Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24,770 záznamů.  začátekpředchozí24761 - 24770  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.98 vteřin. 

Srovnání koncepcí výchovy A. S. Makarenka a Dona Bosca v práci s bezprizornou mládeží
Vacek, Daniel ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Když jsem se na počátku této práce zamýšlel, jakým způsobem ji koncipovat, říkal jsem si, že pouhé porovnání dvou strategií bude málo. Chtěl jsem jít dál a pokusit se vytvořit práci, která by přispěla k řešení současných problémů. Jak jsem však stále hlouběji poznával život i činnost Dona Bosca a Antona Semjonoviče Makarenka, poznával jsem, že ono srovnání nebude lehké, protože oba dva byli výjimečnými osobnostmi a pedagogickými veličinami, navíc každý působil v odlišné době a v zájmu odlišné ideologie. Přišel jsem na to, že i "pouhým" srovnáním jejich "nestandardních" postupů lze inspirovat současnou pedagogiku, že lze nalézt poučení pro každodenní pedagogickou praxi. Komparace a vyvození závěrů z ní, byla stěžejním cílem předkládané práce. Pokusil jsem se tento cíl naplnit z mého pohledu co možná nejdůležitějšími a nejtransparentnějšími kritérii, která byla zpracována konfrontační a deskriptivní metodou. Dalším cílem byla jistá popularizace díla i života obou pedagogů a odstranění neinformovanosti a mýtů o nich. I ve faktografické a biografické části práce tak lze nalézt fakta, která mohou přispět k pochopení myšlení a tvorby pedagogů, jímž nebyla cizí obětavá práce pro strádající děti a mládež, ač někdy (v případě bezprizorných kolonistů) vzbuzovaly různé pocity, jen ne soucit a lítost.

Skrytá ženskost Jiřiny Haukové
Frantesová, Edita ; Špirit, Michael (oponent) ; Heczková, Libuše (vedoucí práce)
Dílo básnířky Jiřiny Haukové stojí v české literatuře na čestném, a zároveň téměř opomíjeném místě. Hauková je jaksi samozřejmě vnímána jako členka Skupiny 42, a stejně jistě je přijímána jako překladatelka z angličtiny. Coby svébytná básnířka setrvala dlouho, když ne přímo opodál zájmu literární kritiky, tak řekněme alespoň "ve stínu"svých skupinových souputníků. Příčiny tohoto faktu ponechávám stranou, ale připouštím, že toto "proč" se stalo pohnutkou ke zrodu mé diplomové práce. Dalším podnětem byly některé kritické poznámky recenzentů, kteří hodnotili poezii Baukové jakožto ženskou, aniž by ovšem tuto "ženskost" nějak blíže specifikovali. Na druhé straně, mnoho jiných kritiků ponechávalo tento aspekt její poezie bez povšimnutí. Úkolem diplomové práce bude tedy analýza poetiky vybraných sbírek a polemika s jejich kritickou recepcí za účelem prozkoumání ženského básnického subjektu v poezii Jiřiny Baukové. Z důvodu rozsáhlosti básnického díla Jiřiny Baukové, jsem si pro potřeby této práce vybrala určitý jeho "vzorek". V době, kdy jsem se rozhodovala, ještě nebylo celé dílo završeno, proto jsem zvolila možnost sledovat básnířku Jiřinu Baukovou od samých počátků tvorby. Pracuji tedy s materiálem prvních pěti sbírek, Přísluní (1943), Cizí pokoj (1946), Oheň ve sněhu (1958), Mezi lidmi a havrany (1965) a...

Žánr pololidové literatury v díle Ibn Zunbula: Āchirat al-mamālīk. Wāqi'at al-sultān al-Ghūrī ma'a Salim al-'uthmānī (Konec mamlúků. Bitva sultána al-Ghūrīho s osmanským sultánem Selimem)
Moustafa, Andrea ; Oliverius, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ostřanský, Bronislav (oponent) ; Veselý, Rudolf (oponent)
S vědomím toho, že má magisterská práce byla pouhým nahlédnutím do díla lbn Zunbula a že zájem o toto dílo stoupá, je cílem této práce podrobnější obsahová a formální analýza jedné z obsáhlejších verzí lbn Zunbulova rukopisu. Rukopis použitý k této analýze pochází ze 17. století, je bez označení titulu a chybí mu začátek. Mým cílem je zjistit nejprve obsah této dlouhé verze a dále ji srovnat po stránce obsahové a jazykové s krátkou verzí, kterou jsem již analyzovala ve své magisterské práci (viz výše). Další otázkou je, můžeme-li toto dílo zařadit mezi literaturu měšťanskou a jakou společenskou funkci tato literatura plnila. Můžeme toto dílo považovat za důkaz úpadku arabské literatury v mamlúcké epoše nebo naopak za důkaz tvůrčích schopností některých literátů? Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Vnitřek lesa a lesní charaktery (Krajinomalba Julia Edvarda Mařáka)
Matoušek, Alexander ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent) ; Konečný, Lubomír (oponent)
Julius Mařák patří k předním osobnostem české krajinomalby. Je připomínán, občas oceňován, k plnějšímu pochopení jeho díla máme přesto daleko. Hlubšímu porozumění brání rozkolísaná hlediska pro posuzování kvality uměleckých děl i mechanicky přebíraná vývojová klišé. V samém základě těchto 1 obtíží leží ale podivná nechuť zabývat se tím, co dílo sděluje. Namísto úsilí představit dílo na půdorysu jeho vlastních vnitřních pohnutek a směřování, se stále hojně setkáváme jen s povšechnými úvahami o cestě romantismu k realismu, či o možných vztazích k hnutí barbizonskému případně impresionistickému. Aby mohly mít takovéto úvahy váhu, musely by být daleko důkladnější a přesnější. Nezbytným předpokladem je ale vždy důvěrné poznání toho, co míníme porovnávat.Mařákovo dílo mohlo být ve své době chápáno a přijímáno snadněji než je tomu dnes. Případy, kdy kvalitní dílo umí lépe pochopit až doba pozdější, jsou spíše výjimkou než pravidlem. Jakkoli byla doba vnitřně rozporná a nepřehledná, současníci mohli daleko snáze sdílet východiska, ze kterých Mařákova práce vyrůstala. Chápali snadněji ono bezvýhradné zaujetí pro přírodní krásu i přesvědčení o její očistné moci. Sdostatek o tom svědčí těch několik zasvěcených hlasů, které tehdy o Mařákově práci referovaly. Nepochopení a intriky na které si umělec po návratu do Čech...

Thomas Brussig and the literature of the time of change ("Wendezeit")
Jahodová, Miroslava ; Stromšík, Jiří (oponent) ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce)
Cílem mé diplomové práce bylo charakterizovat dílo spisovatele Thomase Brussiga. Analyzovala jsem autorovu prózu vzniklou v rozmezí let 1989-1995, a to nejen v souvislosti s jeho životem, ale také v kontextu doby, v níž díla vznikla. Historické pozadí se jeví pro Brussigovu tvorbu jako zásadní a pochopení některých dobových souvislostí je základním předpokladem pro pochopení celého autorova díla. Doba je totiž nejen pozadím popisovaných příběhů - její kritika, ba dokonce pouhá charakteristika se stávají tématem Brussigových knih. Pro literární vědu je zajímavým příkladem zúčtování s kontroverzní spisovatelkou Christou Wolfovou, jejíž povídka Was bleibt1 vyvolala bouřlivé reakce osobností německé kulturní sféry. V románu Helden wie l-Fir 2 Brussig tuto autorku podrobuje zdrcující kritice, a to kritice sice ne vždy zcela přímé, ale přesto naprosto jednoznačné. Ve snaze o zachycení důvodů a okolností, které s touto kritikou souvisejí, jsem do své práce zařadila stručnou charakteristiku literárních a historických diskuzí, jež jsou důkazem neklidné atmosféry postsocialistického Německa, stejně jako Německa znovusjednoceného. Důležitou součástí teoretické části práce je přehled některých děl, která vznikla po roce 1989 a která dokumentují vývoj prózy, poezie a dramatu v době politických změn. Pokouším se...

Collected poems of Franz Baermann Steiners
Pelánová, Eva ; Tvrdík, Milan (oponent) ; Stromšík, Jiří (vedoucí práce)
Pfedkladana diplomova prace se zabyva basnickym dilem prazskeho rodaka Franze Baermm.ma Steinera (1909-1952). Za basnikova zivota zustalo dilo sirsi ctenarske verejnosti prakticky nezname; souborne vydani - Am stürzenden Pfad. Gesammelte Gedichte - uspohidal teprve v roce 2000 Jeremy Adler. Jeho edice vychazi z vydani sbirky Eroberungen, poHzeneho H. G. Adlerem (1964), a ze Steinerovy pozustalosti. Predkladana diplomova prace se opira 0 edici Jeremyho Adlera (Steiner 2000) a metodologicky navazuje na francouzskou skolu critique thematique, predevsim na studie Jean-Pierra Richarda. 1 Richard zkouma obrazivost (l 'imaginaire) jednotlivych autonl a pokousi se urcit jejich stezejni obrazovy fond, ktery zaklada charakteristicky svet konkretniho basnika. Zvolili jsme tuto metodu, nebot' Steiner sva temata prostredkuje pomod obrazu. Jeho obrazy nejsou nahodne a v basnickem dile se vraceji. Timto zpusobem nam basnik umoznuje pomerne presne stanovit vyznamjednotlirych obrazu a take vztahy mezi nimi. PHsne chronologickou analyzu jsme po urcitem vahani z nekolika duvodu zavrhli: basne za autorova zivota vetSinou nebyly zverejneny, a proto dilo nepodleha linearnimu ryvoji, jenz vyplyva z kontaktu dila s publikern. Steiner se navfc casto vracel k dHvejsi produkci a na basnich dale pracoval; stava se, ze prvni verzi od...

Philosophical Aspects in the Literary Work of W. Borcherts
Trhoňová, Pavla ; Haupenthal, Thomas Maria (vedoucí práce) ; Glosíková, Viera (oponent)
V diplomové práci jsme na základě srovnání Borchertova díla s existenciální filosofií dokázali, že jeho tvorba je prodchnuta tímto myšlenkovým proudem. I když W. Borchert ve svém díle bezesporu líčí atmosféru válečné a poválečné doby, mají jeho sbírky krátkých povídek "Die Hundeblume", "An diesem Dienstag" (a některé další nezařazené povídky) a drama "Draussen vor der Tür"" nadčasovou platnost. Stav, ve kterém se nacházejí líčené postavy vojáků, zajatců a ostatních lidí zasažených událostmi druhé světové války, můžeme díky Borchertově uměleckému ztvárnění, které v sobě zahrnuje několik interpretačních vrstev, považovat za stav korespondující s naší dobou a naší době odpovídající. Skutečnost, že Borchertovo dílo v sobě nese mnoho společných znaků s existenciální filosofií, jsme ozřejmili v první kapitole. V krátkých povídkách a v dramatu se objevují osamělé postavy, které byly vrženy do světa - a které si v důsledku této "vrženosti" nejsou vědomy svého původu. Tento svět se jim jeví jako absurdní, cítí se v něm cize, není jim domovem. "Bezdomoví" na zemi prožívají ve všech významech zahrnutých v tomto výrazu. Postavy jsou odkázány samy na sebe. Plny strachu a úzkosti kráčejí s otazníkem na rtech směrem ke smrti. Dožadují se odpovědi, ale místo ní se jim dostává mlčení nebeské klenby.

Ivan Slavík - esejista a publicista
Bláhová, Jitka ; Kořená, Markéta (oponent) ; Wiendl, Jan (vedoucí práce)
Jméno Ivana Slavíka jev širším čtenářském okruhu téměř neznámé. Pokud tu existuje představa o jeho díle, týká se Slavíkovy katolicky orientované poezie. Pravděpodobně je to dáno tím, že ve středoškolských porevolučních učebnicích literatury se jeho jméno objevuje pouze zřídka (v období totality jeho dílo v učebnicích reflektováno nebylo). Jeho esejistická a publicistická činnost je takřka neznámá; domnívám se, že hlavním důvodem je charakter periodik a sborníků, do nichž Slavík přispíval: většinou se jednalo o okrajové a regionální noviny (spolupráce s významnějšími periodiky, stoj ícími v centru kulturního a společenského dění, mu byla totalitním režimem znemožněna) . Cílem mé diplomové práce je zmapování Slavíkova původního ne-básnického díla: chronologické uspořádání jeho předmluv, doslovů a publicistických statí nejrůznějších žánrů a zaměření. Dílčí kapitoly práce jsou sondami do jednotlivých desetiletí, v nichž Slavík svou ne -básnickou činnost rozvíj el, počínaj e 4 O . léty. Léta 60. a 70. jsou zaměřením Slavíkovy tvorby úzce propojena; z důvodu zachování maximální soudržnosti tématu tvoří společnou kapitolu. Zároveň jsem se ve své práci pokusila sledovat a zaznamenat tendence a tematické okruhy, kterými se autor zabývá a které jsou typické pro dané období jeho tvorby. Ze společenskopolitických...

K pojetí romaneta ve 20. století
Lisá, Adéla ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Hrabáková, Jaroslava (oponent)
Práce "K pojetí romaneta ve 20. století" poukazuje na specifičnost a ojedinělost romaneta v jeho původní podobě, jíž vtisknul žánru jeho tvůrce Jakub Arbes. Následně představuje ta díla významných českých autorů, která se k Arbesově odkazu hlásí, a snaží se srovnáním jednotlivých znaků a parametrů těchto děl a romanet Arbesových zjistit, zda se v případě jmenovaných děl skutečně jedná o romaneta. Díky této komparaci jsme mohli sledovat různé cesty, kterými se autoři pozdějších romanet vydali, a mohli porovnávat výsledky jejich snah. Vzhledem k tomu, že časové rozpětí zkoumaných knih bylo téměř přes celé 20. století, pojetí žánru jejich autorů se velmi lišilo. Byli jsme svědky toho, že skutečně není jednoduché navázat na originalitu a přínos romaneta a zároveň jej rozvinou nebo nějakým způsobem obohatit. U některých děl jsme byli nuceni konstatovat, že je za romaneta považovat nelze, ačkoliv měly v některých ohledech k romanetu velmi blízko. Nejmladší dílo, kterým jsme se obírali, bylo vydáno v roce 2003. To dokazuje, že zájem o romaneto stále trvá, ačkoliv je stejně vzácný jako samotný žánr. Možná z tohoto důvodu neexistuje k problematice vývoje romanet po Jakubu Arbesovi mnoho sekundární literatury. Proto doufám, že tato práce bude v tomto směru znamenat alespoň nepatrný přínos. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Cena stavby a možnosti zhotovitele
Veselá, Michaela ; Vítková, Eva (oponent) ; Puchýř, Bohumil (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce je popsat možnosti zhotovitele v určení ceny při možných změnách během procesu stavební dodávky. Je potřebné mít stanovenou cenu stavebního díla, která je nutnou součástí smlouvy o dílo. Je dobré znát práva a povinnosti účastníků výstavby. V praktické části, se práce zabývá možností stanovení ceny, ze strany zhotovitele, v souladu se smlouvou o dílo.