Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Svobodné školy a jejich uplatnění v současném školství
Bartošová, Alexandra ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
V mé diplomové práci se zabývám termínem svobodná škola. Vysvětluji ho, představuji vybrané svobodné školy, demokratické principy škol, antiautoritativní pedagogiku a termín unschooling. Mým cílem je poukázat na kvality svobodných škol a ukázat důvody, proč by měly být brány za plnohodnotné a rovnocenné ke klasickému školství. Poukazuji na to, že tento typ vzdělávání si zaslouží větší ohlas a finanční podporu od MŠMT. Některé Svobodné školy a hnutí jsou v mnohém inspirovány pedagogickým konceptem nezávislé britské internátní školy Summerhill a pedagogikou jejího zakladatele Alexandera Sutherlanda Neilla. Ve své práci popisuji jeho pedagogické principy a historii školy Summerhill. Dílčím cílem práce je objasnit, v jakých školách a do jaké míry jsou uplatňovány myšlenky Summerhill School v Čechách a jak se dá navázat na myšlenky A.S.Neilla v našem prostředí. V teoretické části se zabývám termínem demokracie. Popisuji historii svobodných škol a jejich vývoj v Čechách, například v období reformně pedagogických pokusů, a v zahraničí ve školách Sudbury Valley School a Newgate School Sarasota. Výzkumná část práce popisuje vymezení výzkumného problému, průběh výzkumného šetření, můj vlastní pohled na výuku a učební styl, interpretaci výzkumu na ScioŠkole Praha 11, ZŠ Edisona a ZŠ Kairos. Používám metody...
Institucionalizované svobodné vzdělávání v českém vzdělávacím systému
Švábová, Kristina ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Černý, Jakub (oponent)
Cílem této bakalářské práce je přispět k porozumění fenoménu tzv. svobodných škol v České republice. Tyto školy se hlásí k principům svobodného vzdělávání, jak je ve světě realizuje např. Summerhill School nebo Sudbury Valley School. U nás se objevují teprve v posledních letech a jedná se o dosud velmi málo zkoumanou problematiku. Práce je pojata jako vícepřípadová studie dvou českých svobodných škol. Popisuje, jak se projevují hodnoty těchto škol v jejich školní dokumentaci, a skrze teorii akontability zkoumá, jak se jim daří sloučit tyto hodnoty s požadavky dalších aktérů, zejména České školní inspekce. Ukazuje se, že mnohým hodnotám je české školství otevřeno, ale existují oblasti, v nichž dochází k rozporům. Plné realizaci hodnot brání zejména povinná školní docházka, předepsané časové dotace a hodnocení. V práci jsou také zkoumány postoje aktérů ze svobodných škol k možnostem českého vzdělávacího systému. Vyplývá z nich, že každá škola si vyvinula vlastní přístup. V jednom případě "pesimistický", kdy pracovníci školy nevěří v možný konsenzus s požadavky státu, zatímco v druhém, "optimistickém" případě se škola snaží o vzájemnou kooperaci.
Alternativní vzdělávání v podmínkách české vesnice
PRCHLÍKOVÁ, Markéta
Tématem bakalářské práce je alternativní vzdělávání v podmínkách české vesnice. Práce je rozdělena na dvě části. První teoretická část pojednává o alternativním vzdělávání, shrnuje aktuální možnosti a stav alternativního vzdělávání v Táboře a jeho okolí a popisuje vybrané prvky, metody a přístupy alternativního vzdělávání, které se uplatňují v zmiňovaných alternativách a které lze aplikovat i v rámci pedagogiky volného času při volnočasové práci s dětmi předškolního a mladšího školního věku. V druhé části bakalářské práce je realizován výzkum. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjištěno jaké povědomí a postoje mají rodiče na jihočeské vesnici k alternativnímu vzdělávání a jaké metody a prvky ve výchově a vzdělávání tito rodiče u svých dětí upřednostňují. Poznatky získané výzkumem jsou informacemi pro definování podmínek, za kterých je možné v místě výzkumu realizovat v rámci rodičovské iniciativy volnočasové aktivity s prvky alternativního vzdělávání pro děti předškolního a mladšího školního věku.
Helen Parkhurstová a její vliv na vývoj pedagogického myšlení
ZIMMERMANNOVÁ, Anežka
Práce se zabývá životem a myšlenkami Helen Parkhurstové. Soustředí se především na její pedagogickou kariéru a práci na daltonském plánu. Dále vysvětluje, co to vůbec daltonský plán je, na jakých stojí principech a jak se uplatňuje v praxi. Vedle toho popisuje dobu, ve které Parkhurstová žila, a také to, jak bylo tehdy přistupováno k výuce. V souvislosti s tím srovnává myšlenky daltonského plánu s myšlenkami reformní pedagogiky a alternativních škol. Parkhurstová kladla v tomto ohledu velký důraz na individualizaci výuky a jejím cílem bylo především naučit žáky rozvrhovat si správně svůj čas a samostatně si rozhodovat o svém učení. Práce také sleduje vývoj daltonského plánu v průběhu 20. století až po dnešní dobu. Zaměřuje se na možnosti jeho využití v současném vzdělávacím systému, kde by mohl být užitečný především při práci s informacemi.
Výuka zeměpisu v alternativních školách
Mandová, Simona ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Havelková, Lenka (oponent)
Práce je zaměřena na výuku zeměpisu v alternativních školách. Této problematice se věnuje ve dvou částech. První část práce obsahuje teoretická východiska, seznamuje s cílem práce, zvolenou metodikou, vysvětluje pojem alternativní škola a představuje konkrétní školy, které byly pro účely této práce zvoleny. Jsou jimi školy Montessori, Waldorfské školy a Začít spolu. Druhá část práce se zabývá praktickou kvalitativní výzkumnou činností, která byla na školách provedena. Jedná se o metodu zúčastněného pozorování na hodinách zeměpisu a o metodu polostrukturovaných rozhovorů s učiteli zeměpisu a ohniskovými skupinami žáků. Klíčová slova: alternativní škola, učitel, Montessori, škola, výuka zeměpisu, vzdělávací programy, Waldorf, Začít spolu, žák
Vnímání autority u pedagogů 1. stupně ZŠ
ZELENKOVÁ, Dominika
Diplomová práce se zabývá vnímáním autority u učitelů, kteří učí na prvním stupni ZŠ. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy, které s touto problematikou souvisí. Například pojem "autorita", proměny ve vnímání tohoto pojmu postupem času, chápání pojmu autorita v alternativním školství, spojitost autority s kázní ve třídě nebo odměny a tresty ve vyučování. Praktická část práce je realizována za pomoci kvalitativního výzkumu na základě hloubkových rozhovorů. Cílem bylo získání informací, které souvisejí s autoritou učitele. Získaná data jsou vyhodnocená v sedmé kapitole.
Klima třídy
RAUŠEROVÁ, Jana
Diplomová práce "Klima třídy" má teoreticko-empirický charakter. Jejím cílem je změřit a porovnat klima školní třídy standardních a alternativních škol. Z počátku práce nabízí vymezení základních pojmů jako je sociální skupina, prostředí, atmosféra, klima. Dále se věnuje teoretickému objasnění klimatu školní třídy a detailněji se zaobírá prvky, typy a aktéry klimatu. Práce si také blíže všímá výzkumných metod měření klimatu školní třídy. Teoretickou část autorka uzavírá popisem problematiky alternativních škol. Praktická část je realizována pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili žáci standardních a alternativních základních škol. Je zde stanoven cíl, předpoklady a vybraná metoda měření klimatu třídy. V závěru jsou shrnuty výsledky dotazníkového šetření a ověření předpokladů.
Zavádění montessori principů vzdělávání do ekonomických předmětů na obchodní akademii
Barteček, Marek ; Krpálková Krelová, Katarína (vedoucí práce) ; Dvořáček, Jiří (oponent)
Práce se zaměřuje na zjišťování informací o tom, jestli je možné zavádět montessori principy vzdělávání do ekonomických předmětů na středních školách. Součástí práce jsou i přípravy na výuku a popisy metod, forem, obsahu, didaktických pomůcek a didaktické techniky, kterou učitel může využít při zavádění montessori principů do výuky ekonomických předmětů na střední škole. Pro zjištění výsledků bylo využito experimentálního vyučování na Gymnáziu Duhovka, sebereflexe praktikanta, dotazníkové šetření ve třídě, kde experimentální výuka probíhala a didaktický test pro žáky, kteří se účastnili experimentálního vyučování. Výsledkem je, že zavádění je možné a nese sebou určité výhody (lepší dosahování výchovných cílů, zlepšení klimatu ve třídě), ale je zároveň zapotřebí dávat pozor na určité nevýhody, které se objevily během experimentálního vyučování (problémy s fixací nové a staré látky).
Alternativní pedagogické směry ve výuce chemie u nás
Dalíková, Martina ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Bakalářská práce Alternativní pedagogické směry ve výuce chemie podává stručný přehled o alternativních školách rozšířených v České republice. Práce se zabývá krátký popisem a charakteristikou vybraných alternativních škol a jejich metodami využívaných ve výuce. Cílem bakalářské práce je poskytnout ucelený přehled existujících alternativních metod výuky a ukázat jejich využití při výuce chemie.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.