Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 83 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv moderních technologií na výuku zeměpisu
Firlová, Veronika ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Fikarová, Veronika (oponent)
Tato diplomová práce si klade za hlavní cíl na základě kvalitativního výzkumu zjistit, jak jsou tablety v hodinách zeměpisu využívány, jaké to přináší pozitivní a negativní stránky a zda má využívání tabletů ve výuce vliv na pojetí výuky zeměpisu. Hlavního cíle je dosaženo na základě kvalitativního rozhovoru s učiteli zeměpisu základních škol. Ke splnění hlavního cíle bylo potřeba nejprve splnit několik dílčích cílů. Jednak definovat pojem moderní technologie, poté popsat konkrétní technologii, kterou tato práce bude zkoumat ve vztahu ke změně vyučovacích hodin - tablet. Popisu kladů a záporů využití tabletů ve výuce bylo využito při sestavování dotazníku. Každý učitel ovlivňuje výuku svým pojetím, to souvisí s tvorbou hodiny, platí to také pro vyučovací hodiny s tablety. Nezbytným dílčím cílem je popsání kvalitativního výzkumu, poté mohl být vytvořen scénář rozhovoru a následně mohly být rozhovory provedeny a vyhodnoceny. Z informací zjištěných výzkumem vyplývá, že učitelé používají tablety v hodinách zeměpisu především dvěma způsoby. Prvním způsobem, který příliš neovlivňuje okolnosti výuky je využívání aplikací, které jsou využívány většinou k opakování. Druhý způsob využívání tabletů je založen na vyhledávání informací a následné práci s nimi. Tento způsob je většinou provázen výraznějšími...
Učební strategie nadaných žáků na prvním stupni ZŠ
Kotrčová, Alžběta ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá učebními styly v návaznosti na učební strategie, a to zejména jejich užívání u nadaných žáků pátého ročníku základní školy. Teoretická část proto popisuje pojmy učební styl a učební strategie z pohledu několika autorů, ale zabývá se také charakteristickými znaky nadaného žáka mladšího školního věku. Teoretická část tak čtenáře dostatečně připraví na porozumění části empirické, která je pro diplomovou práci stěžejní. Předmětem zkoumání je skupina osmi nadaných žáků páté třídy základní školy, kteří navštěvují vzdělávací program pro mimořádně nadané žáky. Cílem empirické části je analyzovat vlastní preferenci učebních strategií u těchto osmi nadaných žáků a zmapovat tak jejich situaci. Díky výzkumným metodám, kterými jsou rozhovory, pozorování, techniky posilující učební strategie a dotazníkové šetření, se podařilo cíle kvalitativního výzkumu dosáhnout v plném rozsahu. Po čtyřtýdenní každodenní práci s nadanými žáky a jejich spolužáky se podařilo zjistit, že vlastní volbu učební strategie velmi ovlivňuje vnitřní motivace k učení, hloubkový učební styl, strategický učební styl a celkový přístup k učebnímu procesu. Nadaní žáci se ve většině případů učí kvůli vlastnímu zájmu, touze po vzdělání a zájmu o přijetí na všeobecné gymnázium. Preferují kognitivní učební strategie, učí...
Výuka témat "Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí" na základních a středních školách
BERKOVEC, Jiří
Tato diplomová práce pojednává o tématech "ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí", které jsou součástí jednotlivých vyučovaných předmětů na základních a středních školách. Tato témata jsou v současné době důležitou složkou vzdělávání na obou stupních vzdělávání. Žáci nebo studenti potřebují zlepšit své znalosti o těchto tématech spojených s ochranou obyvatelstva. V případě vzniku těchto mimořádných událostí je potřeba, aby žáci nebo studenti projevili odpovědné chování, dokázali se v dané vzniklé situaci zorientovat, pomoci zasaženým lidem a přivolat záchranné složky na místo. Pedagogové na základních a středních školách, kteří mají vzdělání v oblasti ochrany obyvatelstva a předávají informace dále žákům nebo studentům pomocí výukových předmětů a pomůcek. Jednotlivých pedagogů jsem se dotazoval, v jakých předmětech výuku témat realizují. Témata jsou začleněna do mnoho vyučovaných předmětů, jakými jsou nejčastěji Výchova ke zdraví, Člověk a svět práce, Člověk a jeho svět, Občanská nauka, ale i Prvouka na prvním stupni ZŠ, Přírodopis (popřípadě biologie), Chemie nebo Fyzika. Rámcově vzdělávací programy pro základní a střední školy obsahují témata spojená s ochranou obyvatelstva. Na školní úrovni pak představují školní vzdělávací programy, které vydávají jednotlivý ředitelé školních zařízení a podle těchto programů je výuka uskutečňována na jednotlivých školách.
Život a dílo Josefa Úlehly
Vízek, Lukáš ; Bečvářová, Martina (vedoucí práce) ; Veselý, Jiří (oponent) ; Sýkorová, Irena (oponent)
Název práce: Život a dílo Josefa Úlehly Autor: Lukáš Vízek Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí disertační práce: prof. RNDr. Martina Bečvářová, Ph.D. Abstrakt: Josef Úlehla (1852-1933) byl významný český pedagog, vyučoval mate- matiku a přírodovědné obory na obyčejných obecných a měšt'anských školách na Moravě. Napsal řadu monografií, učebnic, článků a překladů cizojazyčných publi- kací. Tato disertační práce popisuje jeho životní osudy, podrobně v souvislostech analyzuje a hodnotí jeho matematické dílo a nastiňuje jeho ostatní práce. Text studie je proložen mnoha ilustracemi a je doplněn faktografickými přílohami. Klíčová slova: Josef Úlehla, matematika, vyučování, historie
ZOO koutky Karlovarského kraje a jejich využití v mimoškolní pedagogice
Kollarov, Jiří ; Řezníček, Jan (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Cílem této práce je vytvoření přehledu zookoutků v Karlovarském kraji, které svou podstatou přispívají v nemalé míře k prohloubení a upevnění školního učiva v rámci jednotlivých výstupů nejen v oblasti biologie, ale také v rámci environmentálního vzdělávání. V první části se seznámíme s historií zookoutků v České republice, jejich jednotlivým rozdělením podle daných kritérií a současným statusem zookoutků v rámci volnočasových aktivit žáků. Nahlédneme též do historie již zaniklých zookoutků Karlovarského kraje i do budoucích plánů, které by mohly opět obnovit v Karlovarském kraji tradici Zoologické zahrady. Druhá část nás seznámí podrobně s jednotlivými zokoutky Karlovarského kraje. V poslední části se v rámci výzkumu dostáváme u každého subjektu ke skladbě zvířat, jejich získávání, případně adopci. Dostáváme zde informace o mimoškolních aktivitách v jednotlivých zařízeních, jako jsou přednášky, kroužky či příměstské tábory. Nedílnou součástí je také u každého zookoutku informace o webových stránkách, které často informují o právě probíhajících či plánovaných akcích v rámci volnočasových aktivit. KLÍČOVÁ SLOVA zookoutek, mimoškolní činnost
Problematika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení ve výuce zeměpisu
Blablová, Veronika ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Kühnlová, Hana (oponent)
Diplomová práce "Problematika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení se zaměřením na vyučování zeměpisu" pojednává o problematice specifických poruch učení v souvislosti s hodinami zeměpisu. Předkládá problematiku jejich projevů ve vyučovacím procesu a následně efektivní řešení v podobě námětů na konkrétní úkoly využitelné v hodinách zeměpisu. Praktická část vychází z projevů vybraných specifických poruch učení, které se v hodinách zeměpisu mohou projevit. Tyto projevy byly zvoleny prostřednictvím studia dostupné literatury o problematice poruch učení, na základě kterých pak byla vypracována analýza rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Na tyto projevy byly vypracovány náměty úkolů v oblastech, které by žákům s vybranými poruchami učení, tedy žákům s dyslexií a dyskalkulií, měly dělat problém. Náměty jsou předloženy ve verzi, která se zpravidla v hodinách zeměpisu používá a následně ve verzi upravené, která má ověřit, zda je pro žáky tato ulehčená forma snadněji uchopitelná. Praktická část tak obsahuje vypracované náměty úkolů, popis průběhu práce žáků ZŠ s úkoly v hodině zeměpisu a následně rozbor výsledků. Výsledky se rozumí porovnání úspěšnosti žáka v obou verzích a následně doplňující informace, které jsem od žáků získala. Klíčová slova Dyslexie, dysgrafie,...
Výuka deskriptivní geometrie v našich zemích
Moravcová, Vlasta ; Bečvář, Jindřich (vedoucí práce) ; Janyška, Josef (oponent) ; Lávička, Miroslav (oponent)
Práce dokumentuje historii vyučování deskriptivní geometrie v českých ze- mích od jeho počátků (tj. od třicátých let 19. století) do druhé světové války. Jádrem je podrobné zpracování vývoje výuky deskriptivní geometrie na reál- kách i dalších středních školách doplněné rozborem českých středoškolských učebnic a stručným srovnáním situace v našich zemích se zahraničím. Dále je charakterizována výuka deskriptivní geometrie na českých i německých vysokých školách v Praze, Brně a Příbrami včetně vysokoškolských učebnic. Připojen je nástin vývoje zobrazovacích metod a přínos českých geometrů k rozvoji deskriptivní geometrie. Práce je doplněna rozsáhlými faktografic- kými a obrazovými přílohami.
Problémové situace při výuce tělesné výchovy na 1. stupni základních škol
Cholevová, Tea ; Hrabinec, Jiří (vedoucí práce) ; Dvořáková, Hana (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na vznik problémových a kritických situací při výuce tělesné výchovy na prvním stupni základních škol. Za úkol má zjistit, jakým způsobem učitelé postupují při jejich řešení a vyvodit doporučení pro praxi. Obsahem teoretické části jsou vymezeny pojmy a teoretická východiska z oblasti kázně, bezpečnosti a tělesné výchovy dětí. Výzkum probíhal dotazníkovou formou, ve které mi 22 základních škol, zpětně zaslalo 72 vyplněných dotazníků. Následně jsem uskutečnila doplňující individuální rozhovor se dvěma učiteli ze Základní školy Kunratice. V praktické části analyzují výsledky dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli. Z výsledků práce vyplývá, že problémové a kritické situace se na hodinách tělesné výchovy vyskytují. Klíčová slova Tělesná výchova, problémové situace, kritické situace, vyučování, 1. stupeň základních škol
Výtvarná výchova pro žáky se zvláštními potřebami
Panušková, Simona ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na posouzení uplatnění vzdělávacích obsahů a cílů předmětu výtvarná výchova v zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Nejprve jsou charakterizovány rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací program. Následně je zde analyzován obsah školního vzdělávacího programu Základní školy a Praktické školy Svítání, o.p.s. Prostřednictvím akčního výzkumu jsou porovnány obsahy výše uvedených závazných dokumentů s realitou vyučování ve škole, která se zabývá edukací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Akční výzkum byl realizován pomocí videozáznamu, přepisu a analýzy zaznamenaných vyučovacích hodin, zhodnocením použitých forem a metod ve vyučovací praxi, návrhem a následnou realizací didaktického projektu výtvarné výchovy se žáky této školy. Z práce s rámcovým a školním vzdělávacím programem vyplynulo, že analýze podrobený školní vzdělávací program je příliš zaměřený pouze na výtvarné techniky a konkrétní témata, téměř nereflektuje obsah rámcového vzdělávacího programu a velice omezeně pracuje s učivem a očekávanými výstupy v něm uváděnými. Učitelé mají jen malý prostor pro motivaci zaměřenou na aktuální témata a výtvarnou tvorbu. Akční výzkum však ukázal, že tyto konkrétní nedostatky školního vzdělávacího programu si výtvarný pedagog uvědomuje a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 83 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.