Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28,225 záznamů.  začátekpředchozí28216 - 28225  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.94 vteřin. 

Biologická aktivita obsahových látek rostlin XIII.; Vliv alkaloidů z Chelidonium majus L. na acetylcholinesterázu.
Vítková, Eva ; Opletal, Lubomír (vedoucí práce) ; Karlíčková, Jana (oponent)
Vítková, E.: Biologická aktivita obsahových látek rostlin XIII.; Vliv alkaloidů z Chelidonium majus L. na acetylcholinesterázu. Rigorózní práce, Univerzita Karlova v Praze, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové, 84 stran. Klíčová slova: Alzheimerova choroba, alkaloidy, Chelidonium majus, acetylcholineterasa, biologická aktivita. V rámci screeningu rostlin s obsahem alakaloidů, které inhibují aktivitu lidské erytrocytární acetylcholinesterasy byl podroben studiu vlatovičník větší (Chelidonium majus L., Papaveraceae). K izolaci alkaloidů bylo použito 41,8 g celé sušené rostliny (nať a kořen); z vyčištěného ethanolového extraktu byly získány směsi pseudokyanidů benzofenantridinových alkaloidů, dále fenolové baze a alkaloidy z chloridů ropustných i nerozpustných v chloroformu. Zabývala jsem se dělením alkaloidů připravených z chloridů nerozpustných v chloroformu; z této směsi jsem kombinací sloupcové a tenkovrstvé chromatografie izolovala allokryptopin ve formě baze (porovnáním s autentickým standardem a porovnáním fyzikálně- chemických charakteristik izolované látky s údaji v literatuře). Biologická aktivita (inhibice lidské erytrocytární acetylcholinesterasy) byla IC50 1,47.10-3 M. V porovnání s biologickou aktivitou standardních alkaloidních inhibitorů acetylcholinesterasy (galanthaminu a...

Sestavení a ověření modelu přírodovědné exkurze pro posluchače výchovy ke zdraví v NP Šumava
KUČEROVÁ, Martina
Diplomová práce se zabývá sestavením a ověřením modelu kurzu Metodika přírodovědných exkurzí pro studenty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích oboru Výchova ke zdraví. Jsou realizované v Národním parku a chráněné krajinné oblasti Šumava tak, aby absolventi daného předmětu získali potřebné teoretické a praktické znalosti pro organizaci přírodovědných exkurzí, které jsou navrhovány jako součást kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Podporují ochranu přírody s důrazem na vysvětlení významu zdravé a nepoškozené přírody pro zdraví člověka. Výzkum potvrdil hypotézu, že účastníci kurzu očekávají od kurzu získání nových teoretických a praktických znalostí. Účastníci projevují zájem o praktické ověření první pomoci v terénu, o výuku aktivit určených pro přírodovědné exkurze. V závěrečné části je navržen model kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Součástí diplomové práce je detailně zpracovaná interaktivní úvodní přednáška pro tento předmět. Tato diplomová práce vznikla na základě dvouletého výzkumu ve spolupráci s katedrou výchovy ke zdraví a Správou Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava. Diplomová práce se zabývá sestavením a ověřením modelu kurzu Metodika přírodovědných exkurzí pro studenty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích oboru Výchova ke zdraví. Jsou realizované v Národním parku a chráněné krajinné oblasti Šumava tak, aby absolventi daného předmětu získali potřebné teoretické a praktické znalosti pro organizaci přírodovědných exkurzí, které jsou navrhovány jako součást kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Podporují ochranu přírody s důrazem na vysvětlení významu zdravé a nepoškozené přírody pro zdraví člověka. Výzkum potvrdil hypotézu, že účastníci kurzu očekávají od kurzu získání nových teoretických a praktických znalostí. Účastníci projevují zájem o praktické ověření první pomoci v terénu, o výuku aktivit určených pro přírodovědné exkurze. V závěrečné části je navržen model kurzu "Metodika přírodovědných exkurzí". Součástí diplomové práce je detailně zpracovaná interaktivní úvodní přednáška pro tento předmět. Tato diplomová práce vznikla na základě dvouletého výzkumu ve spolupráci s katedrou výchovy ke zdraví a Správou Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava.

Analýza možností zvýšení atraktivity absolventů VŠE v Praze na trhu práce
Pospěchová, Michaela ; Jarošová, Eva (vedoucí práce) ; Motlová, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na analýzu možností zvyšování atraktivity absolventů Vysoké školy ekonomické na trhu práce. Mapuje příležitosti pro rozšíření znalostí a kvalifikace nad rámec běžné výuky. Teoretická část mimo jiné obsahuje přehled historického vývoje počtu absolventů VŠ a jejich zaměstnatelnosti u odlišných oborů. Dále se zaměřuje na výklad vybraných teorií řízení pracovní kariéry, tematiku rozvoje kariéry, dovedností pro řízení kariéry, tzv. nové kariéry a nové psychologické smlouvy (vše ve vztahu k absolventům VŠ). Empirická část obsahuje analýzu možných aktivit studenta, které mohou hrát roli při jeho vstupu na trh práce. Je provedeno empirické šetření, zaměřené na očekávání zaměstnavatelů ve vztahu k absolventům a na to, do jaké míry zohledňují při výběru absolventů jejich předchozí aktivity pro získání znalostí a dovedností nad rámec studia. Vyústěním práce jsou praktická doporučení pro studenty/absolventy VŠE, odůvodněná na základě provedené analýzy.

Instituce pro trávení volného času mládeže do 18 let
Kovářová, Kristýna ; Polišenský, Miroslav (vedoucí práce) ; Lörinczová, Enikö (oponent)
Bakalářská práce se zabývá institucí pro trávení volného času mládeže do 18 let. Teoretická část vymezuje pojmy, jako je mládež, kde popisuje všechny fáze věku dítěte a faktory, které ovlivňují jeho výchovu. Dále definuje funkce výchovy a její metody a v neposlední řadě i negativní faktory, které volný čas ovlivňují. Přiblížena je funkce a účastníci volného času, kteří jsou nedílnou součástí. V této práci se nacházi i popis neziskových organizací pro trávení volného času mládeže, se kterými se můžeme setkat. Teoretická část je zakončena financováním těchto institucí a možností získání grantů a fondů. Praktická část se na začátku zabývá charakteristikou MČ Prahy 3 a poté se specializuje na Dům dětí a mládeže Prahy 3 - Ulita. Instituce je zkoumána analýzou dle Bronislava Malinowského, kterou publikoval ve své knize Vědecká teorie kultury. Zjišťuje, jestli má isntitce dostatek prostoru pro konání svých aktivit, zda je nabídka aktivit dostatečná, je-li kvalifikovaný personál a zda mají pro své konání dostatek financí. Cílem práce je zjistit, zda-li instituce plní své poslání, pro které byla založena, a jak jí ukládá zákon.

Mléčná výživa ve školských zařízeních v ČR a EU
KLUIBER, Petr
Mléko a mléčná výživa jsou důležitou součástí racionální výživy dětí. Mléko obsahuje snadno vstřebatelné bílkoviny potřebné pro růst, vývoj a obnovu tkání. Mléčný tuk je, mimo jiné, bohatým zdrojem vitaminů a sacharidy pohotovým zdrojem energie. Mléko dále obsahuje množství minerálních látek, ze kterých je největší význam přikládán vápníku. Vzhledem k rizikům, plynoucím z nedostatečného příjmu vápníku, se tento fakt zohledňuje ve školním stravování. Vlivu školního stravování na zdravotní stav a další vývoj dětí je kladen veliký význam ve všech zemích EU. Regulace školního stravování se však v jednotlivých zemích liší. Od nezávazných vládních doporučení, která řeší například velikost porcí nebo nabízená jídla přes úplné zákazy některých produktů až po celostátní systém norem, jaký je např. v ČR, kde každá školní jídelna je povinna dodržovat normy tzv. "spotřebního koše". Vedle školního stravování existují projekty podporující spotřebu mléka a mléčných výrobků. Nejvýznamnější z nich je program Školní mléko, v ČR realizován od roku 1996 prostřednictvím společnosti Laktea, která ve spolupráci se školami obnovila dodávání mléka a mléčných výrobků dětem. V roce 1999 získalo Školní mléko státní podporu a po vstupu do EU a získání unijní podpory se pak začal naplno rozvíjet. Vzhledem k rostoucímu zájmu, kdy na počátku bylo zapojeno 426 škol, oproti dnešnímu počtu 3000 subjektů, lze říci, že projekt je úspěšný a žádoucí. Akce Školní mléko je obdobně realizována i v dalších zemích EU, přičemž si jednotlivé členské státy mohou samy zvolit, na které výrobky ze seznamu EU budou čerpat dotace a mají možnost si podle vlastních potřeb tento program přizpůsobit. Mimo to, mají státy možnost podporovat Školní mléko i z dalších prostředků, mohou poskytovat mléko buď za plnou cenu, dotované nebo zdarma. Rovněž mají právo upravit obsah některých složek mléka nebo mléčných výrobků, například snížit obsah tuku.

Thorium v životním prostředí
Adam, Rostislav ; Soudek, Petr (vedoucí práce) ; Petrová, Šárka (oponent)
Všechny izotopy thoria jsou radioaktivní, 6 ze známých izotopů je součástí přírodních rozpadových řad. Thorium tvoří zásadně kationt Th4+ . Chová se podobně jako REE, Ce, Zr, Hf, Y, Sc a U, proto také je problém thorium od těchto prvků izolovat. K samotné výrobě je třeba nejdřív vyloužit thorium, pro průmyslovou výrobu se používá monazit, pomocí silné kyseliny nebo zásady. K získání téměř čistého kovového thoria je třeba použít elektrolýzy nebo chemické redukce. Pro stanovení lze použít mnoho metod, v současnosti se používají zejména radio-spektrometrické metody a hmotnostní spektrometrie. Thorium se vyskytuje v malých množstvích v živé i neživé složce prostředí, ovšem největší množství je v pevné neživé složce. Obsah v této složce má vliv na obsah ve všech ostatních složkách prostředí, i když thorium samo o sobě velmi málo migruje. Pokud jej tedy najdeme i v jiných složkách, pak hlavně pevných částicích, u organismů pak v tvrdé tkáni. Thorium má široké využití. Zejména se využívá jeho vysoké tepelné odolnosti k výrobě různých tepelně odolných produktů. Vzhledem k samovolnému rozpadu lze thorium dobře využít k datování hornin. Dalším důležitým využitím thoria je katalýza v organické syntéze. Také lze použít thorium, jako ThO2 do vysoce svítivých zdrojů nebo wolframových elektrod, určených ke...

Srovnání webových stránek vybraných leteckých společností
Ondrová, Lucie ; Sigmund, Tomáš (vedoucí práce) ; Toman, Prokop (oponent)
S masivním rozvojem internetu v poslední době stále větší množství zboží a služeb je prodáváno a nabízeno online. Výjimkou nejsou ani letecké společnosti, které nabízí možnost koupě letenek a získání informacích o letech na svých webových stránkách. Kvalita webu je proto důležitým faktorem jejich úspěchu. Proto je dobré mít metodiku, která dokáže ohodnotit kvalitu webové prezentace letecké společnosti. V této práci se pokusíme takovouto metodiku vytvořit. Webové stránky budou posuzovány zejména z pohledu uživatele, a to ze čtyř hlavních úhlů pohledu: grafický design, přístupnost, použitelnost a informační obsah, přičemž dvěma posledním kritériím bude věnována největší pozornost. Každé kritérium bude sestávat z dílčích kritérií, která budou mít bodové ohodnocení. Tuto metodiku aplikujeme na webové stránky ČSA, Lufthansy a British Airways. Správnost metodiky potvrdíme uživatelským dotazníkem, kde uživatelé hodnotí výše zmíněné webové stránky. Výsledky dotazníku porovnáme se závěrem naší analýzy, čímž zjistíme, zda je námi navržená metodika použitelná.

Disertace filozofické fakulty Německé univerzity v Praze v letech 1938/39-1945 (obor historie)
Žáčková, Lucie ; Jakubec, Ivan (oponent) ; Štaif, Jiří (vedoucí práce)
Německá univerzita v Praze, od roku 1939 Německá Karlova univerzita, prošla v letech 1938/39-1945 obdobím, na jehož počátku stojí Mnichovská dohoda, resp. vstup německých vojsk na české území a které se uzavírá porážkou nacistického Německa ve druhé světové válce a tím mj. i zánikem samotné Německé univerzity. Je zřejmé, že toto období přineslo univerzitě jako instituci, vyučujícím i studentům velké změny. Hlavní změnou byla orientace na nacistické Německo. Tato orientace se jistě musela projevit voblasti oficiální univerzitní správy. Dokladem toho byla například postupná arizace univerzity nebo vytváření nových vědeckých oborů souvisejících s potřebami nacistického režimu (východoevropská studia, národní psychologie atd.). Otázkou však zůstává, zda tato orientace byla nevyhnutelná, tj. zda politické změny znamenaly i proměnu vědecké práce vyučujících a studentů. Jako pramen k zodpovězení této otázky budou sloužit disertační práce studentů historie filozofické fakulty Německé univerzity. Disertační práce byly podkladem pro připuštění k rigorózní zkoušce a následně k získání doktorského titulu. Při jejich zpracovávání se nabízí hned několik otázek. Kdo jsou jejich autoři, jaká jsou jejich témata, obsah, formální náležitosti, lze je např. srovnat s formou prací dnešních? Je důležité zabývat se také tím, zda...

Marketingová studie vybrané turistické destinace
Filčáková, Kateřina ; Petrů, Zdenka (vedoucí práce) ; Voříšková, Barbora (oponent)
Tato práce je zpracovávaná na téma Marketingová studie vybrané turistické destinace. Jako analyzovanou destinaci si autorka vybrala město Mělník, které disponuje vysokým poteciálem cestovního ruchu, který zůstává nevyužitým. Autorka si stanovila za úkol analyzovat využívání jednotlivých marketingových nástrojů vybrané destinace Mělník především prostřednictvím analýzy nabídky, analýzy poptávky a analýzy marketingového mixu. Cílem práce je na základě dat získaných z těchto analýz navrhnout kroky, které by měly pomoci rozvoji cestovního ruchu v destinaci, tedy zvýšení příjezdů, zaručit opakovanost návštěv a získání vyšších příjmů z cestovního ruchu. Práce je členěná na celkem 3 hlavní kapitoly. První kapitola představuje teoretické vymezení a obsah pojmů destinace, destinační management nebo marketingové řízení destinace. Následuje praktická část, ve které jsou data uvedená v teoretické části práce, aplikovaná na jednotlivé marketingové aktivity města Mělník.

Psychologické otázky osvojování psacího psaní: kognitivní strategie, jejich vývoj a odlišnosti při opisu a přepisu
Albertová, Barbora ; Wildová, Radka (oponent) ; Kučera, Miloš (vedoucí práce)
Diplomová práce byla zaměřena na prvotní vývoj psaní. Podrobně jsme popsali nezbytnost osvojení motorické stránky psaní a počátky rozvoje schopnosti zaměřit se na význam psaného.Závěrem s diplomové práce, které byly vymezeny v jejím počátku. Úkolem bylo pokusit se postulovat kognitivní strategie, které děti používají při prvopočátečním psaní. Stanovili jsme si čtyři výzkumné části, jejichž prostřednictvím jsme se snažili detailněji prostudovat vývoj a obsah jednotlivých strategií. K získání dat jsme využili hlavně originálů dětského psaní v písankách, pozorování, speciálně sestavených cvičení a úkolů opisu a přepisu vět.