|
Vliv jednostranné vestibulární poruchy na prostorovou orientaci u pacientů po operaci vestibulárního schwannomu
Šponarová, Lenka ; Čakrt, Ondřej (vedoucí práce) ; Chovanec, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou prostorové orientace a posturální stability u pacientů po operaci vestibulárního schwannomu. Teoretická část shrnuje poznatky o vestibulárním systému, popisuje klinický obraz jednostranné vestibulární poruchy, problematiku vestibulárního schwannomu a prostorové orientace. V rámci praktické části bylo provedeno experimentální vyšetření prostorové orientace s využitím systému Blue velvet aréna a posturografické vyšetření na plošině Balance Master® System. Cílem práce bylo zjistit, zda jednostranná vestibulární porucha u pacientů po operaci vestibulárního schwannomu ovlivňuje prostorovou orientaci a do jaké míry je narušena posturální stabilita pacientů indikovaných k operaci a pacientů po operaci vestibulárního schwannomu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Změny vnímání subjektivní vertikály u pacientů po CMP
Kříž, Petr ; Čakrt, Ondřej (vedoucí práce) ; Bitnar, Petr (oponent)
Cévní mozková příhoda často postihuje oblasti zodpovědné za prostorovou orientaci. Optimální integrace aference z vestibulárního, zrakového a somatosenzorického systému je podstatná především pro udržení posturální stability a často ve výsledku pro soběstačnost pacienta. Citlivým ukazatelem poruch orientace v prostoru a zejména schopnosti správně posoudit směr gravitace je vyšetření subjektivní vertikály. Klinickým vyšetřením subjektivní vizuální vertikály je možné objektivizovat a kvantifikovat poruchu vnímání směru gravitace při vyloučení vizuálního kontextu. Teoretická část této práce stručně shrnuje současnou úroveň vědeckého poznání v této oblasti. V praktické části byla vyšetřena subjektivní vizuální vertikála pomocí bucket- method 29 pacientům po cévní mozkové příhodě a jejich výsledky byly statisticky porovnány s výsledky skupiny 34 seniorů. Dále byly také testovány hypotézy o vlivu doby uplynulé od léze a vlivu strany léze. Výsledky této studie potvrzují, že vnímání vertikality u pacientů po cévní mozkové příhodě může být zásadním způsobem narušeno. Dalším přínosem studie je zvýšení reliability vyšetření pomocí klinicky velmi praktické bucket-method na pacientech po cévní mozkové příhodě.
|
| |
| |
|
Kognitivní schopnosti plazů a metody jejich výzkumu
Polonyiová, Alexandra ; Němec, Pavel (vedoucí práce) ; Landová, Eva (oponent)
Plazi jsou při výzkumu kognitivních schopností blanatých (Amniota) opomíjenou skupinou. Vzhledem k jejich fylogenetickým vztahům k ptákům a savcům jsou však poznatky o stavbě mozku a kognitivních schopnostech plazů důležité pro pochopení jejich evoluce u ostatních skupin amniot. V této práci shrnuji dostupnou literaturu o kognitivních schopnostech plazů, která se soustředí především na prostorovou orientaci, jako je orientace podle různých vizuálních vodítek a kompasu, asociativní učení, především vizuální diskriminaci a operantní podmiňování, a na sociální učení. Ukazuje se, že někteří plazi jsou schopni flexibilního chování a při vhodně zvolené metodice obstojí v celé řadě kognitivních úloh. Překvapivé jsou především schopnosti sociálního učení u solitérně žijících druhů. V práci je stručně zmíněna také velikost a stavba mozku plazů, který představuje neurální substrát pro tyto schopnosti. Klíčová slova: plazi, kognitivní schopnosti, velikost mozku, stavba mozku, prostorová orientace, asociativní učení, sociální učení
|
|
Využití ICT technologií v realizaci prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením
PECHEROVÁ, Kateřina
Cílem bakalářské práce je představit aktuální stav využití ICT technologií v prostorové orientaci osob se zrakovým postižením v teoretické rovině a na této bázi provést kvalitativní šetření zaměřené na přínos využití aktuálních aplikací pro minimalizaci limitů v oblasti samostatného pohybu jedinců se zrakovým postižením. Dále se práce zaměřuje na aktuální nabídku kompenzačních pomůcek s ICT technologií v rámci zmenšování limitů samostatného pohybu osob se zrakovým postižením a na jejich přínos pro jejich kvalitu života. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části práce je představena aktuální nabídka kompenzačních pomůcek na bázi ICT v rámci prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. V praktické části je práce zaměřena na mobilní aplikace, které napomáhají jedincům se zrakovým postižením lépe se orientovat a pohybovat v prostoru. Výzkum byl prováděn technikou hloubkového, polořízeného rozhovoru. Komunikačními partnery byli dva muži, kteří sami mají zrakové postižení a k jejich prostorové orientaci a samostatnému pohybu napomáhají právě tyto aplikace. Kvalitativním šetřením bylo zjištěno, že mobilní aplikace pro zrakově postižené zaměřující se na orientaci a pohyb v prostoru jsou velmi užitečné a můžou jim velmi dobře napomoci ke zlepšení jejich kvality života.
|
| |
|
Survival hra v procedurálním světě
Macháček, Luboš ; Tóth, Michal (oponent) ; Milet, Tomáš (vedoucí práce)
Projekt je zaměřený na vývoj 3D počítačové hry využívající procedurální generování pro tvorbu herního světa. Součástí je i herní engine, který danou hru pohání. Při vývoji jsou využívané různé experimentální přístupy a techniky, a cílem je odzkoušet jejich použitelnost v praxi.
|
|
Zhodnocení vybraných oblastí školní zralosti u dívek a chlapců předškolního věku
Otáhalová, Kristina ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
1 ABSTRAKT Cílem diplomové práce je zjištění úrovně dílčích aspektů školní zralosti u předškolních dětí docházejících do mateřské školy. Konkrétně zjišťujeme úroveň grafomototiky, zrakového vnímání a prostorové orientace. Proto se teoretická část práce věnuje všem těmto třem oblastem, dále i charakteristice předškolního věku a pedagogické diagnostice. Praktická část je zaměřena na zhodnocení výsledků získaných ze tří testů školní zralosti. Testy hodnotí zrakové vnímání, grafomotoriku a prostorové vnímání. Z hlavního cíle jsou stanoveny tři hypotézy. První dvě hypotézy porovnávají výsledky z daných testů mezi děvčaty a chlapci. Třetí hypotéza srovnává výsledky všech dětí ze dvou testů hodnotících dílčí aspekty školní zralosti. Ke splnění cíle bylo využito kvantitativního typu výzkumu, kdy jsme zjišťovali statistickou významnost stanovených hypotéz.
|
| |