Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28,804 záznamů.  začátekpředchozí28785 - 28794další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.66 vteřin. 

Přínos Štěpána Raka klasické kytaře
Malhocká, Pavlína ; RAK, Štěpán (vedoucí práce) ; ZELENKA, Milan (oponent)
Tato práce se zabývá životem, dílem a zásluhami profesora Štěpána Raka. Odhaluje se příběh raného dětství, popisují se studia a cesta ke kariéře světoznámého kytaristy a skladatele. Pobyt ve Finsku a cesty skoro po celém světě, zážitky a zkušenosti formovaly jeho osobnost. Krátce se zastavuji nad jeho stěžejními díly a nad způsobem interpretace. I na poli pedagogickém znamená jeho působení přínos. Popisuji významnou pětiprstou techniku a technická cvičení, některé z úspěšných absolventů. Dále zmiňuji setkání s pokrevně příbuznými, které proběhlo až v jeho pětašedesáti letech.Zvláštní podkapitola je věnována jeho duchovnímu pohledu na svět, určuje jeho myšlení a následně i činy a celkové působení na okolí. Druhá kapitola seznamuje blíže s dílem Variace na téma Jaromíra Klempíře, která svým zpracováním přináší obecný náhled do způsobů kompozici Štěpána Raka.

Vývoj aktivit zahraniční rozvojové spolupráce v České republice po roce 1989
Švihlová, Veronika ; Maslowski, Nicolas (vedoucí práce) ; Černý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá vývojem aktivit zahraniční rozvojové spolupráce v České republice po roce 1989. Na začátku práce představuje významné koncepty s problematikou souvisící, koncept rozvoje a zahraniční rozvojová spolupráce. Pozornost je rovněž věnována základním rozvojovým teoriím a roli nevládních neziskových organizací v zahraniční rozvojové spolupráci. Teoretickou část uzavírají stěžejní teorie, o které se opírá výzkumná část práce, teorie transnacionálního jednání a konstruktivismus. Ta vychází jak ze studia dokumentů a dosavadních výzkumů, tak z analýzy kvalitativně provedených rozhovorů s představiteli vybraných neziskových organizací v Praze. Cílem kvalitativního výzkumu je zjistit, jakým způsobem vnímají vývoj aktivit zahraniční spolupráce samotní aktéři. Klíčová slova: koncept rozvoje, koncept zahraniční rozvojové spolupráce, nevládní neziskové organizace, teorie transnacionálního jednání, konstruktivismus

Přenos českých krajinářských zkušeností do pouštního prostředí k podpoře archeologického výzkumu
Kolejka, Jaromír ; Misáková, L. ; Brůna, V.
Krajinné mapování je po dlouhou dobu tradiční aktivitou českých geografů. Tato zkušenost doplněná o dálkový průzkum Země a GIS byla použita při výzkumu oázy Baharíja v egyptské Západní poušti ke konstrukci mapy současné krajiny a mapy rekonstruované přírodní krajiny v počátcích osídlení. Mapa nabízí lokality v současnosti překryté písečnými dunami, kde je vyšší pravděpodobnost výskytu dávných obydlí na základě analogie s již zkoumanými místy.

Současný stav a budoucnost muzejních knihoven v Praze
Šuranová, Šárka ; Večeřová, Petra (vedoucí práce) ; Šípek, Richard (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá charakteristikou současného stavu a možného vývoje pražských muzejních knihoven. Jejím cílem je zhodnocení současného stavu muzejních knihoven v Praze s využitím dotazníkového šetření provedeného na začátku roku 2011. V popisné části práce je nejprve stručně zmíněna historie a základní legislativa týkající se pražských muzejních knihoven. Poté následuje podrobný popis současného stavu podle jednotlivých specifik (zřizovatelé, zaměření a rozsah fondu, akvizice a způsob zpracování fondu, služby knihoven a zpřístupňování fondu, digitalizace, prezentace knihovny prostřednictvím internetu, dosavadní způsob a možnosti financování jednotlivých muzejních knihoven, postavení knihovny v rámci muzea aj.), aktivit a spolupráce pražských muzejních knihoven i na ilustrovaných příkladech čtyř pražských muzejních knihoven (Knihovna Národního muzea, knihovna Židovského muzea v Praze, knihovna Uměleckoprůmyslového musea v Praze a knihovna Národního technického muzea). V další části práce je detailně popsán průzkum provedený dotazníkovou metodou a na základě zjištěných faktů je shrnut současný stav muzejních knihoven v Praze s vymezením jejich silných a slabých stránek. V závěru textu jsou naznačeny možné směry budoucího vývoje a uvedeny případné náměty k zlepšení činnosti muzejních...

Moravské regionální hnutí a debaty o tzv. moravské otázce v letech 1990-1992
Mikušová, Petra ; Pullmann, Michal (vedoucí práce) ; Kopeček, Michal (oponent)
Moravské regionální hnutí představovalo zvláštní sociální fenomén v kontextu polistopadového vývoje Československa a později České republiky. Především na základě mobilizačních aktivit několika regionálních iniciativ, pomocí nichž byla získána podpora nezanedbatelné části moravské veřejnosti, se vytvořilo regionální hnutí, které v první řadě usilovalo o znovuobnovení samosprávného statusu pro Moravu a Slezsko, na nějž byly vázány další kulturní a ekonomické požadavky. Tento ohlas, kterého se záhy po listopadových událostech moravským iniciativám u části obyvatel Moravy a Slezska dostalo, bezpochyby souvisel s tehdejší větší otevřeností lidí vůči regionálně vymezeným vzorcům kolektivních identit a také s jejich zvýšenou ochotou ohodnocovat některé problémy, jež s sebou přinesly změny navázané na komplexní transformaci celé společnosti po roce 1989, skrze regionální rovinu. Tyto tendence, ať již s převažující regionální, etnickou či nacionální složkou, byly přitom vysledovatelné také v jiných postkomunistických evropských zemích - do velké míry totiž odrážely potřebu lidí osvojit si nové identifikační vzory a získat určitou jistotu ve zvláštním období přechodu, kdy se kompletně zhroutil předchozí, desetiletí budovaný ideový systém a nový, který by reprezentoval nastupující éru, se teprve začínal vytvářet. Z...

Historie, rekonstrukce a využití kulturní památky (případová studie auly Gymnásium Benešov)
Pokorný, Matyáš ; Heřmanová, Eva (vedoucí práce) ; Tyslová, Irena (oponent)
Gymnázium Benešov oslavilo v roce 2007 stoleté výročí vzniku své budovy, avšak samotná tradice gymnaziálního školství v Benešově sahá mnohem hlouběji do historie - začíná se s příchodem piaristického řádu do Benešova na počátku 18. století. Piaristé vybudovali ve městě svou kolej a roku 1706 zde zahájili vyučování. Existence této instituce pak sehrála významnou úlohu v celkovém rozvoji města i jeho okolí. Na počátku 20. století přešla tato vzdělávací instituce pod správu státu a roku 1907 pro ni byla vystavěna nová budova v novorenesančním slohu. Součástí této budovy byla i novobarokní kaple (aula), jejíž interiér zdobily secesní nástěnné malby. V průběhu minulého století prošla budova gymnázia, její aula a nástěnné malby komplikovaným, avšak velmi zajímavým vývojem. Jeden z nejpozoruhodnějších osudů postihl právě aulu gymnázia, respektive ony nástěnné malby. Jejich ústřední témata byla totiž silně nábožensky orientovaná a znelíbila se proto politické moci, která zde nastoupila po únoru 1948. Nástěnné malby byly zamalovány a na několik desítek let zmizely ze světa. Zmizely, ale nebyly zapomenuty. Skryty pod vrstvou omítky přečkaly těžké časy a dočkaly se nakonec okamžiku, kdy opět spatřily světlo světa. Stalo se tak v rámci dlouho očekávané rekonstrukce auly gymnázia, která se uskutečnila ve školním roce 2006/2007 právě u příležitosti stoletého výročí budovy. Vydejme se nyní společně po stopách této rekonstrukce, prozkoumejme, jaká pohnutá historie jí předcházela, s jakými obtížemi se setkala a jaký výsledek nakonec přinesla.

Sociální postavení členů jednoty bratrské v Mladé Boleslavi na počátku 17. století
Simon, Karel ; Bobková, Lenka (vedoucí práce) ; Herčík, Karel (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá sociálním postavením členů jednoty bratrské v Mladé Boleslavi na počátku 17. století. Základní pramen, z něhož výzkum vychází, je součástí unikátního nálezu bratrské korespondence, ke kterému došlo v roce 2006. Jedná se o registra boleslavského sboru jednoty bratrské z let 1610 a 1611. Zpracováním a vyhodnocením zápisů v těchto registrech je určen počet členů boleslavského sboru jednoty a stanoveno procentuelní zastoupení českých bratří v obyvatelstvu města. Podle údajů v uvedených rejstřících a podle záznamů v dochovaných mladoboleslavských městských knihách z počátku 17. století byla zjištěna účast členů jednoty bratrské na správě města. Práce dále věnuje pozornost zastoupení českých bratří ve vedení jednotlivých cechů v Mladé Boleslavi. Předmětem výzkumu je i majetkové postavení členů boleslavského sboru jednoty. Výzkumem bylo zjištěno, že v letech 1610 a 1611 tvořili členové boleslavského sboru jednoty bratrské 17 % až 18 % obyvatel města. Členové jednoty bratrské se významným způsobem podíleli na správě města. Průměrné zastoupení českých bratří ve všech funkcích městské správy činilo 42 %. Čeští bratři měli také ve sledovaném období významné postavení v cechovním systému města. Zastoupení členů jednoty v čele cechů se pohybovalo průměrně kolem 30 %. V...

Léčba chorob respiračního traktu
Hamalová, Kateřina ; Žáčková, Pavla (oponent) ; Vopršalová, Marie (vedoucí práce)
LÉČBA CHOROB RESPIRAČNÍHO TRAKTU Diplomová práce Kateřina Hamalová Univerzita Karlova v Praze, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové S chorobami dýchacích cest se setkáváme velice často. Patří mezi ně infekce dolních cest dýchacích (laryngotracheitida, tracheobronchitida, pneumonie atd.), plicní onemocnění s bronchiální obstrukcí (CHOPN, astma), intersticiální procesy neznámé etiologie a bronchiální karcinom. Astma bronchiale patří mezi onemocnění postihující významnou část celosvětové populace. Jedná se o chronické zánětlivé onemocnění dýchacích cest. Chronický zánět je spojen s průduškovou hyperreaktivitou a obstrukcí. Ke klinickým projevům astmatu patří epizody pískotů, dušnosti, tíže na hrudi a kašle, zvláště v noci nebo časně ráno. Na vzniku astmatu se podílejí dědičné faktory spolu s negativními vlivy zevního prostředí. Podle klinických příznaků před zahájením léčby se astma rozděluje na intermitentní, lehce perzistující, středně těžce perzistující a těžce perzistující. Léky používané při léčbě můžeme rozdělit na léky snižující zánět a hyperreaktivitu bronchů, kam patří kortikosteroidy podávané inhalačně (beclometason, budesonid,fluticason) a nebo systémově (prednison, methylprednison) a imunoprofylaktika (kromolin, nedokrimil) a na skupinu léků uvolňující spazmus bronchů - bronchodilatancia -...

Dva obrazy Jacopa Vignaliho v Národní galerii v Praze
Zlatohlávková, Eliška ; Mádl, Martin (oponent) ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá dvěma obrazy florentského malíře Jacopa Vignaliho, které jsou uložené v Národní galerii v Praze. Vignali žil a tvořil v první polovině 17. století, kdy ve Florencii vrcholila malířská reforma iniciována malíři již v 80. letech 16. století, převážně Lodovicem Cigolim, na kterého Vignali v počátcích své tvorby navazoval, a rozvíjel se zde raný barok. Vignali patřil do první generace malířů raného baroka ve Florencii, poslední významné etapy florentského umění. Vyučil se v ateliéru Mattea Rosselliho, který nejen jemu, ale i ostatním svým žákům zprostředkoval poznatky, které přinesla reforma manýrismu. Nejzajímavější Vignaliho díla vznikla během prvních patnácti let jeho tvorby, hlavně však ve 20. letech 17. století. Během těchto let se vyvinul jeho osobitý malířský styl, kterým tvořil po zbytek svého života. Na počátku se, co se týče stylu, zcela orientoval na svého učitele, záhy se však nechal na krátkou dobu částečně ovlivnit naturalismem, či malířem německého původu Adamem Elsheimerem. Nejvíce ho však oslovila tvorba o něco málo staršího malíře Francesca Curradiho. Pod jeho vlivem se proměnila Vignaliho paleta barev, kde jasné a zářivé tóny nahradily jemné odstíny červené a fialové, a jeho postavy získaly melancholický a zasněný ráz. Na obou obrazech, kterým se tato práce věnuje a které...

Průběh vzdělávání jako jedna z oblastí vlastního hodnocení mateřské školy
Syslová, Zora ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Poláchová-Vašťatková, Jana (oponent)
Hodnocení průběhu vzdělávání je jednou částí autoevaluačních procesů v mateřské škole. Jde o velmi významnou část mapující složitý systém institucionálního vzdělávání dětí předškolního věku. Z hlediska vývoje osobnosti každého člověka je tento věk nejdůležitější etapou, ve které se vytváří základy dovedností, náhled na život a svět kolem nás, ale především pohled na sebe sama. Ten s sebou přináší buď důvěru v sebe a své schopnosti nebo naopak pochybnosti o sobě a snížený potenciál dosahovat v životě úspěchy. Zásadním činitelem, který ovlivňuje sebepojetí dítěte je učitelka mateřské školy. Na to, jaké nároky jsou kladeny na její profesní dovednosti, se zaměřila teoretická část této práce. Dílčí kapitoly se zabývají charakteristikou jednotlivých etap procesu vlastního hodnocení v mateřské škole, definují pojmy pojící se s těmito procesy a naznačují souvislost se zaváděním změn daných kurikulární reformou. Dále se teoretická část zabývá průběhem vzdělávání v mateřské škole a vyúsťuje do definování kompetenční výbavy učitelky mateřské školy. Výzkumná šetření přinesla odpověď na otázku, jak se v mateřských školách hodnotí průběh vzdělávání. Stěžejní část hodnotících aktivit provádí ředitelka prostřednictvím hospitací, menší podíl leží na učitelkách samých. Byly identifikovány oblasti, cíle, kritéria,...