Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 156 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.12 vteřin. 

Multi-Aspectual Analysis of Personal E-mails
Šilhavá, Romana ; Pípalová, Renata (vedoucí práce) ; Hrobařová, Barbora (oponent)
Cílem této studie je rozbor osobních, neformálních, výhradně Analyzuji tento rychle se rozvíjející žánr z mnoha hledisek. Soustředím se na grafický, morfologický, lexikální a pragmatický aspekt. Další, samostatná kapitola je věnována elipsám. Navíc připojuji analýzu vycházející z Biberovi koncepce dimenzí. Převážná většina lingvistických prvků je statisticky zhodnocena a následně interpretována. Mé výsledky vyjadřují úzké propojení mezi žánrem psaných emailů a hovorovým anglickým jazykem. Vyplývajícím závěrem je, že tyto e-maily jsou do značné míry ovlivněny současným trendem ekonomizace jazyka. Zároveň tento průzkum odhaluje, že to, co nezanedbatelně proniká do psaného média osobních e-mailů je mluvenost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Výuka a učení se cizím jazykům jako prostředek interkulturního vzdělávání dospělých
Blažková Sršňová, Šárka ; Beneš, Milan (vedoucí práce) ; Kopecký, Martin (oponent) ; Jakoubek, Marek (oponent)
Předložená disertační práce se zabývá otázkami interkulturního vzdělávání v souvislosti s výukou a učením se cizím jazykům u dospělých. Jazyk a kultura jsou z hlediska jejich osvojení neoddělitelné, kultura je reprezentována jazykem a jazyk mimo kulturu neexistuje. Současné cizojazyčné vyučování-učení upřednostňuje integrativní zprostředkovávání kultury a jazyka, kdy kultura, resp. (inter)kulturní dimenze, se stává stabilním obsahem cizojazyčné edukace a základem rozvoje a formování osobnosti jedince. Ústředním tématem práce je vztah vyučování-učení se cizím jazykům a interkulturního vzdělávání-učení u dospělých. Cílem disertační práce je vysledovat, jakými prostředky disponuje současná cizojazyčná edukace pro uplatňování kulturologického paradimatu. Interkulturní dimenze je implicitně přítomna ve všech složkách procesu řízeného cizojazyčného vyučování-učení. Další část práce odhaluje problematizující či sporné otázky týkající se podstaty interkulturního učení, konkrétně pak ve vztahu k výuce a učení se cizím jazykům. Práce se mimo jiné v ucelené podobě zabývá jazykovým vzděláváním dospělých v České republice.

Současná mayská poezie
Matochová, Hana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
V úvodu práce začleňujeme současnou mayskou poezii psanou na yucatánském poloostrově do kontextu mexické literatury. Z hlediska postmoderny nahlížíme různé výlučnosti této literatury jako například texty psané ve spanglish či indigenistický proud. Příklady mají sloužit k ustavení obrazu hranice jako tvůrčího prostoru. V další kapitole jsou uvedena některá statistická a informativní data k současné situaci yucatánské mayštiny. Následně hovoříme o rozdílnostech mezi yucatánskou literaturou psanou ve španělštině od počátku 20. století a mayskou literaturou. K druhé z nich je připojena definice mayské literatury vytvářené ve španělštině, neboť právě tato je předmětem našeho zkoumání. Autoři, kteří ji tvoří, jsou bilingvní, píší v mayštině, a pak sami své texty překládají. Dále je představen stručný přehled mayské filologie, přičemž je kladena větší pozornost na osmdesátá léta minulého století, během nichž došlo v kulturní obrodě k zásadním změnám. Oddíl je uzavřen pohledem soudobého autora na změnu situace a mediální vliv na celý kulturní fenomén po zapatistickém povstání. Další část je věnována analýze mezikulturního porozumění. Souvisle s připomenutím historického vývoje mayské slovesnosti od předkoloniálního období po současnost zdůrazňujeme úlohu jazyka při kulturním formování společnosti. Vycházíme ze...

Jazyk italské mládeže a jeho specifika
Najmanová, Petra ; Špaček, Jiří (vedoucí práce) ; Štichauer, Pavel (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je analyzovat jazyk současné italské mládeže se všemi svými aspekty, charakteristikami a vztahem k běžnému jazyku. Ve své práci se pokouším postihnout, jakým způsobem jednotlivé faktory ovlivňují tento sociolekt a nakolik se liší současný jazyk mladých lidí od předchozích generací. V současné době je komunikace mládeže jako nikdy v minulosti spojena s nejrůznějšími technologiemi od počítačů, přes mobilní telefony, až po SMS zprávy. To je jeden z hlavních faktorů, které jazyk mládeže ovlivňují. Dále je to obrovský vliv masmédií jako je televize, rádio, tisk, které se snaží tuto věkovou skupinu oslovit a získat. Značnou roli při formování jazyka mladých lidí hrají další oblasti jejich zájmu - hudební styly, sport, současná literatura, komiksy a také různé slangy, jako např. drogový.

Způsoby rozšiřování arabské slovní zásoby s důrazem na publicistický styl
Bielický, Viktor ; Oliverius, Jaroslav (oponent) ; Zemánek, Petr (vedoucí práce)
Tato práce se skládá ze dvou částí. První teoretická část poskytuje stručnou převážně lexikální charakteristiku jazyka arabského publicistického stylu (kap. 2.) a také podává přehled slovotvorných metod, které se používají v moderní spisovné arabštině zejména pro tvorbu odborné teminologie (kap. 2.), tj. derivace (ištiqq), přejímání cizích slov (tacrb), kompozice (nah t), posun významu (maz) a překlad (tarama). Druhá část (kap. 4.), založená na práci s elektronickým korpusem publicistických textů (libanonský deník al-H ajt), analyzuje slovotvorné, strukturní, sémantické a syntaktické aspekty vybraných jednoslovných výrazů, kompozit a víceslovných spojení (kolokací) v moderní spisovné arabštině. Studie je opatřena arabsko-českým slovníčkem v textu uvedených výrazů (příloha).

Analýza současných romských hudebních textů
Skočovská, Markéta ; Červenka, Jan (oponent) ; Andrš, Zbyněk (vedoucí práce)
V mé bakalářské práci se zabývám analýzou romských hudebních textů současnosti. Soustředím se zejména na tematický rozbor textů, jejich kompoziční a jazykový styl a jejich funkce v současnosti. Romské písňové texty byly vždy jedním z atributů kultury, kterými je upevňována etnická identita Romů. Já jsem si položila otázku, zda tuto funkci plní i současné autorské texty. Vybrala jsem si šest romských textařů, kteří zároveň svou tvorbu hudebně interpretují. Je to Mário Bihári, Jan Dužda, Marie Duždová, Desiderius Dužda, Radoslav "Gipsy" Banga a členové kapely Gulo čar. Zastupují různé hudební žánry a věkové rozhraní mezi dvaadvaceti až čtyřiačtyřiceti lety. Jako materiál slouží autorské texty vydané na hudebních nosičích po roce 2000. Všechny analyzované texty i s českými překlady se nacházejí v příloze mé práce. V kapitole Tematický rozbor docházím k tomu, že v analyzovaných textech převažují témata spojená se základními lidskými emocemi, prožitky a životními událostmi. Každý z autorů pracuje s motivy jiným způsobem. Pojednání o tom, jakým způosbem jsou témata vyjadřována, obsahuje kapitola Jazyk a styl textů. Autoři užívají k formulaci svých myšlenek v textech různých jazykových prostředků. Lexikálních, kompozičních a zvukových. Ladění textů je lyrické nebo lyricko-epické. V kapitole Analýza tvorby...

Soft power Tchajwanu v diplomatické praxi
Nová, Šárka ; Peterková, Jana (vedoucí práce) ; Knotková, Vladimíra (oponent)
Vzhledem ke své citlivé pozici v mezinárodním společenství Taiwan k prosazení národních zájmů a ke zviditelnění se využívá soft power a nástroje veřejné diplomacie. Tato práce identifikuje a zkoumá hlavní zdroje a nástroje soft power Taiwanu uplatňované v jeho diplomatické praxi. Taiwan je pro ostatní země přitažlivý zejména svými hodnotami, kulturou a ekonomickou pozicí, a v současnosti prosazuje měkkou moc prostřednictvím kulturních aktivit, vzdělávacích projektů, zahraničně-politických aktivit, ekonomické soft power, gastrodiplomacie a médií, konkrétně se zaměřuje na rozvojovou a humanitární pomoc, aktivitu v mezinárodních institucích a vyjasňování vztahu k pevninské Číně, organizování návštěv významných osobností a publikování cizojazyčných knih a informačních materiálů o zemi. V budoucnu bude pro veřejnou diplomacii Taiwanu klíčové zaměřit se na oblasti, které zatím příliš přitažlivé nejsou, nebo využít strategii specializované diplomacie. S lepší institucionální koordinací, lépe cílenou strategií veřejné diplomacie a zaměřením se na vytváření národní značky, může Taiwan pokračovat ve zlepšování svého profilu ve světě.

Internetová televize pro neslyšící děti a mládež - WEBlik a její přínos pro uvědomování si náležitosti ke komunitě českých neslyšících a pro osvětu o jazyce, kultuře a komunitě neslyšících směrem k laické veřejnosti
Basovníková, Marie ; Hynková Dingová, Naďa (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
RESUMÉ Tato bakalářská práce popisuje jedno z médií určené primárně neslyšícím uživatelům: WEBlik - internetovou televizi pro neslyšící děti a mládež. Zabývá se rovněž výzkumem vnímání WEBliku a uveřejňovaných zpráv: videoreportáží, videozáznamů, uměleckých vystoupení a informačních zpráv nejčastěji v českém znakovém jazyce, v primárním jazyce českých Neslyšících. Výjimečně jsou uveřejňovány zprávy v jiném národním znakovém jazyce nebo v mezinárodním znakovém systému. Všechny zprávy ve znakových jazycích nebo v mezinárodním znakovém systému jsou opatřeny přepisem do psané češtiny, aby byla zajištěna jejich přístupnost pro co nejširší řady diváků. Tento přepis zcela neodpovídá běžnému pojetí českých titulků, protože není součástí obrazu. Cílem práce bylo poznat a přiblížit reálný pohled samotných uživatelů na WEBlik, případně zaznamenat žádosti a přání o vylepšení tohoto vizuálního média, které je v současné době jediným svého druhu v České republice.

Výuka a učení se cizím jazykům jako prostředek interkulturního vzdělávání dospělých
Blažková Sršňová, Šárka ; Beneš, Milan (vedoucí práce) ; Kopecký, Martin (oponent) ; Jakoubek, Marek (oponent)
Předložená disertační práce se zabývá otázkami interkulturního vzdělávání v souvislosti s výukou a učením se cizím jazykům u dospělých. Jazyk a kultura jsou z hlediska jejich osvojení neoddělitelné, kultura je reprezentována jazykem a jazyk mimo kulturu neexistuje. Současné cizojazyčné vyučování-učení upřednostňuje integrativní zprostředkovávání kultury a jazyka, kdy kultura, resp. (inter)kulturní dimenze, se stává stabilním obsahem cizojazyčné edukace a základem rozvoje a formování osobnosti jedince. Ústředním tématem práce je vztah vyučování-učení se cizím jazykům a interkulturního vzdělávání-učení u dospělých. Cílem disertační práce je vysledovat, jakými prostředky disponuje současná cizojazyčná edukace pro uplatňování kulturologického paradimatu. Interkulturní dimenze je implicitně přítomna ve všech složkách procesu řízeného cizojazyčného vyučování-učení. Další část práce odhaluje problematizující či sporné otázky týkající se podstaty interkulturního učení, konkrétně pak ve vztahu k výuce a učení se cizím jazykům. Práce se mimo jiné v ucelené podobě zabývá jazykovým vzděláváním dospělých v České republice.

Teorie intervencí a koncept minimální intervence
Cvrček, Václav ; Sgall, Petr (vedoucí práce) ; Čermák, František (oponent) ; Kořenský, Jan (oponent)
Disertačn' práce Teorie intervenc' a Koncept minimáln' intervence je koncipována jako korpusov ě založená sociolingvistická studie. Je rozdělena do pěti část'. Teorie intervenc' V prvn' je popsán nástin Teorie intervenc', která byla zkonstruována jako lingvistická discipl 'na zkoumaj'c' možné vztahy jazyka, mluvč'ch a jazykově regulačn'ch autorit. Kromě nezbytného metodologického rámce, který Teorie intervenc' vytvář' pro popis konceptřu jazykov ě regulačn' činnosti, přicház' i s klasifikac' intervenc' a intervenčn'ch prostřed'. Jazyk je v rámci Teorie intervenc' nahl'žen pomoc' metafory Brownova pohybu jako objekt, který je zasahován intervencemi. Pohyb tohoto objektu představuje imanentn' jazykov ý vývoj, který je narušován intervencemi. Ty se daj' rozdělit podle intenzity na dva typy: institucionalizované a individuáln'. Zat'mco individuáln' intervence jsou přirozeně pluralitn' a vytvářej' spontánně ustavený řád, který má za následek, že se tyto individuáln' intervence vzájemně vyruš', intervence institucionalizované jsou monopoln' a maj' větš' dosah; proto mohou jazyk z nastolené trajektorie vývoje dočasně vychýlit.