Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23,799 záznamů.  začátekpředchozí23790 - 23799  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.92 vteřin. 

Obraz českého krále Jana Lucemburského v díle Guillauma de Machaut
Holovská, Kateřina ; Nejedlý, Martin (vedoucí práce) ; Svátek, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce je věnována osobnosti Guillauma de Machaut a jeho dílům, která zachycují básníkovy názory na ideálního panovníka a jeho vzpomínky na Jana Lucemburského. V úvodních kapitolách této práce autorka představuje stručný životopis Guillauma de Machaut, jeho literární tvorbu a historický kontext, který měl vliv na básníkovo myšlení. Práce dále rozebírá Machautovy představy o ideálním vládci, obsažené především v jeho pojednání Přátelská útěcha. Poslední část práce je věnována Janu Lucemburskému. Autorka se v ní zabývá příčinami, které vedly k tomu, že se stal Jan Lucemburským v Machautově podání ztělesněním panovnickéko ideálu. Zároveň srovnává Machautovo vyobrazení českého krále s převážně negativním hodnocením českých kronikářů 14. století. Machautova svědectví o českém králi napomáhají pochopit Janovu popularitu v západoevropském prostředí i rozdílnost pojetí panovnického ideálu u nás a ve Francii.

Finanční analýza společnosti Slovácké strojírny a.s.
Boráňová, Taťána ; Ondrůšek, Vladislav (oponent) ; Luňáček, Jiří (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá finanční analýzou společnosti Slovácké strojírny, a.s. v letech 2007 - 2010. V teoretické části práce se věnuji literárnímu průzkumu, kde se snažím nastínit co nejpřesněji podstatu a význam finanční analýzy. Praktická část obsahuje stručné představení firmy a dále je provedena samotná finanční analýza. Závěrečná část pak obsahuje zhodnocení zjištěných výsledků včetně návrhů a doporučení pro další činnost podniku.

Flétnová tvorba členů skupiny Les six
Kozáková, Adéla ; PIVODA, Radomír (vedoucí práce) ; HLAVÁČ, Jiří (oponent)
Předkládaná práce se zaměřuje na flétnový repertoár skladatelů tzv. Pařížské šestky (G. Auric, D. Milhaud, L. Durey, A. Honegger, F. Poulenc a G. Tailleferre). V úvodní části se zaměřujeme na základní vymezení uměleckého a kulturního kontextu, ve kterém se toto seskupení ustavilo, jak co se týče hudebních (spolupráce s E. Satiem a dalšími), tak literárních (J. Cocteau) vlivů. Následně věnujeme jednotlivé kapitoly každému členovi Pařížské šestky, podáváme stručnou informaci o jeho životě a tvorbě a samostatné analýze podrobujeme jeho kompozice pro flétnu.

Optimalizace metody HPLC-ELSD pro stanovení sacharidů v potravinách
Laba, Marija ; Pořízka, Jaromír (oponent) ; Diviš, Pavel (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá optimalizací metody HPLC-ELSD pro stanovení sacharidů v potravinách. Teoretická část se věnuje klasifikaci a charakterizaci sacharidů, výskytu sacharidů v potravinách a jejich fyziologickému významu. Bylo zde zacíleno především na glukosu, fruktosu, sacharosu a maltosu. Je zde uveden stručný přehled analytických metod, kterými lze sacharidy stanovit. Experimentální část vychází z literární rešerše, která se také zabývá vysokoúčinnou kapalinovou chromatografií s odpařovacím detektorem rozptylu světla. Hlavní náplní v této části je optimalizace podmínek pro spolehlivou a rychlou separaci nejčastěji se vyskytujících sacharidů v potravinách. Za optimálních podmínek byly identifikovány a kvantifikovány sacharidy v reálných vzorcích a to konkrétně v ovocném džusu, pivu, kečupu a sušené paprice. Výsledek je komentován v závěru práce.

Básnické miniatury jako způsob hledání nového začátku v čínské poezii 20. století
Krechloková, Patricie ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Andrš, Dušan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá miniaturní básní, jež se objevuje na začátku Májového hnutí, coby žánr moderní čínské poezie a je znovuobjeven básníky mlhy v době po Kulturní revoluci. Součástí úvodu do literárně-historického kontextu období výskytu miniaturní básně jsou medailony dvou reprezentativních básníků tohoto žánrů- Bing Xin a Gu Chenga. Následně je představena forma a tematický záběr žánru. Hlavní část výkladu tvoří srovnání miniaturních básní těchto autorů. Práce dochází k závěru, že Gu Cheng formu miniaturní básně rozviji a povyšuje její uměleckou hodnotu. Součásti práce je kritika pramene a souhrn současného stavu bádání. Klíčová slova: Moderní poezie, Bing Xin, Gu Cheng, poezie mlhy, Májové hnutí

Nový don Quijote Jiřího Koláře
Říha, Jakub ; Šrámek, Petr (vedoucí práce) ; Jiráček, Pavel (oponent)
Tato práce je věnována rukopisnému cyklu Jiřího Koláře Nový don Quijote. Rukopis byl napsán v letech 1936-1938/1939 a dobou vzniku spadá mezi strojopisný "román reafora" Rudý havran (psán 1934-1936) a autorovu první publikovanou sbírku Křestný list (1941). Nový don Quijote je básnická autobiografie, ve které Kolář uzavírá úvodní období své tvorby. Ve třech volně komponovaných oddílech rekapituluje a rekonstruuje svůj osobní, milostný a tvůrčí život. Do druhého oddílu cyklu autor zařadil ukázky své dosavadní tvorby z let 1932- 1938, včetně dvou rozsáhlých ukázek z Rudého havrana. Z tohoto hlediska představuje Nový don Quijote velmi různorodý a dynamický celek a nepostradatelný zdroj pro poznání (raného) Kolářova díla. Práce je rozdělena do tří části. První část je úvodem do poetiky Nového dona Quijota. V ní charakterizujme Kolářův tvarový experiment, intertextovost a základní motivické a tematické okruhy v Novém donu Quijotovi. Druhá část je popisem ediční přípravy Nového dona Quijota. V ní je krok za krokem popsána ediční práce s textem, od jeho volby až po jeho jazykovou úpravu a tvorbu edičního aparátu. Třetí část obsahuje edičně připravený text Nového dona Quijota spolu s ediční poznámkou a rozsáhlým komentářem.

Comparison of lives and works of E. A. Poe and Stephen King/ What can make people write horror stories?
Kopečná, Kateřina ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Bakalářská práce se zabývá srovnáním životů a děl Edgara Allana Poea a Stephena Kinga. V teoretické části práce je představen žánr hororu společně s uvedením stručných životopisů obou spisovatelů. Hlavní část se soustředí na analogie mezi životy obou autorů a na tématiku a motivy společné pro jejich díla. Poe a King patří mezi celosvětově nejznámější hororové spisovatele a kromě očividných vnějších podobností jako je národnost a výběr žánru existuje v jejich životech mnoho obdobných událostí a vlivů, které mohly silně působit na literární tvorbu. Práce se hlouběji zabývá právě těmito aspekty a snaží se je dát do kontextu s jejich díly. Poslední část propojuje získané poznatky a zkoumá, jestli na základě uvedených informací může existovat něco, co člověka může "nutit" psát hororové příběhy.

Malé žánrové formy v časopise Host do domu (1960 - 1970)
Kutová, Jaroslava ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Jonáková, Anna (oponent)
Diplomová bakalářská práce "Malé žánrové formy v časopise Host do domu (1960 - 1970)" se zabývá kvalitativní analýzou malých žánrových forem v časopise Host do domu v daném období. Soustředí se především na vývoj satiry a malých recenzí v šedesátých letech. První část práce přibližuje dobový historický a literární kontext, na jehož pozadí je vylíčena historie časopisu Host do domu a vývoj redakčního obsazení. Následuje stručná obsahová a formální charakteristika časopisu. Druhá část práce se věnuje podrobné analýze satiry a malých recenzí v Hostu do domu v šedesátých letech. Pozornost je věnována četnosti, formě a tematice těchto malých žánrových forem. Práce rovněž sleduje, nakolik obsah těchto rubrik souvisí s politickým a společenským děním. Satira je v Hostu do domu vyjadřována především aforismy, epigramy, satirickými básněmi, karikaturami a humornými ilustracemi. Malé recenze jsou krátké fejetony psané Janem Skácelem na různá témata. Cílem práce je zachytit vývoj satiry a malých recenzí v průběhu šedesátých let a stručně zaznamenat i celkové změny v podobě a směřování časopisu.

Česká a francouzská recepce románů Žert a Totožnost Milana Kundery
Hašková, Barbora ; Janoušek, Pavel (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce s názvem Česká a francouzská recepce románů Žert a Totožnost Milana Kundery se věnuje kritickému ohlasu česky psaného románu Žert z roku 1967 a francouzský psanému románu Totožnost z roku 1997. V oddíle o českém recepčním procesu prvního Kunderova románu Žert jsou každou kapitolou představeny ústřední body, kterých si dobová kritika zejména všímala. Kapitoly se týkají návaznosti románu na předchozí spisovatelovu tvorbu, motivicko-tematické stavby a kompozice, postav, zařazení knihy do literárního kontextu a následuje za nimi stručné shrnutí. V následující kapitole o frankofonní recepci jsou představeny nejvýznamnější ohlasy románu francouzskou literární kritikou s důrazem na odlišnost vnímání oproti české literární kritice. V druhé části práce je naopak na prvním místě představena nej významnější frankofonní kritika francouzský psaného románu Totožnost a za ní následuje opět představení základních rysů knihy, které byly českou kritikou zmiňovány. Jde o kapitoly týkající se zařazení knihy do kontextu Kunderova románového díla a jeho návaznosti, kompozice, narace a motivicko-tematické stavby. Recepční proces v případě románu Totožnost je ovšem komplikovanější vzhledem k absenci českého překladu románu, který sice devět let po francouzském vydání vyšel nelegálně na internetu, ale vyvolal řadu...

Sondy do poezie přelomu 10. a 20. let 20. století
Hlaváčková, Eva ; Vojvodík, Josef (oponent) ; Wiendl, Jan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zaměřuje zejména na analýzu a interpretaci vybraných autorů české poezie přelomu 10. a 20. let 20. století, konkrétně Jiřího Wolkera, Zdeňka Kalisty, Antonína Matěje Píši, Svatopluka Kadlece a Františka Němce, vstupujících do literárního a uměleckého kontextu v souvislosti s nástupem rané poválečné avantgardy. V úvodní kapitole je popsána dobová kulturní a společenská situace včetně stručné charakteristiky poetiky tohoto básnického proudu s přihlédnutím k literárnímu kontextu. Hlavní část práce je věnována všestranné analýze zvolených reprezentativních básnických knih s akcentem na rozbor motivický. Závěrečnou část tvoří zohlednění soudobé kritické recepce jednotlivých děl.