Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31,446 záznamů.  začátekpředchozí31437 - 31446  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.74 vteřin. 

Secondary school ESL teachers' attitudes, understandings and concerns about implementation of inclusive education in Kazakhstan
Makhmudayeva, Shynar ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
The issue of special and inclusive education had become the crucial topic for discussion in Kazakhstan after signing the UN CRPD (Convention on the Rights of Persons with Disabilities) in 2008. The fact that children with disabilities are excluded from the mainstream and quality education in Kazakhstan attracted the attention of national and international experts. Kazakhstan with its trilingual language policy (Kazakh language as the state language, Russian as the language of interethnic communication and English as a way to enter the global community (Ministry of Education and Science [MoES], 2010a)) should be able to provide quality language learning for children with and without disabilities. The attitudes of teachers remain as one of the most crucial factors in implementing inclusive education. The purpose of this qualitative study is to examine the attitudes, understandings and concerns of secondary school English as the Second language teachers regarding the implementation of inclusive education in Kazakhstan. The central research question of the study is following: What are the attitudes, understandings and concerns of the secondary school English as the Second language teachers about the inclusion of children with disabilities? Three sub- questions are: 1.What are inclusive school ESL...

ZMĚNA ŽIVOTNÍHO STYLU OSOB S DISABILITOU
STÖCKEL, Barbora
Abstrakt Název práce: Změna životního stylu osob s disabilitou Pro svou bakalářskou práci jsem si zvolila téma změny životního stylu lidí s disabilitou. Pevně stanoveným záměrem, který mě vedl k této osobní volbě, bylo přiblížit zdravé populaci podrobný náhled na životní osudy lidí bez vnitřních rozdílů. Konkrétně těch, které komplikace na jejich životní cestě přiměla k transformaci ze zdravých jedinců v klienty rehabilitačních ústavů, plně odkázaných na zdravotnickou péči a naši pomoc. Moji hlavní motivací byla empatie k těmto lidem, cílem pak vytýčit klíčové problémy, které je tíží, a rovněž navrhnout jejich řešení. Práce, s jejímiž výsledky si dovoluji vás blíže seznámit, sestává z teoretické a praktické části. V teoretické části se zabývám zejména definicí disability, životního stylu a ucelené rehabilitace. V praktické části jsou pak představeny hloubkové rozhovory s respondenty, jež disponují rozsáhlými zkušenostmi ve velmi úzké spojitosti s touto tématikou. K získání potřebných dat jsem zvolila kvalitativní typ výzkumu využívajícího metody narativního rozhovoru. Rozhovory byly zaznamenávány na diktafon se souhlasem daného respondenta a poté přepisovány do písemné podoby. Zde byla ponechána jejich původní délka i hovorová podoba jazyka z hlediska zachování autentičnosti. Respondenti byli vybírání náhodně, a to na základě předchozího dlouhodobého osobního kontaktu během společných pobytů ve zdravotnickém zařízení. Stěžejním aspektem mých zjištění bylo, že se klíčové problémy u jednotlivých respondentů vždy opakují a shodují, to jen s minimální modifikací. Nejmarkantnější změnou životního stylu člověka s disabilitou je pak omezení svobody. Zde si dovolím citovat jednoho s respondentů, který říká: ?Vlastně nežiješ, ale přežíváš?? Domnívám se, že cíle mojí práce byly naplněny. S ohledem na veškerá omezení vyplívající z mých zjištění tito lidé s ?druhým? životem přinášejí lidstvu vědomí bezmezné cílevědomosti a dle mého názoru by měla být tato problematika předkládána naší společnosti na ještě mnohem podrobnější bázi než doposud. Spolu s užitím eliminace faktoru nevědomosti ze strany společnosti a ostychu ze strany člověka s disabilitou je toto řešení přímou cestou ke zmírnění výrazné vzdálenosti mezi lidmi s disabilitou a bez ní.

Reflexe dívčího světa v časopise Bravo Girl!
Dovenerová, Sylvie ; Kraus, Jiří (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
Hlavním cílem diplomové práce "Reflexe dívčího světa v časopise Bravo Girl!" je pomocí kritické analýzy diskurzu identifikovat ideologická poselství v textech tohoto časopisu a analyzovat všechny podoby ideologie "my" versus "oni". Teoretická část práce se soustředí na podstatné koncepty související s textem a jeho analýzou a současně se věnuje i sociologicko- psychologickým aspektům, které provázejí proces genderové socializace. Zvláštní pozornost je věnována rodině, škole, vrstevníkům, novým technologiím a médiím. Autorka je považuje za hlavní ohniska vlivu v životě dospívajících dívek. Analytická část prezentuje dívčí svět z pohledu časopisu a zkoumá jazyk dívek a jazyk časopisu. Tato práce se pokusí odhadnout, jak jsou skrz jazyk transformovány názory, hodnoty a priority dospívajících dívek a jakou roli v tomto jevu hraje daný časopis. V závěru práce se autorka zaměří na reklamní sdělení, na která aplikuje kvalitativní metodu sémiologické analýzy. Klíčová slova Časopis, ideologie, jazyk, dospívající dívky, stereotypy, mýtus krásy

Gibberish. Is Denglish Our Fate? A Diachronic-synchonic Analysis of Anglicisms in Selected Periodicals
Kotvová, Lenka ; Zeman, Dalibor (vedoucí práce) ; Haupenthal, Thomas Maria (oponent)
Vysoká škola: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra germanistiky Název: Hatmatilka. Je dengliš naším osudem? Synchronně-diachronní analýza anglicismů ve vybraných periodikách Autor: Bc. Lenka Kotvová Vedoucí práce: PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D. Počet stran: 144 Práce se zabývá problematikou anglicismů v němčině na základě výzkumu jejich výskytu ve vybraných periodikách. V teoretické části práce vysvětluje podstatu jednotlivých lingvistických pojmů. Stručně retrospektivně monitoruje vliv cizích jazyků na jazyk německý a zaměřuje se na vliv v současnosti nejrozšířenější: anglický. Na něj prezentuje protichůdné reakce jak odborné, tak i laické veřejnosti a srovnává možné přínosy i rizika užití anglicismů. Praktická část spočívá ve vlastním výzkumu, který zevrubně analyzuje pět vybraných periodik z hlediska výskytu anglicismů. Zkoumá jak jejich kvantitativní, tak i kvalitativní charakteristiky, jež dále podrobuje diachronní a synchronní komparaci. Výsledky výzkumu následně konfrontuje s názory a zkušenostmi laické veřejnosti, jež získává prostřednictvím dotazníku. Klíčová slova: anglicismus, dengliš, periodikum

Analýza textů publicistických útvarů,konkrétně zaměřená na komentáře s politickou tématikou
Bejšáková, Sandra ; Kraus, Jiří (vedoucí práce) ; Klabíková Rábová, Tereza (oponent)
Diplomová práce "Analýza textů publicistických útvarů, konkrétně zaměřená na komentáře s politickou tematikou" pojednává o postoji autorů publicistických útvarů k politickým stranám, případně politikům. Cílem práce je popsání prostředků, které autoři k vyjádření svého postoje využívají, a jejich posouzení v rámci dvou deníků: Právo a Mladá fronta DNES v období leden až červen roku 2010, tedy převážně v předvolebním období. Úvodní část představuje moderní vývoj přístupů k jazyku a textu, aby bylo patrné, jak vznikl pragmatický přístup ke zkoumání jazyka. V praktické části jsou uplatňovány popsané přístupy a byla provedena pragmatická analýza publicistických textů. Kvalitativní analýza publicistických útvarů zkoumá inklinaci autorů publicistiky k pravicovým či levicovým stranám, nejčastěji k ODS a ČSSD. Na základě poznatků lze vyvodit, co autoři zejména kritizují v rámci politické situace jako takové. Zároveň však práce zkoumá, jaké prostředky používají autoři publicistiky pro vyjádření sympatií či antipatií ke konkrétní politické straně či osobnosti. Diplomová práce tak dává přehled o publicistických textech vybraných deníků a charakterizuje koncepci, která reflektuje jejich vztah k politice.

Modalita v litevštině v porovnání s češtinou
Dřízalová, Alena ; Lemeškin, Ilja (vedoucí práce) ; Montvilaite-Sabaitiene, Geda (oponent)
Tématem této práce je kvalitativní stránka realizace jistotní a voluntativní modality v litevštině v porovnání s češtinou. Modalita bývá definována různě - nejčastěji jako vztah mluvčího k obsahu tvrzení a vztah obsahu tvrzení k objektivní skutečnosti. Postojová modalita vyjadřuje stupeň přesvědčení mluvčího o ne/platnosti tvrzení, deontická modalita charakterizuje děj vyjádřený predikátem jako nutný, možný či chtěný. Souhrn lexikálních a gramatických modálních prostředků vychází z údajů z Litevského textového korpusu a Srovnávacího česko-litevského textového korpusu. Následuje rozbor modálních prostředků původního litevského románu a jeho překladu do češtiny.

Srovnání jazyka chorvatských a srbských překladů české a světové literatury
Janouškovcová, Eva ; Vlainić, Sandra (oponent) ; Jirásek, Karel (vedoucí práce)
Diplomová práce je věnována srovnání chorvatského a srbského jazyka beletristiky a jejím základním cílem je zachycení jejich současného stavu. Teoretická část práce zahrnuje rovněž problém konceptu srbochorvatského jazyka včetně historického diskursu, analýzy příčin jeho rozpadu a srovnání pohledu na vlastní standardní jazyk v daném prostředí. Závěry současné lingvistiky týkající se shod a rozdílů mezi chorvatským a srbským standardem práce konfrontuje s jazykem konkrétních prozaických textů. Analyzovaný vzorek představují texty, které jsou v české, chorvatské a srbské verzi obsaženy v paralelním korpusu INTERCORP. Ten může posloužit jako vhodný nástroj ke komparaci blízkých jazyků, které se z velké části překrývají a mnohé rozdíly mezi nimi spočívají spíše ve frekventovanosti než v existenci či přípustnosti jednotlivých jazykových jevů. Objektivní srovnání takto blízkých jazyků je ovšem jinak obtížné, neboť vzhledem k vysoké míře vzájemného porozumění přímé překlady mezi nimi nejsou příliš obvyklé. Práce shrnuje posouzení kvalitativních i kvantitativních rozdílů mezi jazykem chorvatských a srbských textů a snaží se též o objektivní zhodnocení a porovnání současné chorvatské a srbské spisovné normy. Závěrečná část je pak věnována vývojovým tendencím, které by tuto jazykovou oblast mohly formovat v budoucnosti.

Teaching English Pronunciation in Contemporary Czech and British Textbooks
Pokludová, Martina ; Farrell, Mark Robert (oponent) ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce)
Cílem této práce je zjistit, do jaké míry jsou současné běžně užívané učebnice angličtiny pro střední školy vyučujícím nápomocny při výuce výslovnosti a zda se v tomto ohledu vzájemně odlišují učebnice vydané českými a britskými nakladatelstvími. Teoretická část se věnuje historickému vývoji výuky výslovnosti v rámci devíti významných metod výuky cizího jazyka, jejím vyústěním je pak stručný popis současných tendencí ve výuce výslovnosti. Praktická část představuje a komentuje výsledky kvalitativní, kvantitativní a metodologické analýzy vybraného souboru čtyř českých a čtyř britských učebnic a srovnává způsob, jakým je v jednotlivých učebnicích výslovnost prezentována.

Deminutiva v některých typech nizozemských frazeologických obratů
Řezníčková, Klára ; Bittnerová, Dana (oponent) ; Hrnčířová, Zdeňka (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je kontrastivní studií desubstantivních deminutiv v nizozemském a českém jazyce založenou na jazykovém materiálu somatických frazeologických jednotek. Teoretický úvod práce je věnován deminutivům, především jejich tvorbě a významové funkci, a dále oblasti frazeologie, s důrazem na vlastnosti frazeologických jednotek a způsoby jejich kategorizace. Cílem praktické části je kvantitativní porovnání frekvence výskytu deminutivních komponentů a následné kvalitativní vyhodnocení případných specifik výskytu a užití deminutivních tvarů na základě kontrastivní analýzy strukturní kategorizace zkoumané skupiny frazémů a syntaktické a sémantické analýzy obsažených deminutivních komponentů.

Dominance v interakci
Černá, Kateřina ; Nekvapil, Jiří (vedoucí práce) ; Hoffmannová, Jana (oponent) ; Zeman, Jiří (oponent)
Cílem této disertační práce je přispět k rozvoji aktivní jazykové politiky České republiky. Politika EU usiluje o kohezi pohraničního obyvatelstva, jejíž důsledkem je posun v chápání identity a v jazykových kompetencích. Je nutné tento proces sledovat a korigovat. Předkládám proto studii zabývající se bilingvním školstvím v českoněmeckém pohraničí (projektem společné přeshraniční výuky). V kapitole I. Jazyk a identita popisuji prožívání etnické identity, a/symetričnost jazykové situace (jazykových kompetencí a užívání českého a německého jazyka) a vliv asymetrií na vztah obou národů. V kapitole II. Dominance a moc charakterizuji vztahy českých a německých dětí, jejich submisivitu či dominanci. Pozoruji tedy dynamiku rozhovorů; interakční dominanci jednotlivců a interakční modalitu komunikátů. Metodologii podřizuji výzkumnému cíli. Obě kapitoly vypovídají o sociálních skutečnostech, které lze sledovat v běžné konverzaci. Proto volím interdisciplinární přístupy: etnografii komunikace, etnometodologickou konverzační analýzu, analýzu diskurzu a analýzu rozhovoru. Vycházím z nahrávek autentických rozhovorů učitelů a žáků vedených při společných vycházkách a na smíšených pokojích. Analyzovala jsem 440 minut interetnické komunikace. Následně jsem podrobně vyšetřila 1.763 replik (kvalitativní a kvantitativní...