| |
|
Architektonická studie kostela pro sídliště Líšeň-Vinohrady v Brně
Havlík, Jiří ; Žalmanová, Petra (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá tvorbou sakrálního prostoru v Brně Líšni, kde je požadavek na stavbu kostela jako součást střediska Salesiánů. Součást problematiky využití území je i stavba farního a komunitního domu jako součásti výše zmiňovaného kostela. Parcela je umístěna v místě gradování jižního svahu mezi ulicemi Horákova a Molákova v těsném sousedství se střediskem Salesi. Návrh je koncipován jako postupně gradující spirála zvedající se od hmoty komunitního domu až po plastiku kříže na vrcholu věže kostela. Vizuálně ze severní strany jsou budovy od sebe odděleny, ale od jihu je spojuje částečně podzemní patro. Budova komunitního domu je třípodlažní. Návrh kostela vychází z centralizace prostoru a gradování do středu budovy, kde se odehrávají veškeré významné události spojené s křesťanským rokem. Komplex slouží jak široké společnosti v možnosti vykonávat duchovní potřebu, tak také jako útočiště komunity Salesiánů, kteří z něj můžou konat své poslání.
|
| |
|
In dust we trust
Rujbr, Kamil ; Opekar), Ondřej (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Skrze papíry a plátna vyprávím příběh každodenní závislosti, která nás obklopuje. Vycházím z osobních pocitů a nasávám atmosféru města a míst z okraje společnosti. Toto téma zobrazuji formou abstraktní kresby a malby, ve kterých jsou zobrazeny určité fáze a procesy. Zachycuji chaos do nových forem, aby obraz ani v rámci technologicky zdokonalované a všemi směry expandující vizuální kultury neztratil živost, smysl a kritické opodstatnění pro svou další existenci. Obrazy a kresby jsou návštěvou do světa lidí, kterých na světě není většina a všichni jsou svým způsobem strašně osamělí a ztracení.
|
|
Formáty lži
Čepelka, Michal ; Mikuláštík, Milan (oponent) ; Klímová, Barbora (vedoucí práce)
Diplomovou práci vnímám jako výsledek dlouhodobých úvaho formách lži a manipulace a jejich významu v dnešní společnosti. Na základě výzkumu těchto forem a prostředí, ve kterých se vyskytují se snažím odhalovat vliv lži na jedince i společnost. A to za využití vícero médií, která tento proces zkoumání zachycují.
|
| |
|
Víš, co udělá ryba, když vyběhne na kopec?
Elznic, Zita ; Štroblová, Kateřina (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem Víš, co udělá ryba, když vyběhne na kopec? se dotýká tématu průmyslového rybolovu. Formálně jde o instalaci, která obsahuje dvě části. První část je oválným objektem, na kterém jsou připevněny mechanické ryby, které vytvářejí pohyblivé hejno. Pomocí motorů interagují na sebe i diváka za doprovodu písně. Druhá část zahrnuje tři samostatné mechanické ryby, které vytvářejí přímý dialog s divákem. Instalace je situovaná ve white cube. Výsledek působit dojmem, že jsou ryby živé a pomocí lidského hlasu se tak divákovi více přiblíží. Název Víš, co udělá ryba, když vyběhne na kopec? vychází z dětského vtipu. Tato věta je příznačná k tématu a to tím, že je to celé nesmysl. Ryby neběhají, nepohybují se na souši a ani nemluví. Pokus tohoto vtipu zlidštit rybu je rychle u konce, když se dozvíte odpověď. Pouhé mlasknutí nám naznačuje, jak je tento odlišný svět cizí.
|
| |
|
Život na samotě
Jankovichová, Ludmila ; Fabián, Ondřej (oponent) ; Kristek, Jan (vedoucí práce)
Odpoveď na to čo je to Zaježová môže byť jednoduchá. Zaježová sú lazy. Vonkajším svetom-spoločnosťou-je Zaježová vnímaná predovšetkým ako alternatívna komunita ľudí , ktorí žijú v spolužití s prírodou a “Zaježová” sa takto “sama” prezentuje. Osobne si myslím, že Zaježovú definujú hlavne silné individuality ľudí, ktorí sú schopní o sebe povedať a prezentovať, že žijú v komunite. V neposlednom rade, Zaježová je miestom, kde som prežila veľkú časť svojho detstva, pretože moji rodičia patrili k týmto silným individualitám a rozhodli sa žiť život “na samote”. Moja práca sa snaží zachytiť to čím je Zaježová skrz rôzne médiá, vrátane architektúry. Výstupom je sada netypických turistických máp a návrh premeny bývalej hasičskej stanice na galériu.
|
|
Vratká společnost
Schlosserová, Jana ; Lukášová,, Helena (oponent) ; Gabriel, Michal (vedoucí práce)
Instalace skládající se z pěti soch, jedinců v nadživotní velikosti, z jejichž těl se staly jen tvary a plochy ponechávající místo pouze pro zbytky lidské podoby. Ta zůstala zachována jenom v černobílých fotografiích, v portrétech, které jsou jejich součástí. Nic zdánlivě nedělají, jakoby zastaveni v čase. K jejich pohybu je ale nutný počáteční impuls. Ten je svěřen do rukou divákovi. Nestabilita soch je vyjádřením vratké pozice jedince v dnešní společnosti (původci vratkosti). Společnost pak sochy opět vytvářejí díky svému počtu, pospolitosti a kontaktu.
|