Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  předchozí11 - 18  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Lolita v životě a díle Serge Gainsbourga
Sotonová, Jana ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Tématem bakalářské práce je motiv "lolity" (prepubescentní dívky jako předmětu erotického zájmu) v díle francouzského zpěváka, skladatele písní, básníka, herce, scénáristy a filmového režiséra Serge Gainbourga. Většina jeho děl byla napsána pro ženy nebo o nich. Pro své okouzlení postavou Lolity ze stejnojmenné knihy Vladimira Nabokova touží najít její ztělesnění, ačkoli považuje postavu za abstraktní. Jeho posedlost představou "lolity" jako archetypu významně ovlivňuje jeho tvorbu, stejně jako jeho citový život. První část představí Serge Gainsbourga. Druhá část se bude zabývat tématem "lolity" podle Nabokovova díla. Bude se věnovat také mytickému původu postavy. Hlavní část se zaměří na Gainsbourgova díla, ve kterých je ovlivnění tímto motivem nejvíce patrné. Nakonec práce porovná Nabokovovo a Gainsbourgovo pojetí "lolity" a synteticky shrne rozdíly mezi nimi. Klíčová slova : lolita, obsese, mýtus, eros
Pojetí lásky u Platona a Schopenhauera
Najman, Jiří ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Tato práce se snaží skrze přiblížení filosofie obou autorů vysvětlit jejich pojetí lásky. V obou metafyzikách se snaží nalézt motivy, které, jak se autor domnívá, jsou stále živé, přestože se zdá, že nám jsou tak vzdáleny.
Patos křídla a šípu: Variace Eróta v dějinách evropské literatury.
Macl, Ondřej ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
(česky) Ambicí diplomové práce je "otřást" literární vědou, potažmo její metodou interpretace, z popudu (původnější) problematiky Eróta a skrze ni otevřít jiný, citlivější přístup k umění. Jako spleť východisek mi poslouží pochybné teorie autorů typu pozdní R. Barthes, G. Didi-Huberman, H. Bloom, G. Bataille či S. Sontag. Především se ale propadnu do "studia" evropské literatury, abych vydal počet vlastních "zranění", neméně násilně rozřazených do tematických kapitol (Kosmogonie, Bůh lásky, Touha, Filozofie, Srdce, Šíp, Křídlo, Hra, Topos, Pud, Orfeus aj.). Mnohostranně tedy představím i fenomén Eróta samotného, na úkor monologičnosti jeho převládajících (platonských či křesťanských) interpretací, a nadto se pokusím v rozporu s bataillovskou tradicí erotizmu učinit Eróta "prací".
Podoby lásky v próze Jozova Hanule. Teologická interpretace uměleckého textu
Hojdová, Barbora ; Sládek, Karel (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
Podoby lásky v próze Jozova Hanule [rukopis] : Teologická interpretace uměleckého textu : diplomová práce / Barbora Hojdová ; vedoucí práce: Karel Sládek. -- Praha, 2013. -- 54 s. Abstrakt Práce se zabývá teologickou interpretací prozaického díla Květy Legátové Jozova Hanule a hledá jeho odkazovací možnosti vzhledem k různým podobám lásky, které prezentuje Benedikt VXI. v encyklice Deus caritas est. V teologické perspektivě se zaměřuje na to, jak je v díle reprezentován erós a agapé a jejich vzájemný vztah. Na tomto základě se snaží postihnout, jak zmíněné prozaické dílo odkazuje k tajemství proměny člověka a definitivnímu nalezení jeho personální identity ve společenství bezpodmínečné lásky s druhým člověkem a v účasti na věčném sdílení Otce, Syna a Ducha svatého. Prostřednictvím teorie iniciace jsou v textu postiženy tři dějové roviny příběhu. V každé z nich se protagonistka novely setkává s jinou z podob lásky, kterými je postupně určována. Postava tak během svého životního putování z Brna do Želar poznává nejdříve lásku erotickou a později díky setkání s nezištnou láskou agapé postupně vrůstá do plnosti dokonalé lásky, která v sobě spojuje erós i agapé. Klíčová slova podoby lásky, erós, agapé, communio lásky, teologická interpretace literatury, próza Jozova Hanule Počet znaků (včetně mezer): 156 975
Sókratova "érótiké techné" v dialogu Faidros
Grimmich, Šimon ; Špinka, Štěpán (vedoucí práce) ; Jinek, Jakub (oponent)
Práce představuje, co v kontextu dialogu Faidros znamená erotické umění (erótiké techné), o kterém se Sókratés zmiňuje v palinódii (257a6-9) a které je pro něj něčím nesmírně podstatným. V první a druhé kapitole nejprve zkoumá, jak Sókratés chápe lásku (erós) a umění (techné) řeči, přičemž si všímá jejich hluboké ambivalence, kterou by měla zvládat filosofie jakožto erotické umění. Třetí kapitola se zaměřuje na vztah duše a pohybu a předkládá pojetí přirozenosti duše, sebepoznání, nesmrtelnosti a blíže zkoumá vztah duše a těla. Čtvrtá kapitola konečně po shrnutí rozumění erotickému umění, jak ho nabízejí současní badatelé, nabízí své vlastní rozumění. Erotické umění se ukázalo být filosofií samotnou, která je láskou k moudrosti a která prostřednictvím dialogu a vztahu k druhému usiluje o probouzení lásky a plození krásných řečí. Filosofie je konečně uměním, které dokáže zvládnout ambivalenci lásky úsilím o sebepoznání.
Druhy lásky v kontextu bioetické argumentace
SMRČKOVÁ, Leona
Práce se zabývá druhy lásky, jejich rozdělením a charakteristikou. Dalším tématem je eutanazie, její rozdělení a argumentace pro i proti její legalizaci. Základním cílem je popsat tyto pojmy a pokusit se najít mezi nimi souvislost, pokusit se odpovědět na otázku, zda může být láska argumentem pro eutanazii a pokud ano, tak proč. Na již publikovaných případech smrtelně nemocných lidí se pokouší najít možnosti a cesty jednání motivovaného láskou. Hledá přínos těchto poznatků pro sociálního pracovníka.
Láska a poznání u Schelera a jeho předchůdců
PROKOPIUSOVÁ, Veronika
Práce se zabývá vztahem lásky a poznání ve filosofii, především v platónsko-augustinské tradici, kde láska funduje poznání. Dílčí kapitoly jsou věnovány jednotlivým autorům v dějinách filosofie, ale i v současnosti. Celá práce je vedena v duchu dialogu mezi filosofy, ale také jako konfrontace se Schelerovou knihou Řád lásky

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   předchozí11 - 18  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.