Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  začátekpředchozí16 - 25  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Porozumění majoritnímu jazyku a romštině u romských předškoláků
Pokorná, Zuzana ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice porozumění romštině a majoritnímu jazyku romských předškoláku z hlediska možností zavádění romštiny do škol a vlivu využívání romštiny na schopnosti plnit úkolové situace přiměřené věku romských předškoláků. Práce je rozdělená do dvou částí. V první, teoretické části, je shrnutá literatura věnující se školní neúspěšnosti romských dětí s důrazem na tu, která se věnuje jazykovému hendikepu. Dále je v této části věnována pozornost teorii jazykové směny, jazykovému kódu a subtrakčnímu bilingvismu. V druhé, empirické části, je proveden výzkum, který zkoumá míru porozumění romštině a majoritnímu jazyku ve třech lokalitách České republice a na Slovensku. Jako metodologie výzkumu byl zvolen smíšený design rozdělen do dvou fází. V první fázi byl proveden terénní výzkum a v druhé fázi byla kvantitativně vyhodnocována úkolová situace s romskými předškoláky. Výzkum ukázal, že ve všech zkoumaných lokalitách je odlišná jazyková situace a nelze tak zavádět paušální opatření. Zároveň výzkum nepotvrdil předpoklad, stanovený na základě prostudované literatury, že děti, které lépe ovládají romštinu než majoritní jazyk, budou úspěšnější v úkolové situaci. Tento předpoklad byl formulován na základě teorie o jazykové směně a subtrakčním bilingvismu, jejíž důsledky by měly mít negativní vliv...
Test Rey-Osterriethovy komplexní figury u osmiletých dětí
Caltová, Eliška ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na využití testu Rey-Osterriethovy komplexní figury u osmiletých dětí. Teoretická část obsahuje popis vývoje kognitivních funkcí. Dále představení Rey-Osterriethovy a Taylorovy komplexní figury, možnosti administrace, skórování a interpretace. Významná část prezentuje Vývojový systém hodnocení (DSS - ROCF). Empirická část přináší nové orientační normy pro děti ve věku osmi let, srovnání Rey-Osterriethovy a Taylorovy komplexní figury, analýzu jednotlivých fází testu a elementů figury a srovnání Osterriethova přístupu k hodnocení s Vývojovým systémem hodnocení (DSS - ROCF). Provedená studie odhalila následující zjištění. Nebyl prokázán Flynnův efekt v Rey-Osterriethově komplexní figuře, naopak byl sledován opačný trend. Osmileté děti podávají ve figuře Taylora lepších výsledků než ve figuře Reye ve fázi reprodukce. Ve fázi kopie lze obě figury s opatrností považovat za ekvivalentní. Analýza jednotlivých fází testu přináší vodítka k interpretaci. Srovnání dvou přístupů k hodnocení poskytuje přehled o možnostech Vývojového systému hodnocení (DSS - ROCF). KLÍČOVÁ SLOVA Rey-Osterriethova komplexní figura, Taylorova komplexní figura, Flynnův efekt, Vývojový systém hodnocení (DSS - ROCF), kognitivní vývoj
Les jako vzdělávací prostor? Rozvoj přírodovědné gramotnosti v preprimárním vzdělávání pomocí environmentálních témat
Štáhlová, Kateřina ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Pumpr, Václav (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práce Les jako vzdělávací prostor? zkoumá pomocí kvantitativních metod ve své empirické části rozdíly mezi dětmi z běžných mateřských škol a lesních mateřských škol z hlediska míry utváření jednotlivých komponent přírodovědné gramotnosti, resp. znalostí vybraných pojmů (konceptů). Za tímto účelem vytváří Model hodnocení přírodovědné gramotnosti předškolních dětí (didaktický test) na příkladu zpracování konkrétního tématu les. Práce je zasazena do konceptu pedagogiky, vývojové psychologie a sociální ekologie. V teoretické části je diskutována problematiky přírodovědné gramotnosti především v souvislosti s preprimárním věkem. Dále jsou z perspektivy vývojové psychologie popsány v základní rovině kognitivní vývojové charakteristiky předškolního věku. Rovněž se zaměřuje na dokumenty strategické povahy (trvale) udržitelného rozvoje. Práce přináší první zajímavý vhled do dané problematiky a odkrývá některé závažné skutečnosti, jako například fakt, že děti z běžných školek zaměňují přírodní objekty za objekty umělé a orientují se hůře v neživých složkách přírody, než je tomu u dětí z lesních mateřských školek. Klíčová slova: přírodovědná gramotnost, preprimární vzdělávání, udržitelný rozvoj, lesní mateřské školky, rámcově vzdělávací program, kognitivní vývoj, školní vzdělávací program
Podpora kognitivního rozvoje dětí v rodinném a školním prostředí se zaměřením na mnemotechniky
Kytka, Igor ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Bakalářská práce s názvem Podpora kognitivního rozvoje dětí v rodinném a školním prostředí se zaměřením na mnemotechniky podává přehled jednak teorií kognitivního rozvoje u dětí předškolního a mladšího školního věku. Také zahrnuje shrnutí charakteristik uvedených věkových období. Obsahem je i představení vybraných přístupů ke kognitivnímu rozvoji, například pojmové učení, nebo Learning Power, a to jak z teoretického, tak také praktického pohledu. Praktická část této práce vychází z aplikace tréninku metody loci a zjišťování jeho dopadu na zlepšení kognitivních funkcí u dětí na prvním stupni základní školy (6 až 12 let). Klíčová slova: kognitivní rozvoj, kognitivní funkce, mnemotechniky, programy rozvoje kognitivních funkcí, předškolní věk, mladší školní věk, vzdělávání, učení
Komunikativní dovednosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky
Konkusová, Markéta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Komunikativní schopnosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Markéta Konkusová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PeadDr, Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: V bakalářské práci je analyzována komunikační schopnost a narušení komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. V úvodní teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se komunikace a rozpracované jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti dětí před nástupem do základní školy. V následující teoretické části je na základě studia odborných pramenů zpracován vývoj dítěte do 6 let věku, jeho psychomotorický, kognitivní a řečový vývoj. Závěrečná teoretická část je zaměřena na možnosti intervence dětí s narušenou komunikační schopností a systém logopedické péče pro tyto děti před nástupem do základní školy. V praktické části, která je zaměřena na rodiče dětí předškolního věku a učitele mateřských škol, je sledován výskyt jednotlivých poruch u dětí tohoto věku. Je zjišťována informovanost rodičů o této problematice, spokojenost s logopedickou péčí o jejich dítě a především je zjišťován fakt, zda rodiče sami pracují s dítětem, které má nějaký druh narušené komunikace. Učitelům mateřské školy je dán prostor k vyjádření k této problematice formou rozhovorů. KLÍČOVÁ SLOVA:...
Vliv ortografické hloubky na rozvoj gramotnosti
Trojanová, Mariana ; Seidlová Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Richterová, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce je prací teoretickou, zabývající se mírou vlivu ortografické hloubky (konzistence) na osvojování počáteční gramotnosti v alfabetických pravopisných systémech z úhlu pohledu současné psycholingvistiky. Alfabetické pravopisné systémy se liší pravidelností a konzistencí svých korespondenci mezi grafémy a fonémy, což ovlivňuje vývoj raných čtenářských dovedností. Cílem této práce je objasnit zdali kognitivní vývoj probíhá stejně u začínajících čtenářů ortograficky hlubokých a ortograficky mělkých pravopisů. Vliv ortografické hloubky je zkoumán na rovině (1) vývojové dyslexie, (2) rychlosti vývoje počáteční gramotnosti a (3) prediktorů počáteční gramotnosti. Na příkladech studií zejména zahraničních výzkumníků je zde ukázáno, že pravopisná konzistence má vliv zejména na rychlost a problematičnost s jakou osvojování raného čtení a psaní probíhá, ne však na kognitivní vývoj a na dovednosti mající prediktivní hodnotu pro budoucí úspěšné čtenářství, ty jsou ve všech alfabetických pravopisných systémech shodné. Klíčová slova: ortografická hloubka, alfabetický princip, psycholingvistické pojetí čtení a psaní, prediktory počáteční gramotnosti, vývojová dyslexie, kognitivní vývoj, cross- lingvistický přístup
Podpora kognitivního rozvoje klientů v rámci Střediska sociálních služeb v okresním městě
PEJŠOVÁ, Martina
Diplomová práce je zaměřena na prozkoumání podpory kognitivního rozvoje klientů střediska sociálních služeb v jeho aktivitách, které jsou pořádané pro konkrétní cílovou skupinu - seniory. Cílem je zjistit, zda v rámci těchto akcí dochází k rozvoji kognitivních funkcí u seniorů, nebo má-li to pro klienty jiný význam. Dále se v rámci tohoto zkoumání pokusit o objasnění, jestli dochází k naplnění kritérii na podporu rozvoje kognitivních funkcí dle Reuvena Feuersteina. Součástí bude i popis akcí Střediska sociálních služeb, aby čtenář mohl získat jejich nástin.
Má "hospodská kultura" mladé dospělosti vliv na religiozitu?
ODEHNALOVÁ, Barbora
Práce se zabývá otázkou, zda mladí lidé navštěvující hospodská zařízení, nacházejí religiozitu. Jestli je nějaký způsob, který by ukázal na religiózní projevy při těchto návštěvách. Práce se také ptá na to, zda v těchto návštěvách hospod se religiozita projevuje. Teoretická část obsahuje informace a fakta známá od autorů zabývajícími se jednotlivými odvětvími související mi s tématem práce. Tedy s projevy religiozity ve společnosti, charakteristikou mladé dospělosti, definováním kultury a subkultury v dějinách a dnes. Jak vypadá hospodská kultura taktéž v dějinách a dnes. Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu založenému na polostrukturovaném rozhovoru. Dále obsahuje charakteristiku respondentů, analýzu získaných dat a interpretaci získaných dat. To vše je konfrontováno s informacemi získanými od autorů z teoretické části.
Kognitivně - psychologické přístupy k řešení problémů a jejich pedagogické vedení
MAŠKOVÁ, Šárka
Práce se zabývá kognitivně - psychologickými přístupy k řešení problémů a návrhem metodiky využití těchto přístupů k řešení problémů u předškolních dětí. Teoretická část seznamuje s kognitivně - psychologickými přístupy k řešení problémů, především však s přístupem k řešení problémů pomocí hledání analogií. Dále představuje teorie kognitivního vývoje předškolních dětí s příklonem k jedné z nich, využití poznatků v Rámcovém vzdělávacím programu předškolního vzdělávání a rozvojem kompetence k řešení problému u předškolních dětí. Praktická část navrhuje metodiku rozvoje kompetence k řešení problému pomocí hledání analogií u dětí předškolního věku.
Kresba dětí na 1. stupni v závislosti na typu vzdělávání.
TUPÁ, Adéla
Diplomová práce je zaměřena na porovnání úrovně kresebného projevu dvou skupin dětí mladšího školního věku, přičemž první skupina je vzdělávána na základní škole a druhá na škole praktické. Teoretická část podává obecné informace o vývoji dětí mladšího školního věku. Zaměřuje se na vývoj kresebného zobrazování v souvislosti s vývojem rozumových předpokladů. Praktická část poskytuje výsledky výzkumu dětských kreseb, které jsou posouzeny v souvislosti s vývojovou úrovní dětí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 25 záznamů.   začátekpředchozí16 - 25  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.