|
Školní zralost a vstup dítěte do školy
SEMMELBAUEROVÁ, Michaela
Diplomová práce se zabývá zápisem dětí do 1. tříd, problematikou školní zralosti, vstupem dítěte do školy a utvářením počáteční gramotnosti v 1. ročníku ZŠ. Teoretická část se zaměřuje na vývoj dítěte v předškolním a mladším školním věku, školní zralost, vstup do školy a na prvopočáteční čtení a psaní. Práce má výzkumný charakter. Zabývá se přípravou dětí v mateřských školách na vstup do základních škol, uvádí průběh zápisů konaných na třech základních školách a analyzuje jejich výsledky z roku 2018. Zkoumá kresby lidské postavy v souvislosti se zjišťováním školní zralosti dětí a zaměřuje se na vytváření hygienických návyků v 1. ročnících základních škol. Výsledky výzkumu jsou porovnány s teoretickou částí a doloženy rozsáhlým přílohovým materiálem. V závěru práce jsou interpretovány výsledky výzkumu s nastíněním současné problematiky školní zralosti.
|
|
Didaktické postupy pro výuku lyžování začátečníků v mladším školním věku
Hrůšová, Petra ; Fořterová, Petra (vedoucí práce) ; Chrástková, Martina (oponent)
Název: Didaktické postupy pro výuku lyžování začátečníků v mladším školním věku Cíl: Cílem diplomové práce je vytvoření tzv. "rozřazovací abecedy" pro lyžařské začátečníky ve věku 6 - 10 let (mladší školní věk) a následné ověření její účinnosti při užití rozdílných didaktických postupů výuky lyžování v "Půldenní lyžařské škole" na Kubově Huti. Metody: Jedná se o případovou studii, která má charakter deskripce s povahou kvalitativního výzkumu. Stěžejní metodou bylo participantní (zúčastněné) pozorování prováděné pěti zaškolenými lyžařskými instruktory. Dále jsme využili kategoriálního systému a vytvořili jsme sedm kategorií. Jednalo se o lyžařské dovednosti zařazené do "rozřazovací abecedy". Pro zaznamenávání kvality provedení jsme zvolili posuzovací škály pro jednotlivé prvky v "rozřazovací abecedě". Výsledky: Vytvořili jsme lyžařskou "rozřazovací abecedu", do které jsme zařadili sedm lyžařských dovedností. Každou dovednost jsme popsali a stanovili její úroveň. Na základě kvality provedení jednotlivých lyžařských dovedností jsme děti rozdělili do dvou skupin (paralelní a přívratná). Každá skupina absolvovala upravený lyžařský postup výuky, který na závěr byl ověřen obratnostním slalomem. Použití lyžařské "rozřazovací abecedy" na začátku lyžařského výcviku se ukázalo jako efektivní pro výuku...
|
|
Analýza metodických postupů při výuce lyžování
Hrůšová, Petra ; Jindra, Matouš (vedoucí práce) ; Chrástková, Martina (oponent)
Název: Analýza metodických postupů při výuce lyžování Cíle práce: Cílem této práce bylo zjistit, zda při využití rozřazovací abecedy v úvodu výuky lyžování dětí mladšího školního věku se metodou paralelního postavení lyží naučí lyžovat více dětí než metodou přívratového postavení lyží. Metody: Aplikací metody selektivního strukturovaného pozorování při samotné praktické výuce dětí byla zjišťována úspěšnost zvládnutí základních obratnostních prvků sjezdového lyžování při využití metodik výuky s prvky paralelního nebo přívratového postavení lyží. Tyto poznatky byly doplněny vlastním názorem podpořeným literaturou a osobní zkušeností se závodním lyžováním a s výukou lyžování. Jednalo se o výzkum metodou přímého pozorování lyžařských dovedností dětí mladšího školního věku v lyžařské škole na Kubově Huti. Výsledky: Byla potvrzena hypotéza, že metodika výuky s prvky paralelního postavení lyží při využití úvodní rozřazovací abecedy je vysoce účinná. Klíčová slova: děti, sjezdové lyžování, lyže, mladší školní věk, lyžařský styl, paralelní postavení, přívratové postavení lyží - pluh, lyžařská škola, rozřazovací lyžařská abeceda.
|
|
Od ducha k lupiči: Vývoj strachu u dětí mladšího školního věku
Brummer, Martin ; Valentová, Hana (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
Od ducha k lupiči: Vývoj strachů u dětí mladšího školního věku Bc. Martin Brummer ANOTACE Diplomová práce se zaměřuje na oblast dětských strachů a strašidel. Jedná se o dlouhodobý výzkum. Výzkum navazuje na bakalářskou práci, využívá stejný výzkumný design a dává s ní výsledky do souvislosti. V teoretické části je definována emoce strachu a předložena současná úroveň poznání o formách, intenzitách a zákonitostech vývoje normálního strachu u dětí. Dále je popsán význam strašidel pro dětskou imaginaci a jejich úloha v souboru strachů. Praktická část je rozdělena na dvě části. V dotazníkové části je zjištěna intenzita strachů u dětí a jejich příbuzných. V rozhovorové části jsou popsány dětské představy o strašidlech a situacích s nimi spojenými. Výsledkem práce je zmapování vývoje strachů a představ strašidel u dětí od předškolního po mladší a střední školní věk. KLÍČOVÁ SLOVA strach, strašidla, mladší školní věk, střední školní věk, gender
|
|
Porovnání kvantity herních činností hráčů v ledním hokeji při utkání na malém prostoru a hře na celé hřiště (v mladším školním věku)
Hučko, Petr ; Perič, Tomáš (vedoucí práce) ; Arnošt, Pavel (oponent)
Název práce: Porovnání kvantity herních činností hráčů v ledním hokeji při utkání na malém prostoru a hře na celé hřiště v mladším školním věku. Cíle práce: Porovnat na základě četnosti zkoumaných herních činností jednotlivce jaká je nejefektivnější varianta velikosti hrací plochy vzhledem k různému počtu hráčů na hřišti při utkání v ledním hokeji v mladším školním věku. Metoda: Využita byla metoda nepřímého pozorování, konkrétně tedy analýza videozáznamu. Sledoval jsem 14 utkání, kde bylo 10 utkání na 1/3 hřiště a 4 utkání se hrála na celé hřiště. Veškerá data byla získávána v průběhu sezóny 2014/2015 ve věkové kategorii mladšího školního věku, konkrétně u hráčů 4. tříd. Zkoumaný soubor tvořilo 42 probandů. Získané hodnoty jsem poté dosazoval do vytvořených tabulek a následně statisticky porovnával a vyhodnocoval nejefektivnější variantu. Výsledky: Na základě analýzy videozáznamu a statistického vyhodnocení dat bylo zjištěno, že v porovnání minihokeje na 1/3 hřiště a celoplošného hokeje byl ve dvou ze třech zkoumaných případů efektivnější celoplošný hokej. Z hlediska četnosti střelby a vedení kotouče byl nejvýhodnější celoplošný hokej 5 proti 5, naopak nejméně efektivní byl minihokej 5 proti 5 na 1/3 hřiště. U četnosti přihrávek měl největší efektivitu minihokej na 1/3 hřiště při hře 4 proti 4 a...
|
|
Vliv prvků synchronizovaného plavání na techniku vybraných plaveckých způsobů
Široký, Michal ; Peslová, Eva (vedoucí práce) ; Břečková, Gabriela (oponent)
Název: Vliv prvků synchronizovaného plavání na techniku vybraných plaveckých způsobů Cíle: Cílem práce je posoudit vliv prvků synchronizovaného plavání na zdokonalení techniky plaveckých způsobů. Metody: Výsledky byly zjištěny zúčastněným neutajeným pozorováním a následným škálováním na ordinální stupnici od 1 do 5. Výsledky: Výsledky práce ukazují, že vliv prvků synchronizovaného plavání na zdokonalení techniky vybraných plaveckých způsobů je statisticky významný a zlepší celkovou techniku vybraných plaveckých způsobů. Klíčová slova: synchronizované plavání, technika plaveckých způsobů, didaktika plavání, mladší školní věk
|
|
Volná kresba dětí raně školního věku
Machová, Natálie ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá volnou kresbu dětí mladšího školního věku, především z hlediska motivů a témat kreseb, dále pak pojetí, frekvenci a oblibu spontánní kresby. Bylo vybráno 10 zástupců této generace, kteří navštěvují 2. třídu základní školy. Na základě nakreslených obrázků, jež děti kreslily mimo školu, a následně provedených rozhovorů s dětmi, kterých jsem se dotazovala na konkrétní výtvarné projevy, detaily kreslení a dílčí informace týkající se kresby. Byla tak posouzena a zmapována situace volné kresby dětí raně školního věku. Při analýze vybraných kreseb se zaměřuji především na kategorie jednotlivých témat, které vzešly z vytvořených obrázků, výskyt konkrétních motivů a jejich procentuální zastoupení jak u všech dětí, tak s ohledem na pohlaví. V práci je naznačena také skutečnost, do jaké míry se v kresbách odráží současná doba moderních technologií. Ukázalo se, že respondenti ve svých výtvorech nejčastěji zobrazují přírodní motivy, zejména pak zvířata. Výsledky dále ukazují, že frekvence a atraktivita kresby dětí mladšího školního věku je navzdory nástupu do školy a moderní době poměrně vysoká. KLÍČOVÁ SLOVA Volná kresba, mladší školní věk, motivy a témata kresby
|
|
Strachy a strašidla u dětí předškolního a mladšího školního věku
Brummer, Martin ; Valentová, Hana (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá významem strašidel v představách dětí. Teoretická část pojednává o vlivu strašidel na evropskou kulturu, definuje pojem strachu a uvádí základní rozdíly v jeho obsahu u dětí předškolního a mladšího školního věku. Dále definuje pojmy gender a pohlaví a předkládá rozdíly ve vnímání strachu mezi dívkami a chlapci. Empirická část je rozdělena na dvě části. V první části je u dětí a jejich příbuzných prostřednictvím 5bodové škály zjišťována intenzita dětského strachu ze strašidel a dalších strachů. Druhá část empirické práce uvádí informace o dětských představách o strašidlech získaných prostřednictvím rozhovorů s dětmi.
|
|
Zdravá výživa dětí mladšího školního věku
Kopalová, Michaela ; Polášková, Marcela (vedoucí práce) ; Bunc, Václav (oponent)
5 Abstrakt Název: Zdravá výživa dětí mladšího školního věku. Cíl: Cílem práce je vytvořit přehled současných obecných odborných výživových doporučení pro děti mladšího školního věku. Metodika práce: Jedná se o rešeršní práci, ve které nejprve obsahově zanalyzujeme názory odborníků na zdravou výživu dětí mladšího školního věku. Přehled současných obecných nutričních doporučení pro děti mladšího školního věku vytváříme syntézou a porovnáním vybraných odborných názorů. Výsledky: Optimální denní energetický příjem je doporučován v mladším školním věku u dívek 1000-2000 kcal a u chlapců 1100-2300 kcal. Strava dětí mladšího školního věku by měla být pestrá, během dne rozdělena do 5 menších porcí. Velikost jednotkové porce je v textu pro jednotlivé skupiny potravin definována. Doporučený příjem sacharidů by měl být 55-65 % z celkového energetického příjmu. Děti by se měly vyhnout konzumaci jednoduchých sacharidů. Obiloviny by se v dětském jídelníčku měly objevovat v 6 porcích za den. Optimální počet porcí zeleniny jsou 3 porce, u ovoce jsou to 2-3 porce za den. Příjem tuků by se měl pohybovat mezi 30-35 % z celkového energetického příjmu. Mléko a mléčné výrobky by děti měly konzumovat 2-3 porce za den. Přednost dáváme plnotučným výrobkům. Doporučená dávka bílkovin je 0,9 g/kg/den. Děti by měly konzumovat 2 porce...
|
|
Tělesná zdatnost a pohybová aktivita dětí 4. - 5. tříd základních škol v Otrokovicích
Skochová, Jana ; Kolčiterová, Jana (vedoucí práce) ; Vindušková, Jitka (oponent)
NÁZEV PRÁCE Tělesná zdatnost a pohybová aktivita dětí 4. - 5. tříd základních škol v Otrokovicích. CÍLE PRÁCE: Hlavním cílem diplomové práce je zjistit úroveň fyzické zdatnosti dětí na základních školách v Otrokovicích. Z toho vyplývá zjistit, zda fyzicky zdatné děti navštěvují některý ze sportovních oddílů nabízený městem Otrokovice. Dalším cílem je zjistit, kterou ze třech škol navštěvují děti nejzdatnější a zdali fyzicky nadprůměrné děti sportují častěji než děti fyzicky podprůměrné. V neposlední řadě je třeba ověřit, zda děti výkonnostně nadprůměrné mají nižší množství podkožního tuku než děti výkonnostně podprůměrné. METODA PRÁCE: V diplomové práci je uplatněn empiricko kvantitativní přístup. Výzkum probíhal ve standardizovaných podmínkách s minimalizací vnějších vlivů (tělocvična). Vybraným testovaným souborem jsou žáci a žákyně čtvrtých a pátých tříd prvního stupně základních škol v Otrokovicích VÝSLEDKY PRÁCE: Z výsledku měření námi vybraného vzorku vyplývá, že více než polovina testovaných dosáhla v motorických testech podprůměrných hodnot. Dále bylo zjištěno, že 85% TO sportuje 1x-3x týdně. Nejoblíbenějším sportem je aerobic a fotbal a téměř polovina organizovaně sportujících TO je členem TJ Jiskra Otrokovice. U žáků 5. tříd, mají nejmenší vrstvu podkožního tuku žáci výrazně nadprůměrní,...
|