Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 262 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sociální vyloučení jako determinanta zdraví ve stáří
BASTLOVÁ, Lucie
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda a v jakých oblastech (sociální vztahy, zdravotní stav, občanská vybavenost, finanční situace, bydlení, aj.) čelí senioři 65+ žijící v domácím prostředí sociálnímu vyloučení. V teoretické části jsem definovala základní pojmy související s tématem bakalářské práce, které jsem rozdělila do třech částí. V první části jsem se zaobírala zdravotními faktory sociálního vyloučení. V další části jsem se zabývala psychickými faktory sociálního vyloučení a ve třetí části jsem se věnovala sociálním faktorům sociálního vyloučení. V praktické části byly charakterizovány výzkumné otázky, které se týkaly příčin sociálního vyloučení u seniorů 65+ žijících v domácím prostředí a aktivity, které vedou k odstranění sociálního vyloučení u seniorů 65+ žijících v domácím prostředí. Pro výzkum byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie a metoda dotazování s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl vybrán pomocí techniky Sněhové koule a tvořilo ho sedm seniorů, kteří žili ve vlastní domácnosti v okrese Tábor. Z výzkumu vyplynula souvislost mezi zdravotním stavem a sociálním vyloučením, a to důvodu nepříznivého zdravotního stavu. Výsledky kvalitativního výzkumu budou sloužit jako informační materiál pro populaci seniorů, které se to zejména týká, ale také pro sociální pracovníky a širokou veřejnost.
Iniciativa Food Not Bombs ve vztahu k osobám bez přístřeší
ČESKÁ, Jana
Tato bakalářská práce se zabývá iniciativou Food Not Bombs a jejím vztahem k problematice bezdomovectví. Cílem práce bylo popsání fungování iniciativy Food Not Bombs v České republice a monitorování reflexí aktivistů v kontaktu s osobami bez přístřeší. Food Not Bombs je celosvětová iniciativa, která prostřednictvím bezplatného rozdávání jídla poukazuje na nerovnosti ve společnosti. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související s fenoménem bezdomovectví včetně sociálních služeb a přístupů sociální práce s touto cílovou skupinou a aktuální stav problematiky. Dále je zde představena historie iniciativy Food Not Bombs, základní principy jejího fungování a navazující aktivity. Empirická část práce obsahuje vlastní výzkum. Byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie a metoda dotazování, pro sběr dat byl využit polostrukturovaný rozhovor. Výzkumný soubor tvořilo jedenáct informantů z osmi měst České republiky, ve kterých skupiny Food Not Bombs působí. Získaná data byla převedena do textové podoby a následně analyzována formou otevřeného kódování a kategorizace. Na základě této analýzy byly zodpovězeny výzkumné otázky, které byly zaměřené na identifikaci rozdílů v činnosti jednotlivých kolektivů a na to, jak aktivisté vnímají osoby bez přístřeší. Bylo vymezeno několik rozdílů mezi skupinami z různých měst. Nejednalo se však o zásadní odlišnosti, lze tedy usuzovat, že skupiny se spíše shodují, než liší. Aktivisté vnímají osoby bez přístřeší jako jedince vyloučené ze společnosti a trpící materiální deprivací, často z důvodu nespravedlivé distribuce zdrojů. Snaží se negativně vnímat problém bezdomovectví jako celek a nehodnotit jednotlivé osoby jako viníky. Charakteristický je rovný přístup ke strávníkům, snaha o pomoc a podporu pro každého bez rozdílu. Práce může sloužit k rozšíření povědomí o aktivitách iniciativy Food Not Bombs a přispět ke změně negativního či pasivního přístupu veřejnosti k osobám bez přístřeší.
Komunitní kruh a jeho přínos pro rozvíjení vztahů mezi žáky
Blažková, Michaela ; Pospíšilová, Anna (vedoucí práce) ; Janošová, Pavlína (oponent)
Komunitní kruh je metodou, kterou mohou učitelé využívat nejen pro osobní rozvoj svých žáků, ale také pro budování jejich vzájemných vztahů i celého kolektivu. Tato diplomová práce s názvem "Komunitní kruh a jeho přínos pro rozvíjení vztahů mezi žáky", pojednává o využívání komunitního kruhu učiteli a to právě z pohledu jeho přínosu pro vztahy mezi žáky. Teoretická část vymezuje základní pojmy, jako jsou např. komunitní kruh a vyčleňování či klima školní třídy. Praktická část se zabývá interpretací získaných dat na dvou úrovních: dopad této metody do vztahů všech žáků a zároveň dopad do vztahů vyčleňovaných žáků. Výzkumné šetření přináší informace nejen o pozitivním působení této metody na utváření kultivovaného projevu, názorů čí komunikačních a sociálních kompetencích každého účastníka. Také přináší informaci o tom, že komunitní kruh je prospěšný pro prosazení vyčleňovaného žáka a jeho pocitů sounáležitosti ke skupině.
Dynamika sociálního vyloučení v České republice: Nerovné šance ve vzdělávání
Prokop, Daniel ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Katrňák, Tomáš (oponent) ; Straková, Jana (oponent)
PROKOP, Daniel. Dynamika sociálního vyloučení v České republice: Nerovné šance ve vzdělávání. Praha, 2022. 124 s. Disertační práce (Ph.D.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Školitel: doc. Milan Tuček Abstrakt Kumulativní disertační práce obsahuje tři samostatné články, které se zabývají tématem vzdělanostních nerovností v České republice. První článek vychází z tradice výzkumů vzdělanostních tranzic a sociální a kulturní reprodukce a mobility. Analyzuje souvislost kulturního, sociálního, lidského a ekonomického kapitálu rodičů a úspěšnosti dětí ve třech vzdělanostních tranzicích. Článek ukazuje, že rodičovské kapitály a sociální status hrají v souladu s teorií efektivně udržované nerovnosti (EMI) celkově silnou roli zejména při výběru typu středoškolského vzdělání. Detailnější pohled ale naznačuje, že lidský kapitál a chudoba rodičů souvisí s neúspěšností na počátku vzdělávací dráhy, zatímco sociální a kulturní kapitál a majetek rodičů hrají roli v rozhodnutích a úspěšnosti v pozdějších tranzicích. Teorie EMI tak není v rozporu s dalšími přístupy, které předpokládají brzký a mizející efekt některých vlivů rodinného prostředí. Druhý článek zkoumá souvislost nekvalitního bydlení a vzdělávání dětí z nízkopříjmových rodin. Ukazuje, že děti z chudých...
Využití komunitního plánování při řešení problematiky bezdomovectví, přínosy a dopady na sociální inkluzi osob bez přístřeší
Jašek, Jakub ; Pěnkava, Pavel (vedoucí práce) ; Hudcová, Eliška (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl porovnat přístupy v rámci metody komunitního plánování sociálních služeb, při řešení problematiky bezdomovectví a sociálního vyloučení ve vybraných městských částech na území hlavního města Prahy. Problematika bezdomovectví je velmi složitý jev, jehož řešení vyžaduje komplexní přístup systému sociálních služeb, odpovědných orgánů a v neposlední řadě zapojení místní komunity.
Řešení problematiky bezdomovectví na území hl. města Prahy
Polanecká, Petra ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Potůček, Martin (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se věnuje řešení problematiky bezdomovectví na území hlavního města Prahy. Konkrétně se zaměřuje na fungování českého sociálního systému ve vztahu k lidem bez domova a strategickými koncepcemi návrhů řešení problematiky bezdomovectví na území HMP. Bezdomovectví je komplexní sociální problém, který je v kontextu Prahy stále palčivějším. Může za to také skutečnost, že do dnešní doby není bezdomovectví v české legislativě definováno. Část tvůrců veřejných politik se domnívá, že je definování zbytečné, případně se odvolávají na mezery v teoretickém ukotvení. Definování bezdomovectví je proto důležitým předpokladem pro jeho efektivní řešení. Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jakými způsoby řeší nástroje veřejné politiky problematiku bezdomovectví na území hl. města Prahy a překonávají bariéry fungování záchranné sítě. V bakalářské práci je nejprve vymezeno bezdomovectví, jeho možná definování, příčiny, typologie a možné bariéry reintegrace. Dále se práce v empirické části zaměřuje na sekundární analýzu dokumentů s cílem identifikovat dostupné možnosti této sociální skupiny z hlediska platné legislativy a...
The Care Community
Nasrollahzadeh Saravi, Yasaman ; Widholmová, Alžběta (oponent) ; Muryn, Romea (vedoucí práce)
The aging population along with the growing demographic of urban settlements is one of the main challenges cities face, all over the world. As the elderly population is expected to increase significantly in the years to come, cities, which for most parts are designed and structured with the younger and working-age groups in mind, will have to address and adapt to challenges that follow this transition. Care for the elderly is divided into medical and social care domains. While now, most facilities aimed at this age group focus on the medical point of view, the social needs of this demographic are prominently not taken into account. As a result, senior citizens today, struggle with social exclusion and isolation which have been proven to cause serious health impairments. In addition, separating and relocating the elderly to senior facilities is usually not preferred among this age group and their families. Through understanding and analyzing this demographic, its demands, and challenges, this project aimed towards developing an urban strategy by creating different “care typologies” throughout the city of Brno, so that, by implementing these suggested typologies, the city as a whole will provide care for the elderly as a community rather than dis-placing this rising and fragile age-group to institutional care. These typologies were first determined by dividing the city of Brno into three main parts by considering certain parameters as influencing factors. Then, the different space programs were derived and structured through research and in-person interviews with two of the senior facilities in Brno. As a result, three main care typologies were introduced, namely, the care housing, the day care center, and the care community center. Lastly, locations were analyzed and selected for each typology as examples in the typologies’ individual urban regions. The care housing and the day care center typologies were then developed further into detailed architectural design.
Analýza potřebnosti nízkoprahových zařízení pro děti a mládež na Praze 3.
Burdová, Michaela ; Poláčková, Jana (vedoucí práce) ; Dvořáčková, Hana (oponent)
Cílem této bakalářské práce je analyzovat potřebnost nízkoprahově orientovaných sociálních služeb pro děti a mládež v lokalitě Prahy 3. V teoretické části práce byly vymezeny základní pojmy a popsán proces socializace a individuace jedince s důrazem na specifika postmoderní doby a obtíže, které mohou během utváření identity nastat. Na tomto pozadí byly dále definovány základní zátěžové situace - obecně i v kontextu nízkoprahových sociálních služeb pro děti a mládež - a nastíněny možné strategie jejich zvládání. Cílem teoretické části bylo poukázat na biodromální kontext vývoje jedince, z něhož nelze jednotlivé problémy vytrhnout a řešit izolovaně, ale je třeba hledat komplexní porozumění situaci, v níž se uživatel služby nachází. Empirická část práce obsahuje srovnání výsledků dotazníkového šetření na školách a nízkoprahových klubech a analýzu rozhovorů s uživateli nízkoprahového zařízení pro děti a mládež s odkazem na demografické aspekty lokality Prahy 3. Výsledky šetření dále doplňují data sebraná od zainteresovaných odborníků - pedagogických pracovníků na školách, metodika prevence pro Prahu 3 a 9, zástupce orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) v Praze 3 a koordinátorů nízkoprahových programů pro děti a mládež v Praze 3. Veškerá data byla získána polostrukturovanými rozhovory s uživateli...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 262 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.