Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12,241 záznamů.  začátekpředchozí12232 - 12241  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.40 vteřin. 

Standardizace pracoviště a pracovní podmínky z hlediska bezpečnosti práce ve vybraném podniku
KOČEROVÁ, Dana
Cílem práce je seznámení s historií a s aktuální legislativou týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s uplatňováním zákonných standardů v konkrétních podmínkách vybraného podniku se zaměřením na vytipované pracoviště. Bezpečnost práce a ochrana zdraví zaměstnanců při plnění pracovních úkolů je jednou ze základních povinností každého zaměstnavatele. Tato povinnost vyplývá především ze zákoníku práce, který ukládá celou řadu povinností a oprávnění zaměstnavatelům a zaměstnancům. Základním pilířem bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci je vyhledávání a vyhodnocování rizik při práci- prevence rizik. Nedílnou součástí této problematiky je kategorizace prací, bezpečnost technických zařízení, osobní ochranné pracovní prostředky, hygiena práce, pracovní lékařství. Neméně významná je i oblast požární ochrany a v neposlední řadě i ekologie a vliv na životní prostředí.

Násilí na pracovišti - mobbing a bossing
Pocová, Vanda ; Beneš, Milan (oponent) ; Tureckiová, Michaela (vedoucí práce)
Mobbing a bossing jsou formami násilí, se kterými se můžeme setkat na pracovišti. Jsou to systematické, cílené a dlouhodobé útoky, většinou psychického charakteru, které páchá jednotlivec nebo několik osob proti určitému jedinci. Původcem mobbingu je kdokoli ze spolupracovníků a u bossingu je to nadřízený. Cílem původce násilí je ponížit a zlomit celou osobnost oběti, která v poslední fázi násilí opustí své pracoviště ať už dobrovolně, či výpovědí ze strany zaměstnavatele. Účastníky takové situace jsou nejen tyto dvě strany, ale i přihlížející kolegové, nadřízený nebo personální oddělení společnosti. V této práci seznamuji blíže se vznikem a použitím pojmů mobbing a bossing. Popisuji jednotlivé fáze průběhu konfliktu, chování jednotlivých účastníků a vlivy na zdraví oběti. V závěru se věnuji evropským a českým výzkumům prováděných na toto téma a také prevenci před násilím na pracovišti.

Ošetřovatelská péče o pacienta s flebotrombózou
KREJČOVÁ, Zuzana
Žilní trombóza (flebotrombóza) je onemocnění, které postihuje některou z částí hlubokého žilního systému, kdy dochází ke kompletnímu či částečnému uzavření žíly trombem. Toto onemocnění patří po ischemické chorobě a hypertenzi mezi nejčastější kardiovaskulární choroby u hospitalizovaných lidí. Nejčastěji toto onemocnění postihuje žíly dolních končetin a pánve, ale může se objevit i na horní končetině. (Skalická, 2006; Karetová, Bultas, 2009b). V případě utrhnutí trombu a jeho odcestování do plicní tepny může vzniknout jedna z nejnebezpečnějších komplikací - plicní embolie. Ta může skončit až smrtí jedince. Důležitá je nejen včasná diagnostika, ale také adekvátní léčba, následná prevence a dispenzarizace (Šárník, 2002). Hlavními cíli této bakalářské práce bylo zjištění specifik ošetřovatelské péče a nejčastější ošetřovatelské problémy u pacienta s flebotrombózou. Byly stanoveny tři výzkumné otázky, které zjišťovaly specifika ošetřovatelské péče, nejčastější ošetřovatelské problémy a na jaké oblasti by se měla zaměřovat ošetřovatelská péče u pacienta s flebotrombózou. Za účelem naplnění těchto cílů byla zrealizována kvalitativní metoda výzkumného šetření. Výzkumné šetření probíhalo ve vybraných nemocnicích Jihočeského kraje a to v Nemocnici České Budějovice a.s. a v Nemocnici Písek a.s. Jako technika sběru dat byl použit individuální, polostrukturovaný rozhovor, jenž byl zaznamenáván písemnou formou. Výzkumný soubor tvořily 2 skupiny respondentů. První skupinou byly sestry, které pracují na interních odděleních. Výběrovým kritériem bylo jejich působení na interních odděleních, kde probíhá péče o pacienty s flebotrombózou. Druhou skupinu tvořili pacienti a jejich výběr spočíval v přítomnosti daného onemocnění. Analýzou získaných dat byly utvořeny 4 kategorie, které jsou shodné jak pro sestry, tak pro pacienty. Zjištění specifik ošetřovatelské péče u pacienta s flebotrombózou je nezbytné pro jeho ošetřovaní i pro jeho edukaci. Do specifik ošetřovatelské péče dotazovaní respondenti a sestry zařadili bandážování končetin, aplikaci Fraxiparinu, užívání Warfarinu a dietu s ním spojenou, rehabilitaci a dlouhodobou následnou péči mimo nemocniční prostředí. Ovšem v oblasti rehabilitace, v projevech komplikací a v rizikových faktorech, mají respondenti nedostatky. Při edukaci respondenta je nezbytné, aby sestra znala danou problematiku a uměla ji použít v praxi. Sestry prokázaly znalosti v oblastech aplikace Fraxiparinu, aplikací bandáží a dietních opatřeních při užívání Warfarinu. Nebylo pro ně obtížné se v problematice flebotrombózy orientovat. Dokázaly vyjmenovat rizikové faktory, příznaky, preventivní opatření a nejnebezpečnější komplikaci plicní embolii. Z rozhovorů vyplynulo, že dotazované sestry znalosti mají a mohou je tak předat svým pacientům. I přes správnou edukaci od sester, se nevyhneme občasnému vynechání léčebného režimu respondenty. Respondenti uvedli, že někdy vynechají užití Warfarinu, aplikaci bandáží anebo ?zhřešení? při dietním opatření. Dle sester jim dělá největší problém dodržovat klidový režim při hospitalizaci. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že jsou respondenti sestrami celkem dobře edukováni. Prokázali to svými znalostmi v aplikacích, dietních opatřeních, dodržováních léčebného režimu a také v informovanosti o svém onemocnění. Dlouhodobě dispenzarizováni jsou téměř všichni respondenti, a to buď na interní ambulanci, anebo u praktického lékaře. Ošetřovatelská péče o pacienta s flebotrombózou se zaměřuje na oblasti edukace, diagnostiky onemocnění, léčbu a na vliv onemocnění na život pacienta.

Co stresuje učitele?
LOJDA, Josef
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku stresu u učitelů. Popisuje, kdo je učitel, co je stresor, stres a syndrom vyhoření a také jak jsou tyto pojmy propojeny. Teoretická část se dále věnuje prevenci stresu a obraně proti stresu. Výzkumná část se zaměřuje na detekování hlavních stresorů učitelů, na to jak často a jak silně prožívají učitelé stres a negativní pocity s přihlédnutím k profesnímu věku, pohlaví a zaměření. Dále co učitelé o stresu vědí a co dělají pro to, aby ho nezažívali.

Prevence a včasná diagnostika poškození zdraví při svářečských pracích
Slaninová, Jarmila ; Kneidlová, Monika (vedoucí práce)
Práce se zabývá tématem svařování. Je v ní zmíněna problematika definice svařování, svařovací metody, rizikové faktory práce, možné ohrožení zdraví svářeče, možnosti prevence a ochrana zdraví. Práce je postavena na hodnocení rizikových faktorů, které mohou při svařování působit. Jejich kategorizace Českou a Slovenskou vládou v rámci obou zemí je uvedena ve srovnávacích tabulkách, které jsou součástí kapitoly 4. (Rizikové faktory při svařování). Kapitola 5 (Vliv práce na zdraví svářečů) obsahuje možné negativní účinky práce svářečů na jejich zdraví. Hovoří o možných ohroženích oka, sluchu, kůže, dýchací soustavy, svalové a kloubní soustavy, možnost zhoubných nádorů s prací spojených a otrav. Zvýšená pozornost je věnována ohrožení dýchacího ústrojí, hlavně pneumokoniózy ze svařování, která je v části 9. - (Výsledky) probraná jako základ pro porovnání s křivkou bilance hlášení všech nemocí z povolání v České republice za období 2002-2007. Kapitola 6 (Prevence a preventivní opatření při svařování) hovoří o podmínkách zařazení práci do rizikových kategorií, které jsou z preventivního hlediska velmi důležité. V kapitole je vysvětlen systém možných preventivních prohlídek, a v závěru kapitoly je přehled ochranných pomůcek používaných při svařování. V kapitole 9 (Výsledky) je vyhodnocení počtu pneumokonióz ze...

Sociálně-kognitivní analýza šikany u studentů středních škol
Kolářová, Kateřina ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce) ; Vágnerová, Marie (oponent)
Šikana ve školním prostředí je v dnešní době hojně diskutované téma. Ve své diplomové práci se autorka pokusil toto téma shrnout a následně vyhodnotit názory na šikanu studentů středních škol. Problematika je rozšířena o vztahovou dimenzi ve školní třídě. V teoretické části se autorka věnuje celkovému problému šikany, vymezení hlavních pojmů, definicí a zaměřuje se na šikanu ve škole. Snaží se pochopit dynamiku šikany, její vnik, stádia i její následky. Zaměřuje se na osobnost oběti, agresora a dalších zainteresovaných subjektů. Dále se věnuje vyšetřování šikany a samotné prevenci proti šikaně. Na teoretickou část navazuje část praktická, která je rozdělitelná do tří samostatných částí: První je zaměřena na prevenci a případné řešení šikany pomocí poznávací pedagogiky. Autorka absolvoval pozorování Intervenčního programu proti šikaně v jedné základní škole v Praze. Na základě tohoto pozorování popsal metody her, díky nimž se zlepšilo klima dané třídy. Druhá část je zaměřena na výzkum mezi studenty vybraných středních škol. Pomocí dotazníku se autorka snaží zjistit názor dnešních studentů na šikanu, jak k ní přistupují a jestli se s ní setkávají. Výzkumná sonda byla zaměřena na genderové rozlišení postojů jednotlivých respondentů. Ve třetí části výzkumu byl použit videozáznam, který byl studentům...

Práva a povinnosti pojištěnců v systému veřejného zdravotního pojištění
RAJČANOVÁ, Beata
Pro svou práci jsem si vybrala toto téma, protože se domnívám, že v současné době je vše, co se týká zdravotní péče, předmětem rozsáhlé diskuse. Jelikož je zdravotní pojištění provázané se zdravotní péčí, každý by měl mít o této oblasti alespoň základní znalosti, především přehled o svých právech a povinnostech. Tato práce souhrnně zpracovává jak práva, tak povinnosti pojištěnce. Jelikož se jedná o teoretickou práci, vycházela jsem z různých odborných zdrojů, a ke každému právu a povinnosti jsem shromažďovala informace. V posledních letech prochází české zdravotnictví reformami a zákony jsou novelizovány. Tato práce aktuálně shrnuje práva a povinnosti pojištěnce, které jsou uvedeny v § 11 a 12 zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Jelikož každý pojištěnec může být zároveň i pacientem, zabývala jsem se také zák. č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování. V práci vysvětluji stěžejní pojmy, které se týkají zdravotního pojištění, tedy co je pojištění a jeho vývoj. Částečně jsem se také zaměřila na historický vývoj zdravotního pojištění. Ten souvisí ze sociální politikou a sociálním zabezpečením. Tato problematika je obsažena v předmětech, které provázejí mé studium, takže si myslím, že je vhodné zmínit historická východiska. Další část bakalářské práce se zabývá právní úpravou a principy, na kterých je všeobecné zdravotní pojištění založeno. Do těchto principů spadá povinná účast na veřejném zdravotním pojištění, svobodná volba zdravotní pojišťovny a lékaře a princip solidarity. Stěžejní část práce je již konkrétně věnována jednotlivým právům a povinnostem. Z práv pojištěnce stojí za zmínku především právo na výběr zdravotní pojišťovny a problematika s tím související, právo na výběr poskytovatele zdravotních služeb na území České republiky. Hodně diskutovaným právem v současné době je právo na časovou a místní dostupnost, a také právo kontroly poskytnuté zdravotní péče. Z mého pohledu se mi zdá důležité zmínit projekt Karty života, který provozuje ZPMV ČR a ČPZP. Ještě bych zmínila jedno důležité právo pojištěnce spojené s uplatňováním práv v rámci Evropské unie. V dnešní době hodně lidí cestuje jak za prací, tak rekreačně, a zajisté všechny zajímá, jak je to s pojištěním ve státech celé EU a státech mimo EU. Z povinností stojí za zmínku např. oznamovací povinnost pojišťovně a zaměstnavateli, hrazení pojistného, protože pojistné musí hradit všichni pojištěnci. Domnívám se, že důležitou povinností je prevence, tedy podrobit se na vyzvání preventivním prohlídkám. Od ledna 2014 všechny zdravotní pojišťovny začaly zvát první klienty v rámci projektu "Systém podpory prevence vybraných nádorových onemocnění v ČR screeningové programy" na tyto vysoce důležité prohlídky. Jsem přesvědčena, že tento preventivní program je správným krokem zdravotních pojišťoven. Díky prevenci lze ušetřit ve zdravotnictví velké finanční částky. A zastávám názor, že do budoucna bychom se všichni měli zaměřit hlavně na prevenci zejména preventivní prohlídky, očkování atd.

Onemocnění způsobená ionizujícím zářením a jejich prevence
Hřib, Zdeněk ; Hrnčíř, Evžen (vedoucí práce)
2 SOUHRN Text shrnuje některé nejnovější znalosti o působení ionizujícího záření na různých úrovních biologických systémů a aktuální doporučení radiační ochrany. První kapitola této diplomové práce podává stručnou definici ionizujícího záření, možné způsoby jeho vzniku, shrnutí jeho interakcí s hmotou a popis používaných dozimetrických jednotek. Kapitola druhá se soustřeďuje na biologické účinky ionizujícího záření. Díky nejnovějším poznatkům daným rozvojem micro-beam technik bylo možné definitivně potvrdit předpoklad, že DNA je hlavní cílovou strukturou při poškození buněk ionizujícím záření. Je zde zkoumána kromě obecně známých stochastických účinků (tedy kancerogenních a těch, které způsobují dědičné a chronické choroby) daných neletálním poškozením buněk a orgánových a tkáňových poškození (dříve nestochastických nebo také deterministických účinků, tedy akutní nemoci z ozáření, akutních lokálních poškození, chronické radiační dermatitidy a zákalu oční čočky) daných letálním poškozením buněčných populací také problematika nízkých dávek, poškození plodu in utero a aktuálních doporučení týkajících se váhových faktorů. Poslední kapitola se věnuje cílům a principům radiační ochrany pacientů, pracovníků v rizikových oblastech i ostatních obyvatel.

Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním uší
VONDRÁKOVÁ, Zuzana
Onemocnění uší jsou v dětském věku poměrně častá. Z nich nejvíce postihuje a ohrožuje děti v kojeneckém, batolecím a předškolním věku zánět středního ucha. I přes narůstající kvalitu poskytované péče, vývoj zdravotnictví a očkovacích látek, které přispívají ke snížení počtu dětí s diagnózou akutní zánět středního ucha, je výskyt těchto zánětů stále častý. Zánět uší je doprovázen několika nepříjemnými příznaky a stejně jako jiná onemocnění vyžaduje specifickou léčbu a péči. Prodělání zánětu středního ucha znamená pro dítě nepříjemný a často velmi bolestivý prožitek. Toto onemocnění s sebou přináší i svá rizika v podobě výskytu komplikací. Ačkoliv jeho průběh povětšinou bývá bez komplikací a léčba probíhá v režii dětského lékaře, setkáváme se i s případy, kdy je potřeba dětského pacienta hospitalizovat. Tato práce ve své teoretické části poukazuje na druhy zánětu středouší, prevenci, rizikové faktory a komplikace. Popisuje diagnostiku, léčbu a péči o dítě se zánětem středního ucha. Též se zabývá informovaností rodičů, poukazuje na ošetřovatelské problémy spojené se zánětem středního ucha a na specifika péče o dítě. V empirické části této bakalářské práce byly stanoveny dva cíle. Prvním cílem bylo zmapovat stav informovanosti rodičů o rizikových faktorech a preventivních opatřeních předcházejících zánětu středního ucha. Druhým cílem bylo zjistit výskyt nejčastějších ošetřovatelských problémů při péči o dítě se zánětem středouší. K těmto cílům byly stanoveny čtyři výzkumné otázky: Jakým způsobem jsou rodiče edukováni ohledně rizikových faktorů, které mohou vést k onemocnění uší v dětském věku? Jak jsou rodiče informováni o preventivních opatřeních předcházejících onemocnění uší u dětí? Jak rodiče vnímají edukaci týkající se zánětlivého onemocnění uší? Jaké jsou nejčastější ošetřovatelské problémy při péči o dítě se zánětlivým onemocněním uší? Ke zpracování empirické části výzkumného šetření byl zvolen kvalitativní typ výzkumu. Výzkumné šetření probíhalo pomocí metody sběru dat polostrukturovaným rozhovorem. Ten byl určen pro dvě sestry pracující v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost a pro čtyři sestry pracující na dětském oddělení. Další výzkumný soubor tvořili rodiče dětí. Polovina z nich měla zkušenost s péčí o vlastní dítě, které prodělalo alespoň jeden zánět středního ucha. Respondentům byl před zahájením rozhovoru vysvětlen důvod a záměr výzkumného šetření. Rozhovory se uskutečnily až s výslovným souhlasem každého osloveného respondenta. Rozhovory probíhaly na předem smluveném místě v období od března do května roku 2014. Zaznamenány byly pomocí elektronického zařízení pro záznam hlasu a formou písemného zápisu. Poté byly rozhovory přepsány a zpracovány do kategorií a podkategorií. Vznikly tak 4 kategorie: Informovanost rodičů, Edukace rodičů, Znalosti rodičů a Zánět středního ucha.

Mezinárodní obchod a námořní přeprava ropy a její environmentální důsledky
Lindnerová, Markéta ; Malý, Josef (vedoucí práce) ; Sato, Alexej (oponent)
Ropa je strategickou surovinou. Při přepravě ropy se uplatňuje stále vlivnější ekologický faktor a ohledy na trvale udržitelný rozvoj naší planety. Množství mezinárodních úmluv se věnuje bezpečnosti námořní dopravy, prevenci havárií, ale i odpovědnosti a prostředkům na nápravu škod ropného znečištění. Jak vyplývá ze studií OECD společenské náklady ropného znečištění jsou značné. Vyplacené náhrady škod, které zdaleka nepokryjí veškeré náklady, se promítají i do ceny ropy, ovšem jen v malé míře. Větší finanční zapojení ropného průmyslu do úhrady nákladů ropného znečištění by tak nemělo vést k výraznému zvýšení ceny ropy a negativním výkyvům ve světové ekonomice.