Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí25 - 34další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Systém služeb a protislužeb v období tzv. normalizace - podpultové zboží a bezhotovostní trh
Kříž, Štěpán ; Vaněk, Miroslav (vedoucí práce) ; Franc, Martin (oponent)
Diplomová práce Služby a protislužby v období tzv. normalizace je kvalitativním výzkumem. Věnuje se problematice podpultového zboží a bezhotovostního trhu v 70. a 80. letech v Československu. Díky systému centrálně plánované ekonomiky nebyl komunistický režim schopen vyprodukovat dostatečné množství potravin a jiného zboží a pokrýt tak poptávku všech obyvatel. Zaměstnanci, kteří pracovali v obchodních domech a v prodejnách, měli ke zboží snadnější přístup než ostatní. Díky tomu měli jistou moc nad distribucí a vytvářeli systém tzv. podpultového zboží, kdy určité komodity zajistili pro okruh svých příbuzných či známých Pro samotný výzkum bylo využito metody orální historie a kromě odborné literatury je tak dalším základním pramenem 8 rozhovorů s žijícími pamětníky.
Faktory utváření vzdělanostních aspirací v České republice po roce 1989
Mamulová, Tereza ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Dvořáková, Miroslava (oponent)
4 Abstrakt V bakalářské práci jsou popsány faktory, které se podílejí na tvorbě vzdělanostních aspirací po roce 1989. Faktory utváření vzdělanostních aspirací jsou zde identifikovány v kontextu proměn, kterými prošla Česká společnost v posledním čtvrtstoletí. Úvodní kapitoly jsou zaměřeny na historický kontext tvorby vzdělanostních aspirací. Faktory jsou zkoumány na třech úrovních: strukturální, individuální a kontextuální. Utvářející faktory jsou studovány pomocí dostupných studií z České republiky, pohled na jejich utváření je také obohacen o poznatky ze studií zahraničních. Práce dále obsahuje diskuzi nad poznatky a rešerši dostupných výzkumů, které přispívají k poznávání utvářejících faktorů vzdělanostních aspirací. Klíčová slova: Vzdělanostní aspirace, vzdělanostní nerovnosti, kulturní kapitál, transformace, přístup k terciárnímu vzdělávání, sociální mobilita
"Olizovat stejný lžíce": regulace kvality uživatelsky generovaného obsahu serveru Scuk.cz a motivace jeho tvůrců
Kohoutová, Lucie ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Štechová, Markéta (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá způsoby a sociální proces regulace obsahové kvality a motivace k participaci na projektu Scuk.cz, internetovém serveru věnovanému hodnocení restaurací a jiných gastronomických provozoven. Scuk.cz představuje specifický případ uživatelsky generovaného obsahu (UGC), kam textový obsah dodává uzavřená komunita hodnotitelů, vybraná zakladatelem projektu z řad milovníků jídla mimo profesionální gastronomii. Cílem práce je popsat tento filtrační a regulační proces a kvalitativní kritéria, uplatňovaná na hodnotitele i konkrétní texty, z pohledu správců i hodnotitelů. Používá k tomu jak teorii reputačních systémů, tak Carpentierův dynamický koncept kvality jakožto proměnlivého výsledku demokratického vyjednávání (v prostředí komunitního média, kterým Scuk do jisté míry je). Motivace k účasti na projektu jsou osvětleny pomocí Bourdieuových konceptů sociálního a kulturního kapitálu a jejich rozpracování od navazujících autorů. Praktická část výzkumu je založená na kvalitativním dotazování správců a 11 členů hodnotitelské komunity a jejich tematické analýze. Materiál z rozhovorů je doplněn o analýzu kodexů Scuku, textů recenzí a další komunitní komunikace. Mezi závěrečná zjištění v otázce obsahové regulace patří silný vliv prvotního síta, které vědomě formuje komunitu s podobným...
Brains versus Brawn: Comparison of the Educational and Occupational Status of non-EU Labour Migrants in the Czech Republic
Leontiyeva, Yana ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Drbohlav, Dušan (oponent)
Hlavním cílem této disertační práce je analýza vzdělanostní a profesní struktury migrantů ze zemí mimo EU, pracujících v České republice. S použitím poznatků z teorie lidského kapitálu a sociologie migrace tato práce zkoumá, do jaké míry existuje nesoulad mezí stupněm dosaženého vzdělání imigrantů a jejích pracovním uplatněním v ČR. Speciální pozornost je věnována fenoménu překvalifikovanosti a socioekonomickým teoriím vysvětlujícím vznik a setrvání tohoto fenoménu u imigrantů a také rozboru metodologických aspektů měření zkoumaného jevu. Kromě sekundární analýzy dostupných pramenů a výstupů s předchozích šetření, tato práce využívá dostupné statistické údaje a také data ze dvou poměrné unikátních rozsáhlých kvantitativních sociologických šetření realizovaných v letech 2006 a 2010 Sociologickým ústavem Akademie věd ČR, v.v.i.
Životní styl, trendy ve stravování a sociální pozice: meze a možnosti aplikace modelu Pierra Bourdieu na dílčí výzkum životního stylu a stravovacích návyků v České republice
Hypšová, Veronika ; Soukup, Petr (vedoucí práce) ; Ptáčková, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem životního stylu a stravování, konkrétně jak jsou ovlivněny umístěním jedince v sociálním prostoru. Teoretická východiska poskytl koncept Pierra Bourdieu, sekundárně také práce dalších sociologů a antropologů. Výzkumným nástrojem je samovyplňovací strukturovaný dotazník, výzkum proběhl CASI metodou skrze oline panel. Výzkum je analyzován skrze jednotlivé sociální skupiny dané zaprvé vytvořenou typologií, dále základními sociodemografickými charakteristikami. Analýza prokázala, že mezi některými skupinami existují statisticky významné rozdíly, z toho důvodu se dá hovořit o rozdílech v životním stylu a preferenci potravin na základě umístění jedince v sociálním prostoru.
Konzumerismus mládeže a jeho souvislost s ekonomickým a kulturním kapitálem
Beránková, Petra Alexandra ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Pašková, Miroslava (oponent)
Práce se zabývá konzumerismem třinácti- a čtrnáctileté mládeže. Autorka si klade otázky, nakolik je sledovaná věková kategorie ve svých postojích ke spotřebě konzumní a zda mají konzumeristické postoje souvislost s ekonomickým a kulturním kapitálem. Nejprve autorka ve stručnosti představuje konzumerismus jako sociologické téma. Zvláštní pozornost věnuje otázce vlivu sociální stratifikace na životní styl. Za své hlavní teoretické východisko stanovuje homologickou koncepci tříd Pierra Bourdieua, od něhož přejímá pojetí ekonomického a kulturního kapitálu jako hlavních diferencujících principů ovlivňujících životní styl. Dále předkládá charakteristiku dnešní školní mládeže v kontextu české společnosti a zmiňuje se o úloze socializace při přenosu kapitálů a spotřebních vzorců z rodičů na dítě. Závěrem práce autorka popisuje svůj postup při analýze dat týkajících se postojů ke spotřebě u dotyčné věkové kategorie. Seznamuje čtenáře s výsledky výzkumu, které vypovídají o výrazné konzumnosti sledovaného vzorku, která však není univerzální. Na základě korelační analýzy pak autorka konstatuje, že existují významné korelační vztahy mezi indexy sledovaných kapitálů a četnostmi (ne)souhlasu s výroky indikujícími konzumeristické postoje. Hypotéza o souvislosti mezi konzumeristickými postoji a ekonomickým i...
Potenciál knih jako zdroj kognitivního kulturního kapitálu: vliv na dosažené vzdělání a socioekonomický status
Gorčíková, Magdaléna ; Šafr, Jiří (vedoucí práce) ; Soukup, Petr (oponent)
Diplomová práce Potenciál knih jako zdroj kulturního kognitivního kapitálu: vliv na dosažené vzdělání a socioekonomický status se zabývá sociokulturním fenoménem čtení, jež jako kognitivní dovednost je těsně spjato se základními potřebami dítěte a návykem pracovat a učit se. Cílem této práce je zmapovat mechanismus této kulturní aktivity (jako specifický typ kulturního kapitálu), který nejen v rámci rodiny ale i školy formuje individuální schopnosti jedinců jako předpoklad úspěchu v životě. V teoretické části popisuje životní etapy čtení s jasně vymezenými čtenářskými návyky a utváření vztahu ke knize, nastiňuje koncepci kognitivního kulturního kapitálu a shrnuje význam vnějších determinantů pro vznik a rozvoj čtenářského zájmu. Empirická část pracuje s datovou bází z výzkumu Distinkce a hodnoty 2008 (SOÚ AV ČR, v.v.i.), kde je představena struktura čtenářského klimatu (dostupnost domácí knihovny, nápodoba čtenářských vzorů, interakce o čteném s dítětem i vlastní četba v dětství). V návaznosti na domácí čtenářskou socializaci dětí je analyzován vliv čtenářského klimatu v oblasti vzdělání: na školní výsledky základní škole, přechody mezi jednotlivými stupni vzdělanostního systému (střední škola a vysoká škola) nejvyšší dosažené vzdělání a mezigenerační vzdělanostní mobilita. Dále je analyzován vliv...
Životní styl a sociální kapitál "aktivní mladé generace"
Bajerová, Kateřina ; Šafr, Jiří (vedoucí práce) ; Soukup, Petr (oponent)
Diplomová práce "Životní styl a sociální kapitál 'aktivní mladé generace'" Diplomová práce "Životní styl a sociální kapitál 'aktivní mladé generace'" pojednává, na pozadí relevantního teoretického ukotvení, o dvou dimenzích života jedince ve spolecnosti - a to životním stylu, jež je v práci pojímán jako prostor pro formování identity (skrze konzumní zpusob života) a operacionalizován na koncept volného casu a s ním spojených sportovních aktivit, druhou dimenzí je téma sociálního kapitálu, ve smyslu strukturní složky (egocentrických sítí) a kulturní složky (míry tolerance a duvery). Cílem práce je prostrednictvím empirické sociologické analýzy reprezentativních šetrení ISSP 2007 Volný cas a sport a Distinkce 2008, zmapovat vliv aktivního zpusobu života jednotlivce na jeho sociodemografické a socioekonomické determinanty, sleduje proces socializace ke sportu v prostredí rodiny a nejbližších prátel a hodnotové preference a orientace, na které muže mít aktivní sportování ve volném case potenciální vliv. V záveru práce se zabývám efekty sportování na složky sociálního kapitálu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   začátekpředchozí25 - 34další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.