Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17,979 záznamů.  začátekpředchozí17960 - 17969další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.11 vteřin. 

A Dystopian Prediction of Inevitable Future in Aldous Huxley's Brave New World
Moldřík, Karel ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Bakalářská práce "Dystopická předpověď neodvratitelné budoucnosti v Konci Cilizace od Aldouse Huxleyho" je pečlivou analýzou Huxleyho mistrovského díla Konec Civilizace. Práce se soustředí na objevení veškeré inspirace, kterou mohl Huxley najít ve svém životě, ve společnosti Spojených států amerických a tematicky obdobných dílech v době jeho života, které by se daly považovat za zdroje inspirace. Hlavní literární díla Lidé jako bozi (1923) od H. G. Wellse a My (1924) od Jevgenije Zamjatina, která jsou často zmiňována ve spojení s Koncem Civilizace, jsou analyzována v souvislosti s možným zdrojem inspirace a porovnána s Koncem Civilizace.

V labyrintu povídky - srbští autoři střední generace na sklonku 20. století
Stojčetović, Jaroslava ; Nedvědová, Milada (oponent) ; Otčenášek, Jaroslav (vedoucí práce)
Nahlédnout do literární situace doby nedávno minulé ve státě, který si právě zažil největší zvraty v oblasti ekonomické, politické, kulturní i společenské od doby 2. světové války bude hlavním úkolem této práce. Odpovědět na otázku, proč jsme pro literární bádání zvolili právě žánr povídky, se pokusíme hned na počátku. Srbská povídka je velmi bohatý literární žánr s dlouhou tradicí, a proto jsme si jednu jeho část vybrali pro tuto práci. Jde o žánr, který je možná v současné době do jisté míry vytlačován jinými a zda je toto tvrzení pravdivé či ne, se pokusíme zjistit. Cílem této práce je představit srbskou povídku posledních dvaceti let 20. století, a to na základě vlastních analýz povídkové tvorby sedmi současných autorů. Otázkou, na kterou bychom chtěli najít odpověď je, zda není povídka, coby literární forma v současné době v Srbsku vlivem románu příliš upozaděna. Dalším úkolem je srovnat vývoj povídky ve vztahu k románu a novele v srbské literatuře a zjistit převahu jednoho či druhého žánru v jednotlivých etapách vývoje srbské literatury respektive vývoj srbské literatury v průběhu 2. poloviny 20. století a vliv jednotlivých směrů na žánr povídky v posledních dvaceti letech minulého století.

Vývoj skiagrafie
Dvořáková, Kristýna ; Hořák, Jaromír (oponent) ; Daníčková, Kateřina (vedoucí práce)
Bakalářská práce "Vývoj skiagrafie" pojednává o postupném zdokonalování techniky této zobrazovací metody. Zachycuje dobu od roku 1895, kdy došlo k objevení rentgenových paprsků Wilhelmem Conradem Röntgenem, přes klasickou skiagrafii až po současné trendy v digitální skiagrafii. Německý fyzik za svůj velice přínosný objev dostal roku 1901 Nobelovu cenu. Práce poskytuje ucelené informace o rentgenovém záření a snaží se vysvětlit mechanismus vzniku rentgenového obrazu. Kapitolou ,,Analogová skiagrafie", která je věnována skiagrafickému příslušenství, plynule přechází od zobrazování částí těla na klasické rentgenové filmy k vysvětlení pojmů nepřímé a přímé digitalizace. U nepřímé digitalizace je kazeta s rentgenovým filmem nahrazena kazetou s paměťovou fólií. Zacházení s kazetami je obdobné. Abychom získali obraz v digitální podobě, nepotřebujeme již temnou komoru, ta je nahrazena čtecím zařízením - skenerem. Nejjednodušším a nejvhodnějším zobrazovacím systémem do budoucna je přímá digitalizace. Přímá digitalizace používá k digitálnímu zobrazení polovodičové detektory, které jsou rozděleny na polovodiče s přímou a nepřímou konverzí rentgenového záření na elektrický impulz a jsou podrobněji popsány v této práci. Polovodičové detektory jsou umístěny na stole pod Bucky clonou a na vertigrafu za Bucky clonou....

Credit Growth in Central and Eastern Europe
Němcová, Helena ; Seidler, Jakub (vedoucí práce) ; Hrbek, Pavel (oponent)
Tato práce se zabývá vývojem úvěru soukromému sektoru v zemích střední a východní Evropy. Ačkoliv se jako následek globální finanční krize rychlost růstu úvěru v těchto zemích zpomalila, celkový nárůst úvěru soukromému sektoru během posledních desetiletí byl značný. Práce z tohoto důvodu zkoumá, do jaké míry byl tento velký nárůst úvěru spojen spíše s konvergencí zemí střední a východní Evropy k rovnovážnému stavu nebo zda se jednalo o již nadměrný úvěrový růst, který by mohl ohrozit makroekonomickou a finanční stabilitu v těchto zemích. Pomocí dynamického modelu panelových dat je odhadnuta rovnovážná úroveň úvěru pro 11 tranzitivních zemí. Jelikož odhad in-sample by mohl dané úrovně zadlužení zkreslit, je tento odhad proveden out-of-sample na vybraných rozvinutých zemích EU. Rozdíl mezi skutečnými a modelem odhadnutými podíly úvěrů na HDP slouží jako ukazatel nadměrného zadlužení soukromého sektoru. Výsledky ukazují, že před finanční krizí byl tento ukazatel zadlužení v Bulharsku, Estonsku a Lotyšsku mírně nadměrný nebo již blízko své rovnovážné úrovně. Vzhledem k výraznému poklesu HDP během krize se odhadnutý ukazatel nadměrného zadlužení u těchto zemí dále zvýšil.

Prozaik Vilém Mrštík
Malá, Dominika ; Pechová, Drahoslava (oponent) ; Stejskalová, Anna (vedoucí práce)
Vilém Mrštík patřil k nejvýznamnějším autorům 90.let 19. století. Byl průkopníkem nového směru v literatuře - naturalismu. Zabýval se překladatelskou činností, prózou, dramatem, ale i poezií. Do povědomí veřejnosti se zapsal románem Pohádka máje a v neposlední řadě dramatem Maryša, na kterém spolupracoval i jeho bratr Alois Mrštík. Cíl: Cílem bylo zdůraznit přínos Viléma Mrštíka k vývoji české moderní prózy, zároveň také seznámit se s jeho životem, důvěrnými přáteli a s jeho literární tvorbou.

Neuskutečněná výměna elit jako faktor neúspěchu demokracie v Rusku
Klepš, Václav ; Kučera, Rudolf (vedoucí práce) ; Holzer, Jan (oponent)
Diplomová práce "Neuskutečněná výměna elit jako faktor neúspěchu demokracie v Rusku" pojednává o ruské elitě za vlády prezidentů Borise Jelcina a Vladimíra Putina. Snaží se popsat její skladbu a zachytit její proměnu v čase. Tento obecný obraz elity je pak doplněn portréty jednotlivých klíčových představitelů ruské elity daného období. Práce vychází ze širokého teoretického materiálu, který se snaží postihnout samotný fenomén elity a také její roli v průběhu tranzice. Právě tento teoretický základ má sloužit k pochopení jejich role ve společnosti, a to zvláště během přelomových období. Dále jsou zde popsány hlavní charakteristiky ruského politického systému, v rámci kterého se elity pohybují a který zároveň utvářejí. Tato diplomová práce chápe strukturu vládnoucí elity jako klíčový faktor pro podobu a kvalitu politického režimu. Jsou zde představeny hlavní skupiny z kterých se ruská elita skládá a zároveň ze kterých se rekrutuje. Velký důraz je přitom kladen právě na proces rekrutace, tedy na to, jakým způsobem začleňování do vládnoucí skupiny probíhá a které společenské vrstvy fungují jako její kádrová rezerva. Vysoký podíl osob přicházejících z tajných služeb a ozbrojených složek je pak vnímán jako velká překážka fungování liberální demokracie v Rusku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Masaryk a Nietzsche v myšlení F. X. Šaldy
Kostrbová, Lucie
Studie zkoumá ohlas filozofie T. G. Masaryka a Friedricha Nietzscheho v myšlení českého kritika F. X. Šaldy. I když Masaryk Nietzscheho filozofii odmítal, literární generace 90. let často vnímala jeho osobnost a myšlení právě prizmatem Nietzschových myšlenek a Masaryk jim představoval velkého bořitele a tvořitele. Později Šalda kritizoval Masarykovu redukci pojmu života o stránky podvědomé a chaotické, po roce 1918 pak i způsob prosazování pojmu demokracie do politické reality.

Loutky a manipulace
Kovandová, Anna ; Roeselová, Věra (oponent) ; Havlásek Tatarová, Lucie (vedoucí práce)
Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta M.D.Rettigové 4, 11639 Praha 1 8 4 s t r a n Twn Přílohy: dokumentace autorské části DP - obrazový scénář, fotografie, animace naUVL), loutky Klíčová slova: loutka, člověk, rituál, oživení, animace, manipulace, materiál, forma, obsah, tělo a duše Teoretická část DP mapuje původ loutek a jejich rituální funkce. Zkoumá možnosti manipulace s loutkami a ovlivňování diváků. Zaměřuje se na vztah mezi matenalovym základem a typologií loutek, přeneseně se dotýká i vztahu těla a duše. Hledá metafoncke paralely loutek a lidí, upozorňuje na způsoby manipulace s lidmi jako s loutkami. Didaktická část aplikuje teoretická východiska ve výtvarných a dramatických radach. Autorská část je pokusem o vyjádření problému manipulace s lidmi prostřednictvím loutkové animace.

Frustrated sensibilities in the context of the conventions of the New York elite of Wharton's fiction
Křenková, Markéta ; Quinn, Justin (oponent) ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce)
Tato prace se zabyva vyberem "spolecenske pr6zy" E. Wharton a zkouma vliv spolecenskych zvyklostf na osobnostnf vyvoj jejich zenskych postav. Vychozfm bodem teto reflexe je skutecnost, ze hrdinky jsou pfedstavovany jako produkty kolektivnfho prostfedf, ve kterem se pohybujf a soucasne nikdy nedosahnou zivotnfho uspokojenf. Vliv spolecnosti se tedy jevf jako frustrujfcf. Popisovane prostfedf se omezuje na elitnf spolecnost mesta New York druhe poloviny 19. stoletf. Takzvana newyorska aristokracie, jejfz vliv saha zhruba do roku 1880, se vyznacuje puritanskym pffstupem k zenske vychove a konvencnf moralkou. Na pffkladech Lizzie Hazeldean z povfdky New Year 's Day [Novy rok] a EIIen Olenske v Age of Innocence [Vek nevinnosti] jsme ukazali, ze vlastnf moralnf integrita hrdinek se dostava do rozporu s povrchnfm soudem spolecnosti, na jehoz zaklade jsou obe kolektivne vyvrzeny a odsouzeny k zivotu v izolaci. 0 negativnfm vlivu puritanskych norem na vyvoj zenske identity svedcf pffklad Charlotte a Delie z povfdky The Old Maid [Stara panna]. Obe jsou obetmi nasiIne potlacovanych emocf a sexuality vlivem diktatu spolecenskeho pozadavku pocestnosti. Ackoli tento spolecensky imperativ zasadne a negativne postihuje zenskou populaci, je jf paradoxne take udrzovan. Tento paradox dokladame na prfpadech chovanf hrdinek....

Herectví na jevišti a před kamerou
Jansová, Eliška ; PLEŠTILOVÁ, Miroslava (vedoucí práce) ; PAVELKA, Tomáš (oponent)
Tato diplomová práce obecně pojednává o herectví na divadle a před kamerou. Na začátku se věnuje každému z těchto směrů individuálně a posléze shrnuje jejich rozdíly, mezi něž patří: jakou funkci má v obou směrech divák; jaké má herec možnosti pohybu; jakou stylizaci herci používají; jak se odlišuje spolupráce hereckých kolegů na jevišti a jak před kamerou. Zabývá se režijními postupy vybraných režisérů a v neposlední řadě také hereckou autostylizací a rozebráním vlivu, který má herec na svůj výkon. Kromě rozdílů je zde samozřejmě zmíněno i propojení obou směrů. Další část se zaměřuje na tvorbu postavy a porovnání některých současných, ale i minulých herců, kteří působí či působili jak ve filmu, tak na divadle. Závěrečná pasáž pak pojednává o mojí divadelní a filmové praxi. Hodnotí moji práci ve školním divadle DISK a také posuzuje posun od postupové práce.