Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32,917 záznamů.  začátekpředchozí32908 - 32917  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.12 vteřin. 

Návrh příručky pro rodiče dětí začínajících s tenisovou přípravou
Smažíková, Dagmar ; Kočíb, Tomáš (vedoucí práce) ; Velenský, Michael (oponent)
NÁZEV DIPLOMOVÉ PRÁCE: Návrh príručky pro rodiče dětí začínajících s tenisovou pfípravou Dagmar Smažíková Návrh příručky pro rodiče dětí začínajících s tenisovou přípravou A concise parenťs handbook of their children tennis preparation proposal CÍLE PRÁCE: Zjistit, které oblasti v tenisové přípravě začínajících dětí rodiče nejvíce zajímají. Na základě praxe a odborné literatury zformulovat odpovědi na jejich otázky. METODA: Metodou neformálního rozhovoru zjistit otázky, se kterými se rodiče v počátku tenisového vývoje dítěte nejčastěji zabývají. Zaměřuji se na turnaje věkové kategorie 6 - 9 let v pražském a středočeském kraji. VÝSLEDKY: Vytvoření a nabídnutí příručky rodičům, aby se lépe orientovali v začátcích tenisové přípravy. Rodiče nejvíce zajímala problematika týkající se tréninkové přípravy, tenisové výbavy, trenérů, oddílů, minitenisu, tenisových kempů a táborů, kondice, regenerace a samotných tenisových rodičů. KLÍČOVÁ SLOVA: tenis, sportovní příprava dětí, rodiče, tenisový trénink dětí Strana 2

Zdroje a význam přírodních antioxidantů pro zdraví člověka
Frühaufová, Lenka ; Rambousková, Jolana (vedoucí práce)
Existence volných radikálů jako účastníků biologických pochodů vědci předpokládali již na počátku 20. století. Vzhledem k vlastnostem těchto látek, jejich labilitě a velmi krátkému biologickému poločasu bylo ovšem jejich zkoumání náročné až nemožné, a proto k hlubšímu poznávání docházelo až s rozvojem příslušných výzkumných metod. Ruku v ruce s odkrýváním tajemství a zákonitostí oxidačního poškození biologických makromolekul docházelo k soustředění pozornosti také na systém, který je schopen tomuto působení zabránit a udržovat v buňce rovnováhu, systém antioxidační. Ten je tvořen rozmanitou skupinou látek od enzymů katalyzujících oxidoredukční reakce přes plasmatické bílkoviny až po látky, které si lidské tělo není schopné samo vyprodukovat a musí je přijímat s potravou. Předmětem výzkumu jsou nyní interakce obou těchto systémů a především aplikace nabytých poznatků do praxe. Jakou roli hrají volné radikály v patogenezi chorobných stavů jako jsou kardiovaskulární onemocnění nebo zhoubné bujení? Jak se účastní prenatálního poškození plodu? Podílejí se na procesu stárnutí? Společně se získáváním odpovědí na tyto a mnohé jiné otázky se logicky objevuje další: můžeme použít látky s antioxidačními účinky v prevenci či léčbě těchto stavů? V první části této práce jsem se soustředila na obecný úvod do tématiky...

Keltská křesťanská spiritualita
Obrdlíková, Kristýna ; Lachman, Jan (vedoucí práce) ; Lachmanová, Kateřina (oponent)
Tato práce se pokouší přiblížit obecné rysy a specifika keltské křesťanské spirituality v souvislosti se sociálním uspořádáním, předkřesťanským duchovním dědictvím a také spojením keltských prvků s latinskou kulturou. Keltská křesťanská spiritualita pak jako jeden ze způsobů nahlížení na realitu oslovuje a vede k přemýšlení o základních životních otázkách; zároveň je synonymem pro prožívání blízkosti se světem a stvořením v jeho neporušenosti a souvztažnosti. Irská církev je církví poustevníků a klášterů, kde nejvyšší moc měl opat a nikoli biskup. Izolovanost a velká vzdálenost od Říma pak měly za následek rozvíjení specifické spirituality v keltských zemích. Pojetí askeze umožnilo mnoha poustevníkům šířit křesťanství do odlehlých částí světa, kam se tak církev dostala poprvé. Mnoho se zachovalo v poezii a obecně v psaných památkách. Práce je rozdělena do části historické, kde představuje základní dějinný rámec. Následuje pojednání o spiritualitě mnichů a poustevníků v souvislosti s rozvojem klášternictví a spiritulita peregrinů - putujících keltských misionářů. Kapitola o světcích přibližuje některé významné osobnosti formující keltskou spiritualitu. Další část ukazuje na specifika keltské duchovní praxe a odlišnosti od praxe kontinentální. V této návaznosti jsou představeny konkrétní písemné památky. V...

Osobnost začínajícícho učitele a jeho pedagogické problémy
Vosecká, Veronika ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Prokop, Jiří (oponent)
Ve své diplomové práci jsem se rozhodla zaměřit pozornost na problematiku související s učiteli, kteří stojí teprve na začátku pedagogické dráhy. Postavení učitele - začátečníka je dosti komplikované. Při vstupu do pedagogické praxe musí řešit celou řadu problémů, na které není vysokoškolským studiem připraven. Nástup do praxe je tedy obdobím, které je důležité pro procesy hledání a utváření profesionální identity. Učitelovo pojetí výuky a zejména první rok ve škole je jednou z kritických fází v profesní dráze pedagoga. Postavení učitele - začátečníka je o to složitější, že je od prvního dne svého pedagogického působení plně zodpovědný za výchovu a vzdělávání svěřených žáků. Ve většině případů tedy nelze mluvit o žádném zapracovávání. Položme si tedy otázku: Jaké potíže provází začínající pedagogy na začátku jejich pedagogické dráhy? Jsou tyto problémy podrobně rozebrány v dostupné literatuře, nebo se některými zaobíráme příliš povrchně? Mají tyto problémy všichni učitelé, nebo se potíže liší podle toho, zda učí žena, či muž? Na tyto a další otázky budu směřovat celou mou práci.

Vliv novinářské praxe na politickou komunikaci na přelomu 80. a 90. let 19. století : příklad Národních listů
Tejnická, Zuzana ; Köpplová, Barbara (oponent) ; Sekera, Martin (vedoucí práce)
Diplomová práce "Vliv novinářské praxe na politickou komunikaci na přelomu 80. a 90. let 19. století: příklad Národních listů" pojednává o tom, jakým způsobem ovlivňovala novinářská praxe Národních listů politickou komunikaci mladočeské strany na přelomu 80. a 90. let 19. století. Jedná se tedy o období, kdy vrcholil politický boj mezi soudobými politickými konkurenty - stranou staročeskou a stranou mladočeskou. Nejdůležitější momenty vzájemného soupeření představují volby do českého zemského sněmu v roce 1889 a poté volby do říšské rady v roce 1891. Předmětem zkoumání diplomové práce je právě zachycení redakční organizace a podnikové praxe Národních listů v tomto období kulminování konkurenčního boje mezi staročechy a mladočechy, završeným v roce 1891 vítězstvím mladočechů v říšských volbách. Dále se tato diplomová práce snaží nalézt odpovědi například na otázky, zda Národní listy změnu politických elit českého národa v tomto období moderovaly plánovitě a koordinovaně, nebo jak se v tomto období proměňovalo složení redakce deníku, případně jakou politickou rétorikou se Národní listy řídily.

Stavební vývoj Kolína jako prostředek realizace ambic městských elit v letech 1918-1939 na příkadu staveb spořitelny, divalda, obchodní akademie a sboru Církve československé
Kučerová, Hana ; Semotanová, Eva (oponent) ; Štaif, Jiří (vedoucí práce)
Počátek dvacátého století se na poli architektury nesl v duchu nového řešení urbanistických koncepcí. Byl zdůrazňován především význam jednotné koncepce prostoru města. Aktuální otázky týkající se soudobých měst a velkoměst (problematika městské hygieny, definování funkcí města, uspořádání městského prostoru, narůstající dopravní zatížení nebo řešení průmyslových komplexů) se staly tématem mnohých teoretických úvah, stovek článků a desítek knih.1 Zvláště po první světové válce se teoretické pojetí urbanistického prostoru začalo (zároveň s bouřlivým růstem měst) uskutečňovat také v praxi. Snaha o vytvoření moderního, estetického a hygienického města, které by tvořilo vyvážený a fungující celek splňující veškeré dobové požadavky, se pragmaticky odrážela na územním plánování jednotlivých městských obcí.2 Mnohé teoretické úvahy se pod tlakem praxe ukázaly jako nerealizovatelné, jiné výrazným způsobem poznamenaly budoucí tváře měst. Domnívám se, že pro pochopení problematiky těchto modernizačních ambic městských elit první poloviny dvacátého století (a především pro postihnutí skutečných výsledků jejich snah) je regionální sonda tou nejlepší cestou. Proto jsem si pro svou diplomovou práci vybrala téma stavebního vývoje města Kolína v letech 1918-1939.

Odpovědnost lékaře a zdravotnického personálu ve světle morálky
Pavlík, Jakub ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Matějek, Jaromír (oponent)
RESUMÉ: Diplomová práce Odpovědnost lékaře a zdravotnického personálu ve světle morálky se zabývá specifickou oblastí lidské profesní odpovědnosti, která se týká výkonu práce lékaře a zdravotnického personálu. Odpovědnost je představena z pohledu práva, filozofie, psychologie i z pohledu, jímž je prezentována ve všeobecných encyklopediích, v práci je vysvětlena podstata odpovědnosti a porovnán pohled na odpovědnost z pozice morálky s pohledem práva, uveden je i význam lidské svobody pro nesení odpovědnosti a zdůrazněn význam správné formace a výchovy svědomí pro nesení a naplnění lidské morální odpovědnosti. Mezi základní témata práce patří i zdůvodnění lidské odpovědnosti - jako důvod lidské odpovědnosti je představena lidská racionalita. Spektrum a rozsah lidské odpovědnosti jsou představeny na příkladu rodičovské odpovědnosti a odpovědnosti politika a státníka. Práce se zabývá i problematikou situační etiky, přirozeného zákona, autonomní etikou v pohledu sv. Tomáše Akvinského a pohledem recentní doktríny Katolické církve na problematiku lidské odpovědnosti. Odpovědnost lékaře a zdravotnického personálu je řešena z pohledu práva, zmíněna je odpovědnost za komunikaci s pacientem a za sdělení pravdy. Uvedeny jsou i aktuální etické otázky současné medicíny a lékařské praxe - reprodukční medicína, apalický...

Raně středověké osídlení Kutnohorska s přihlédnutím k sídelnímu vývoji centrálního hradiště v Malíně a vývoji vesnického osídlení v Bylanech u Kutné Hory
Velímský, Filip ; Charvát, Petr (vedoucí práce) ; Klápště, Jan (oponent) ; Frolík, Jan (oponent)
Tuto práci bylo určitě možno napsat na mnoha místech jinak, zcela jistě lépe a často také více do hloubky. Nepopírám, že řady vytčených cílů bylo dosaženo pouze částečně a některé otázky zůstaly dokonce nezodpovězeny, přesto si ale myslím, že práce jako celek svůj základní účel splnila. Výsledky archeologického výzkumu často svojí nekonkrétností svádí ke spekulaci. V takovém případě jsem se vždy snažil o co možná nejserióznější přístup, který by bral ohled na všechny možné varianty řešení. Jestliže jsem byl nucen formulovat konkrétní závěry, pokoušel jsem se je podat vždy tak, aby bylo zřejmé, jaké důvody mne ke konečnému rozhodnutí vedly. Netvrdím, že výsledky, k nimž jsem při práci dospěl, odrážejí nějakou historickou pravdu a jsou tak jediné možné. Jsem si vědom, že jiný badatel může mít na věc odlišný názor, a budu proto rád za každou věcnou připomínku ke způsobu provedení i výsledkům mého dosavadního výzkumu. Čtenáři se pak dodatečně omlouvám, za všechny případné chyby, které v práci najde, a které padají pouze a jen na mou hlavu.

Bibliografický popis elektronických online zdrojů v zahraniční a domácí katalogizační praxi
Jelínková, Lenka ; Bratková, Eva (vedoucí práce) ; Celbová, Ludmila (oponent)
Tématem diplomové práce je bibliografický popis elektronických online zdrojů z pohledu zahraniční a domácí katalogizační praxe. V úvodu práce je nastíněn vývoj popisu elektronických online zdrojů v průběhu 90. let minulého století spolu s představením významných zahraničních projektů, které k tomuto vývoji přispěly. Dále jsou podrobně analyzovány jednotlivé oblasti popisu dle standardu ISBD(ER) a jednotlivá pole formátu MARC 21 pro popis elektronických online zdrojů. Zhodnocena je rovněž katalogizační praxe Národní knihovny ČR v rámci projektu WebArchiv a oborových informačních bran. Jádrem práce je podrobná analýza ukázkových příkladů popisu elektronických online zdrojů obsahující katalogizační záznamy spolu s komentáři objasňujícími sporné otázky popisu těchto zdrojů.

Specifické otázky výuky španělštiny v systému vzdělávání dospělých
Janíčková, Darina ; Mištinová, Anna (vedoucí práce) ; Špaček, Jiří (oponent)
Specifické otázky se u výuky španělštiny pro dospělé objevují ve všech jejích součástech a ovlivňují je dva základní přístupy - didaktika cizích jazyků a didaktika vzdělávání dospělých. Prostřednictvím kombinace procesu výuky cizího jazyka a andragogické praxe nám vystupují do popředí rozličné a specifické rysy výuky španělštiny v systému vzdělávání dospělých. V této souvislosti se pokusíme o analýzu všech složek výuky španělštiny a zaměříme se na specifické otázky, související s celkovým pojetím didaktického procesu v rámci vzdělávání dospělých. Komplexní sociální, kulturní a ekonomický rozvoj společnosti si klade stále větší nároky na jednotlivce. Být průměrný nestačí, je třeba prosadit se v rostoucí konkurenci. Svět se stále mění a my se musíme měnit s ním. Flexibilita je v dnešním nekompromisním prostředí samozřejmostí. Obstojí jen ten, kdo je otevřen změnám, nebojí se jich a dokáže se jim rychle přizpůsobit. I nároky na jednotlivce se mění, a to především v návaznosti na požadavky z oblasti trhu práce. Za zmíněných okolnosti nabývá na významu koncepce celoživotního učení a její významná složka, jíž je vzdělávání dospělých spolu se svými specifickými metodami, prostředky a cílovou skupinou - dospělou populací. Výuku cizích jazyků považujeme v této souvislosti za jeden z klíčových předmětů tohoto typu...