Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj zdravotní gramotnosti prostřednictvím mateřských center
Hromková, Renata ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
NÁZEV: Rozvoj zdravotní gramotnosti prostřednictví mateřských center AUTOR: Renata Hromková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: MUDr. Bc. Rostislav Čevela, Ph.D. ABSTRAKT Světová zdravotnická organizace definuje zdravotní gramotnost jako "…poznávací a společenské dovednosti, které určují motivaci a schopnost lidí získávat, pochopit a využít zdravotní informace k podpoře svého zdraví." V současnosti dochází k velkému rozvoji informací i v této oblasti, ale tyto informace bývají často neodborné a protichůdné. Mateřská centra se svými programy jsou vhodným místem pro rozvoj zdravotní gramotnosti. Od roku 1992, kdy u nás vzniklo první mateřské centrum došlo k velkému rozvoji těchto organizací. Nyní zastřešující organizace Síť mateřských center, která má na svých stránkách heslo: "Ruka, která hýbe kolébkou, hýbe celým světem.", sdružuje více než 330 mateřských center. Toto heslo lze přetransformovat v rovině zdravotní gramotnosti "zdravá rodina = zdravá společnost". Klienty mateřských center se stávají často již ženy gravidní a návštěvnost se týká především rodin s malými dětmi přes prarodiče, což je vhodné prostředí pro primární prevenci v oblasti komplexního přístupu ke zdraví. YMCA v České republice má ve svém znaku červený rovnostranný trojúhelník, který symbolizuje rovnováhu a harmonický...
Úloha lékařské posudkové služby v systému sociálního zabezpečení
Čevela, Rostislav ; Zikmundová, Květuše (vedoucí práce) ; Seifert, Bohumil (oponent) ; Vurm, Vladimir (oponent)
ÚLOHA LÉKAŘSKÉ POSUDKOVÉ SLUŽBY V SYSTÉMU SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Abstrakt Doktorandská disertační práce v oboru sociální lékařství MUDr. Bc. Rostislav Čevela Lékařská posudková služba podstatným způsobem ovlivňuje výdaje resortu práce a sociálních věcí. LPS zajišťuje posuzování zdravotního stavu v případě dávek, u nichž je nárok odvozen od podmínky nepříznivého zdravotního stavu (popř. v kombinaci s jinými podmínkami, jako je sociální situace, majetkové poměry, účast na pojištění apod.). Dopad činnosti LPS představuje 100 mld. Kč ročně ze státního rozpočtu. Proběhlé reorganizace LPS nedokázaly odstranit její největší problém a to je stálý nedostatek kvalitních odborníků. Od tohoto problému se odvíjí nedostatečná kvalita a efektivita činnosti. Z provedených dotazníkových šetření mezi posudkovými lékaři a lékaři ostatních specializací vyplývá, že je třeba změnit vnímání posudkového lékařství jak samotnými posudkovými lékaři, tak odbornou lékařskou veřejností jako oboru málo prestižního, vysoce administrativně zaměřeného a bez kontaktu s klinickou medicínou. Většina dotázaných lékařů uvedla, že se bez spolupráce s posudkovým lékařem neobejde. Hlavním motivačním prvkem, který by podpořil zájem lékařů jiných specializací o práci v oblasti sociálního zabezpečení je adekvátní finanční ohodnocení, kterého by bylo...
Realizace výchovy ke zdraví na vybrané základní škole
Caudr, Martin ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá realizací vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví na vybrané základní škole. Cílem práce je zjistit postoje žáků druhého stupně vybrané školy ke vzdělávacímu oboru Výchova ke zdraví a zjistit, jak se výuka výchovy ke zdraví promítla do života žáků druhého stupně vybrané školy, a nakolik ovlivnila jejich názory a postoje ke zdravému životnímu stylu. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, jako je zdraví, zdravý životní styl, zdravotní gramotnost. Podrobněji popisuje v rámci RVP vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Praktická část zjišťuje postoje žáků vybrané školy ke vzdělávacímu oboru Výchova ke zdraví a jejich názory a postoje ke zdravému životnímu stylu. V této části budou zpracovány dva dotazníky, které jsou určeny dětem z vybrané základní školy. Zaměřené jsou především na postoje k vyučovanému předmětu Výchova ke zdraví a na postoje ke zdravému životnímu stylu. Na základě výsledků výzkumného šetření, analýzy školního vzdělávacího programu v oblasti Člověk a zdraví a teoretických poznatků bude v práci uvedeno doporučení pro pedagogickou praxi na vybrané základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA Výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost, zdravý životní styl, pohybové aktivity, škola
Zásady zdravého životního stylu v předškolním a základním vzdělávání a jejich uplatnění v pedagogické praxi
Dvořáková, Petra ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Stav výživy významně ovlivňuje změny ve stravovacích návycích celých rodin. Dítě se nerodí obézní, ale stává se jím v průběhu svého vývoje, vlivem dědičnosti, výchovným působením rodiny, psychosociálními a kulturními podmínkami společnosti, ve které žije. Každodenní nesprávné návyky dospělých jsou přenášeny i do života dětí a nedodržování zásad zdravého stravování, nedostatek pohybové aktivity, absence odpočinku a relaxace, stres a mnoho dalších činitelů dnešní doby se podílí na vzniku mnoha onemocnění a komplikací zdravotního stavu. Vzhledem k tomu, že neexistují jednotné učebnice pro výuku předmětů Výchova ke zdraví a Zdravý životní styl, a současně ani směrnice, které by vedly pedagogy v předškolním vzdělávání k systematické výchově dětí v této oblasti, zabývám se ve své práci otázkou, jakým způsobem mají možnost se vzdělávat v oblasti zdravého životního stylu a jak získávají kvalitní informace samotní pedagogové. Blíže se zabývám otázkou nadváhy a obezity dětí z pohledu zdravotní gramotnosti, přístupu vybraných ZŠ a MŠ k otázce pohybu a stravování a vhodnými/nevhodnými stravovacími návyky dětí. V první části se zaměřuji na uplatňované programy v oblasti zdravého životního stylu na MŠ a ZŠ, v další části poukazuji prostřednictvím výstupů z šetření a dotazníků na možnosti zlepšení zdravotní...
Zdravotní gramotnost žáků na základní škole
Caudr, Martin ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá zdravotní gramotnosti žáků na základní škole. Cílem práce je porovnat zdravotní gramotnost s gramotností počítačovou u žáků na vybrané základní škole. Zjistit úroveň znalostí, informovanost, postoje a vnímání žáků ve spojení s počítačovou a zdravotní gramotností. Zjistit příčiny menšího zájmu žáků o pohybové aktivity a souvislost mezi pohybovou aktivitou a zdravotním stavem žáků. Teoretická část se s pomocí odborné literatury zabývá vymezením základních pojmů, jako je zdravotní gramotnost, počítačová gramotnost, zdravý životní styl, pohybové aktivity, aj.. Popisuje souvislost mezi pohybovou aktivitou žáků, zdravým životním stylem a zdravotní gramotností. Praktická část porovnává úroveň znalosti žáků v oblasti počítačové a zdravotní gramotnosti. Zjišťuje také znalosti žáků, související s příznivým vlivem pohybových aktivit na zdraví člověka. V této části budou zpracovány dotazníky, které jsou určeny dětem z vybrané základní školy a týkají se především úrovně znalostí zdravotní a počítačové gramotnosti. Otázky jsou také směřovány na pohybové aktivity žáků při mimoškolní činnosti, na jejich četnost a motivaci k nim. Na základě výsledků výzkumného šetření a teoretických poznatků bude v práci uveden návrh na úpravu školního vzdělávacího programu na vybrané základní škole, v...
Zásady zdravého životního stylu a jejich uplatnění v pedagogické praxi
Prknová, Monika ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce "Zásady zdravého životního stylu a jejich uplatnění v pedagogické praxi" zahrnuje teoretické základy zdravého životního stylu dnešní středoškolské mládeže a jejich uplatňování v životě. Autorka porovnává rozdíly ve zdravém životním stylu středoškoláků, jak jej pojímají odborníci a srovnává je s výsledky dotazníkového šetření žáků a jejich rodičů ve školním roce 2015/2016 na SŠ-COPTH Poděbradská 12, Praha 9, v oborech chemik operátor a automechanik Závěry, ke kterým autorka dospěla, ukazují nakolik dnešní středoškolská mládež ať už maturitních, či učňovských oborů uplatňuje zdravý životní styl a úroveň její motivace starat se o své zdraví. Zpracování daného tématu vedlo autorku k zamyšlení, jak i nadále působit na mládež při jejím vedení k dodržování zásad zdravého životního stylu. KLÍČOVÁ SLOVA: zdraví, zdravý životní styl, motivace žáků, výchova ke zdraví, potravinářská aditiva
Zdravý životní styl v edukační realitě vybrané školy
Doležal, Vladimír ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
NÁZEV: Zdravý životní styl v edukační realitě vybrané školy AUTOR: Vladimír Doležal KATEDRA (ÚSTAV) Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: MUDr. Bc. Rostislav Čevela, Ph.D. ABSTRAKT: Tato práce se zabývá problematikou výchovy a zdravého životního stylu v kategorii náctiletých. Cílem práce je zmapovat důležité aspekty, které ovlivňují životní styl náctiletých, a to hlavně ve vztahu ke středoškolskému prostředí, školským dokumentům, jako jsou ŠVP, RVP a zmapovat vliv rizikového chování. Práce se také zaměřuje na důležitý aspekt tohoto tématu, a to na interakci učitel - žák, cílem této části je zdokumentovat a analyzovat, zda žáci vnímají, jak ke zdravému životnímu stylu přistupují jejich učitelé a zda je to nějak osobně ovlivňuje. V práci jsou zdokumentovány a analyzovány současné přístupy k výchově a zdravému životnímu stylu ve středoškolském prostředí. Součástí je krátký exkurz do historie těchto pojmů. KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova, životní styl, střední škola, žák, učitel.
Proměna české kuchyně z dob Magdaleny Dobromily Rettigové po současné trendy zdravého životního stylu
Málková, Simona ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá proměnou stravování z dob Magdaleny Dobromily Rettigové po moderní trendy zdravého životního stylu. Jde o postupný vývoj stravování z období konce 18. století po současnost. V teoretické části je popsán kontrast mezi životem české spisovatelky a soudobým životním stylem. Je zde kapitola o životě Magdaleny Dobromily Rettigové, i pozadí vedoucí k sepsání kuchařské knihy s názvem "Domácí kuchařka", která se stala praktickou příručkou pro ženy, obsahující instrukce a návody k vedení kuchyně i komplexní rady k vystupování ženy jako manželky, matky a vlastenky a také její vliv na výuku mladých dívek. Další kapitola pojednává o vývoji kuchyně a vaření, o zvycích užívaných při stolování a životním stylu té doby. V závěru teoretické části je porovnávána kuchyně první poloviny devatenáctého století s dnešními stravovacími návyky a životním stylem. V empirické části je zjišťováno dotazníkovým šetřením mezi Středním odborným učilištěm Toužim a Střední zdravotnickou školou a Vyšší odbornou školou zdravotnickou v Karlových Varech, zda žáci těchto škol žijí v souladu se zdravým životním stylem. Celková koncepce výzkumu je kvantitativní, pro sběr dat byla použita explorační metoda nestandardizovaných dotazníků vlastní konstrukce, které byly vyplněny respondenty. Dotazníkové šetření bylo...
Dopady výchovy na zdraví náctiletých a výuka matematiky
Doležal, Vladimír ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
NÁZEV: Dopady výchovy na zdraví náctiletých a výuka matematiky AUTOR: Vladimír Doležal KATEDRA (ÚSTAV) Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: MUDr. Bc. Rostislav Čevela, Ph.D. ABSTRAKT: Tato práce se zabývá problematikou výchovy a zdravého životního stylu v kategorii náctiletých. Cílem práce je zmapovat důležité aspekty, které ovlivňují životní styl náctiletých, a to hlavně ve vztahu ke středoškolskému prostředí, školským dokumentům, jako jsou ŠVP, RVP, rizikové chování a vliv subkultur. Speciálním tématem této práce je analýza výuky matematiky na konkrétní střední škole ve vztahu k zdravému životnímu stylu současné žákovské populace. Práce se také zaměřuje na důležitý aspekt tohoto tématu, a to na interakci učitel - žák, cílem této části je zdokumentovat a analyzovat, zda žáci vnímají, jak ke zdravému životnímu stylu přistupují jejich učitelé a zda je to nějak osobně ovlivňuje. V práci jsou zdokumentovány a analyzovány současné přístupy k výchově a zdravému životnímu stylu ve středoškolském prostředí. Součástí je krátký exkurz do historie těchto pojmů. KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova, životní styl, subkultury, střední škola, žák, učitel, matematika.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.