Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Podpora zdraví na 1. stupni základních škol
Pospíšilová, Denisa ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Cílem bakalářské práce na téma Podpora zdraví na 1. stupni základních škol je zjistit míru plnění některých očekávaných výstupů z oblasti podpory zdraví stanovených RVP ZV na dvou vybraných základních školách ve středočeské obci Dolní Břežany. Teoretická část práce se věnuje pojetí zdraví a jeho determinantám. Popisuje způsoby podpory zdraví a důvody, proč ho v rámci celé populace podporovat. Vymezuje pojem zdravotní gramotnost a možnosti jejího zvyšování u žáků na 1. stupni základních škol. Také je v ní zmíněno, jak je podpora zdraví ukotvena v RVP ZV a příklad, jak je možné budovat ve škole prostředí podporující zdraví nad rámec RVP ZV. Dále uvádí charakteristiku žáka mladšího školního věku a jeho vývojové specifikace. V praktické části je zjišťováno, v jaké míře jsou plněny některé očekávané výstupy žáků na 1. stupni z oblasti podpory zdraví stanovené RVP ZV na dvou vybraných základních školách. K dosažení tohoto zjištění je využito metod kvalitativního šetření. Byly připraveny dva strukturované rozhovory. Jeden pro žáky 1. stupně základní školy a druhý pro učitele, kteří na 1. stupni základní školy učí. Rozhovory byly zaznamenány na nahrávací zařízení a následně přepsány do elektronické písemné podoby. Závěr praktické části se věnuje zhodnocení získaných odpovědí a navrhuje možné projekty,...
Zdravotní gramotnost začínajících učitelů
Kříž, Daniel ; Zvírotský, Michal (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Jedním z témat zdravotní gramotnosti učitelů je poskytování laické první pomoci. Hlavním cílem této diplomové práce je odpovědět na otázku, zda kompetence začínajících učitelů v oblasti první pomoci jsou na dostatečné úrovni a zda začínající učitelé dokážou v mimořádných situacích adekvátně reagovat. Teoretická část popisuje východiska k těmto kompetencím učitele. Analyzuje úrazovost dětí, profesní přípravu učitelů, nové trendy a projekty pro zvýšení zdravotní gramotnosti učitelů. Praktická část pomocí dotazníkového šetření zjišťuje kompetence v oblasti poskytování první pomoci u začínajících učitelů. Sleduje, zda jsou na dostatečné úrovni a zda učitelé dokážou správně reagovat v situacích ohrožujících zdraví. Dále analyzuje názory učitelů na přípravu v oblasti poskytování první pomoci a celkový pohled na problematiku první pomoci ve školním prostředí. V závěrech výzkumu se uvádí, že kompetence učitelů v poskytování první pomoci nejsou na dobré úrovni a že učitelé profesní přípravu v oblasti první pomoci hodnotí jako nedostatečnou. Práce přináší nabídku možných změn, které by zvýšili kompetence začínajících učitelů. Klíčová slova zdraví, zdravotní gramotnost, první pomoc, péče o zdraví, začínající učitel
Zdravotní gramotnost žáků na základní škole
Caudr, Martin ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá zdravotní gramotnosti žáků na základní škole. Cílem práce je porovnat zdravotní gramotnost s gramotností počítačovou u žáků na vybrané základní škole. Zjistit úroveň znalostí, informovanost, postoje a vnímání žáků ve spojení s počítačovou a zdravotní gramotností. Zjistit příčiny menšího zájmu žáků o pohybové aktivity a souvislost mezi pohybovou aktivitou a zdravotním stavem žáků. Teoretická část se s pomocí odborné literatury zabývá vymezením základních pojmů, jako je zdravotní gramotnost, počítačová gramotnost, zdravý životní styl, pohybové aktivity, aj.. Popisuje souvislost mezi pohybovou aktivitou žáků, zdravým životním stylem a zdravotní gramotností. Praktická část porovnává úroveň znalosti žáků v oblasti počítačové a zdravotní gramotnosti. Zjišťuje také znalosti žáků, související s příznivým vlivem pohybových aktivit na zdraví člověka. V této části budou zpracovány dotazníky, které jsou určeny dětem z vybrané základní školy a týkají se především úrovně znalostí zdravotní a počítačové gramotnosti. Otázky jsou také směřovány na pohybové aktivity žáků při mimoškolní činnosti, na jejich četnost a motivaci k nim. Na základě výsledků výzkumného šetření a teoretických poznatků bude v práci uveden návrh na úpravu školního vzdělávacího programu na vybrané základní škole, v...
Health literacy among drug users
Rolová, Gabriela ; Gabrhelík, Roman (vedoucí práce) ; Lukavská, Kateřina (oponent) ; Popesko, Boris (oponent)
Východiska: Jedinci s poruchami způsobenými užíváním návykových látek jsou náchylní k nízké zdravotní gramotnosti v důsledku rizikových faktorů souvisejících s jejich osobními a socioekonomickými charakteristikami. Současné znalosti jsou omezené, pokud jde o pocho- pení, zda nízká zdravotní gramotnost přispívá k nepříznivým zdravotním výsledkům a zda ovlivňuje chování související s užíváním návykových látek v této populaci. Design: Průzkumná průřezová studie s využitím dotazníkového šetření. Cíle: Zkoumat mnohorozměrnou zdravotní gramotnost a její koreláty u pacientů léčených v rezidenčních programech léčby závislostí a zkoumat zdravotní gramotnost jako prediktor subjektivních zdravotních ukazatelů a kvality života. Nastavení: Rezidenční programy léčby závislostí (tj. detoxikační jednotky, ústavní péče, tera- peutické komunity) v České republice. Participanti: Byly analyzovány údaje 613 pacientů léčených v rezidenčních programech léčby závislostí pro poruchy duševní a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek (F10-F19, MKN-10). Metody měření: Zdravotní gramotnost byla měřena pomocí české verze European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q47). Byly shromážděny údaje o socioekonomických charakteristikách účastníků, subjektivních zdravotních ukazatelích a kvalitě života, chování...
Rizika užívání hormonální antikoncepce a jejich povědomí mezi středoškolskou mládeží
Kubátová, Nikola ; Vachková, Eva (vedoucí práce) ; Matulová, Jana (oponent)
Autor: Nikola Kubátová Instituce: Ústav nelékařských studií LF UK v Hradci Králové Název práce: Rizika užívání hormonální antikoncepce a jejich povědomí mezi středoškolskou mládeží Vedoucí práce: Mgr. Eva Vachková, Ph.D. Počet stran: 106 Počet příloh: 9 Rok obhajoby: 2021 Klíčová slova: hormonální antikoncepce, rizika, adolescence, zdravotní gramotnost Bakalářská práce pojednává o míře informovanosti středoškolské mládeže o zdravotních rizicích při užívání hormonální antikoncepce. Poukazuje na nedostatečné znalosti v oblasti zdravotních rizik a nežádoucích účinků při užívání hormonální antikoncepce. V teoretické části byly objasněny pojmy hormonální antikoncepce, rizika a onemocnění při užívání hormonální antikoncepce, adolescence a zdravotní gramotnost. V empirické části jsme porovnávali znalosti o hormonální antikoncepci a rizicích při jejím užívání u studentů a studentek střední zdravotnické školy, obchodní akademie a střední průmyslové stavební školy. Zjišťovali jsme, míru znalostí o hormonální antikoncepci, jejích formách, rizicích, nežádoucích při jejím užívání. Také jsme zjišťovali první zdroj a míru informovanosti středoškoláku ve školách. Použili jsme metodu kvantitativního výzkumu pomocí nestandardizovaného dotazníku, výsledky byly zpracovány do grafů a tabulek.
Informovanost žen o rizikových faktorech a možnostech prevence onemocnění karcinomem děložního čípku
Žáková, Bára ; Vachková, Eva (vedoucí práce) ; Matulová, Jana (oponent)
Autor: Bára Žáková Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Informovanost žen o rizikových faktorech a možnostech prevence onemocněním karcinomem děložního čípku Vedoucí práce: Mgr. Eva Vachková, Ph.D. Počet stran: 98 Počet příloh: 4 Rok obhajoby: 2020 Klíčová slova: Karcinom děložního čípku, rizikové faktory, prevence, edukace, zdravotní gramotnost Bakalářská práce pojednává o Informovanosti žen o rizikových faktorech a možnostech prevence onemocnění karcinom děložního čípku. Teoretická část poukazuje na obecné informace o karcinomu děložního čípku, rizikových faktorech a prevence. Dále se také zabývá procesem edukace a zdravotní gramotností. Empirickou část práce tvoří kvantitativní dotazník. Výzkumné šetření se zaměřuje na zdravotní gramotnost žen v problematice karcinomu děložního čípku, rizikových faktorech, prevence a očkování. Dále také se zaměřuje na, jestli jsou dostatečně informovány a edukovány o karcinomu děložního čípku. V rámci výzkumu bylo rozdáno 140 dotazníků. Celkem 139 těchto dotazníků splnilo kritéria pro zařazení do našeho výzkumného šetření a bylo následně vyhodnoceno. Na základě výsledků výzkumného šetření byla vytvořena edukační brožura, která obsahuje nejdůležitější fakta o karcinomu děložního čípku včetně prevence.
Zdravotní gramotnost v české populaci - faktory související s fázemi zpracování zdravotnické informace
Polcrová, Anna ; Kučera, Zdeněk (vedoucí práce) ; Žejglicová, Kristýna (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou úrovně zdravotní gramotnosti v české populaci a jejích souvislostí se sociodemografickými faktory a faktory životního stylu. Cílem práce bylo popsat tyto souvislosti ve fázích zpracování zdravotnické informace, jimiž jsou fáze získávání, porozumění, vyhodnocení a aplikace zdravotnické informace, za použití dat z české modifikace šetření HLS-EU z roku 2014. Ve všech zkoumaných fázích byla zjištěna významná souvislost úrovně zdravotní gramotnosti s věkem, socioekonomickým statusem jedince a jeho zdravotním stavem, přičemž vyšší věk a nižší úroveň vzdělání, stejně jako nižší subjektivně hodnocený sociální status, byly významně asociovány s nižší úrovní zdravotní gramotnosti, a to ve všech fázích zpracování zdravotnické informace. Horší subjektivně hodnocený zdravotní stav byl rovněž asociován s horší úrovní zdravotní gramotnosti, a to nejsilněji ve fázích porozumění zdravotnické informaci a její aplikace. Z faktorů životního stylu byla asociace prokázána s fyzickou aktivitou, a to nejvýrazněji ve fázích porozumění a aplikace zdravotnické informace. Ve fázích porozumění a vyhodnocení pak také s hodnotou body mass indexu. Rozdíly úrovně zdravotní gramotnosti v kategoriích kuřáctví a mezi pohlavími prokázány nebyly. Při srovnání jednotlivých fází vystupuje...
Zdravotní gramotnost české dospělé populace v problematice rakoviny prsu
Jirásková, Renata ; Vachková, Eva (vedoucí práce) ; Purmová, Markéta (oponent)
Autor: Renata Jirásková Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Zdravotní gramotnost české dospělé populace v problematice rakoviny prsu Vedoucí práce: Mgr. Eva Vachková, Ph.D. Počet stran: 117 Počet příloh: 3 Rok obhajoby: 2020 Klíčová slova: rakovina prsu, karcinom prsu, mužský karcinom prsu, problematika rakoviny prsu, zdravotní gramotnost, česká dospělá populace Bakalářská práce se zabývá zdravotní gramotností dospělých českých občanů v problematice rakoviny prsu. Teoretická část zahrnuje anatomii prsu, rozděluje maligní nádory prsu, popisuje etiologii, incidenci a mortalitu, diagnostické metody a léčbu rakoviny prsu. Zaměřuje se i na zdravotní gramotnost včetně prevence a zmiňuje některé organizace angažující se v problematice rakoviny prsu. Práce je zaměřena nejen na ženy, ale i na muže. Empirická část je tvořena kvantitativním dotazníkovým šetřením, které řešilo otázky zdravotního stavu a jeho podpory společně s rizikovými faktory rakoviny prsu. Šetření zjišťovalo také pravidelnost a úroveň prevence včetně selfmonitoringu a vyšetřování partnerem, partnerkou nebo lékařem. Dále šetření zmapovalo znalosti v oblasti rakoviny prsu u muže, povědomí o příznacích rakoviny prsu, diagnostice, léčbě a angažujících se organizacích. Muži měli...
Zvyšování gramotnosti dívek a žen v prevenci rakoviny prsu
JEDLIČKOVÁ, Monika
Tato bakalářská práce se věnuje prevenci rakoviny prsu. Je zaměřena především na primární a sekundární prevenci této choroby. Cílem této práce bylo zmapovat gramotnost žen a dívek v oblasti prevence rakoviny prsu a následně jejich povědomí o této prevenci zvýšit. K dosažení těchto cílů byla empirická část této bakalářské práce zpracována pomocí kvalitativního výzkumného šetření, pro který byla zvolena technika hloubkového rozhovoru se ženami a dívkami od 15 do 55 let. Získané informace byly analyzovány, následně kategorizovány. Výzkumné šetření ukázalo, jaké jsou znalosti žen a dívek o primární a sekundární prevenci. Ženy a dívky považují za nejdůležitější rizikové faktory pro vznik nádorového bujení v mléčné žláze genetickou predispozici a stres. Příčinou, kdy se dotazované ženy a dívky zajímají o zdravý životní styl, není prevence onemocnění, ale spíše fyzický vzhled. Dalším zjištěním bylo, že samovyšetření prsu dle správného postupu provádí jen jedna žena. Ženy a dívky často udávaly, že je lékař či sestra o správném postupu nepoučili. Kromě toho, mnoho dotazovaných ani nevědělo, že mají možnost genetického vyšetření na mutaci genu BRCA1 a BRCA2, nebo že jsou poskytovány příspěvky na sekundární prevenci rakoviny prsu. Součástí výzkumného šetření byla metoda pravého experimentu, kdy byly ženám a dívkám předávány informace ohledně prevence rakoviny prsu i s názornou ukázkou samovyšetření. Z výsledků rozhovorů po tomto experimentů vyplynulo že více než polovina dotazovaných svůj postoj nezměnila, což může být zapříčiněno například věkem, kdy mladé ženy a dívky o tuto problematiku nejeví větší zájem. Je třeba širokou veřejnost informovat či edukovat správným postupem a mít pedagogické i odborné vědomosti z oblasti dané problematiky a také přistupovat k veřejnosti s přátelskou atmosférou. Je důležité zmínit, že informovanost veřejnosti o možných metodách prevence rakoviny prsu vychází především z ordinací gynekologů a praktických lékařů. Je to právě sestra či lékař, kteří jsou v úzkém kontaktu s veřejností, a proto mohou ovlivnit jejich zdraví.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.