Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28,611 záznamů.  začátekpředchozí28602 - 28611  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.35 vteřin. 

Formy hodnocení a jejich využitelnost při práci s chybou v hodinách ČJ
Šmídová, Ivana ; Staňková, Blanka (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na analýzu využitelnosti různých forem hodnocení při práci s chybou žáků v hodinách českého jazyka. V teoretické části se hovoří o výhodách a nevýhodách různých forem hodnocení a o tom, jak různé formy hodnocení pojímají žákovu chybu a jak ji využívají k další práci. Praktická část je věnována analýze využitelnosti vlastních listů na hodnocení a sebehodnocení práce žáků při práci s chybou v hodinách českého jazyka. Tato analýza je opřena o výsledky, které přineslo testování listů v praxi. Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry jsou listy využitelné při práci s chybou jako nástrojem přirozeného způsobu učení.

Dramatizace větších epických celků určené dětskému herci
Hrnečková, Anna ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Kočí, Julie (oponent)
Diplomová práce analyzuje dramatizace větších epických celků, které se objevily na českých celostátních (popř. krajských) přehlídkách dětského divadla po roce 1989. Po charakterizaci úlohy dramatického textu v divadle hraném dětmi se práce pokouší stanovit hodnotící kritéria pro dramatizace zkoumané oblasti. S ohledem na cíle umělecké i pedagogické porovnává práce kompoziční, jazyková i tematická východiska vybraných textů. V centru pozornosti stojí zejména takové adaptační prostředky, které získávají zvláštní význam právě ve spojení s dětským hercem - způsoby vytváření dospělých postav, zobrazení vnitřního světa dětského hrdiny apod. Analýza textů má zejména za úkol zodpovědět otázku, jak daleko dokázali autoři dojít v úzkých hranicích, které dramatickému textu přináší zaměření na dětského herce do patnácti let.

Vlivy sociokulturního okolí na formování hudebních zájmů žáků 2. stupně ZŠ
Mikulová, Radka ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Valášek, Marek (oponent)
Závěr pro hudebněvýchovnou praxi Diplomová práce se zabývá vlivy sociokulturního okolí na formování hudebních zájmů žáků. Na hudební vývoj dětí mají vliv dva faktory - dědičné dispozice a vlohy a dále právě vliv prostředí. Je potřeba neustále vlohy podněcovat k rozvoji, bez toho nemůže ani sebenadanější dítě uspět. Prvním vlivným činitelem je rodina, především v raném věku dítěte, později škola a hudebně výchovný proces. Hudební zájmy dále formují televize a rozhlas, Internet nebo přátelé a vůbec sociální prostředí, ve kterém se člověk pohybuje. V dnešní době mají žáci ve svém volném čase příležitost k různým činnostem. Po škole mohou navštěvovat nejrůznější kroužky, chodit na angličtinu nebo jiný cizí jazyk, vzdělávat se v hudbě nebo jiném oboru, trávit čas u počítače komunikací s kamarády nebo hraním her, dívat se na filmy. Jak zajistit, aby se žáci věnovali zrovna hudebním činnostem? Prof. Václav Holzknecht1 už kdysi napsal, že je potřeba pečovat o to, aby se hudba dostala k lidem včas a vhodně. Že je nutné, aby ji poznali, sblížili se s ní a zamilovali si ji - a toho se dá dosáhnout pouze v dětském a mladistvém věku. K dosažení dobrých výsledků nabízí dvě možnosti: dotovat hudební výchovu dostatečným počtem hodin a sehnat si nebo vychovat dobré kantory. 1 HOLZKNECHT, V. Úvaha o působnosti hudby. In...

Vzájemný převod mezi XSEM PSM diagramy a jazykem Schematron
Benda, Soběslav ; Klímek, Jakub (vedoucí práce) ; Nečaský, Martin (oponent)
V předložené práci studujeme možnosti v oblasti automatické konstrukce Schematron schémat z konceptuálního modelu pro XML a možnosti reverzního inženýrství Schematron schémat. Práce uvádí čtenáře do konceptuálních schémat pro XML a do validace XML dokumentů založené na pravidlech. Existující techniky pro vzájemné převody mezi jazyky pro popis XML schémat a konceptuálním modelem jsou také zahrnuty. Hlavní částí práce je návrh a implementace nové metody pro odvozování schémat v jazyce Schematron z konceptuálních schémat pro XML. Tato metoda umožňuje získat schémata pro XML, která v některých ohledech předčí možnosti jiných populárních jazyků pro popis XML schémat. V práci je dále diskutována problematika reverzního inženýrství schémat v jazyce Schematron a jsou ukázány možnosti v této oblasti poskytující základ pro další výzkum.

Psychologický a duchovní průvodce krizí středního věku
Klimeš, Václav ; Lachmanová, Kateřina (vedoucí práce) ; Bartůšková, Ludmila (oponent)
Předložená práce v první části podává syntézu poznatků o krizi středního věku z mezioborového pohledu psychologie a spirituální teologie. Jejím základním stanoviskem je, že krize středního věku není něco, co se musí přetrpět, ale že při vší její náročnosti jde o příležitost a výzvu k plnějšímu a autentičtějšímu životu, k lidskému dozrání a přiblížení se sobě i Bohu. Ve druhé části práce využívá poznatky a postupy psychoterapie, krizové intervence a pastorální teologie ke konkretizaci a praktičtějšímu rozvití závěrů první části, a tak může sloužit jako průvodce tomu, kdo prochází tímto životním obdobím, nebo kdo chce na této cestě doprovázet někoho jiného. Práce je určena zejména křesťanům, ale nejen jim, kteří nemají vzdělání ani výcvik v psychosociální oblasti a pro které je krize středního věku jejich osobním tématem nebo se týká lidí v jejich okolí - ať už jsou jejich příbuznými či známými, nebo se jedná, např. v případě pastoračních pracovníků, o klienty jejich profesionální péče. Svým pojetím, šířkou svého záběru, syntézou svých východisek i jejich rozpracováním je práce v českém jazyce ojedinělá. Klíčová slova střední věk, krize, zrání, pastorální teologie, psychologie

Evoluce parametrů páření
Kraut, Tomáš ; Holan, Tomáš (vedoucí práce) ; Mráz, František (oponent)
Tato práce se zabývá implementací prostředí pro simulaci umělého světa a zkoumání vývoje v něm žijích jednoduchých umělých organismů. V první části jsou popsány základní principy tohoto modelu světa, jeho vytváření a změny, růst potravy a průběh života jedinců, způsob získávání potravy a způsob jejich rozmnožování. Dále je implementováno tohoto prostředí v jazyce C++, je vysvětleno, jak se implementovaný program použivá, popsán je způsob automatických změn v simulaci pomocí skriptů a způsob, kterým lze z tohoto programu získat statistická data pro další zpracovaní.

Truth between syntax and semantics
Procházka, Karel ; Peregrin, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kolman, Vojtěch (oponent) ; Awodey, Steve (oponent)
Sir s m c lem t eto pr ace je vyjasnit vztah mezi syntax a s emantikou, zejm ena pokud jde o jazyky s p resn e speci kovanou strukturou. Hlavn ot azky, kter ymi se zab yv ame, jsou: Co cin s emantick y pojem s emantick ym? Co zp usobuje, ze je pouh a s emantick a anal yza takov eho pojmu nedostate cn a? Co je t m rozhoduj c m krokem, kter y mus me u cinit, abychom pronikli k v yznamov e str ance jazyka? T emito ot azkami se nezab yv ame p r mo, ale prost rednictv m anal yzy typick eho s emantick eho pojmu, a sice pravdivosti. Na s hlavn ot azkou tedy je: Jak e pojmov e prost redky jsou nezbytn e pro uspokojivou de nici pravdivosti? Ke zkoum an pojmu pravdivosti a jednotliv ych zp usob u, jak jej lze de- novat, jsme si vybrali t ri konkr etn syst emy: kumulativn verzi Russellovy rozv etven e teorie typ u, Zermelovu druho r adovou teorii mno zin a Carnapovu logickou syntax. Ka zd y syst em je podroben d ukladn emu studiu. P redkl adan a pr ace je tedy souborem t r v ce m en e samostatn ych studi , je z popisuj mo znosti explicitn de nice pravdivosti a nezbytn eho pojmov eho z azem . Poznamenejme, ze na s m c lem nen historicky v ern a prezentace uveden ych syst em u, n ybr z snaha o dal s rozvinut toho cenn eho, co nab zej , ve sv etle sou casn ych poznatk u. Obecn ym z av erem, k n emu z dosp ejeme na z...

N-gramový jazykový model pro český spellchecker
Richter, Michal ; Bojar, Ondřej (oponent) ; Straňák, Pavel (vedoucí práce)
Cílem práce je prozkoumat možnosti použití n-gramových jazykových modelů pro kontrolu českého spellingu a napsat rozšíření pro spellchecker, které dokáže najít překlepy, jež jsou zároveň platnými českými slovy. Dále také napsat jednoduchou webovou aplikaci, která bude rozšířený spellchecker prezentovat. V této práci byl také prozkoumán vliv využití lemmatizace a morfologické analýzy slov na úspěšnost hledání překlepů. V práci jsou popsány použité metody jazykového modelování. Dále také postup práce programu, který provádí kontrolu spellingu s využitím jazykových modelů. Potom následuje popis způsobu získání dat pro trénování jazykových modelů, zhodnocení vytvořených jazykových modelů. Nakonec jsou uvedeny dosažené výsledky pro jednotlivé varianty kontroly.

Jazyková výuka s podporou ICT
Nováková, Marcela ; Kubálková, Markéta (vedoucí práce) ; Kubálek, Tomáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá možným uplatněním informačních a komunikačních technologií při výuce jazyků v konkrétní jazykové škole. Škola si nepřeje zavést přímo e-learning, spíše zmapovat možnosti oživení jazykové výuky využitím internetu. V práci je definován e-learning, jeho výhody a nevýhody, také příklady jeho užití. Velký prostor je věnován jeho podskupině - m-learningu, neboť jde o oblast s velkým potenciálem. Jazyková škola si přeje řešení s co nejnižšími náklady, proto je věnována pozornost i využití otevřených softwarů, internetových komunikátorů a sociálních sítí. Zájem studentů jazykové školy byl prověřen dotazníkovým šetřením. Následuje návrh vytvoření vlastní e-learningové aplikace, využití několika již existujících výukových aplikací pro e-learning i m-learning.

The forms of original contemporary Finnish drama in the period of years 1995-2007
Salmela, Alexandra ; Lindroosová, Hilkka (vedoucí práce) ; Velkoborský, Jan Petr (oponent)
Moja diplomová práca si kladie za cieľ oboznámiť česko- a slovenskojazyčnú verejnosť so záujmom o Fínsko a jeho kultúru so súčasnou fínskou dramatikou. Keďže "súčasná fínska dráma" je pomerne široký pojem, zásadným pri písaní tejto diplomovej práce bolo ohraničenie skúmaného korpusu, pri ktorom som brala do úvahy aspekt doby vzniku, jazyka, žánru a povodnosti drám. Rok 1995, ktorý som si zvolila za spodnú časovú hranicu, považujem za výrazný spoločenský zlom v živote Fínska, ktoré sa po rokoch ťaživej ekonomickej krízy stalo členským štátom EU a vyhralo majstrovstvá sveta v hokeji, zároveň sa však začal rozpadávať koncept tzv. sociálneho štátu (hyvinvointivaltio). Tieto udalosti vniesli do fínskej dramatiky nové, spoločensky aktuálne témy z fínskeho prostredia, zatiaľ čo po formálnej stránke sa novovznikajúce hry paradoxne vracajú ku konzervatívnejším výrazovým prostriedkom. Z hľadiska jazyka som zo skúmaného korpusu vylúčila drámy, ktoré vznikli v inom ako fínskom jazyku, okrem iného sa teda nezaoberám mnohými významnými švédskojazyčnými autormi, napríklad i u nás známym Bengtom Ahlforsom. Na základe žánru a povodnosti sa ďalej nezaoberám inými textami ako povodnými dramatickými textami, adaptácie próz, poetické pásma a montáže, benefície, spevohry, muzikály, atď. som teda zo skúmaného korpusu vylúčila....