Název:
Vliv ortografické hloubky na rozvoj gramotnosti
Překlad názvu:
The importance of language consistency for literacy development
Autoři:
Trojanová, Mariana ; Seidlová Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Richterová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce je prací teoretickou, zabývající se mírou vlivu ortografické hloubky (konzistence) na osvojování počáteční gramotnosti v alfabetických pravopisných systémech z úhlu pohledu současné psycholingvistiky. Alfabetické pravopisné systémy se liší pravidelností a konzistencí svých korespondenci mezi grafémy a fonémy, což ovlivňuje vývoj raných čtenářských dovedností. Cílem této práce je objasnit zdali kognitivní vývoj probíhá stejně u začínajících čtenářů ortograficky hlubokých a ortograficky mělkých pravopisů. Vliv ortografické hloubky je zkoumán na rovině (1) vývojové dyslexie, (2) rychlosti vývoje počáteční gramotnosti a (3) prediktorů počáteční gramotnosti. Na příkladech studií zejména zahraničních výzkumníků je zde ukázáno, že pravopisná konzistence má vliv zejména na rychlost a problematičnost s jakou osvojování raného čtení a psaní probíhá, ne však na kognitivní vývoj a na dovednosti mající prediktivní hodnotu pro budoucí úspěšné čtenářství, ty jsou ve všech alfabetických pravopisných systémech shodné. Klíčová slova: ortografická hloubka, alfabetický princip, psycholingvistické pojetí čtení a psaní, prediktory počáteční gramotnosti, vývojová dyslexie, kognitivní vývoj, cross- lingvistický přístupThis bachelor thesis is a theoretical work discussing the extent of the impact of orthographic depth (consistency) on acquiring early literacy in alphabetic writing systems from the point of view of current psycholinguistics. Alphabetic writing systems vary in the regularity and consistency of their correspondences between graphemes and phonemes, which impacts the development of early reading and writing skills. The goal of this paper is to clarify whether the cognitive development underlying reading and writing skills has the same origin in languages with deep and shallow orthography or if it is of a different nature in the two. The impact of orthographic depth is examined on the level of (1) developmental dyslexia, (2) the rate of development of early literacy skills and (3) the predictors of the early literacy. Throughout research studies it is shown that the orthographical consistency has most impact on the rate and extend of obstacles which are faced by the young reader/writer while acquiring early reading and writing skills. However, the cognitive development underlying the early literacy skills and the predictors of future success in reading has the same origin in all alphabetic writing systems. Keywords: orthographic depth, alphabetic principle, psycholinguistic approach, predictors of...
Klíčová slova:
alfabetický princip; cross-lingvistický přístup; kognitivní vývoj; ortografická hloubka; prediktory počáteční gramotnosti; psycholingvistické pojetí čtení a psaní; vývojová dyslexie; alphabetic principle; cognitive development; cross-linguistic approach; developmental dyslexia; orthographic depth; predictors of early literacy; psycholinguistic approach