Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 49 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Osobnost dítěte a zahájení docházky do mateřské školy
Zradičková Šafránková, Karla ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) ; Šírová, Eva (oponent)
Moderujícím procesem zvládání nároků socializující společnosti je schopnost autoregulace jedince. Výrazným vývojovým socializačním prvkem je přechod, tranzice z rodinného prostředí do mateřské školy, fungující v interakci různých změn. Teoretické základy našeho výzkumného projektu tvoří koncept resilience vycházející ze sociálně kognitivní teorie. Probandy tvořila skupina 97 dětí předškolního věku, začínajících s docházkou do mateřské školy, příchozích z rodinného prostředí. Data byla shromažďována dvakrát, v září a v listopadu. Výzkumná data plynou ze dvou zdrojů - pozorování a dotazník. Co se týče pozorování, byly předem stanoveny oblasti sledování. Frekvenci a kvalitu behaviorálních projevů dítěte v adaptačním období zaznamenával pedagog do pozorovacího archu, který byl vytvořen na základě studia literatury s tématem adaptace a empirie. Resilientní faktory jsou operacionalizované iniciativou, seberegulací a kvalitou vztahů, měřené škálou DECA - P2 - Devereux Early Childhood Assessment for Preschoolers, volně přeloženo jako Devereuxská škála pro rané dětství. Pro účely výzkumu byla převzata a převedena do českého jazyka z originálu amerických výzkumníků LeBuffe a Naglieri (2012) ve spolupráci s Devereuxským centrem pro podporu resilience u dětí. Škála DECA-P2 se zaměřuje také na mapování...
Sociální změna v Moldavsku (1991-2017) v sociálně vědní a politicko-expertní reflexi
Matei, Mihaela ; Maslowski, Nicolas (vedoucí práce) ; Německý, Marek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá koncipováním sociální změny a jejím zachycením v sociálně vědní a politicko-expertní literatuře z historického hlediska vývoje post komunistické Moldavské republiky. V první kapitole jsou definovány výzkumný design a hlavní hypotézy, kterými se daná diplomová práce bude řídit. V druhé kapitole budou představeny klasické a nové teorie sociální změny, které budou následně analyzovány. Cílem diplomové práce je identifikace těchto teorií v moldavské literatuře počínaje rokem 1991. Výsledky obsahové analýzy moldavské literatury budou prezentovány ve třetí kapitole. Poslední kapitola je věnovaná diskusi nad výsledky diplomové práce a možnosti jejich dalšího využití.
Ústavní a právní aspekty vývoje stranického systému v Československu po roce 1989
Nosek, Jakub ; Švec, Kamil (vedoucí práce) ; Marková, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá demokratickou tranzicí a formováním pluralitního politického systému na federální úrovni v Československu, který začal tzv. sametovou revolucí v listopadu 1989, která znamenala zavrhnutí dosavadního nesoutěživého modelu vlády jedné strany, který nepovoloval skutečnou opozici a pouze toleroval satelitní politické strany Komunistické strany Československa, neodporující jejímu monopolnímu modelu vládnutí. Po pádu komunistického režimu postupně docházelo ke vzniku a krystalizaci pluralitního stranického systému. V první části se práce zabývá tranzitologií a demokratickou konsolidací, následně je zde věnován prostor teorii politických stran stranických systémů. Druhá část práce je formou jednopřípadové studie věnována popisu československé tranzice, na kterou jsou uplatněny teoretické koncepty teorie přechodů a demokratické konsolidace a prostřednictvím obsahové analýzy relevantních zákonů a ústavních zákonů, je sledován vznik a následné formování pluralitního stranického systému na federální úrovni Československé federativní republiky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Realizace přechodu žáků na druhý stupeň po 5. a 4. ročníku
Urbanová, Hana ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Walterová, Eliška (oponent)
Práce se zabývá přechodem žáků základní školy na 2. stupeň. Teoretická část popisuje vývoj českého primárního a nižšího sekundárního vzdělávání. Dále porovnává povinné vzdělávání jednotlivých evropských států a zabývá se problematikou přechodu z pohledu vývoje několika posledních desetiletí v mezinárodním kontextu. Empirický výzkum se zaměřuje na zmapování přechodu žáků na nižší sekundární stupeň vzdělávání. Výzkumným designem je případová studie školy, kde k přechodu dochází po čtvrtém i po pátém ročníku. Cílem je zjistit, jak přechod vnímají sami žáci i jejich učitelé. Práce popisuje důvody, které vedly ke změně klasického modelu, a zabývá se strategiemi usnadňujícími vlastní přechod žáků na 2. stupeň. Zjišťuje výhody a nevýhody změněného modelu, které dává do kontextu trendů ve společnosti a vývoje současných žáků. Výsledky ukazují, že žáci ani učitelé nevnímají zásadní rozdíly v načasování přechodu. Pro všechny žáky nehledě na model přechodu je výraznější změnou vstup do šestého ročníku, který je spjat se změnou kurikula. Žáci přecházející dle nového modelu vnímají přechod po čtvrtém ročníku jako výhodu při adaptaci na šestý ročník. KLÍČOVÁ SLOVA primární škola, nižší sekundární škola, přechod, strategie usnadňující přechod
Proces přechodu k demokracii v Československu v období od listopadu do prosince 1989
Kudrna, Pavel ; Štefek, Martin (vedoucí práce) ; Koubek, Jiří (oponent)
V této práci je analyzován československý přechod k demokracii s důrazem na jeho první fázi od listopadu do prosince 1989. Jsou představeny různé tranzitologické přístupy, které jsou později aplikované na československý případ. Je rovněž proveden pokus o promyšlení fázování přechodu a jeho typologizaci, k čemuž přispějí klasické přístupy (Rustow, Mainwaring, Karlová a Schmitter, Przeworski a další). V práci je reflektována četba historiografické literatury zabývající se problematikou pozdní fáze nedemokratického režimu, jeho pádu a budováním nového uspořádání. V analýze je kladen důraz na aktéry změny. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Ústavní reforma na Ukrajině z roku 2004 a její vliv na vnitropolitický vývoj v zemi
Poloncarzová, Diana ; Šír, Jan (vedoucí práce) ; Zilynskyj, Bohdan (oponent)
Práce pojednává o ústavní reformě na Ukrajině z roku 2004. Změny, které přinesl rok 2004, vzbuzovaly optimistická očekávání v souvislosti se změnou režimu a přiblížení se modelu západoevropských zemí. Cílem práce je identifikovat, zda Ukrajina pokračovala v procesu přeměny země v demokracii nebo zůstala hybridním a nestabilním státem. Soustředí se na změny ústavy v následujících hlavách - volby a referendum, parlament, prezident, rada ministrů, na přerozdělení pravomocí mezi nimi a na dopad těchto změn na zákonodárnou a výkonnou moc. Nastolený režim byl ovlivněn těmito změnami. V období, kdy Kučma zastával po druhé prezidentský post, byla Ukrajina klasifikována jako autoritativní režim. Ke změně politického systému došlo v roce 2006, po té, co nová ústava nabyla účinnosti. Nové politické uspořádání nebylo možné jednoznačně klasifikovat, nejčastěji používanými termíny pro označení ukrajinského zřízení byly poloprezidentský systém a prezidentsko-parlamentní systém. Volba nevhodného politického systému mohla být jedním z hlavních důvodů, vedoucích k neúspěchu při pokusech o demokratizaci země.
Osobnost dítěte a zahájení docházky do mateřské školy
Zradičková Šafránková, Karla ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) ; Šírová, Eva (oponent)
Moderujícím procesem zvládání nároků socializující společnosti je schopnost autoregulace jedince. Za jeden z takových vývojových úkolů lze považovat přechod, tranzici z rodinného prostředí do mateřské školy. Tranzice může být jednou z největších výzev jak pro dítě, tak i pro rodinu a pedagogy, protože nezahrnuje pouze jednu změnu, ale funguje v interakci různých změn. Cílem našeho výzkumu je zjistit vývoj resilience v jednom z prvních významných tranzitorních momentů v životě dítěte, jakým je vstup do mateřské školy a podíl autoregulace na tomto procesu. Teoretické základy našeho výzkumného projektu tvoří koncept resilience vycházející ze sociálně kognitivní teorie. Problematika se vzhledem k zaměření na adaptaci dítěte na vzdělávací systém dotýká také otázky autoregulace, která je v našem kulturním kontextu významnou složkou úspěšného zvládnutí nároků výkonové společnosti na dítě. Další významný aspekt, podílející se na úspěšné adaptaci, je bezesporu psychická odolnost dítěte, ve smyslu schopnosti účinně se vypořádat se stresem a nepřízní. Ohniskem našeho výzkumu jsou děti předškolního věku (tři až šest let), které se adaptují na nové prostředí mateřské školy. Do tohoto prostředí přicházejí děti z rodiny. Počátek docházky do mateřské školy a vývojové úkoly s ním spojené považujeme za klíčové...
Katolická církev a její vliv na tranzici a následnou konsolidaci demokracie
Labutta, Michael ; Koubek, Jiří (vedoucí práce) ; Buben, Radek (oponent)
(česky) Práce se bude zabývat srovnáním států, které prošly tranzicí a vliv katolické církve je zde poměrně silný. Konkrétně se bude jednat o Polsko a o Chile. V úvodu bych se snažil postihnout postavení církve v rámci těchto států za trvání nedemokratického režimu (jestli stála na straně režimu, skryté opozice, nebo zda vystupovala přímo vůči režimu). Snažil bych se postihnout to, co ovlivnilo tento postoj - křivdy ze strany režimu, historický kontext. Další část práce se bude zabývat tím, o jaký vztah s církví nedemokratické režimy usilovaly. Zda prosazovaly represe, kooptaci, či nějakou formu "tiché dohody". V závěru práce a v návaznosti na předešlé otázky se budu snažit zodpovědět otázku, zda katolická církev byla v daných zemích otevřená spolupráci nebo zastávala spíše konfrontační postoj, a jaký měl tento postoj vliv na formu, průběh a výsledek tranzice, a jak se promítl do pozdější konsolidace demokracie.
Convergence across the four Central and Eastern European states: Panel Data Approaches
Akhmetov, Daniyar ; Gregor, Martin (vedoucí práce) ; Cahlík, Tomáš (oponent)
The aim of the work is to analyze the convergence in the Czech Republic for the period of 1996- 2006. The paper is based primarily on the Barro and Sala-i-Martin's theories of convergence of sub-national territorial units. The regression results proved assumptions to be realistic. The main model concentrates on a panel data approach that captures the extent to which new transport infrastructure influences within-nation regional convergence. This paper developed a regional approach to evaluate the impact of transport infrastructure, human capital and migration in four Central and Eastern European countries - the Czech Republic, Hungary, Poland and the Slovak Republic. The aim is to present an overview of the convergence process of the Czech regions between 1996 and 2006. A neoclassical growth model is used as a framework to study convergence across the 14 administrative units of the Czech Republic. Data on gross value added per capita are exploited. 1

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 49 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.