Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Historie vzdělávání v obci Volduchy do roku 1965
ČARNOGURSKÁ, Lenka
Práce se zabývá počátky a historickým vývojem elementárního vzdělávání v obci Volduchy od konce 18. století do roku 1965. Shrnuje a analyzuje dostupné regionální prameny. První kapitola se věnuje historii obce Volduchy. Další kapitoly sledují změny v pedagogickém sboru, stavy žactva, náboženské vyznání, organizaci výuky, mimoškolní aktivity, četné oslavy, významné události, sbírky i využívání školní budovy. Práce se také zaměřuje na vliv historických událostí a politických změn na školství.
Škola na Dohaličkách v letech 1865 - 1938, "V práci a vědění je naše spasení"
Erbenová, Michaela ; Hlavačka, Milan (vedoucí práce) ; Pokorná, Magdaléna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem historie školství ve východočeské obci Dohalice v rozmezí let 1865 - 1938. Školství představuje jeden z nejzásadnějších momentů při studiu historie všedního dne. Cílem této práce tedy není pouze chronologicky vyložit dějiny jedné konkrétní obecné školy, ale právě na příkladu zvolené školy, nacházející se v části obce Dohaličky, nastínit obecný vývoj školství v daném období v naší zemi. Práce se dotýká i dalších fenoménů spojených se školstvím jako je otázka učitelského stavu, vztah kantorů k církvi, fungování polévkového ústavu a lidové školy hospodářské, místní školní rady, organizace školních výletů či projevy úcty k panovníkovi zobrazené ve školní kronice. Pramenná základna představuje z větší části fondy uložené ve Státním okresním archivu v Hradci Králové. Za nejdůležitější z nich považuji fond Obecná škola Dohalice a fond Deyl Václav.
Alois Klar (1763-1833). Mezi osvícenstvím a romantismem
Fapšo, Marek ; Pokorný, Jiří (vedoucí práce) ; Hnilica, Jiří (oponent)
Diplomová práce sleduje dobu Aloise Klara (1763-1833) s důrazem na dějiny idejí. Primárně se zaměřuje na tři oblasti: dějiny náboženského myšlení, dějin jazyka a dějiny školského systému. Celkovým rámcem je snaha vytvořit analytický aparát pro studium doby, kterou ovládá koncept národního hnutí a počínajícího nacionalismu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vysoké školství Výmarské republiky jako nástroj kulturní diplomacie a propagandy. Českoslovenští studenti německé národnosti a jejich studium v Německu, 1919-1933.
Stuláková, Klára ; Koura, Jan (vedoucí práce) ; Horčička, Václav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vysokým školstvím Výmarské republiky, konkrétně se věnuje československým studentům německé národnosti, kteří v Německu v letech 1919- 1933 studovali. Jedním z hlavních cílů práce je zhodnotit, do jaké míry sloužilo vysoké školství kulturní diplomacii a propagandě, jak byli studenti během svých studií ovlivňováni a jak u nich byl vytvářen pozitivní obraz Německa, jež se po první světové válce ocitlo v mezinárodní izolaci. V práci byly použity primární prameny z německých a českých archivů a vycházet bude ze zahraniční i české sekundární literatury a dalších zdrojů.
Za studiemi do Německa
Stuláková, Klára ; Hnilica, Jiří (vedoucí práce) ; Míšková, Alena (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na vysokoškolské studium v Německu v letech 1918-1933, a sice z pohledu československého studentstva. Je založena především na studiu archiválií z Archivu Univerzity Karlovy a dobové literatury. Pro zasazení do dějinného kontextu jsou využity v prvé řadě dvě obsáhlé monografie, konkrétně Germania docet od Daniely Siebe a Die Alexander von Humboldt-Stiftung und das Ausländerstudium in Deutschland 1925-1945 od Holgera Impekovena. Cílem této práce je statisticky vyjádřit, jak velký počet československých studentů do Německa za studiemi v daném období směřoval. Dále se zaměřuje na politické, finanční a studijní aspekty studia ve výmarské republice i na problémy s integrací československých studentů v německém prostředí. Jak ukázalo studium pramenů, je mezi Čechoslováky nutné důsledně odlišovat Čechy a Slováky na straně jedné od Němců na straně druhé. Mezi těmito národnostními skupinami totiž panovaly zásadní rozdíly, a to nejen v počtech, ve kterých do Německa směřovaly, ale i ve způsobu, jakým byly přijímány tamním obyvatelstvem. Českoslovenští Němci, tzv. Auslandsdeutsche, totiž neváhali ve výmarské republice opakovaně vyvolávat protičeskoslovenské nálady, které měly na jejich slovanské kolegy negativní dopad v podstatě ve všech výše zmíněných aspektech.
Jak vybrané celostátní deníky a televize informují veřejnost o vzdělávání a školství a zda je to dostačující pro rodiče školáků
Budnikovová, Petra ; Kartous, Bohumil (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat, jak vybrané celostátní deníky a televize informují veřejnost o vzdělávání a školství. Kvantitativní obsahové analýze byly podrobeny čtyři celostátní deníky, konkrétně MF Dnes, deník Právo, Hospodářské noviny a Lidové noviny. Dále čtyři televizní stanice, ČT1, ČT2, ČT24 a televize Nova. Celý výzkum se soustředí na výstupy z roku 2012. V první řadě bylo třeba popsat různé pohledy na definice vzdělávání. Kromě definic pedagogického zaměření, slovníkových definic, historického a ideologického rázu, bylo nastíněno, jak se na vzdělávání dívají vybraní názoroví vůdci. Poté následuje pohled do historie a současnosti českého školství. Výsledky kvantitativní obsahové analýzy potvrdily hypotézu, která předpokládala, že mediální pokrytí školství a vzdělávání není dostačující. Média se zabývají administrativou, činnostmi ministerstva školství a dalšími dílčími tématy, které nemají co dočinění s tím, co se žáci učí ve škole v rámci jednotlivých předmětů. Výsledky této analýzy byly porovnány s očekáváním zástupců cílové skupiny - rodičů. Proběhlo dotazníkové šetření a série polostrukturovaných rozhovorů, ze kterých vyplynulo, že rodiče téma vzdělávání v médiích zajímá, ale nemají dostatek informací nebo nikdy nepřemýšleli o kvalitě a dostatečnosti referování médií.
Strahovští katecheté 19. století
Jeřábková, Lenka ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Křišťan, Alois (oponent) ; Beneš, Ladislav (oponent)
Strahovští katecheté 19. století Tato specifická studie přispívá k poznání pastorační a katechetické praxe na našem území v 19. století, kterou ilustruje na konkrétních realizacích této činnosti v rámci institucí souvisejících s premonstrátským klášterem na pražském Strahově. Téma je zasazeno do širšího kontextu výkladu o vývoji oborů pastorální teologie a katechetiky a rovněž vztaženo k celkovému vývoji premonstrátského řádu s ohledem na dějiny jejich pastorační služby. Katechetické působení premonstrátů na nižších i vyšších školách je pojato v širším kontextu školství zkoumaného období z teoretického i praktického hlediska, a proto je rovněž stručně charakterizován systém škol a vzdělávání. Pozornost je též věnována různým hlediskům specifické problematiky náboženské výuky a výchovy včetně působení v rámci speciálních škol. Kapitola o katechezi a pastoraci v rámci farností se věnuje jak homiletickému působení strahovských premonstrátů, tak zejména problematice příprav na přijetí svátostí a specifické pastoraci zvláštních skupin, jež reprezentují bratrstva. Závěrečná část nabízí tři medailony významných strahovských osobností A. Chládka, J. Zeidlera a Z. Starého, jež se zasloužily o strahovskou katechezi a pastoraci spíše v širším kontextu.
Josef Sakař - život a dílo kněze, pedagoga a historika
SUDOVÁ, Martina
Práce se zabývá životem a dílem historika, kněze a pedagoga Josefa Sakaře. Josef Sakař je jedním z nejvýznamnějších rodáků města Týna nad Vltavou. Jeho monnumentální čtyřsvazkové dílo Dějiny města Týna nad Vltavou a okolí náleží dnes k základním stavebním kamenům jihočeské regionální historie, a přestože jeho převažující část vznikla již ve 30. letech minulého století, nebylo do dnešních dnů překonáno. Podobně jako Týn nad Vltavou vděčí Josefu Sakařovi za mnohé také město Pardubice, kde prožil většinu svého produktivního věku a kde působil jakožto středoškolský pedagog. Zde vznikla jeho stěžejní díla, mimo jiné šestisvazkové Dějiny města Pardubic nad Labem. Sakařova činnost přesáhla i regionální rámec: v roce 1925 byl za své zásluhy o ochranu historických památek jmenován (jako jeden z třiceti kandidátů z celé republiky) čestným členem Klubu za starou Prahu. Práce analyzuje a komparuje prameny, určuje významné hodnoty a klíčové události v životě Josefa Sakaře, jeho rodinné vazby, přátele a osobnosti, které ovlivnily Sakařův život. Hledá inspirace pro vychovatele v 21. století, které je možné čerpat ze života a díla Josefa Sakaře. Práce se zaměřuje na rodinu Josefa Sakaře a příbuzenské vztahy, průběh života a působení v Týně nad Vltavou a Pardubicích, je řazena chronologicky, od narození, do konce života Josefa Sakaře. V poslední části pátrá po odkazu a stopách Josefa Sakaře v současnosti. Samostatná část je věnována analýze čtyř stěžejních děl Josefa Sakaře. Práce shrnuje veškerá životopisná data a významné životní milníky Josefa Sakaře, obsahuje rovněž kompletní bibliografii.
Premonstrátské školství na českém území v 19. století
Jeřábková, Lenka ; Opatrný, Aleš (oponent) ; Michalcová, Andrea (oponent)
Premonstrátské školství na českém území v 19. století Tato specifická studie přispívá k poznání dějin řádu na našem území v 19. století a zkoumá působení premonstrátských řeholníků na školách, jež sami zřizovali. Téma je pojato v širším kontextu školství zkoumaného období, a proto podává rovněž charakteristiku organizace systému škol a vzdělávání a věnuje se též z různých hledisek specifické problematice náboženské výuky a výchovy. V rámci vlastního tématu je charakterizován premonstrátský řád a zhodnoceno jeho školské působení v průběhu celých řádových dějin, rozsáhlá část je věnována strahovskému klášteru a jeho školským zařízením, zejména školám obnoveným a převzatým ve zkoumaném období. Závěrečná část charakterizuje ostatní řádové školy téhož období na území Čech a Moravy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.