí práce) ; Tomandl, Miloš (oponent)
Techno subkultura se stala během minulého desetiletí medializovanou a hojně prezentovanou záležitostí. Policejní zásah na Czechteku 2005 přinesl ve vzrušené diskusi také otázku: Jaká je podstata techna? Následující mediální sprška neodborných vysvětlení vytvořila poptávku po serióznějším výkladu celého jevu. Předkládaná práce se snaží vysvětlit vznik fenoménu subkultur pomocí myšlenkového aparátu navrhnutého Van Gennepem a dále rozšířeného Victorem Turnerem. Tedy subkultury jsou vnímány jako archetypální pokračování iniciačních rituálů v moderní, industriální společnosti. Techno party je rituální způsob jak vytvořit antistrukturní pole a nastolit tak liminoidní prostředí ve kterém si dospívající uvědomují skrze změněné stavy vědomí svojí relativitu a utvářejí si postoje mezi sebou a v rámci společnosti. Jelikož každý společenský jev zastává více funkcí najednou, je nutné brát tuto interpretaci za jeden z možných způsobů vysvětlení. Dále je vzato v úvahu také dílo Michela Maffesoliho a idea neotribalismu. Práce rovněž zohledňuje vývoj subkultur od svého počátku až do současnosti, přičemž se opírá o studie birminghamského Center for Contemporary Cultural Studies a dále o postmoderní reakci na studie z 60. let v podání Davida Muggletona. Práce může sloužit díky terénnímu výzkumu jako nástin stručné historie...

Nové trendy v mezinárodní kontejnerové přepravě
Havlíček, Václav ; Machková, Hana (vedoucí práce) ; Švábková, Eva (oponent)
Diplomová práce je rozdělena do pěti kapitol. První zkoumá vývojové trendy v mezinárodní kontejnerové přepravy od svého zrodu v 60. letech 20. století do současnosti, proces její standardizace a typologii jednotlivých typů kontejnerů. Druhá část charakterizuje různé druhy smluvního zajištění mezinárodních přeprav a poukazuje na odlišnosti v postavení jednotlivých subjektů dle typů zvolených smluv. Ve třetí kapitola podrobněji rozebírá jednotlivé přepravní obory, na které v předposlední kapitole navazuje detailnější analýza hlavního přepravního oboru -- námořní kontejnerové přepravy. V poslední, páté kapitole je provedeno srovnání nejvýznamnějších evropských kontejnerových terminálů na základě čtyřech autorem zvolených zvolených hledisek.

Aktuální trendy v oblasti ECM
Havránek, Denis ; Kunstová, Renáta (vedoucí práce) ; Kapitán, Petr (oponent)
Cílem této práce je prezentovat aktuální trendy na trhu technologií pro Enterprise Content Management (ECM) a dopad nepřetržitého vývoje oblasti IS/ICT na analyzovanou oblast. Průběhem práce jsou rozebrány základní definice a charakteristiky komponent ECM systému, je stručně vymezena situace na dnešním trhu produktů ECM a jsou prezentovány nejvýznamnější trendy v oblasti ECM v tomto roce a i s ohledem do budoucna. Celkem je probráno pět trendů: vliv nových technologií sociálního webu druhé generace (Web 2.0) na produkty a nástroje pro spolupráci v systémech ECM; snaha o integraci nestrukturovaných dat ECM systému s daty systémů pro Business Intelligence (BI) pro vytváření lepších nástrojů na podporu strategických rozhodování v podnicích; využití modelu Software-as-a-Service (SaaS) jako levnější a přístupnější varianty pro distribuci ECM řešení; nárůst obliby komerčních open-source ECM řešení jako konkurenceschopná a finančně dostupnější varianta; a jako poslední, specifikace CMIS (Content Management Interoperability Services) jako navrhovaný standard zahrnující sadu webových služeb, zaručujících interoperabilitu a přístup k datovým úložištím bez ohledu na používaném systému. Na závěr je ještě prezentováno, jak se jednotlivé trendy odráží na konkrétních řešeních trhu produktů ECM.

Vícehlasé zpracování žalmů v období české renesance na příkladu tisku Vavřince Benedikta z Nudožer z roku 1606
Šnejdarová, Dina ; Černý, Jaromír (oponent) ; Daněk, Petr (vedoucí práce)
Na zaklade veskerych dosavadnich vyzkumu lze nyni uvest uplny souhrn udaju k Benediktovym tiskum. Vavrinec Benedikt z Nudozer vypracoval behem sveho zivota ceske casomerne parafraze zrejme vsech 150 zalmovych textu, z nichz se dochovaly pouze dva tisky, obsahujici v jednom pripade 10 zalmu, ve druhem 2 zalmy. Oba tisky byly vydany v roce 1606, Aliquot psalmorum u Jiriho Nigrina, Zalmove devadesaty prvni a Sty tieti u Daniela Adama z Veleslavina. V predmluve k tisku deseti zalmu Aliquot psalmorum se Benedikt hlasi k predloze, podle niz parafraze vytvarel. Jde 0 latinske prebasneni celeho zaltare basnika Georga Buchanana, vystavene na zaklade 30 antickych metrickych vzorcu. Tyto parafraze znovu vydal humanista a basnik Nathan Chytraeus ve spolupraci se skladatelem a kantorem Statiem Olthofem v roce 1585. Tricet metrickym vzorcu bylo ctyrhlasymi hudebnimi zpracovanimi, opatreno celkem 40 jez pripravil Olthof. Autorem 16 z nich byl Johann Reusch. Prave k teto edici se odkazuje Benedikt, ovsem bez udani roku vydani, s nimz pracoval. Dulezitou soucasti Benediktova doprovodneho textu tisku Aliquot psalmorum j e vysvetleni pravidel, podle nichz byly parafraze vytvareny, a poznamky k j ednotli vym metrickym schematum. Benedikt vybral pro vlastni parafrazi zalmovych textu osm z Buchananovych metrickych vzorcu, na nez...

Government's policy towards national minorities in Slovakia
Smetanková, Daša ; Reschová, Jana (vedoucí práce) ; Mansfeldová, Zdenka (oponent) ; Čáky, Milan (oponent)
Dizertačná práca sa venuje politike vlády voči národnostným menšinám na Slovensku po roku 1993. Zaoberá sa vládnou politikou voči dvom najpočetnejším menšinám na Slovensku -- Rómom a Maďarom, a to predovšetkým v dvoch kľúčových oblastiach: kultúre a školstve. Jej cieľom je zhodnotiť Dizertační práce se věnuje politice vlády vůči národnostním menšinám na Slovensku po roce 1993. Zabývá se vládní politikou vůči dvěma nejpočetnějším menšinám na Slovensku (Maďarům a Romům), a to především ve dvou klíčových oblastech: kultuře a školství. Jejím cílem je zhodnotit vývoj menšinové politiky na Slovensku, zhodnotit jednotlivé faktory, které ovlivňovaly její změnu a zároveň porovnat přístup jednotlivých vládních koalic k těmto dvěma menšinám. Sledována je kontinuita menšinové politiky pod vlivem jednotlivých externích a interních faktorů. Je sledován vliv tří mezinárodních organizací: Rady Evropy, Evropské unie a Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě; a Maďarska. Zkoumaným interním faktorem je vliv koaličních modelů. S těmito faktory úzce souvisí i třetí zkoumaná otázka a to potencionální vliv tzv. trojstranného vztahu Maďarska, Slovenska (slovenské vlády) a maďarské menšiny na Slovensku -- triadic nexus, jak ho charakterizoval Rogers Brubaker, na vývoj vládní politiky vůči Romům. Menšinová politika se pod vlivem těchto faktorů mění a vyvíjí, je však kontinuální.

Výuka rozšířené hudební výchovy na základní škole
ŠTRUPLOVÁ BARTOŠKOVÁ, Magdalena
Diplomová práce s názvem ?Výuka rozšířené hudební výchovy na zá­kladní škole? se zabývá původní myšlenkou autora prof. Ladislava Daniela od jejího založení až po vývoj, kterým prošla za uplynulých 45 let svého trvání v České republice. Na základě této metody byl proveden výzkum, který se konkrétně zaměří na 2. základní školu v Jindřichově Hradci, kde výuka rozšířené hudební výchovy probíhá. Smyslem této práce je zjistit, jak se tato škola vypořádala s rozší­řeným vyučováním (důvod jejího založení, problémové situace ve vyu­čování, kam výuka hudební výchovy směřuje) a zda je způsob výu­ky s metodou prof. Daniela srovnatelný.