Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Strach a nadpřirozeno v čínské avantgardní literatuře 80. let 20. století
Lexa, Filip ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Šebek, Josef (oponent) ; Reismüller, František (oponent)
Tato disertační práce na příkladu vybraných novel čínských spi- sovatelů Ge Feie a Yu Huaa zkoumá, jakou funkci zastávají prvky strachu a nadpřirozena v čínské avantgardní literatuře 80. let 20. století. Sou- časně se zaměřuje na otázku, jak daná literární díla vypovídají o mož- nostech lidské subjektivity: zdali subjekt vyobrazují jako svobodného, autonomního jedince, nebo spíše jako bytost determinovanou svým prostředím a psychickým nastavením. Ke zkoumaným literárním dílům je přistupováno jako k "fantastické literatuře" (dle definice Tzvetana Todo- rova a Nancy Traill) a při jejich interpretaci jsou použity prvky psycho- analytické teorie. Podrobným rozborem daných děl dochází disertační práce k závěru, že Ge Feiovy a Yu Huaovy novely sice ukazují, že lidská subjektivita je omezená mnoha vnitřními i vnějšími podmínkami, zároveň však subjektu přiznávají jistou míru autonomie v možnosti tyto podmínky poznat, zaujmout k nim osobitý postoj a proměnit tak způsob svého vztahování se ke světu. Prvky strachu a nadpřirozena v daných literárních textech fungují jako určitý "katalyzátor" poznávací funkce literatury: v rámci fikčního světa díla dávají vzniknout rozličným soupeřícím mode- lům reality a umožňují tak čtenáři poměřovat, jak se v každém z těchto modelů projevuje lidský subjekt. Klíčová slova:...
Multilayered Subversion and Double-edged Subjectivity: Chinese Avant-garde Literature of the Second Half of the 1980s
Reismüller, František ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Hladíková, Kamila (oponent) ; Mittler, Barbara (oponent)
Univerzita Karlova Filozofická Fakulta Ústav Dálného východu Teorie a dějiny literatur zemí Asie a Afriky Disertační Práce Mgr. František Reismüller Vedoucí práce: Prof. PhDr. Olga Lomová, CSc. 2019 Mnohovrstevná subverze a dvojité ostří subjektivity: Čínská avantgardní literatura 2. poloviny 80. let 20. století Abstrakt Tato dizertační práce rozebírá čínskou avantgardní literaturu 2. poloviny 80. let 20. století za účelem nalezení hlavních rysů, které jsou společné pro jinak velice různorodá díla tohoto literárního proudu. První část popisuje literárně-politické podmínky, diskurzní změny a literárně-teoretické diskuse mezi roky 1978 a 1989, které mají souvislost s překotným vývojem čínské literatury v té době a které jsou relevantní pro následující analýzu. Druhá část pak analyzuje díla vybraných autorů čínské avantgardy a s využitím západní literární teorie v kombinaci s teoretickým základem první části dizertace identifikuje nejdůležitější charakteristiky daného literárního proudu. Dizertační práce dochází k závěru, že díla čínské avantgardní literatury 2. poloviny 80. let 20. století vykazují kritické množství společných znaků, jako jsou například prvky subverze, metafikce či zpochybňování hodnot paměti a subjektivity, které nejen že potvrzují status čínské ...
Rané povídkové a novelistické dílo spisovatelky Can Xue
Reismüller, František ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Lomová, Olga (oponent)
Diplomová práce se zabývá raným povídkovým a novelistickým dílem čínské spisovatelky Can Xue. První část představuje dílo Can Xue v kontextu autorčina života a soustředí se na hledání motivů, které mají souvislost se spisovatelčinými životními zkušenostmi. Druhá část nastiňuje literárně historický vývoj čínské literatury 80. let 20. století, všímá si pozice Cau Xue v rámci tzv. "avantgardní literatury", popisuje autorčiny literární inspirační zdroje a také spisovatelčin názor na literárně historický kontext vlastního díla. Ve třetí části jsou pak na základě analýzy konkrétních povídek a v souvislosti s názory jiných badatelů rozebírány dva hlavní přístupy při interpretaci spisovatelčina díla - politický a psychologický. Práce dochází k závěru, že v raném povídkovém a novelistickém díle Can Xue lze nalézt výrazný prvek osobní zkušenosti, který by ale neměl být považován za dominantní, neboť slouží jako prostředek ke zkoumání obecných aspektů lidské psychiky. Introspektivní charakter autorčina díla je také jedním z důvodů, proč je v práci psychologická interpretace autorčiných povídek nadřazována interpretaci politické.
Umění povídky spisovatelky Zhang Ailing
Reismüller, František ; Lomová, Olga (oponent) ; Andrš, Dušan (vedoucí práce)
Tato práce se bude věnovat vrcholnému období spisovatelčiny povídkové tvorby, tedy pracím z let 1943 - 45, která Zhang Ailing strávila v okupované Šanghaji. Tam přesídlila z Hongkongu poté, co bylo město napadeno Japonci. Provedeme analýzu čtyř povídek, které poprvé vyšly v debutové sbírce Chuanqi 1~~ v roce 1944, a to na základě různých, výhradně západních, tj. evropských a amerických teorií povídkového žánru a pokusů o jeho definování.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.