Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Německý učitelský ústav v Českých Budějovicích v letech 1870-1920
BESTREJKOVÁ, Romana
Předkládaná diplomová práce se zabývá historicky dosud nezkoumaným tématem vývoje prvního učitelského ústavu na jihu Čech, který byl založen v padesátých letech 19. století. Až do vzniku českého učitelského ústavu v Soběslavi v sedmdesátých letech bylo českobudějovické německé pedagogium jedinou střední školou vzdělávající budoucí učitele obecných a měšťanských škol. Nejprve byl učitelský ústav přístupný oběma národnostem žijícím ve městě České Budějovice, tedy německým i českým studentům, ale po vzniku českého pedagogia v Soběslavi se stal však postupně ryze německou školou. Dějiny C. k. Německého učitelského ústavu byly zpracovány na základě studia odborné literatury a podrobné analýzy pramenů uložených ve Státním okresním archivu v Českých Budějovicích. Text práce je vedle úvodu a závěru rozdělen do čtyř hlavních kapitol a řady podkapitol. Součástí práce je soubor obrazových a tabulkových příloh. Diplomová práce shrnuje dějiny školství na jihu Čech se zaměřením na Německý učitelský ústav a obecné učitelské vzdělávání na přelomu 19. a 20. století a přispívá tak k historii jihočeského učitelského školství.
Právní rámec pro činnost tzv. alternativních škol v České republice
Kaczor, Jan ; Staša, Josef (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
220 Právní rámec pro činnost tzv. alternativních škol v České republice Abstrakt Práce se zabývá právními aspekty činnosti tzv. alternativních škol při poskytování základního a středního vzdělávání v České republice. Začíná vysvětlením, co to vůbec alternativní školy jsou, čím se mohou lišit od škol standardních a udává jejich příklady. Posléze se zabývá obecnými právními podmínkami jejich existence. Ty nejprve vymezuje z hlediska mezinárodního a ústavního práva. Zkoumá prvky práva na vzdělání zakotveného v mezinárodních normativních katalozích lidských práv a Listině základních práv a svobod, mezi nimiž se nachází i povinnost státu respektovat při stanovování pravidel vzdělávání přesvědčení rodičů o výchově a vzdělávání svých dětí a právo jednotlivců i organizací zakládat a provozovat nestátní vzdělávací instituce. Na základě toho dovozuje, že je nepřípustné kvantitativně omezovat činnost soukromých škol, a vymezuje se vůči aktuální správní praxi Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Dále práce vymezuje obecné podmínky existence alternativních škol z hlediska současné zákonné úpravy, jíž je zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a na ní navázané podzákonné úpravy. Dochází při tom mj. ke zjištění, že poskytování vzdělávání ve...
Animace a animovaný film ve výtvarné výchově
Hausenblasová, Kateřina ; Raudenský, Martin (vedoucí práce) ; Šmíd, Jan (oponent)
Práce se zabývá využitím prostředků animovaného filmu v rámci výuky výtvarné výchovy. Představuje animaci jako moderní a dostupnou formu výuky, která stimuluje tvůrčí schopnosti dětí a rozvíjí jejich sociální a komunikativní dovednosti při práci v kolektivu. Mapuje její možnosti a reflektuje potenciální problémy a jejich možné řešení. Autorka se opírá o praxi domácích i zahraničních pedagogů, kteří se výukou animovaného filmu zabývají, ale staví též na vlastních zkušenostech. Práci doplňuje také internetová stránka, která tyto zkušenosti zpřístupňuje formou blogu všem pedagogům, kteří by chtěli animaci do výuky zařadit, i široké veřejnosti. Ve výtvarné části autorka představuje dva vlastní animované filmy a s nimi provázané autorské knížky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Jižní Tyrolsko: užívání jazyka ve veřejném prostoru
Rubriciusová, Alžběta ; Konrád, Ota (vedoucí práce) ; Kučera, Jaroslav (oponent)
Jižní Tyrolsko je autonomní oblastí, která je součástí Italské republiky. Jihotyrolské teritorium je specifické z více důvodů. Přispěl k tomu jak historický vývoj, tak i fakt, že Jižní Tyrolsko je křižovatkou, na které se potkává germánská kultura s románskou, germánský jazyk s románským. Obyvatelé jsou obvykle bilingvní. Jazyková problematika tak nabízí velké množství oblastí, které lze zkoumat. Tato diplomová práce se zaměřuje na užívání jazyka ve veřejném prostoru v současné době. Protože současný stav je výsledkem událostí minulosti, bude vysvětlen historický kontext jihotyrolské otázky v souvislosti s jazykem. Pak budou rozebrány tři oblasti veřejného prostoru, přičemž důraz bude vždy kladen na jazyk. Zkoumanými oblastmi jsou správní kontakt, komunikace politiků a školství. Po prozkoumání jazykového modelu Jižního Tyrolska bude cílem zkusit zodpovědět otázku: Do jaké míry je tento model funkční, stabilní a přenositelný?
Otázky základního školství v odrazu školních kronik ZŠ U Santošky (1897-1948)
Říha, Daniel ; Hnilica, Jiří (vedoucí práce) ; Bílková, Jitka (oponent)
Otázky základního školství v odrazu školních kronik ZŠ U Santošky 1 (1867-1939) Abstrakt Bakalářská práce má za cíl postihnout vývoj obecného školství v letech 1867 - 1939 v kontextu ZŠ U Santošky 1, jejíž historie výklad doplňuje. První kapitola popisuje tereziánské školství společně s vývojem školství na Smíchově až do roku 1897, kdy vzniká IV. obecná škola pro chlapce a dívky na Smíchově (dnešní ZŠ U Santošky 1). Další část se věnuje charakteristice obecného školství a změnám, které přinášelo. Třetí kapitola se zaměřuje na změny a vývoj ve školství od vzniku samostatného Československa do vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava. Klíčová slova: 1867 - 1939, obecné, školství, škola, žák, učitel, vzdělání, výchova, výuka, Smíchov, Rakousko-Uhersko, Československo
"Životním povinnostem dostáti může jedině ten, kdo zdráv je a silen." Reprezentace těla v časopise Výchova tělesná
Fiedler, Ondřej ; Himl, Pavel (vedoucí práce) ; Hanulík, Vladan (oponent)
Ve své diplomové práce si kladu za cíl analyzovat reprezentace těla v českých odborných textech zabývajících se tělesnou výchovou, které byly publikovány na počátku 20. století v časopise Výchova tělesná. Vycházím z antropologického předpokladu, že chápání a interpretace těla se mění spolu s historickým, sociálním, kulturním a ideologickým kontextem. Existuje mnoho oblastí vědění, které určují správnost a přirozenost určitého tělesného vzhledu, chování a jednání a jednou z nich je teorie školní tělesné výchovy, která od 2. poloviny 19. století stanovuje normy tělesné zdatnosti jako základního předpokladu pro úspěch v národním, hospodářském a společenském životě. Výklad začíná analýzou popisů cviků, což je nejpůvodnější součást tělovýchovného diskurzu, a textů, které tematizují tělo ve vztahu k duchu. Na této rovině vysvětluji, jaké významy se vztahují k předporozumění tělu. Ve druhé, hlavní části práce interpretuji proces konstrukce norem náležitého těla a ukazuji, jaké techniky jsou předepsané pro jejich realizaci a jaké jsou způsoby jejich legitimizace. Produkci normativních významů vztahuji ke třem velkým ideologiím: genderu, disciplíny a zdraví. Teoretickým rámcem práce je Foucaultova teorie biomoci.
Hodnotový systém ve výuce Normální školy v Praze na přelomu 18. a 19. století
Raška, Jakub ; Tinková, Daniela (vedoucí práce) ; Pokorná, Magdaléna (oponent)
Tato práce je věnována Normální škole v Praze, která byla po zavedení tereziánského Všeobecného školního řádu (1774) vzorovou institucí pro nižší školství v habsburských Čechách. Z toho důvodu mohou být její vyučovací metody a specifický hodnotový systém chápány jako norma pro ostatní nižší školy v české dědičné zemi. Kladu si za cíl postihnout hodnoty, které škola žákům vštěpovala. Za původce těchto hodnot v práci označuji rakouský stát. První kapitola obsahuje obecný přehled vývoje nižšího školství od reforem Marie Terezie do školských zákonů Františka II. v prvních letech 19. století. Ve druhé kapitole se snažím na základě čtyř textů různých autorů, kteří měli velký podíl na prosazování školské reformy v Čechách, či byli přímo spojeni s pražskou Normální školou, ukázat způsoby, jak je ve státně-osvícenském školském diskurzu akcentováno spojení státu a školy. V kapitole poslední je na základě dobových teoretických textů o výchově, školních učebnic a pramenů vzniklých činností školy představena školní (= státní) vize dokonalého člověka a jeho výchovy. Klíčová slova: Normální škola v Praze, české osvícenství, počátky moderního státu, etatizace, hodnotový systém, Aleš Pařízek, Ferdinand Kindermann, Marie Terezie, Josef II.
Historie školství ve Čkyni v letech 1880 - 1948
ŠIŠLÁKOVÁ, Marta
Práce se zabývá popisem života žáků na Obecné škole ve Čkyni v letech 1880-1948. V úvodu je nastíněna historie obce, následuje část o historii školství v obci a poté se jednotlivé kapitoly zabývají konkrétním časovým obdobím na školách. Kapitoly pojednávají o učitelích, žácích a jejich výuce, o výročích a oslavách, které se pravidelně nebo mimořádně ve škole pořádaly. Práce také zmiňuje politické a jiné významné události, které se v daných letech odehrály, a jak tyto události ovlivnily školní výuku. Nejdůležitějším pramenem pro zpracování této práce byly obecní kroniky a kroniky školy.
Výchovné aktivity církví v ČR pro děti předškolního věku
Kociánová, Elena ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
KOCIÁNOVÁ, E. Výchovné aktivity církví v ČR pro děti předškolního věku. Praha 2011. Diplomová práce. Karlova univerzita v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra primární pedagogiky. Vedoucí práce Doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. Tato diplomová práce představuje široké souvislosti náboženské výchovy dětí v obecném slova smyslu a zabývá se působením církvemi zřízených škol, především mateřských škol. První, teoretická část práce pojednává o širokých souvislostech náboženské výchovy v kontextu psychologie náboženství, náboženskou socializací a zkušeností, vývojem morálních norem. V této části se definují role rodiny, církve, školy a společnosti v náboženském vývoji dítěte a při zprostředkování náboženské tradice mladé generaci. Druhá, praktická část práce je rozdělena do dvou obsahových celků. První na základě analýzy dotazníkového výzkumu sleduje činnost církevních mateřských škol, jejich aktivity a výuku ve vztahu k zamýšleným nábožensko-vzdělávacím cílům. Druhý celek se zabývá mimoškolními aktivitami, které církve dělají pro děti během týdne.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.