Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 826 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 

Rané povídkové a novelistické dílo spisovatelky Can Xue
Reismüller, František ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Lomová, Olga (oponent)
Diplomová práce se zabývá raným povídkovým a novelistickým dílem čínské spisovatelky Can Xue. První část představuje dílo Can Xue v kontextu autorčina života a soustředí se na hledání motivů, které mají souvislost se spisovatelčinými životními zkušenostmi. Druhá část nastiňuje literárně historický vývoj čínské literatury 80. let 20. století, všímá si pozice Cau Xue v rámci tzv. "avantgardní literatury", popisuje autorčiny literární inspirační zdroje a také spisovatelčin názor na literárně historický kontext vlastního díla. Ve třetí části jsou pak na základě analýzy konkrétních povídek a v souvislosti s názory jiných badatelů rozebírány dva hlavní přístupy při interpretaci spisovatelčina díla - politický a psychologický. Práce dochází k závěru, že v raném povídkovém a novelistickém díle Can Xue lze nalézt výrazný prvek osobní zkušenosti, který by ale neměl být považován za dominantní, neboť slouží jako prostředek ke zkoumání obecných aspektů lidské psychiky. Introspektivní charakter autorčina díla je také jedním z důvodů, proč je v práci psychologická interpretace autorčiných povídek nadřazována interpretaci politické.

Humor v tvorbě Ladislava Smoljaka
Špíglová, Aneta ; SÍLOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; TICHÝ, Zdeněk (oponent)
Předmětem této diplomové práce je divadelní a filmová tvorba Ladislava Smoljaka. Práce si klade za cíl v jeho rozsáhlém díle objevit shodné prvky a definovat poetiku umělce. Přičemž pozornost je soustředěna především na jeho humor. Dílčí cíl představuje vymezení Smoljakova tvůrčího přístupu vůči Zdeňku Svěrákovi, jeho mnohaletému partnerovi; členovi autorského týmu. Základním nástrojem zkoumání je rozbor inscenací a filmových komedií: Vyšetřování ztráty třídní knihy pro Divadlo Járy Cimrmana, Hymna aneb Urfidlovačka, Fantom realistického divadla Zdeňka Nejedlého pro Studio Jára (později přejmenované Studio Láďa) a Malý říjen pro Divadlo Na Zábradlí. Z filmů to jsou: Jáchyme, hoď ho do stroje!; Marečku, podejte mi pero!; Na samotě u lesa; Kulový blesk; Vrchní, prchni!; Jára Cimrman ležící, spící; Rozpuštěný a vypuštěný a Nejistá sezóna. Získané poznatky se autor pokusil zobecnit a následně využít k definování Smoljakova chápání humoru jako způsobu komunikace; vyjadřování se k problémům týkajících se samé podstaty lidství.

Etika v díle T. G. Masaryka
DUŠKOVÁ, Helena
Tomáš Garrigue Masaryk je významnou osobností novodobých dějin. Lidem v současné společnosti je znám jako prezident Československé republiky. T. G. Masaryk nebyl však jenom politikem, ale také filozofem se silným mravním základem. Cílem mé práce bylo oživit některá z děl T. G. Masaryka, zaměřit se na etická hlediska, která jsou v jeho knihách obsažena. Odkaz T. G. Masaryka považuji za stále platný.Zaměřila jsem se na vybrané texty T. G. Masaryka, podrobnou analýzou z nich vybrala etická hlediska. Za stěžejní díla jsem si pro svou práci zvolila knihy Ideály humanitní, Sebevražda hromadným jevem společenské osvěty, O škole a vzdělání a přednášku O ženě. V praktické části jsem dotazníkovým šetřením zkoumala znalosti studentů Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulty, v souladu s tímto výzkumem jsem si stanovila tři hypotézy. Z výsledků mého šetření vyplývá, že studenti znají životopisné údaje T. G. Masaryka, chybují v identifikaci jeho knih, mají částečné znalosti o jeho životní filozofii a žádný ze studentů nečetl ani jedno z jeho děl.

Mezinárodní souvislosti projektu Středomořské unie
Vincentová, Romana ; Eichler, Jan (vedoucí práce) ; Dubský, Zbyněk (oponent)
Tématem práce je projekt Středomořské unie, který navrhl v roce 2007 během francouzské prezidentské kampaně Nicolas Sarkozy. Práce podává ucelený obraz o středomořském regionu, který po celou svou historii stál díky svým jedinečným charakteristikám v popředí zájmů různých světových aktérů. Ti se především od konce 20. století snažili využít potenciálu Středomoří a zároveň zde nastolit stabilitu pomocí různých integračních seskupení a dalších projektů spolupráce. Nejkomplexnější projekt partnerství v rámci středomořského prostoru představoval Barcelonský proces započatý Evropskou unií v roce 1995. Barcelonský proces neboli Euro-středomořské partnerství však nedosáhl žádných znatelných výsledků, za hlavní překážku jeho úspěchu bývá považován izraelsko-palestinský konflikt. Důraz práce je pak kladen na nový projekt Středomořské unie, která by se měla ze všech předchozích, v mnoha ohledech neúspěšných, integračních snah ponaučit a pokusit se najít jinou cestu, která povede k dosažení stability a spolupráce zemí v regionu. Z projektu Středomořské unie vznikla v roce 2008 Unie pro Středomoří, která by měla co nejvíce navázat na Barcelonský proces. Nový přístup k integraci by přitom neměl spočívat ve stanovování obecných cílů, ale ve formulaci konkrétních cílů a jejich postupné implementaci, čímž by mohlo k jednotě v regionu přeci jen dojít. Největší hrozbu projektu v dnešní době však opět představují především složité politické otázky.

Postavy v románu Eleny Garro: Vzpomínky na budoucnost
Novotná Ouřadová, Dagmar ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Fousek, Michal (oponent)
Téma postava jejich vztahu k ostatním stavebním prvkům románu jsem si vybrala z několika důvodů. Podle mého názoru vděčí dílo Eleny Garro za svoji nadčasovost z velké části právě postavám. Spojením klasického hrdiny s postavou moderního románu vytváří postavy, které přesahují hranice jednoho díla a jedné epochy. Po hrdinech dávných bájí zdědily mytickou nesmrtelnost, z druhé linie se jim dostalo křehké poetiky moderní literární postavy. Toto spojení z nich dělá univerzální literární postavy, které díky svému bytostně lidskému rozměru dokáží oslovovat i naši současnost. Elena Garro stojí jako spisovatelka i jako žena na prahu nové doby. Ve svém díle podává svědectví o začátku nové epochy. Mexická společnost konce 20. let, do kterých je román zasazen, otevírá otázku vlastní identity a po letech cizí nadvlády hledá svoji vlastní cestu. Na pozadí magického příběhu hlavních hrdinek se odehrává drama společnosti, která stojí před svým přerodem. Elena Garro kritizuje šedé maloměšťáctví, sobectví a zaslepenost, které v jejich důsledku přirovnává k neomalenosti velkých historických gest. Mexiko prochází deziluzí z revolučních bojů a touŽÍ po zavedení pořádku. Starý systém přestává platit a nový ještě nenabyl jasných obrysů. Cítíme nostalgii po dobách minulých, ze které je však zřejmé, že již není cesty zpátky. V...

The (in)depence of elementary propositions in early Wittgenstein
Fořtová, Zuzana ; Kolman, Vojtěch (vedoucí práce) ; Palkoska, Jan (oponent)
Tématem mé diplomové práce je závislost a nezávislost elementárních vět v raném Wittgensteinově díle, především v Traktátu a v Some Remarks on Logical Form. Zatímco v Traktátu Wittgenstein zastává tezi, že elementární věty jsou vzájemně nezávislé, v SRFL tuto tezi opouští s poukazem na skutečnost, že alespoň některé elem. věty jsou vzájemně závislé, především pak na základě vzájemného vztahu exkluze. Otázkou, kterou se v práci pokouším zodpovědět, je, zda uznání závislosti (některých) elementárních vět narušuje nutně celou traktátovskou koncepci logické analýzy (jakožto postupu, který vede k elementárním větám). Má odpověď na danou otázku je nakonec záporná, přičemž se pokouším ukázat, že jakkoli Wittgenstein v Traktátu nezávislost elem. vět postuluje, není pro tuto nezávislost v rámci traktátovské koncepce logické analýzy žádný nutný důvod.

Věčné jinošství Jiřího Karáska ze Lvovic
Kolařík, Karel ; Vojtěch, Daniel (vedoucí práce) ; Lishaugen, Roar (oponent) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Cílem disertační práce je přiblížit život a dílo Jiřího Karáska ze Lvovic prostřednictvím rozboru jeho životního stylu, tj. způsobu, jakým organizoval svůj život, estetizoval jej a individualizoval. Karásek se dlouhodobě snažil formovat svou existenci - v souladu s inspirativními pojetími soudobých i předcházejících myslitelů a umělců (mj. Oscar Wilde, Walter Pater, Maurice Maeterlinck) - jako umělecké dílo. Zdůrazňoval jeho integritu a orientaci ke kráse. Ve shodě se svým estetickým zaměřením (a uměleckým dílem) podmiňoval krásu smutkem a bolestí a snažil se i v obrazu svého života zdůraznit melancholickou krásu, jednotu v nejednotě. Za tím účelem pak akcentoval především rozkladné, krizové prvky a navozoval dojem neúspěšného, sebezničujícího úsilí dosáhnout vysokého životního ideálu, což odpovídalo jeho tragickému pojetí umělce, obětujícího se vlastnímu dílu. Karáskovu životnímu stylu se přibližuji prostřednictvím pojmů jinocha a (věčného) jinošství, jichž Karásek ve svém díle využil jako symbolů bolestně krásné krizové existence. Jinocha v souladu s jeho romantickým a symbolistním výkladem charakterizuji jako postavu vymezující se vůči skutečnosti (dobovým pravdám, zvykům, pravidlům), osamocenou, jedinečnou a snažící se utvořit nový svět - jen ze sebe sama, z vlastní imaginace a touhy. Věčné...

Paradoxy současné civilizace v kontextu sociologie jídla
Vojtíšková, Lucie ; Mudd, Dana (oponent) ; Duffková, Jana (vedoucí práce)
V této práci se zabývám vztahem jídla a společnosti, tím, jak jsou stravovací návyky ovlivněné společností a kulturou, ve které se tyto návyky vyskytují. Zmiňuji se o tom, jak se vyvíjelo pojetí jídla od antického období až dodnes, jakou roli hrála strava ve vztahu mezi národy, ale i v rámci jedné společenské struktury. Ačkoliv nebylo mnoho sociologů, zabývajících se jídlem, přesto jsou někteří z nich v díle vyzdviženi, zejména pak Norbert Elias. Důraz je kladen na aktuální témata spojená s jídlem a stravováním, jakými jsou problémy hladu, obezity, kultu štíhlé linie a s tím spojené poruchy příjmu potravy, dále pak upozorňuji na trendy ve stravování jako je vegetariánství, biopotraviny, geneticky modifikované potraviny, fast food a slow food. Je řešena otázka, proč je na jedné straně Země jídla dostatek, když na druhé straně lidé umírají na podvýživu. Proč lidé v západních zemích neustále tloustnou, když zde převládá kult štíhlé linie a touha po štíhlých postavách. Důsledkem je pak rozvoj poruch příjmu potravy. Upozorňuji na nové trendy ve výživě, jak se klade důraz na zdravou stravu, přesto je však fast food stále velmi populární. Lidé dbají na přírodní potraviny, přesto se však manipuluje s geny a vyrábí se geneticky modifikované potraviny. Pokud se hlouběji podíváme na tyto paradoxy, vidíme za...


Financing of universities in Slovakia
Hanuščáková, Valéria ; Urbánek, Václav (vedoucí práce)
Vzdělání patří mezi důležité faktory, pilíř sociálního a hospodářskeho rozvoje krajiny, který svou podstatou ovlivňuje kvalitu života členů celé společnosti. Tato bakalářská práce je věnovaná základním charakteristikám vzdělání v první části, nejsou opomenuty ani různé ponětí vzdělání jako je lidský kapitál, externalita, smíšený statek či investice. Hlavní část představuje popis fungování vysokých škol na Slovensku a legislatívní rámec jejich financování. Nemalá část rozebírá podrobněji metodiku rozpisu dotací, způsoby výpočtu, konkrétní typy dotací a sociální situaci studentů. V závěru je vyhodnocena anketa, rozeslaná studentům vysokých škol a zhodnocena situace financování školství na Slovensku a následná komparace s Českou republikou.