Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2,007 záznamů.  začátekpředchozí1988 - 1997další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.22 vteřin. 

Dětská kresba v diagnostice mateřské školy
ŠEFRÁNYOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zabývá dětským výtvarným projevem v mateřské škole. Seznamuje čtenáře s tím, jak se dětská kresba vyvíjí, zvláště kresba lidské postavy, s jejím obsahem, se psychologickým a pedagogickým přístupem k interpretaci dětské kresby a nakonec i s individuálním přístupem ke vzdělávání v oblasti dětské kresby. Sleduje a porovnává celkem 38 dětských kreseb z vývojového hlediska. Deset dětí ze dvou tříd s rozdílným vzdělávacím programem nakreslilo v časovém rozmezí čtyř měsíců dva domy a dva pány. Porovnává se nejen individuální posun každého dítěte, ale i možný rozdíl mezi dětmi z běžné třídy mateřské školy a třídy alternativní(waldorfské).

Možnosti vedení alternativních porodů na porodním sále
DOLEŽALOVÁ, Miroslava
Abstract Alternativní porod neboli přirozený porod vychází z předpokladu, že zrození člověka představuje zcela normální fyziologický proces, který většina budoucích matek dokáže zvládnout svými vlastními silami. V této práci byly především sledovány hlavní čtyři cíle. Prvním cílem bylo zjistit, jakým způsobům alternativního vedení porodu v první době porodní dávají ženy s fyziologickým těhotenstvím přednost. Tento cíl byl částečně splněn. V Nemocnici České Budějovice, a.s se hypotéza potvrdila, respondentky uvedly jako nejvíce využívanou metodu v první době porodní hydroterapii a v Nemocnici Český Krumlov, a.s. se hypotéza vyvrátila, zde respondentky více využívaly dechová cvičení. Druhým cílem zkoumání bylo zjistit, jakým způsobům vedení porodu v druhé době porodní dávají ženy s fyziologickým těhotenstvím přednost. Tento cíl byl splněn. V Nemocnici Č. Budějovice, a.s. a v Nemocnici Č. Krumlov, a.s. se hypotéza o nejčastějším využitím porodu v klasické poloze potvrdila. Cíl třetí byl zaměřen na zjištění, jaké možnosti alternativních porodů nabízejí porodnice ženám s fyziologickým těhotenstvím. Opět byl cíl splněn. Hypotéza byla splněna jak v Nemocnici Č. Budějovice, a.s., tak v Nemocnici Č. Krumlov, a.s. Bylo zjištěno, že nemocnice nejvíce nabízejí hydroterapii. Čtvrtý cíl se zaměřuje na zjištění, zda je ženám fyziologicky těhotným aktivně nabízeno alternativní vedení porodu zdravotním personálem. I zde byl cíl splněn. Opět se hypotéza potvrdila a to u obou zkoumaných měst. Personál skutečně aktivně nabízel alternativní vedení porodu. Výzkum byl kvantitativní metodou sběru dat. V práci byl použit dotazník, který byl anonymní a obsahoval uzavřené a polootevřené otázky. Byl určen ženám po spontánní porodu a to na oddělení šestinedělí v Nemocnici Č. Budějovice, a.s. a v Nemocnici Č. Krumlov, a.s. Celkem bylo zkoumáno 109 žen, což činilo 100 %. Dle dosažených výsledků bylo konstatováno, že úroveň zdravotní péče ve sledovaných zařízeních se neustále zkvalitňuje, vyvíjí a zlepšuje s ohledem na moderní alternativní metody. Stále roste zájem o jejich využívání ze strany rodiček i jejich rodinných příslušníků. Porodnice pružně reagují na stoupající poptávku a modernizují porodní sály, vybavují je pomůckami potřebnými k realizaci alternativních metod, zlepšují přístup personálu. To má za následek pozitivní odezvu od samotných matek, kdy většina uvedla, že by toto zařízení zvolila i při svém dalším porodu. Výsledkem bylo doporučení zdravotnickým zařízením pokračovat v zahájeném trendu směřujícímu k rozšiřování alternativního porodnictví, zlepšování prostředí porodních sálů, i dalších oddělení se souběžným poskytováním perfektní a přesto i individuální ošetřovatelské péče, zejména ze strany porodních asistentek. Je překvapujícím zjištění, že většina žen nenavštěvovala předporodní kurzy, ačkoliv jejich přínos je prokázaný. Rovněž využití dalších druhů přípravy k porodu, jako je gravidjóga, břišní orientální tance, cvičení i plavání byly využívány jen velmi zřídka. Přínos této práce může být i pro studentky, které studují obor porodní asistentka, ale také pro porodní asistentky, již pracující v praxi na porodním sále a mají zájem na rozvoji alternativního porodnictví.

MĚSTSKÝ DŮM NA NÁBŘEŽÍ V PŘEROVĚ
Přehnal, Jan ; Pokorný, Filip (oponent) ; Havliš, Karel (vedoucí práce)
Předmětem urbanisticko-architektonické studie je návrh novostavby polyfunkčního domu. Konkrétně se jedná o 2 provozní celky – kulturní a vzdělávací centrum (veřejná část) a bytová (soukromá) část. U KAVC jde o alternativu k tradičním pobočkám městských knihoven, kde se kromě klasického informačního centra nabízejí volně přístupné vzdělávací programy s podporou města.


Problematika adaptace tříletých dětí na vstup do mateřské školy
Benešová, Andrea ; Havlová, Jana (oponent) ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o specifické problematice adaptace tříletých dětí na vstup do mateřské školy. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku tříletého dítěte z hlediska jeho stupně vývoje, životních potřeb, principu socializace a psychické odolnosti a souvislosti těchto faktorů s procesem adaptace dítěte na vstup do mateřské školy. Praktická část se zaměřuje na zmapování nejčastějších adaptačních obtíží tříletých dětí a na porovnání úspěšnosti adaptace tříletých ve skupině věkově smíšené a věkově stejnorodé. Dále zkoumá vliv adaptačního období na rodinu dítěte z hlediska organizačního a vztahového. Závěr je věnován možnému praktickému využití výsledků šetření pro další práci učitelky mateřské školy z hlediska zkvalitnění adaptačního procesu.

Centrum pro neslyšící matky při Ústavu péče o matku a dítě
TOMÁNKOVÁ, Barbora
V České republice je přibližně 0,5 milionu neslyšících a nedoslýchavých občanů, 7600 osob je zcela hluchých. Ročně u nás porodí přibližně 100 neslyšících maminek. Málokdo z nás, slyšících, si uvědomuje, jak komplikovaný a omezený přístup má neslyšící maminka k informacím, o to víc by měl být kladen důraz na určitá specifika v komunikaci, aby se i neslyšící mamince dostávaly plnohodnotné informace a ne pouze útržky, aby i neslyšící ženy mohly projít touto důležitou etapou jejich života se srovnatelnými podmínkami a vytvořily si tak základ pro plnohodnotné rodičovství. Cílem práce bylo popsat činnost Centra pro neslyšící matky při Ústavu péče o matku a dítě, komplexní péči o neslyšící klientky, způsoby komunikace zdravotnického personálu s neslyšícími klientkami. Dále byla práce zaměřena na zájem zdravotnického personálu o výuku znakového jazyka a možnosti vzdělávání v dané problematice. V práci jsem se dále zaměřila na popis subjektivních pocitů neslyšících maminek, které porodily v daném zdravotnickém zařízení. Práce je rozdělena do dvou částí a to na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se zabývám stručně dělením sluchových vad, komunikací z obecného hlediska, formami komunikace neslyšících včetně komunikačních systémů, zásadami komunikace s neslyšícími. V praktické části jsou využity metody a techniky kvalitativního výzkumu. Jako techniku terénního sběru dat jsem použila metodu dotazování a technikou je polořízený rozhovor se zdravotnickými pracovníky ( lékaři a porodními asistentkami) a s neslyšícími maminkami, které v daném zdravotnickém zařízení porodily v době od vzniku Centra do konce roku 2008. Výsledky kvalitativního výzkumu, které tato práce přináší : 1)Zdravotnický personál je ze strany zaměstnavatele málo motivován účastí na kurzech znakového jazyka. 2)Zdravotničtí pracovníci se domnívají, že každý neslyšící umí odezírat. 3)Podle neslyšících klientek, které porodily v ÚPMD v posledních dvou letech je přístup zdravotnického personálu stejný jako v jiných zdravotnických zařízeních. 4) Zdravotnický personál nerozlišuje druh sluchového vady u neslyšících klientek a tím pádem volí nevhodnou komunikaci. Přínosem této práce by mělo být to, že by zjištěné nedostatky mohly být použity pro návrh zkvalitnění péče pro neslyšící nejen v tomto zdravotnickém zařízení.

Výběr a využití písní ve výuce anglického jazyka
Moravcová, Tereza ; Tichá, Alena (oponent) ; Volavá, Iva (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem Výběr a využití písní ve výuce anglického jazyka se zabývá pozitivním vlivem hudby na osvojování cizího jazyka. Je zpracována s cílem poskytnout učitelům anglického jazyka dostatečné množství podnětů zamyšlení nad propojením těchto dvou oborů. V první části jsou shrnuty poznatky z průzkumu současného stavu využití hudby ve výuce anglického jazyka na území České republiky a v zahraničí. Druhá část doplňuje teoretický základ o nejdůležitější aspekty z oblasti psychologického, jazykového a hudebního vývoje dítěte, a o vhled do problematiky fonetiky a fonologie anglického jazyka, s ohledem na hudební stránku jazyka. Třetí část pak předkládá praktické ukázky práce s hudbou ve výuce anglického jazyka, na podkladě vybraného materiálu vhodného využití ve výuce, a nabízí výukové plány, které se mohou stát inspirací pro učitele anglického jazyka bez hudebního vzdělání. Přiložené CD poskytuje hudební materiál zpracovaný v kontextu této práce.

Výchova a vzdělávání dětí s autismem
Čížkovská, Lucie ; Počtová, Lenka (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Tématem bakalářské práce je výchova a vzdělávání dětí s autismem. Text je rozdělen celkem do pěti částí. První kapitola se věnuje především diagnostice. Jsou zde uvedeny druhy poruch autistického spektra a možné přidružené poruchy. Dále zde popisuji typické projevy autismu v oblasti sociální interakce, komunikace, představivosti a dalších. Následující kapitola se zabývá možnými způsoby léčby autismu a různými vzdělávacími metodami, jako jsou TEACCH program či aplikovaná behaviorální analýza. Třetí část práce pojednává o možnostech výchovy a vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra. Tato rozsáhlá kapitola informuje o typech školních zařízení pro děti s autismem a o důležitosti speciálního pedagoga a asistenta pedagoga. Také přináší pohled na rodinu dítěte s autismem a různé výchovné strategie užívané v domácím prostředí. Čtvrtá kapitola informuje o organizacích pomáhajících dětem s autismem. Poslední část práce je věnována kazuistice chlapce, který navštěvuje v mateřské škole speciální třídu pro děti se zdravotním postižením.

Biologické a sociální potřeby onkologicky léčeného dítěte
ŘÁDKOVÁ, Klára
Teoretická část práce, je věnována problematice nádorového onemocnění v dětském období. První kapitola pojednává o možných příčinách, které podněcují vznik onkologických onemocnění u dětí. Dalším tématem jsou druhy a dělení dětských nádorů. Následující kapitola je zaměřena na vývojovou psychologii dítěte od narození po období adolescence. Jelikož je práce zaměřena na životní potřeby dětí, popisuje nadcházející kapitola biologické, psychické a sociální potřeby. Kapitola zabývající se socializací dítěte je směřována na znovuzačlenění dítěte do společnosti - resocializaci a na důležitost navazování mezilidských vztahů dítěte po onkologické léčbě. Práce sociální koordinátorky na oddělení dětské onkologie je rozdělena na náplň práce sociálního pracovníka, tedy komunikaci s dítětem a jeho rodinou a na dávky pro osoby se zdravotním postižením. Cílem praktické části bakalářské práce je zjistit možné změny v uspokojování životních potřeb dětí během onkologické léčby. S ohledem na cíl a zaměření práce je pro sběr dat zvolen kvalitativní výzkum, který umožňuje hlubší průzkum dané problematiky. Jako metoda výzkumu je zvoleno dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Předem připravené schéma otázek je složeno z okruhů zaměřených na oblast biologických, psychických a sociálních potřeb onkologicky léčených dětí na Klinice dětské onkologie v Brně. Pro zanalyzování zjištěných dat je použita metoda opakovaných vzorců, neboli gestaltů. Výzkumný soubor tvoří šest dětských pacientů záměrně vybraných na Klinice dětské onkologie v Brně. Pro doplnění odpovědí dětí, jsou do výzkumu zařazení také rodiče, kteří zodpovídají okruh otázek zaměřených na ně samotné. Z výsledků praktické části bakalářské práce plyne, že vlivem onkologické léčby dochází k větším či menším změnám v uspokojování životních potřeb dětí. Vedlejší účinky onkologické léčby, které u dětí způsobují nechutenství, nevolnost či únavu se promítají do osobní oblasti, kde znesnadňují běžné denní fungování. Prožívání a vnímání u onkologicky léčených dětí prochází těžkou zkouškou a mnohými změnami, ze kterých je však nutné vytyčit především pozitiva, která děti udávaly. V rodinné oblasti se onkologická léčba dítěte jednoznačně promítá na vztazích. U pěti dětí došlo již během léčby k upevnění vztahu mezi nimi a jejich rodiči. V sourozeneckých vztazích došlo k posílení vztahů u tří ze šesti dětí, avšak u dvou dětí došlo k odcizení s jejich sourozenci. Ve vztazích se spolužáky nedošlo u děti k žádným negativním reakcím, spíše k podpoře od jejich třídního kolektivu. V oblasti kamarádských vztahů nedošlo ze strany přátel onkologicky léčených dětí k přetržení kontaktů, ale k podpoře a udržování komunikace prostřednictvím internetu, dopisů, či návštěv. Z výsledků je patrné, že informovanost o sociálních dávkách a možnostech pomoci je velmi uspokojující. Sociální koordinátorka poskytuje na oddělení dětské onkologie kvalitní poradenství a podporu dětem a jejich rodičům. Práce potvrdila, že problematika onkologické léčby s sebou nese mnoho změn v oblasti životních potřeb dítěte. Tato práce by mohla sloužit pro rodiče dětí které onemocní onkologickým onemocněním, jejich blízkou rodinu a ostatní kdo mají ve svém okolí dítě, které bojuje s onkologickým onemocněním, jako zdroj cenných informací.

Moderní formy v regeneraci
OLIŠAR, Milan
Tato práce s názvem ?Moderní formy v regeneraci? se skládá ze dvou hlavních částí. První část je teoretická, kdy v úvodní části pojem regenerace definuji a poté zasazuji do širších souvislostí. Dále popisuji pojem únava a její rozdělení stejně tak rozdělení regeneračních forem a regeneračních prostředků. V kapitole historie vybraných regeneračních prostředků jsem zahrnul masáž, jógu a saunu se základní charakteristikou a formami. V poslední kapitole moderní formy v regeneraci jsem rozpracoval pojmy racionální výživa, infrasauna a kryokomora. Druhá část je praktická a byla realizována na základě sběru dat prostřednictvím anonymních dotazníků. Cílem této části je zjistit, kolik procent tvoří ženy a muži, kolik procent tvoří sportovci, kolik důchodci a děti v celkové návštěvnosti jednotlivých pracovišť a zda typ profese ovlivňuje volbu dané regenerační metody. Ze získaných dat vyplývá, že regenerační služby ve městě Jihlava jsou celkově více využívány ženami v zastoupení 59,5% u mužů pak 40,5%. Dále nejčastěji zastoupenou skupinou podle typu profese je skupina fyzicky nenáročná a to 52,5%. Typ profese fyzicky náročná pak zastupuje celkově 28,5%. Skupina důchodců je zastoupena 9%. Skupina sportovců zahrnuje z celkové klientely 8,5%. Nejméně početnou skupinou jsou pak děti do 12 let se 4,1%.