Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 459 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.05 vteřin. 

Naplňování kritérií pro saturaci potřeb pacienta
ŠTOKROVÁ, Veronika
Diplomová práce se zabývá problematikou naplňování kritérií pro saturaci potřeb pacienta. V současném systému poskytování ošetřovatelské péče se nedaří naplňovat principy moderního ošetřovatelství, a proto chceme zjistit hlavní překážky této situace a možnosti jejich odstranění. Pro účely této diplomové práce byly stanoveny tři cíle. První z nich si kladl za úkol zjistit nejčastější problémy v naplňování kritérií pro saturaci potřeb pacienta. Z výsledků šetření vyplynulo, že jako problém sestry shledávají nedostatek personálu na odděleních, nedostatek času, nadbytek dokumentace, nadměrné nároky kladené na sestry. Účelem druhého cíle bylo zjistit, co podporuje naplňování kritérií pro saturaci potřeb pacienta. Výsledky nám ukázaly, že sestrám pomáhá pozitivně laděné pracovní prostředí, motivace, osobnost sestry, vlastní žebříček hodnot, finanční ohodnocení, dobré vedení, organizace, ošetřovatelský proces. Třetí cíl měl za úkol zjistit názory sester na naplňování kritérií pro saturaci potřeb pacienta. Ukázalo se, že většina dotázaných si myslí, že sestry efektivně neuspokojují všechny potřeby pacientů a to z několika důvodů, mezi kterými bylo uvedeno málo sester, které jsou přetěžovány, sestry dělají maximum, ale i přesto nelze uspokojit všechny potřeby pacientů. Dalším zjištěním bylo, že jsou opomíjeny vyšší potřeby pacientů. Méně než třetina sester uvedla, že sestry efektivně uspokojují všechny potřeby pacientů. Pro kvalitativní část výzkumného šetření jsme si předem stanovili dvě výzkumné otázky. Z jakých kritérií vycházejí sestry při saturaci potřeb pacientů? Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že důležitým kritériem pro saturaci potřeb pacienta je čas, který je pro sestry velmi cenný a většinou je ho nedostatek. Dále jsou to vědomosti a manuální zručnost, kdy sestry navíc uváděly nedostatečné vzdělání některých sester především v rámci ošetřovatelského procesu. Jako další kritérium byla uvedena spolupráce s pacientem, neboť je nezbytné zapojit do plánování péče i samotného pacienta. Sledování reakcí pacienta je součástí každé fáze ošetřovatelského procesu a zároveň patří mezi další kritérium. Dále se sestry shodly na kritériích, mezi které patří komunikace, jako klíčová dovednost každé sestry, dále pak individuální péče, vhodné prostředí a pomůcky, edukace, kritické myšlení, efektivní ošetřovatelský proces a empatie. Druhou výzkumnou otázkou jsme zjišťovali, jaké překážky brání sestrám v efektivní saturaci potřeb pacientů? Zjistili jsme, že sestry jsou znepokojeny nedostatkem personálu na odděleních a nadbytkem administrativní zátěže, s čímž souvisí nedostatek času na pacienty. Tyto tři faktory jsou zároveň překážkami pro sestry a brání jim v efektivním uspokojování potřeb pacientů. Jako další překážky pro uspokojování potřeb byly uvedeny syndrom vyhoření, nechuť sester k práci, nadměrné nároky kladené na sestry, špatné vztahy na pracovišti, nedostatečné ohodnocení a to jak formou pochval a ocenění, tak finančního rázu. Dále byl zjištěn nedostatek informací, který opět souvisí s nedostatkem času, neboť sestry nemají možnost si v časové tísni sebrat veškeré informace týkající se pacienta. Jako další možnou překážkou by mohly podle sester být také osobní problémy. Výsledky této práce mohou být využity jako drobný příspěvek k aktuálně probíhajícímu úsilí ČAS.

Součastný stav a perspektivy rozvoje internetového bankovnictví
Lych, Oleg ; Matuštík, Ondřej (vedoucí práce) ; Oškrdal, Václav (oponent)
Práce se zabývá v dnešní době velmi diskutovanou problematikou bezpečného poskytování služeb přímého bankovnictví. Ačkoliv průzkumy ukazují, že uživatelé bankovních služeb přes internet nijak výrazně nepociťují obavy ohledně bezpečnosti internetového bankovnictví, skutečnost je úplně jiná. Bankovní domy si dávají hodně záležet na informačním embargu a klienti se o většině útoků vůbec nedozví. Ve srovnání s běžnými aplikacemi poskytovanými přes Internet jsou na bezpečnost internetového bankovnictví kladeny stále vyšší nároky a existuje i řada doporučení a norem, které by se měly dodržovat, pokud má být aplikace internetového bankovnictví považována za opravdu bezpečnou. Avšak i po dodržování veškerých ISO norem a standardů zůstává situace v oblasti zabezpečení stálekritická a měl by být kladen důraz i na samotné metody zabezpečení. Proto tato práce provede komplexní analýzu veškerých již existujících metod zabezpečení a doporučí rovněž nové metody. Pro lepší přehlednost jsou nové metody zasazeny do kontextu s již existujícími a je na ně pohlíženo z nejrůznějších úhlů, jako je např. účinnost metod autentizace vůči hrozbám, vhodnost metod dle segmentu, použitelnost metod v jednotlivých kanálech, vazba klientských komponent a HW vybavení na metodu, komfort při použití atd. Pro lepší znázornění jejich výhod jsou ve finále tyto metody zaneseny do Gartnerova diagramu spolu s již používanými metodami.

Činnost učitele z hlediska psychické a fyzické náročnosti
Neubauerová, Karolína ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Bakalářská práce analyzuje profesi učitele a zaměřuje se na její možné nároky a požadavky. Přitom bere v úvahu jak objektivní rovinu pohledu na učitelskou práci, tak subjektivní pohled učitele. Východiskem práce je psychologická profesiografie učitele, která popisuje jednotlivé činnosti učitele odehrávající se za určitých podmínek ve školním prostředí. Zaměřuje se nejen na kvalifikační a osobnostní požadavky, ale také na organizaci času učitele a některé atypické činnosti, které tvoří součást učitelského povolání. Podstatnou část tvoří posouzení zátěže, která je na učitele kladena, a její účinky na osobnost učitele a jeho pracovní činnost. Zvláštní pozornost byla věnovaná stresu, jeho zdrojům a důsledkům. Učitelská profese je zhodnocena jako poměrně náročné povolání s mnoha různorodými požadavky a očekáváními. Závěr práce tvoří zamyšlení se nad způsoby a strategiemi zvládání zátěže a stresu z hlediska přirozené obrany organismu a ostatních prostředků vyrovnání se se stresem, jako je snaha změnit vlastní přístup k zátěži prostřednictvím nejrůznějších programů a kurzů dalšího vzdělávání, prostředků školy a dalších možností.

Apologia mimorum Chorikia z Gazy a problematika kontinuity řeckého divadla
Šípová, Pavlína ; Stehlíková, Eva (vedoucí práce) ; Bažant, Jan (oponent) ; Just, Vladimír (oponent)
Situace v byzantském světě východního Středomoří patří k jen málo prozkoumané oblasti divadelní historie. Až teprve v posledních desetiletích se nám dostávají do rukou práce, které se snaží situaci v grekofonním prostředí dílčím způsobem zmapovat. Stále jsou objevovány nové a nové dramatické texty, ovšem jejich zpracování do značné míry komplikují vysoké nároky na badatele. Základním předpokladem pro práci s těmito materiály jsou jazykové a teatrologické znalosti. Historie ukázala, že filologové většinou texty neposuzovali jinak než filologicky a teatrologové málokdy ovládali řečtinu a latinu, popřípadě další jazyky někdejší multietnické byzantské říše. Stejně důležitou roli hraje poznání a respekt k odlišné náboženské a kulturní tradici na Východě, která může snadno znepřesnit závěry vědce vychovaného podle měřítek západního prostředí. Naším cílem bylo přeložit a tematicky roztřídit Chorikiovu Apologii mimorum, zásadní literární svědectví o pozdně antickém mimu, jež vzniklo v křesťanském prostředí rétorické školy v Gaze v duchu antické literární tradice. Výklad řeči jsme se pokusili zasadit do známého divadelně-historického kontextu, potvrdit popularitu divadla resp. mimu v pozdně antickém světě východního Středomoří a tendenci k zániku organizovaného divadelního života v

Pracovní zátěž u sester v perioperační péči
POLÁKOVÁ, Ivana
Základní teoretická východiska: Je známo, že profese sestry je fyzicky i psychicky velice náročná. To platí i pro sestry na operačním sále. Práce sester na operačních sálech je vysoce specializované a náročné povolání, které vyžaduje zvláštní schopnosti a vědomosti především proto, že prostředí operačních sálů je velmi specifické a klade vysoké nároky na technické a materiální vybavení, bezchybnou organizaci práce a na co nejdokonalejší dodržování zásad asepse a antisepse. Jde zde o náročnou, různorodou činnost, zahrnující přípravu operačního materiálu, pomůcek, přístrojů, nástrojů a sterilizaci. Správné vykonávání všech těchto činností řadí toto povolání mezi profese s časovým tlakem, fyzickou zátěží a nepravidelným rytmem života a je profesí, u níž vyčerpání psychických a fyzických rezerv znamená nejen ohrožení sester samotných, ale i zdraví pacienta. Cíle práce: Pro splnění hlavního záměru práce byly stanoveny dva cíle. Prvním cílem je zjistit, jaký typ pracovní zátěže u sester v perioperační péči převládá. Druhým cílem je porovnat rozdíly pracovní zátěže u začínajících a dlouhodobě pracujících sester v perioperační péči.Hypotézy: V závislosti na stanovených cílech byly určeny čtyři hypotézy. H1: Výskyt psychické zátěže u sester v perioperační péči převládá nad výskytem fyzické zátěže. H2: U sester pracujících méně než tři roky v perioperační péči je výskyt psychické zátěže vyšší než u sester služebně starších. H3: U sester pracujících více než tři roky v perioperační péči je výskyt fyzické zátěže vyšší než u sester s menší délkou praxe. H4: Pracovní zátěž sester v perioperační péči se neliší od normy vycházející z Meisterovy metody hodnocení pracovní zátěže. Metodika: Výzkumné šetření probíhalo metodou kvantitativního výzkumu s využitím standardizovaného dotazníku doplněného o vlastní otázky. Dotazník byl zcela anonymní a účast respondentů na výzkumu byla dobrovolná. Byly použity dva standardizované dotazníky. První byl zvolen dotazník dle Maistera, který hodnotí vliv pracovní činnosti na psychiku jedince. Jako druhý byl použit dotazník pracovní aktivity dle Baeckeho, který slouží k měření fyzické aktivity. Cílovou skupinou byly sestry pracující v perioperační péči. Celkem bylo osloveno devět nemocnic v ČR. Všechny vybrané nemocnice souhlasily s provedením výzkumného šetření k této diplomové práci. Získané výsledky byly statisticky zpracovány. Závěr: Práce poskytuje informace o tom, jaký typ pracovní zátěže u sester v perioperační péči převládá a o rozdílech pracovní zátěže u začínajících a dlouhodobě pracujících sester v perioperační péči. Výsledky diplomové práce mohou být využity jak vedením zdravotnických zařízení při identifikaci pracovní zátěže u sester v perioperační péči, tak samotnými perioperačními sestrami. Z dosažených výsledků je zřejmé, že problematika psychického a především fyzického zatížení sester na operačním sále je velmi aktuální téma a je důležité věnovat se projevům tohoto zatížení. Proto byl k této diplomové práci vytvořen informační materiál o prevenci pracovní zátěže a metodách její eliminace.

Multidisciplinární spolupráce a role sestry v péči o pacienty s blast syndromem
KOPULETÁ, Martina
Blast syndrom je velmi vážné poranění způsobené tlakovou vlnou, která vzniká při výbuchu. Další sekundární poranění mohou vzniknout při zasypání jedince sutinami, úlomky střepin z obalu výbušniny, při hoření, jedovatými plyny, které se vytvořily chemickými pochody během detonace. Poranění jsou to často fatální a procento přeživších lidí se odvíjí od toho, jak daleko se nacházeli od epicentra výbuchu. Pokud je jedinec velmi blízko, nemá takřka šanci na přežití, pakliže je od jádra výbuchu dál, několik desítek metrů, je jeho šance vyšší. Nejčastěji je s explozí spjatý větší počet raněných, takzvané hromadné neštěstí. Proto je zapotřebí, aby sestry, ale i další nemocniční personál věděl, jak při takové mimořádné události postupovat a jak se odvíjí lékařská a ošetřovatelská péče o větší počet pacientů s blast syndromem. Samotná péče o pacienty s blast syndromem je velmi náročná, jelikož ranění jsou často v kritickém stavu. Cílem této diplomové práce na téma multidisciplinární spolupráce a role sestry v péči o pacienty s blast syndromem bylo zjistit informace na základě prostudování nejnovější české a zahraniční literatury a vytvořit ucelený přehled znalostí o této problematice, jelikož dané poznatky jsou nezbytné pro vykonávání ošetřovatelské péče o pacienty s touto problematikou. Druhým cílem diplomové práce bylo podrobné zmapování role sestry v péči o pacienta s blast syndromem. Tento cíl byl stanoven z důvodů náročnosti a komplexnosti ošetřovatelské péče na urgentním příjmu a na anesteziologicko-resuscitační jednotce, neboť právě na těchto odděleních jsou na sestry kladeny vysoké kvalifikační a dovednostní nároky. Tato diplomová práce byla zpracována ryze jako teoretická, čerpající z českých a zahraničích pramenů. Dané informace pro jednotlivé kapitoly práce byly získány z mnoha odborných a vědeckých publikací, monografií, odborných časopisů a internetových zdrojů. První část práce byla věnována popisu dané problematiky, přednemocniční péči a třídících algoritmů, které jsou využívány při hromadných ztrátách zdraví, tak aby zasažené osoby měly větší šanci na přežití. V další části je rozpracován krizový management nemocnic a příjem raněných do nemocnice, práce na urgentním příjmu a následná péče na anesteziologicko-resuscitačním oddělení. Dále se teoretická práce zabývá ošetřovatelskou péčí na oddělení kritických stavů, kde je popsána ošetřovatelská péče o pacienta s blast syndromem a povinnosti sestry. V této kapitole byly definované potřebné kompetence sestry pracující na urgentním příjmu a na anesteziologicko-resuscitační jednotce. Dle platné české legislativy by o klienty s blast syndromem měly pečovat sestry se specializačním vzděláváním pro intenzivní péči, protože rozsah kompetencí sester pro intenzivní péči je mnohonásobně vyšší než u všeobecných sester. V poslední kapitole se věnuji týmové a mutlidisciplinární spolupráci, jelikož aktivní a kvalitní komunikace ať už v přednemocniční péči mezi složkami IZS na místě mimořádné události, tak komunikace mezi lékaři a ostatním nemocničním personálem je klíčová pro dobře a kvalitně odvedenou práci s co nejnižšími následky.

Změny reálných dopravních toků a akcesibility v Plzeňském regionu ve vztahu k systému osídlení
Brož, Petr ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Květoň, Viktor (oponent)
Problematika dopravy je v současnosti jedním z nejvíce diskutovaných témat, a to díky prohlubující se územní diferenciaci vyvolávající zvýšené nároky na kvalitu současných dopravních spojení. Zvláště pak atraktivita středisek a existence kvalitní dopravní infrastruktury, podněcující rozvoj území (jeho úspěšnost), se stává jedním z nejdiskutovanějších témat dnešní doby. Tato diplomová práce se tak zabývá porovnáním a zhodnocením změn prostorových interakcí v systému osídlení Plzeňského kraje ve dvou časových řezech (1991 a 2001). Analýza dopravních interakcí bude provedena pomocí několika statistických metod a za pomoci technologií GIS. Hlavní pozornost však bude věnována prostorové diferenciaci frekvence dopravních toků a dopravní dostupnosti. Následně bude provedeno srovnání dopravních charakteristik s charakteristikami komplexního významu osídlení za účelem zjistit základní vztahy mezi těmito ukazateli. Klíčová slova: prostorové interakce, dopravní dostupnost, frekvence veřejné dopravy, dopravní toky, dopravní regionalizace, Plzeňský kraj.

Vývojové trendy evropského fotbalu - analýza postupného útoku
Popelka, Vít ; Buzek, Mario (vedoucí práce) ; Kokštejn, Jakub (oponent)
Název: Vývojové trendy evropského fotbalu - analýza postupného útoku Cíle: Hlavním cílem této diplomové práce je zmapovat moderní trendy současného fotbalu. Na základě sledování předních hráčů a mužstev evropského fotbalu, v našem případě jsou to mužstva Švýcarska a Španělska, zanalyzovat útočný systém postupného útoku v jednotlivých zápasech sledovaných týmů. Na základě zjištěných údajů vyhodnotit úspěšnost postupného útoku, jak si stojí v porovnání s ostatními útočnými systémy, jak je tento systém využíván v jednotlivých zápasech, jaké nároky klade na týmové a individuální požadavky hráčů. Následně na těchto základech vyhodnotit jednotlivé modelové situace, které vedou k úspěšnému překonání obrany a z těchto modelů vyvodit závěry do tréninkového procesu pro trenérskou praxi. Metody: V této práci byla použita metoda nepřímého pozorování vybraných zápasů, které jsem měl k dispozici díky pořízenému videozáznamu. Postupný útok bude sledován v několika kategoriích a bude pečlivě analyzován z kvalitativního i z kvantitativního hlediska. Na základě těchto analýz a rozborů, budou vypracována cvičení, která lze použít v tréninkovém procesu. Výsledky: Výsledky ukazují, jaké zastoupení má vedení akce pomocí postupného útoku v dnešním fotbale, jakou má úspěšnost, průběh, náročnost. Dále ukazují, jaké jsou...

Vybrané psychologické souvislosti změn v profesi učitele a jeho přípravě
Štětovská, Iva ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Práce se zamýšlí nad souvislostmi proměn společnosti a jejich dopady do života školy a profese učitele. Podrobně se zabývá souvislostmi změn v životě společnosti a jejich dopadem na instituce, resp. na instituci školy. Je diskutováno postupné oslabování pouhé vzdělávací funkce školy a posun její společenské odpovědnosti směrem ke společenským závazkům výchovným, resp. socializačním. V důsledku uvedených změn pak autorka zaměřuje pozornost zejména na konkrétní situaci učitele, zejména na problematiku proměn jeho profesních činností. Práce se pokouší vymezit, co se objevuje v kompetencích učitele nového, co v současné dominuje v jeho práci. Klade si rovněž otázku, jaké nové nároky tato situace změn klade na profesní přípravu učitele. S ohledem na stěžejní postavení práce se vztahy v současné základní škole se následující text zabývá komunikací jako oblastí, v níž se vztahovost ve škole realizuje především. Podrobně je pojednána problematika sociální opory, která je velmi významným činitelem v práci učitele. Na to navazují možné způsoby práce s bezpečnou zpětnou vazbou. Zde jako příklad slouží uvedení do metody videotréninku interakcí a aplikace bálintovských skupin do práce učitele. V oblasti psychologických souvislostí a dopadu vztahové práce učitele se autorka zaměřuje na problematiku souvisejících zejména...

Badatelské metody ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět: semena, plody, mladé rostliny
Nikrýnová, Alena ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
Práce se věnuje problematice badatelských metod na 1. stupni ZŠ. V teoretické části zvažuje přínosy a limity badatelských metod, vymezuje základní badatelské dovednosti. V empirické části byly navrženy aktivity pro žáky1.- 4. tříd v tématu "semena, plody, mladé rostliny"; devět z nich bylo ozkoušeno ve výuce. Závěrem jsou shrnuty výsledky akčního výzkumu, vztahující se k výzkumným otázkám: 1. Jak vhodně upravit badatelské aktivity pro jejich použití v daných ročnících primární školy? 2. Jak děti reagují na tento styl práce? 3. Jaké nároky klade práce na učitele? 4. Jaké se vyskytnou problémy týkající se dílčích badatelských dovedností? Jak s nimi dále pracovat?