|
Vlastní jména místní v českém znakovém jazyce. Znaky větších měst České republiky a hlavních měst v Evropě
Hay, Ivana ; Okrouhlíková, Lenka (oponent) ; Macurová, Alena (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci se věnuji vlastním jménům místním v českém znakovém jazyce. Cílem práce bylo vytvořit klasifikaci urbonym (vlastní jména měst) v českém znakovém jazyce, zpracovat otázku motivovanosti jednotlivých znaků získaných od neslyšících obyvatel města Prahy, okrajově popsat generační rozrůzněnost materiálu a sociální a kulturní aspekty užívání vlastních jmen místních českou komunitou neslyšících. V práci též přibližuji zpracování vlastních jmen místních v existujících slovnících českého znakového jazyka a představuji zde i několik zahraničních slovníků, které jsou zaměřeny na znakovou zásobu choronym a urbonym. Materiál byl získán s využitím elicitační metody od 19 neslyšících respondentů - obyvatel města Prahy a byl natočen na videokameru. Videonahrávky obsahují znaky vybraných větších měst v ČR a hlavních měst v Evropě. Součástí bakalářské práce je CD-ROM, které obsahuje získané znaky měst v České republice a hlavních měst v Evropě v českém znakovém jazyce. Navíc jsou zařazeny i videonahrávky znaků hlavních měst v Evropě, které jsem získala přímo od zahraničních Neslyšících, obyvatel těchto měst nebo států, ve kterých se příslušné hlavní město nachází.
|
|
Řízení likvidity v nadnárodních společnostech
Kostihová, Kristýna ; Vávrová, Hana (vedoucí práce) ; Kopalová, Helena (oponent)
Práce podrobně popisuje řízení likvidity a čistého pracovního kapitálu ve 3 nadnárodních společnostech, zabývajících se výrobou rychloobrátkového maloobchodního zboží. Společnosti Danone a.s., UNILEVER ČR, s.r.o. a Nestlé Česko s.r.o. jsou mezi sebou porovnávány z hlediska ČPK, likvidity, zadluženosti, rentability, atd. Řízení likvidity a ČPK je u těchto společností odlišné od všeobecně uznávaných a doporučovaných norem. V práci jsou analyzovány důvody tohoto jednání a jsou vyvozeny patřičné závěry.
|
|
Specifika léčby závislostí na návykových látkách u dětí a mladistvých
STIFTEROVÁ, Barbora
Tato bakalářská práce má poukázat na problematiku drogové závislosti u dětí a mladistvých, konkrétně pak na způsob léčby této specifické klientely. Téma návykových látek mezi mládeží je naléhavým problémem naší současné společnosti. Statistické údaje ukazují, že trend zneužívání drog je v období dospívání nejvýraznější. Dále dle statistik každoročně vzrůstá počet uživatelů legálních, ale i nelegálních látek. Znepokojující je skutečnost, že drogová závislost prostupuje stále do nižších věkových skupin a není již problémem jen dospělých nebo mladistvých, ale také dětí. V teoretické části jsem obsáhla specifika drogové závislosti, účinky drog, jejich rozšíření a rizika ve vztahu k dětem a dospívajícím, dále jsem se věnovala systému léčby pro uživatele návykových látek a na závěr jsem se zabývala specifickými metodami a přístupy při práci s drogově závislými nezletilými klienty. V empirické části bylo mým cílem vydefinovat specifika léčby závislostí na psychoaktivních látkách u dětí a mladistvých. Konkrétně jsem se zabývala jejich motivací k léčbě, dále metodami a důležitými aspekty při práci s touto specifickou klientelou a také otázkou indikace substituční léčby. Jako metodu sběru dat jsem zvolila kvalitativní výzkumu s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl vybrán na základně kvótního výběru, kdy kvótou je odborný pracovník v léčebně resocializačním zařízení pro děti a mládež, dále region hlavního města Prahy a pracovní zařazení (psycholog, terapeut, sociální pracovník, lékař). Mého výzkumu se zúčastnilo celkem 10 respondentů. V diskuzi jsem porovnávala výsledky získané vlastním výzkumem s teorií a jinými studiemi zabývajícími se stejnou problematikou. Na závěr své práce jsem stanovila tři hypotézy. Po vyhodnocení své výzkumné sondy a prohloubení si znalostí daného tématu si myslím, že je potřeba více se na tuto specifickou klientelu zaměřit a věnovat jí více pozornosti než doposud.
|
|
Kritické reakce na koncepci psychické distance Edwarda Bullougha
Adámková, Veronika ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
V této práci se zabýváme pojmem psychické distance představeným ve studii Edwarda Bullougha ""Psychická distance" jako faktor v umění a estetický princip". Na koncept psychické distance reagovalo průběžně množství autorů, někteří pojem odmítli a jiní se jej snažili obhájit. Nejprve jsme poskytli stručnou interpretaci Bulloughovy studie, se zaměřením na pasáže, které jsou nejčastěji citovány a zkoumány v uvedených interpretacích. Postupně interpretujeme a komparujeme nejznámější příspěvky k dané problematice s ohledem na Bulloughovou originální koncepci. Poukazujeme na rozdíl mezi pojmem psychické distance a estetického postoje, protože jsou řadou autorů zaměňovány. Práce se snaží přinést nový pohled na některé příspěvky reagující na Bulloughovu koncepci.
|
|
Teoretické predikce vlivu zašuměného kanálu na tlumočníkův výkon při simultánním tlumočení a jejich empirické ověření
Volenová, Eva ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce) ; Ďoubalová, Jana (oponent)
Předkládaná práce se věnuje problematice šumu v procesu simultánního tlumočení. Vychází z pojetí šumu, jak jej definuje teorie informace a Claude Shannon ve svém komunikačním modelu. Teoretická část práce nejprve stručně vysvětluje základní pojmy z teorie informace, následuje popis Shannonova modelu. Dále jsou představeny vybrané modely tlumočení, které z něj vycházejí. Nakonec je na základě prostudované literatury vytvořen seznam potenciálních šumů, které mohou v procesu simultánního tlumočení na tlumočníka působit. Empirická část práce sestává z dotazníkového šetření a experimentu. Dotazníkové šetření ověřuje, nakolik jsou potenciální šumy ze seznamu vytvořeného v teoretické části práce vnímány jako rušivé tlumočníky v praxi. Navíc je díky odpovědím respondentů předložený seznam šumů rozšířen. Zároveň šetření zjišťuje, jaké strategie respondenti používají k překonávání nežádoucích faktorů. Nově odhalené šumy i strategie jsou v práci popsány za využití otevřených odpovědí respondentů. Experiment zkoumá dopady dávkového šumu na simultánní tlumočení. Celkem 13 respondentů v jeho rámci simultánně tlumočilo z angličtiny do češtiny nahrávku zašuměnou čtyřmi různými druhy dávkového šumu, které byly nasimulovány na základě modelů vytvořených Jiřím Miličkou. Výstupy tlumočení byly ohodnoceny třemi...
|
|
Řízení rizik s ohledem na Basel II a Basel III
Kutová, Nikola ; Křížek, Tomáš (vedoucí práce) ; Kolman, Marek (oponent)
Cílem této diplomové práce je zhodnotit systém řízení rizik českých bank podle pravidel Basel II a připravenost českého bankovního systému na nová pravidla Basel III. První část se zaměřuje na definici rizik a způsoby jejich řízení podle Basel. Jsou v ní rozebrána jednotlivá rizika, která spadají do působnosti pravidel o kapitálové přiměřenosti každé banky. Druhá část se zaměřuje na charakteristiku Basel II a III, zejména jakým způsobem jsou tato pravidla implementována do práva EU a následně do práva ČR. Součástí druhé části jsou také nedostatky Basel II. Na tyto nedostatky reagoval Basilejský výbor pro bankovní dohled představením nových pravidel Basel III. V závěrečné části se obě části propojují na analyzovaném vzorku třech bank. Po provedení analýzy práce hodnotí připravenost jednotlivých bank na nová pravidla řízení rizik a shrnuje připravenost českého bankovního sektoru na nová pravidla Basel III.
|
|
Webový portál pro správu konzultačních schůzek
Balcar, Juraj ; Szőke, Igor (oponent) ; Beran, Vítězslav (vedoucí práce)
Systém pre správu konzultácií slúži pre ľudí, ktorí si chcú rezervovať rôzne termíny u doktora, konzultanta alebo manažéra, ale aj pre ľudí, ktorí chcú poskytovať konzultačné alebo ordinačné hodiny. Cieľom bolo spojenie uvedenej funkcionality spolu s jej jednoduchosťou a efektivitou zároveň, ktorá odpovedá na požiadavky užívateľa. V práci nájdete prierez od špecifikácie požiadavkov cez návrh systému až po samotnú realizáciu.
|
|
Model V1 s realistickou distribucí funkčních typů neuronů v rámci kortikálních vrstev
Moudřík, Josef ; Sýkora, Ondřej (oponent) ; Brom, Cyril (vedoucí práce)
Primární zraková kůura (V1) obsahuje dva hlavní funkční okruhy neuronů, takzvané simplexní a komplexní buňky. Tyto buňky se liší svými reakcemi na určité podněty a jejich vznik byl nedávno simulován v jednom z výpočetních modelů V1. V tomto modelu se však obě kategorie neuronůu vyvíjejí v oddělených vrstvách, které odpovídají vrstvám 4C a 2/3 zrakové kůry. To je v rozporu s experimentálními daty, jež ukazují, že oba typy buněk jsou (i když nerovnoměrně) zastoupeny v obou vrstvách. V této práci je představen výpočetní model s realistickým rozložením obou typů buněk. Narozdíl od předcházejících modelů obsahujících inhibiční spojení dlouhého dosahu, můj model obsahuje excitační spojení dlouhého dosahu, která byla pozorována u zvířat. Abych zhodnotil vlastnosti modelu, porovnal jsem jej s výsledky studie zkoumající zrakovou kůru makaků. Model vykazuje velkou diverzitu neuronů různě preferujících rozličné orientace stimulů, v souladu s touto studií. Navíc v něm vznikají mapy orientační preference a realistická receptivní pole.
|
|
Analýza příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření
Vojtušová, Radmila ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Vyšínová, Pavlína (oponent)
Smyslem diplomové práce bylo zjištění nejčastějších příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření a porovnání s názory rodičů, učitelů ZŠ a MŠ. V souvislosti s tímto tématem se autorka zabývala v první části práce charakteristikou dítěte předškolního věku se zaměřením na diagnostiku školní zralosti a problematiku odkladů školní docházky. Hlavní výzkum byl realizován v Pedagogicko-psychologické poradně v Kladně ve třech vybraných letech v rozmezí let 1999-2010. Ke sběru dat byla využita metoda analýzy dokumentů. Dotazníková sonda formou anonymního dotazníku objasnila názory vybraných respondentů a na základě pozorování byla sestavena kazuistika dítěte se specifickými potřebami a OŠD dokládající další vývoj dítěte po nástupu školní docházky. Předložené výsledky práce potvrdily názory odborníků a výzkumů týkajících se problematiky odkladů školní docházky. Bylo zjištěno, že nejčastějšími příčinami odkladů školní docházky ve sledované lokalitě jsou obtíže v oblasti řeči, zrakového a sluchového vnímání, grafomotoriky a pracovní zralosti. Toto zjištění se shodovalo s názory respondentů dotazníkové sondy, kteří označili psychickou oblast školní zralosti za nejvíce problematickou.
|
|
Audiovizuálne dielo ako tréningový program našej mysle
Gojdičová, Alexandra ; Mišíková, Katarína (vedoucí práce) ; DORUŠKA, Tomáš (oponent)
Východiskom tejto práce je téza, že audiovizuálne umenie je tréningovým programom našej mysle, slúžiacim na jej vlastné zdokonalenie a extenziu. Táto potreba mysle využívať stimuly vo svoj prospech sa tak odráža vo forme aj obsahu audiovizuálnych diel a predurčuje ich podobu. Ak chceme porozumieť kognícii audiovizuálneho vnímania, musíme porozumieť jej zrodu. Sprievodcom práce mi bude dvojročné dieťa a jeho prvé dotyky s pohyblivým obrazom.
|