|
Představy o škole u dětí primárně se sluchovým postižením či narušenou komunikační schopností
Kalousová, Tereza ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Medřická, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku nástupu dětí do školy ve spojení s jejich představami o škole. Podstatou práce je proto analýza představ o škole, ale u dětí se sluchovým postižením či narušenou komunikační schopností. Konkrétně je mapováno, jaké představy o škole tyto dětí mají a zda je jejich obraz komplexní. Dále je zjišťováno, jakým způsobem či do jaké míry jejich sluchové postižení či narušené komunikační schopnosti zasahují do představ, ale i do dalších oblastí, jako je například kresba. Výzkumný vzorek tvoří tedy děti, které mají primárně sluchové postižení či narušené komunikační schopnosti a navštěvují stejný typ základní školy. Setkání s nimi proběhlo celkem dvakrát. V první fázi všechny děti navštěvovaly ještě mateřskou školku, ve druhé fázi už byly žáky první třídy. V obou případech se jednalo o shodnou budovu, neboť mateřská školka byla součástí základní školy. Všem dětem byla individuálně zadána kresba na téma školy a následně s nimi byl proveden rozhovor nad jejich obrázkem. Sesbíraná data jsou tedy zpracována kvalitativně. V závěru jsou formulovány výsledky celého výzkumu, které byly stanoveny zejména na základě komparace s podobnými výzkumy. Ty se však zaměřovaly na představy o škole u dětí intaktních. Ukázalo se, že děti z mého sledovaného souboru nemají tak konkrétní...
|
| |
| |
|
Diagnostické markery specificky narušeného vývoje řeči z pohledu logopeda
Veselá, Šárka ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou specificky narušeného vývoje řeči. Teoretická část představuje související terminologii, klasifikaci, etiologii, symptomatologii a problematiku diagnostiky. Výzkumná část analyzuje jednotlivé jazykové roviny u vybraného vzorku dětí a věnuje se společným specifickým odchylkám ve verbální produkci, které by mohly být navrženy jako diagnostické markery. V rámci kvalitativního výzkumu byla provedena analýza verbální produkce 9 dětí ve věkovém rozmezí 5,4 - 5,7 let se specificky narušeným vývojem řeči. Ve všech výpovědích se projevily deficity při používání sykavek, vynechávání hlásek v první pozici, narušení rozumění v různém rozsahu, nepřesná pojmenování a obtíže s výbavností slov a narušení plynulosti řeči a dalších prozodických faktorů. Oblast morfologie a syntaxe se vždy profilovala nejvýznamnějším narušením, které však bylo velmi heterogenní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Efektivita logopedické intervence u dětí před nástupem do 1. tříd ZŠ
Zemanová, Lucie ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Anotace: Tato bakalářská práce se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti a efektivitou logopedické intervence u dětí před nástupem do 1. třídy ZŠ. Shrnuje poznatky především ze speciální pedagogiky a logopedie. V teoretické části jsou popsány základní pojmy jako NKS, řečový vývoj, předškolní věk a logopedická intervence. Vysvětluje teoretické souvislosti, srovnává různé přístupy a odlišnosti v terminologii a uvádí do problematiky. Část praktická seznamuje s průběhem a výsledky výzkumného šetření.
|
|
Autismus - Použití systémů alternativní a augmentativní komunikace u jedinců s poruchou autistického spektra
Vošická, Edita ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Novotný, Josef (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá systémy alternativní a augmentativní komunikace používané u jedinců s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje hlavně informace o narušené komunikační schopnosti u jedinců s autismem, o jejich vývoji řeči, diagnostice komunikačních schopností, systémech alternativní a augmentativní komunikace a možnostech pomoci rodinám s dítětem s pervazivní vývojovou poruchou. Část praktická je založena na průzkumu provedeném pomocí dotazníku, který byl rozeslán rodičům nebo zákonným zástupcům dětí s poruchou autistického spektra. Cílem průzkumu je připravit terén pro další rozsáhlejší výzkumy.
|
|
KOKTAVOST, NARUŠENÍ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI
PETLÁNOVÁ, Gabriela
Tématem bakalářské práce je koktavost, narušení komunikační schopnosti. Hlavním cílem této práce je shromáždit informace o poruchách narušené komunikační schopnosti. Vyhledat informace o etiologii, příznacích, výskytu, prevenci, terapii koktavosti. Dále shromáždit didaktický materiál vedoucí k rozvoji řeči a odstraňování neplynulosti u dítěte s počínající koktavostí, který vyplývá z dotazníkového šetření a bude sloužit jak pro práci učitelky MŠ, tak rodičům dítěte. V teoretické části je objasněn pojem komunikace, narušená komunikační schopnost a koktavost. Dále jsou vysvětleny příznaky, výskyt, etiologie, typy, prevence a terapie koktavosti. Praktická část byla realizována pomocí kvantitativního výzkumu- dotazníkové šetření. Dotazníky vyplnilo 50 respondentů, všemi respondenty byly ženy s profesí učitelky v MŠ. Závěr bakalářské práce poskytuje konkrétní metodická cvičení, která vyplynula z dotazníkového šetření.
|
|
Využití metod augmentativní a alternativní komunikace v terapii narušené komunikační schopnosti u dětí.
GROFKOVÁ, Karolína
Tato práce se zabývá problematikou narušené komunikační schopností a možnostmi její terapie pomocí augmentativních a alternativních komunikačních metod. Popisuje základní formy narušené komunikační schopnosti i jejich symptomatiku. Dále se zaměřuje na poruchy řeči a komunikace, které jsou důsledkem jiného primárního onemocnění, např. dětské mozkové obrny, autismu, smyslových postižení. Z metod augmentativní a alternativní komunikace (AAK) je práce zaměřena na ty, které jsou v České republice dostupné.Praktická část je zaměřena na zkušenosti jednotlivých respondentů (rodičů, pečujících o dítě s narušenou komunikační schopností) s augmentativními a alternativními komunikačními systémy. Zabývá se možnostmi, které užívání některého systému AAK dětem přináší.
|