Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32,537 záznamů.  začátekpředchozí32528 - 32537  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.71 vteřin. 

Životní situace vysokoškolských studentů z hlediska dospělosti
Musilová, Barbora ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Kuchař, Pavel (oponent)
Diplomová práce: Životní situace vysokoškolských studentů z hlediska dospělosti Zpracovala: Barbora Musilová Abstrakt Diplomová práce má za cíl ukázat, jak vnímají v současné době mladí lidé studující vysoké školy svou životní situaci a jak se cítí být dospělí. Odpověď na tyto otázky hledá za pomoci kvalitativní analýzy provedené mezi studenty pražských vysokých škol. Teoretické pozadí empirické části tvoří vybrané teorie analytiků současné doby, které poukazují na proměnlivost a nestabilitu společenských poměrů. Tato nestálost doby má za následek, že dochází k posunům časování životních událostí v životních cyklech a zpochybnění klasické definice dospělosti vymezené například nezávislým žitím či manželstvím. Trendy životního období mladých studujících jako jsou prodlužování studia či oddalování odchodu z domácnosti rodičů poukazují na novou etapu, která se nevyskytovala v životních drahách předchozích generací. Životní situace mladých vysokoškolských studentů není jen prodlužováním přechodu do dospělosti, ale samostatnou etapou, která zároveň vyvolává potřebu redefinovat dříve platné vymezení dospělosti.

Začlenění mineralogického učiva do školních vzdělávacích programů
Kálalová, Anna ; Matějka, Dobroslav (vedoucí práce) ; Ziegler, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku výuky geologie a především mineralogie na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií. Pro účely této práce byl sestaven dotazník, jehož cílem bylo zjistit informace o řešení organizace výuky geologie a především mineralogie na těchto typech škol a jejich zařazení do školních vzdělávacích programů. Z výsledků dotazníků vyplynulo, že jednotlivá gymnázia se velmi liší organizací výuky geologie. Mineralogie je nejčastěji vyučována v prvním ročníku čtyřletého, nebo odpovídajícího ročníku víceletého studia. Na některých školách je mineralogie probírána pouze v ročnících odpovídajících základní škole. Volitelný seminář, ve kterém je geologie vyučována, si mohou zvolit žáci pouze na necelých čtyřiceti procentech dotázaných škol. Na výuku geologie jsou používány nejrůznější materiály - učebnice pro ZŠ i SŠ, vysokoškolská skripta, odborné knihy a internetové zdroje. Mezi nejběžnější pomůcky používané při výuce geologie patří sbírky vzorků. Velmi časté jsou také modely krystalů a geologické mapy. Méně zastoupeny jsou obrazy, fotografie a filmy s geologickou tématikou. Nejméně běžné jsou pomůcky na mikroskopování a geologický kompas. 48 % gymnázií zařadilo do výuky laboratorní práce i geologickou či mineralogickou exkurzi, 4 % pouze...

Laboratorní měření rychlosti průchodu ultrazvukových vln za trojosého stavu napjatosti
Konečný, Pavel
Měření rychlosti průchodu ultrazvukových vln na horninových zkušebních tělesech patří ke standardním metodám laboratorního studia vlastností geomateriálů. Rychlost ultrazvuku se však mění s napěťovým stavem, ve kterém se zkušební těleso nachází. Aby bylo možno studovat tyto změny je rychlost ultrazvukových vln měřena nejen při jednoosém zatěžování v průběhu měření pevnosti v tlaku, ale nově také za trojosého stavu napjatosti při triaxiálních zkouškách. V příspěvku je podán popis této metodiky, nově vyvinuté na Ústavu geoniky AV ČR, a první výsledky měření.

Image of Austrian Society in the time of National Socialism: a Thematic Analysis of the Novel All our Games by Erika Mitterer
Borowczaková, Michaela ; Glosíková, Viera (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Název: Obraz rakouské společnosti za doby národního socialismu: tematická analýza románu Alle unsere Spiele od Eriky Mitterer Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá dílem rakouské autorky Eriky Mitterer a jejím střetnutím s ideologií Třetí říše. V první části jsou představeny život a působení autorky, přičemž je jednoznačně kladen důraz na období národního socialismu. Další část je věnována všeobecné charakteristice autorčiny literární tvorby. Za stěžejní je považována analýza románu Alle unsere Spiele, ve kterém Mitterer usiluje o kvalitativní obraz rakouské společnosti za vlády národního socialismu znázorněný na základě života jedné rodiny. Na základě motivů, které se v románu vyskytují, je prezentován celkový obraz tehdejší doby. Klíčová slova: Erika Mitterer, Alle unsere Spiele, národní socialismus, vyrovnání se s minulostí

Analýza novinářské práce se zdroji na příkladu problematiky domácích porodů a hormonální antikoncepce
Czabanová, Petra ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
(abstrakt) Diplomová práce "Analýza novinářské práce se zdroji na příkladu problematiky domácích porodů a hormonální antikoncepce" se věnuje práci novináře s informačními zdroji v rámci článků z vybraných českých mainstreamových periodik. S využitím kvantitativní obsahové analýzy a kvalitativní analýzy (otevřeného a axiálního kódování dle Strausse a Corbinové) se snaží odpovědět na otázky kdo je v případě témat commonsensově vnímaných jako "ženská" považován za relevantní zdroj informací, jakým způsobem s jeho hlasem novinář nakládá a jak potažmo přispívá k (re)definici diskurzu domácích porodů a hormonální antikoncepce v české společnosti. Zmapování těchto diskurzů, s využitím historických poznatků i pohledu feminismu a gender studies, je doplněním teoretického pozadí práce, v kterém jsou představeny koncepty souvisejících se sociologií zdrojů a novinářskou prací, jako je vliv mediálních rutin, problematika objektivity, sociální konstrukce reality nebo postavení expertů ve společnosti a konstruování jejich obrazu v médiích. Právě role expertů-odborníků se v rámci výzkumu ukázala jako klíčová pro obě z analyzovaných témat, kvalitativní analýza ukazuje konstruování a využívání jejich obrazu jako autorit v opozici k "hlasu laiků" (v případě hormonální antikoncepce) a k "táboru alternativních matek a...

Aplikace obrazové analýzy ve výzkumu geokompozitních materiálů
Ščučka, Jiří
Příspěvek se zabývá možnostmi použití analýzy obrazu pro kvalitativní a kvantitativní hodnocení struktur a textur geokompozitních materiálů - nesoudržných zemin injektovaných polyuretanovými pryskyřicemi. Jednou z cest jak nepřímo stanovovat pravděpodobné vlastnosti a chování geokompozitů, vzniklých při praktických aplikacích, je hledání vztahu mezi strukturou a texturou a fyzikálně-mechanickými vlastnostmi těchto materiálů.

Pedagogicko-psychologický modul a univerzitní (společný) základ: analýza studijních plánů pedagogických fakult
Horská, Kristýna ; Tvrzová, Ivana (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje pedagogicko-psychologickému modulu a univerzitnímu základu v rámci strukturovaného studia učitelství na pedagogických fakultách. V devíti kapitolách je představeno všech devět pedagogických fakult. Jsou seřazeny abecedně podle města, ve kterém sídlí. Jako první jsou analyzovány předměty pedagogicko-psychologického modulu v bakalářském a posléze navazujícím magisterském studiu. Následuje analýza univerzitního základu ve stejném pořadí. V centru pozornosti je skladba předmětů, jejich kreditní ohodnocení, časová dotace, forma výuky a období, ve kterém jsou vyučovány. Je poukázáno na případné změny za uplynulé akademické roky. Jednotlivé kapitoly doprovází tabulky. Závěrečná desátá kapitola si všímá shodných a rozdílných znaků mezi fakultami. Klíčová slova Pedagogická fakulta, univerzitní základ, pedagogicko-psychologický modul, studijní plán

Domestikace televizního zpravodajství
Fišerová, Sylvie ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Bendová, Helena (oponent)
Práce se zabývá tím, jak a proč jsou v rodinném prostředí užívány večerní televizní zprávy. K tomuto tématu text přistupuje z hlediska auditoriálního přístupu kulturálních studií, počítá s existencí autonomního aktivního publika. Seznamuje čtenáře se základními tezemi studia sociálního užití médií, jako jsou typy sociálního užití, genderové rozdíly v užití a zabývá se i otázkou vztahu dětí a médií. Další část práce je věnována zpravodajství, jeho prvkům a možným způsobům užití tohoto formátu jednotlivými členy rodiny. Popsané koncepty jsou pak v empirické části textu použity jako výchozí nástroje pro analýzu sociálního užití večerních televizních zpráv, metodou kvalitativní zakotvené analýzy. V empirické části autorka dochází k následujícím závěrům: hlavním motivem ke sledování zpráv je informační využití, ovšem zároveň je zpravodajství kulisou k dalším aktivitám, především koupání dětí a činnostem kolem večerního jídla. Nejčastější způsob sledování tak lze označit za "monitorování", při kterém je sledování televizních zpráv sekundární aktivitou k jiné činnosti a diváci sledují vysílání jenom do té míry, aby tušili co se na obrazovce děje. Děti zprávy z vlastní vůle prakticky nesledují, ale jsou velmi často v místnosti, kde je televize zapnuta na programu, který zprávy vysílá. Ženy sice televizním zprávám...

Učitelnost principů progresivních matic: srovnání českých a romských dětí
Páchová, Anna ; Seidlová Málková, Gabriela (oponent) ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce)
Cílem práce bylo popsat a vysvětlit rozdíly mezi českými a romskými dětmi v oblasti kognitivní modifikovatelnosti a zamyslet se nad postavením maticových úloh mezi inteligenčními testy. Za tímto účelem byl vybrán pretestový a retestový soubor matic ze souborů Ravenových progresivních matic a byly vytvořeny tři soubory učebních matic. Potvrdilo se, že principy progresivních matic jsou učitelné, že tedy výsledky v maticových úlohách nejsou odrazem pouze biologických faktorů, ale jsou ovlivněny prostředím, ve kterém dítě vyrůstá. Proto nelze matice považovat za nástroj, který je zcela nezávislý na kultuře. V obou testových souborech (v pretestu i v retestu) byly výsledky českých dětí statisticky významně lepší než výsledky romských dětí (v retestu však byly rozdíly na hranici statistické významnosti). Míra zlepšení byla naopak vyšší u romských dětí. Díky učební fázi se tedy výsledky romských a českých dětí přiblížily. Horší výsledky romských dětí tedy nelze připisovat kognitivní nedostačivosti, ale spíše obecně méně podnětnému sociokulturnímu prostředí, se kterým souvisí absence zprostředkovaného učení a jehož důsledkem je fakt, že romské děti méně realizují potenciál zóny nejbližšího vývoje. Rozdíly mezi českými a romskými dětmi byly sledovány rovněž v učební fázi, která byla podrobena kvalitativní analýze....

Stylizace obrazu amerických kameramanů v kinematografii 60tých a 70tých let 20. století
Chajewski, Jan ; BRABEC, Jaroslav (vedoucí práce) ; SMUTNÝ, Vladimír (oponent)
Cílem práce je analýza proměn ve stylizaci obrazu americké kinematografie v období „New Hollywood“ nebo „Americké nové vlny“ v kontextu vlivu francouzské kinematografie na americkou šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Důležité pro tuto analýzu jsou specifické aspekty americké vizuální kultury a všeobecný pokrok této vizuální kultury, který nastal v okamžiku, kdy kameramani pracující v komerční žánrové kinematografii, prosadili přijatelnost výrazových prostředků, které měli jejich starší kolegové zakázány. Na příkladu dvou rozebíraných filmů: francouzského Jules et Jim a jeho americké verze Bonnie and Clyde, analyzuji vliv nové filmové myšlenky, jež začala platit v období Nové vlny a její vliv na vývoj stylizace obrazu. Hlavním přínosem práce je analýza výrazových prostředku „povolených“ ve vizuální tvorbě, díky pokrokům, které zavedla generace kameramanů pracujících pro velká hollywoodská studia v období „Americké nové vlny“. Ty lze aplikovat u běžného sledování filmu, nebo jakéhokoliv audiovizuálního produktu natočeného po roce 1967, ve kterém měl premiérů Bonnie and Clyde. Pro zájemce o práci s pohyblivým obrazem, užitečný je historický kontext a místo konkrétních výrazových prostředků v dějinách filmu, což umožnuje o něco více informované snímání.