Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19,334 záznamů.  začátekpředchozí19325 - 19334  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.55 vteřin. 

Král a poutník. K otázce identity postav v italském románu 20. století
Štichauerová, Olga ; Hrbata, Zdeněk (oponent) ; Flemrová, Alice (vedoucí práce)
Dvacáté století zaznamenalo mnoho revolučních vln a otřesů nejen ve vědních i uměleckých oborech, ale téměř ve všech sférách lidského konání. S trochou nadsázky lze snad říci, že to bylo století rychlejší, dramatičtější, změny a pokrok (v jakémkoli významu) se v něm děly častěji, prudčeji a snad i s fatálnějším dosahem než kdy dříve. Pokud jde o literaturu, již samotný počátek století hlásal hluboké proměny v oblasti estetických hodnot (slovesné umění si více a více vydobývá svou autonomii a nezávislost na ostatních oblastech umění či politiky, tyto tendence zhmotňuje poetika l'artpourlartismu a dandyovského vyhroceného estetismu), v oblasti recepce literatury, požadavků na téma (opouštění kritickorealistického pozorování každodenních univerzalit a naturalistického determinismu a naopak příklon k osobnější, intimnější či extravagantnější látce, zejména v poezii). Kladly se nové a odlišné nároky na styl a samotný smysl a cíl literatury, proměňovalo se i vnímání úlohy autora. Z jiného úhlu (z pohledu literární historie) vnímáme počátek 20. století ve znamení mnohotvarosti, bohatosti stylů a forem, vedle snah o udržení tradic se prosazovala někdy až agresivní avantgarda, básnictví se rozvíjelo v mnoha podobách, v souvislosti s obdobím konce 19. století a počátkem následujícího lze hovořit o symbolismu,...

Židovská mystika v próze Bruna Schulze
Benešová, Michala ; Poslední, Petr (vedoucí práce) ; Med, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce Židovská mystika v próze Bruna Schulze se věnuje vztahu Schulze, polského autora meziválečného období, ke kabale, tedy židovské mystické tradici. Je pokusem analyzovat vybrané aspekty Schulzovy prózy ve světle kabalistických představ. Hlavní tematické okruhy tvoří jednak textualizace světa a metafora světa jako textu, včetně symbolu Knihy, jednak otázka (s)tvoření a obrazy, s jejichž pomocí Schulz buduje svůj literární svět. Součástí práce je rovněž stručný přehled dosavadního stavu bádání týkajícího se daného tématu, představení metodologických východisek a krátké shrnutí vztahu Bruna Schulze nejen ke kabale, ale k židovství obecně.

Mythology and history. Studies on the literature of German romanticism and postwar period (1945-1953)
Zbytovský, Štěpán ; Weinberg, Manfred (vedoucí práce) ; Todorow, Almut (oponent) ; Krappmann, Jorg (oponent)
Disertační práce Mythologie und Geschichte. Studien zur deutschen Prosa der Romantik und der frühen Nachkriegszeit (1945-1953) se zabývá integrací mytologických prvků do literárního obrazu dějin. Hlavním předmětem je poválečná německá literatura, vzhledem k významu německého romantismu pro koncepce literárního mytologismu i pro interpretovaná díla je zařazena studie k romantickým konceptům mytologie. Úvodní diskuse ukazuje vývoj moderního pojmu mýtu od antropologických konceptů, jež shrnuje do kategorie 'mytické epistémé'(L. Lévy-Bruhl, E. Cassirer, M. Eliade), přes strukturální analýzu (C. Lévi-Strauss) až k historizaci pojmu mýtu v paradigmatech literární historie a "dějin idejí", k nimž patří i preferovaný koncept G. von Graevenitze. Studie věnovaná romantismu ukazuje kontinuitu mezi ranými koncepty tzv. "nové mytologie" (F. Schlegel, Schelling) a diskurzem o mýtu v pozdějších fázích (A. von Arnim, J. Grimm). Interpretace próz Heinrich von Ofterdingen F. von Hardenberga (Novalise), Der goldne Topf E.T.A. Hoffmanna a Die Majorats-Herren A. von Arnima dokládají kritickou recepci a dekompozici "nové mytologie". Část zaměřená na literaturu kolem r. 1945 analyzuje pojem mýtu v nacistické ideologické 'vědě' a literatuře. Ukazuje důležité tendence v esejistice poválečných let: snahu o očištění mytologie jako...

Nespecifická příprava krasobruslařů (5 - 14 let) v přípravném období
Pavlovičová, Klára ; Perič, Tomáš (vedoucí práce) ; Prajerová, Květa (oponent)
Nazev: Nespecifickd priprava krasobruslaru (5-14 let)v pripravnem obdobi Cile prace: V diplomove praci se zamefim na problematiku nespecificke pfipravy krasobruslaru. Chtela bych poukazat na dulezitost vybudovani siroke pohybove zakladny u deti (od 5-ti let do 14-ti let) v pfipravnem obdobi. Cilem teto prace je vytvofeni modelu nespecificke pfipravy deti. Obsahem modelu je oznaceni, vymezeni a urceni nespecifickych pohybovych schopnosti, potfebnych pro pozdejsi vrcholovy trenink krasobruslafe. Mezi tyto schopnosti patfi rovnovaha, koordinace, pohyblivost, vytrvalost, rychlost a sila (Kerrigan 2003). Tyto pfedpoklady ovlivnuji mini pfesneho provadeni specifickych prvku na lede (skoky, krokove variace, piruety a spiraly). Z vytvofeneho modelu vyplyva, ze nespecificke pohybove schopnosti maji navaznost, prime a nepfime souvislosti se specifickymi pohybovymi schopnostmi. Vytvofenim ucelene treninkove koncepce, muzeme tyto souvislosti objevit, pojmenovat a zafadit do struktury pfipravy. Metody: Pfi tvorbe modelu nespecificke pfipravy krasobruslaru (od 5-ti do 14-ti let) v pripravnem obdobi byla pouzita metoda literarni reserse na zaklade induktivni analyzy dat a ucelovym sberem dat. Vysledky: Vysledkem by mel byt navrh modelu nespecificke pfipravy krasobruslaru (od 5-ti do 14-ti let) v pfipravnem...

Příběh různosti čtení. Recepce Kunderova románu Žert a Třetího sešitu směšných lásek v českém a německojazyčném kontextu
Rennerová, Jana ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Reakce publika na Kunderův román Žert a Směšné lásky248 (opět reakce zejména na Třetí sešit směšných lásek) byly velmi různorodé. Žert pochopilo publikum českého prostředí jako historické svědectví o událostech padesátých a začátku šedesátých let. V procesu imaginárního dialogu mezi románem a publikem vyvstala hodnota dobového dokumentu, který velmi specifickým, důmyslně pojatým a detailně promyšleným způsobem promluvil o historických událostech padesátých let. Milan Kundera skrze svůj román Žert nabídl publiku jednu z prvních otevřených reflexí této doby. Recepční proces byl rozpoután, Žert se prakticky ihned stal ikonou českého poválečného literárního vývoje, od Zbabělců Josefa Škvoreckého ikonou zřejmě nejpřekvapivější. Publikum ihned přisoudilo románu svébytné místo v literárním kontextu. Recepční proces, jak ukázaly jeho doklady, však téměř opomněl upozornit na literární kvality románu. Často je sice v ohlasech české recepce Žertu zdůrazněn význam polyfonní kompozice románu, důležitost postav; román ale nebyl viděn ve své pravé románové podstatě: jako dílo, které na rozsáhlé ploše zpracovává a osvětluje jednak téma událostí padesátých let, jednak téma identity člověka ve společnosti, a které zpracováním těchto témat nutí své publikum k emocionální zainteresovanosti. Žert musel své čtenáře strhnout,...

V labyrintu povídky - srbští autoři střední generace na sklonku 20. století
Stojčetović, Jaroslava ; Nedvědová, Milada (oponent) ; Otčenášek, Jaroslav (vedoucí práce)
Nahlédnout do literární situace doby nedávno minulé ve státě, který si právě zažil největší zvraty v oblasti ekonomické, politické, kulturní i společenské od doby 2. světové války bude hlavním úkolem této práce. Odpovědět na otázku, proč jsme pro literární bádání zvolili právě žánr povídky, se pokusíme hned na počátku. Srbská povídka je velmi bohatý literární žánr s dlouhou tradicí, a proto jsme si jednu jeho část vybrali pro tuto práci. Jde o žánr, který je možná v současné době do jisté míry vytlačován jinými a zda je toto tvrzení pravdivé či ne, se pokusíme zjistit. Cílem této práce je představit srbskou povídku posledních dvaceti let 20. století, a to na základě vlastních analýz povídkové tvorby sedmi současných autorů. Otázkou, na kterou bychom chtěli najít odpověď je, zda není povídka, coby literární forma v současné době v Srbsku vlivem románu příliš upozaděna. Dalším úkolem je srovnat vývoj povídky ve vztahu k románu a novele v srbské literatuře a zjistit převahu jednoho či druhého žánru v jednotlivých etapách vývoje srbské literatury respektive vývoj srbské literatury v průběhu 2. poloviny 20. století a vliv jednotlivých směrů na žánr povídky v posledních dvaceti letech minulého století.

Aspects of Linquistic Variability in Tamil Short Fiction
Vihanová, Zuzana ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Filipský, Jan (oponent) ; Hons, Pavel (oponent)
Aspects of Linguistic Variability in Tamil Short Fiction (Aspekty jazykové variability v tamilské krátké próze) Zuzana Vihanová Abstrakt Tato práce zkoumá projevy jazykové variability v současné tamilské krátké próze. Z pohledu učení o příznakovosti se zabývá distribucí, strukturou a funkcí jednotlivých standardních, substandardních a nadstandardních jazykových variant používaných v současné tamilské literatuře. Pozornost je věnována jak individuálním, tak také kolektivním aspektům používání tohoto diglosického jazyka v literatuře. Zdrojem pro analýzu jsou povídky sedmi tamilských autorů rozdílného sociálně dialektového původu. Autoři a jejich texty pocházejí z prostředí bráhmanského, nebráhmanského i dalitského. V rozboru textů Pudumaippittana, jednoho z prvních výrazných autorů krátké prózy v tamilštině, se zaměřuji na historické souvislosti a posuny v používání jazyka. Sleduji posun významové příznakovosti literární a mluvené tamilštiny, uvedení dialektu tirunelvélských pillaijů do literatury a jeho proniknutí do literárního jazyka, jakož i vliv vnějších jazykových zdrojů, angličtiny a sanskrtu, na jazyk jeho textů. V díle rovněž nebráhmanského autora Báskara Šaktiho se zabývám použitím a strukturou mluvené tamilštiny v současné krásné literatuře v její fonetice, morfologii a syntaxi. Rozebírám také...

Reflektivní aktivity ve výuce literatury
Slavíková, Denisa ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce Reflektivní aktivity ve výuce literatury se zabývá aplikací literární reflexe do hodin literatury na českých školách. Reflexi definuje na základě transakční teorie Louise Rosenblattové. Teoretická část vysvětluje, jak může zavedení reflektivních aktivit obohatit hodiny literatury z různých hledisek, např. motivace, tvořivost, paměť, estetické vnímání a doznívání. Argumenty pro aplikaci nachází také v požadavcích Rámcových vzdělávacích programů pro ZS a gymnázia. Další kapitoly se věnují praktické aplikaci aktivit ve třídě - uvádí metody jejich zavádění (tvorba pravidel, modelování aktivit, pravidla tvořivého vyučování) a podrobně popisují vybrané aktivity, např. dramatizaci, mapování příběhu, zápisy do čtenářského deníku aj. Teoretické poznatky si autorka ověřila v praxi při výuce na gymnáziu a poslední část práce popisuje tuto zkušenost. Přílohy obsahují několik užitečných pracovních listů k reflektivním aktivitám.

Ivan Olbracht. Pokus o monografickou studii
Bublíková, Lada ; Hrabáková, Jaroslava (oponent) ; Stejskalová, Anna (vedoucí práce)
V diplomové práci s názvem Ivan Olbracht. Pokus o monografickou studii se zabývám autorovým životem, především však jeho tvorbou a vlivy, které na ni působily. Práce je členěná do šesti kapitol, z nichž každá zachycuje určitou etapu Olbrachtovy literární tvorby, publicistické a politické činnosti. První kapitola je věnována Olbrachtovu životu a přehledu tvorby. Druhá informuje o jeho psychologických prózách (povídky Dvě kapitoly románu a Břemeno, povídkový triptych O zlých samotářích, romány Žalář nejtemnější autor a Podivné přátelství herce Jesenia). Třetí kapitola přibližuje Olbrachta jako levicového publicistu a prozaika - socialistického realistu (soubory uměleckých reportáží Obrazy ze soudobého Ruska, později vydané s názvem Cesta za poznáním, Zamřížované zrcadlo, satirické povídky Devět veselých povídek z Rakouska i republiky, později, po úpravě nazvané Bejvávalo, román Anna proletářka). Čtvrtá kapitola zachycuje období, kdy se Olbracht intenzivně zajímal o dění a poměry na Podkarpatské Rusi, a analyzuje díla, která z tohoto zájmu vzešla (soubor reportáží Země beze jména, později vydaný s názvem Hory a staletí, román Nikola Šuhaj loupežník, povídkový triptych Golet v údolí). Poslední dvě kapitoly se věnují Olbrachtovým adaptacím starších literárních látek (román Dobyvatel, Biblické příběhy, Ze starých...

Osobnost a tvorba Gejzy Vámoše v historicko-společenském a jazykovědném kontextu
Rudenková, Sabina ; Nábělková, Mira (vedoucí práce) ; Bekešová, Martina (oponent)
V centru pozornosti mé diplomové práce stojí osobnost Gejzy Vámoše a jeho literární činnost. Chci poukázat na rozporuplné názory a hodnocení slovenské literární kritiky. Dokumentovat netradičnost a šíři V ámošovy osobnosti i na historicko-společenském pozadí v meziválečném období na Slovensku. V následujícím textu prezentuji vybrané názory slovenské literární kritiky. Interpretuji Vámošovu literární tvorbu s přesahem do oblasti historicko-kulturní a jazykovědné.