Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 168 záznamů.  začátekpředchozí117 - 126dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
J.R.R. Tolkien aneb "Cesta k inspiračním kořenům a zase zpátky k modernímu románu"
Růžková, Johana ; Med, Jaroslav (vedoucí práce) ; Bedřich, Martin (oponent)
Práce se soustředí na nahlédnutí, pochopení a strukturování prozaického díla J.R.R.Tolkiena, a rovněž na poodhalení jeho myšlenkových a estetických zdrojů. Zejména se jedná o starogermánský mýtus, jeho středověké zpracování, křesťanskou tématiku a moderní román. Rovněž se nastiňují Tolkienovy teoretické úvahy na téma mýtu a pohádky. Prostor je ponechán i reakcím na Tolkienovo dílo - odborným, čtenářským a zejména literárním, a tedy plošnému zhodnocení tohoto odjedinělého zjevu v rámci moderní literatury.
Židovství jako obraz vyčlenění: Jacques de Lacretelle a Ladislav Fuks
Pavlíková, Kristina ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Tématem této bakalářské práce je život a literární dílo Jacquesa de Lacretella, francouzského literáta 20. století. Jejím cílem je přiblížit jeho rozsáhlé dílo, které dnes není příliš známé. Práce se zaměřuje především na Lacretellovo zobrazení židovství, jak se objevuje v jeho dvou románech Silbermann a Silbermannův návrat. Prostřednictvím jejich podrobného rozboru se snažíme pochopit, proč si Lacretelle za hlavní téma svého uměleckého vyjádření zvolil židovství a jaké byly možné osobní konotace s tím spojené. Lacretellův život a dílo je zároveň srovnáváno s českým spisovatelem Ladislavem Fuksem. V krátkosti přiblížíme jeho život a unikátní literární styl založený na zástupném zobrazení. Tato metoda bude následně aplikována taktéž na dílo Lacretellovo a umožní nám jej nahlížet novým pohledem. Srovnávat budeme především Lacretellovy romány s hlavním protagonistou Silbermannem s Fuksovou sbírkou povídek Mí černovlasí bratři a mezi těmito díly nalezneme mnohé paralely, stejně jako mezi autory samotnými. V závěru shrneme poznatky tohoto srovnání, jež nám umožní porozumět důvodům, které autory vedly k tomu, že psali o židovské problematice, z nichž nejvýznamnější se zdá být pocit vyčlenění pramenící z jejich homosexuality. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Lucía Jerez jako modernistický román
Hricsina Puškinová, Nina ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
(česky): V diplomové práci jsem se zabývala románem Lucía Jerez a jeho postavením v rámci hispanoamerické modernistické tvorby, a to převážně na pomezí prozaického žánru románového s přihlédnutím k jeho poetickým polohám. Mým cílem bylo dokázat a konkrétními příklady z knihy doložit, že toto významné dílo Josého Martí může být právem považováno za modernistické, i přesto, že některé jeho aspekty ještě spadají pod vlivy romantismu. I když se jedná o román poměrně krátký, a jeho dějová linie není nikterak složitá, spatřuji v knize dokonalou syntézu modernistických tendencí jak v rovině lexikální, syntaktické, tak i v tematické. Kniha je jedinečná především díky tomu, že v mnohých aspektech předběhla z chronologického hlediska díla obecně známější, v jejichž stínu možná neprávem po dlouhou dobu zůstávala skryta. V této souvislosti uvedu alespoň sbírku Azul... od Rubéna Daría. V románu Lucía Jerez se mnohem dříve než v románech jiných projevuje nová estetika v plné síle. Nejedná se přitom jen o použití jazykových prostředků a forem pro modernismus typických, ale rovněž i o dokonalý popis doby nových intelektuálů rodících se v Latinské Americe, doby na sklonku století devatenáctého, která pro mnohé představovala určitou osobní krizi, doby, kdy se rodí národní charakter hispanoamerických států. Sám Martí...
Postmoderna v díle Enrique Vila-Matase
Grabec, Jan ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
1 Abstrakt Tato práce se zabývá dílem španělského spisovatele Enrique Vila-Matase. Text je nejprve zaměřen na jeho osobu a poté na historické zasazení autora do španělského, hispanoamerického a světového kontextu literatury. Jelikož je Enrique Vila-Matas v mnoha ohledech téměř ukázkovým postmoderním autorem, je zajímavé sledovat paralely v jeho narativních přístupech s náhledy různých sociologů a filosofů na skutečnost, jako například v případě francouzského filosofa Francise Lyotarda. Vila-Matas je přímým dědicem takzvaného metaliterárního pojetí přístupu k literatuře - literatura o literatuře - jehož genezi můžeme ve španělsky psané próze najít u Jorge Luise Borgese. Tento způsob psaní si je velice blízký s literárními teoriemi Jacquese Derridy nebo Julie Kristevy. Myšlenky těchto autorů jsou na Vila-Matasovo dílo lehce aplikovatelné z toho důvodu, že svojí podstatou jsou si prakticky identické, či lépe řečeno, ve Vila-Matasově díle nalezneme tyto teorie fikčně zapracované. V této části práce je kladen důraz mimo jiné také na pojem intertextuality, pojem velmi příznačný pro Vila-Matasovo dílo. Poslední část práce se zabývá rozborem několika prozaických ukázek z Vila-Matasova díla. Celkem byly vybrány tři tituly, o nichž lze říci, že Vila-Matasovu tvorbu do jisté míry reprezentují. Jedná se o tato díla:...
Men's and Women's Worlds in the Works of Max Frisch. Comparison of the Novel "Homo Faber" and its Film Depiction
Maděrová, Lucie ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Markvartová, Eva (oponent)
Předmětem této práce je analýza románu Maxe Frische "Homo Faber" a jeho srovnání s filmovou verzí díla. Práce se zaměřuje na vyjádření typického sociálního chování a psychických procesů hlavních hrdinů. Porovnává přitom obecná specifika typických mužů a žen. Dalším z cílů práce je vyhodnotit, které z těchto dvou médií - filmu a knihy - je v tomto ohledu vhodnější.
Milan Kundera jako autor francouzské prózy
Lebedová, Anna ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Předmětem této práce je analýza francouzsky psané prózy Milana Kundery, konkrétně jeho posledních tří románů: La Lenteur (1995), L'Identité (1998) a L'Ignorance (2000). V našich analýzách se věnujeme především způsobu výstavby jeho románů, způsobu ztvárnění jeho postav a identifikaci vypravěčů. Tato díla srovnáváme s Kunderovým architektonicky nejpropracovanějším románem jeho českého tvůrčího cyklu, s Nesmrtelností (1993). Konečným cílem této práce je stanovit charakteristiku jeho autorského stylu ve francouzském jazyce.
Zobrazení přírody u Turgeněva
Hessová, Zuzana ; Hříbková, Radka (vedoucí práce) ; Hlaváček, Antonín (oponent)
Bakalářská práce podává ucelenou analýzu vybraných děl známého ruského básníka, prozaika a dramatika, Ivana Sergejeviče Turgeněva. Zaměřuje se na klíčové téma jeho tvorby. Zkoumá zejména to, jak s ním autor pracuje v jednotlivých dílech, jakou roli v nich hraje a s jakými jinými tématy se spojuje. Srovnávací analýza se opírá o dobový kontext a biografická fakta, které autora značně ovlivnily, ale také o díla jiných ruských autorů, u kterých nalézáme podobnosti daného tématu. KLÍČOVÁ SLOVA: Turgeněv, příroda, povídky, román, básně v próze, poetika, filozofie.
Reflexe postavy Jidáše Iškariotského v románu Uweho Saegera Die gehäutete Zeit
Studničková, Kateřina ; Halík, Tomáš (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
(česky) Postava Jidáše Iškariotského je jednou z vůbec nejkontroverznějších postav v křesťanství. Jidáš byl vždy synonymem hříšníka, který si nezaslouží slitování. Byl v první řadě vnímán jako zrádce Ježíše a jako takový byl odsuzován a zatracován. Jeho postava na sebe v každé době přitahovala pozornost a byla stále znovu nově komentována a interpretována. Tato práce se zabývá jednou z nejnovějších interpretací, a to románem německého spisovatele Uweho Saegera Die gehäutete Zeit: Ein Judasbericht (Čas stažený z kůže: Jidášova zpráva). Román, jenž vyšel v roce 2008, je vyprávěním pašijového příběhu očima Jidáše Iškariotského. Uwe Saeger ve svém románu reinterpretuje tento pro křesťanství zásadní příběh a ukazuje Jidášovu postavu v novém světle. Osvobozuje se od jednoduchého černobílého vidění, rozšířeného po mnoho staletí nejen v lidových vrstvách, ale i mezi mnohými teology. Saeger již nerozděluje na výlučně dobrého Ježíše a zlého Jidáše, ale jejich vzájemnou blízkost zdůrazňuje tím, že nechává na jednom místě jejich jména dokonce splynout v jedno - Jejudassus. Popisuje je jako dvojici, ve které mají oba dva svou úlohu a jsou jeden s druhým nerozlučně spojeni. Ježíš Jidáše v románu vykrmuje jako obětní zvíře. Motiv obětního beránka je zde převrácený a aplikovaný na Jidáše, který je jeho nástrojem....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 168 záznamů.   začátekpředchozí117 - 126dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.