Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10,615 záznamů.  začátekpředchozí10606 - 10615  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.42 vteřin. 

Symbolická produkce papežské instituce
Gerbery, Juraj ; Češka, Jakub (vedoucí práce) ; Marcelli, Miroslav (oponent)
Tématem diplomové práce je Symbolická produkce papežské instituce. Důraz klademe na formy komunikace papežské instituce a konstruování její legitimity v mediálním diskursu. V první a druhé kapitole shrnujeme definici papežské instituce, nejdříve z pohledu historického vývoje a posléze její bohaté struktury. Třetí část definuje bazální papežskou symboliku v rovině odívání a papežských insignií. Klíčovou částí je analýza volby papeže podle Konstituce Universi Dominici Gregis a analýza dogmatu o neomylnosti papeže. První z jevů analyzujeme vycházejíc z teorie Rolanda Barthese a moderních mýtů, která je založena na tradičním pojetí znaku Ferdinada de Saussurea. Druhá sémiotická analýza se zaměřuje na dogma neomylnosti papeže s akcentem na teorii performativů Johna Langshawa Austina s významným přispěním Pierra Bourdieua a jeho koncepce sociálních podmínek pro účinek rituální promluvy. Naší hypotézou je, že zkoumání nástrojů symbolické produkce papežské instituce na báze lingvistických metod Barthese, Austina a Bourdieua neodkrývá pouze mechanismy komunikace v institučním diskursu, ale stejně tak nastoluje otázku původu a legitimity moci. Hlavní část práce doplňuje analýza papežských dokumentů k masovým komunikačním prostředkům, aplikování teorie Viléma Flussera na technické obrazy v institučním diskursu a...

Co to je "cosmosvět" a jak vzniká
Horáková, Klára ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Petrusek, Miloslav (oponent)
Diplomová práce na téma "Co to je "cosmosvět" a jak vzniká" zkoumá vznik a obsah časopisu pro mladé ženy Cosmopolitan. Cílem práce je zjistit, zda časopis konstruuje ženu emancipovanou, jak sám sebe definuje, nebo spíše pomáhá udržovat tradiční stereotypy ženství. V úvodní části práce se autorka zabývá vymezením elementární teoretické základny a metodologických postupů vhodných pro analýzu média typu Cosmopolitan. Samotný výzkum procesu "výroby časopisu" a také jeho obsahové stránky jsou tématem druhé části práce. Autorka se pomocí diskursivní analýzy snaží rozklíčovat, jaké ženství časopis rekonstruuje, a jakým způsobem a do jakých kulis či rámců ho zasazuje. Dále zkoumá samotný vznik časopisu (etnometodologické pozorování v redakci) a identifikuje pravidla psaní do Cosmopolitanu. Na základě analýzy obsahové stránky Cosmopolitanu a procesu jeho výroby došla k závěru, že Cosmopolitan re/konstruuje ženu, která své osvobození a emancipaci spatřuje v sexuální svobodě a zaměření na kariéru a peníze, ale jako otrokyně vlastního vzhledu a touhy "líbit se mužům" vlastně pomáhá udržovat tradiční patriarchální obraz ženství. Pokud Cosmopolitan nějaký feminismus přeci jen "dělá", pak se jedná o agresivní feminismus v rámcích tradičního patriarchálního diskurzu, kdy žena zůstává tradiční ženou, ale v některých...

Hloubková sonda do životního způsobu dospívajících a mladých lidí od 15-26 let žijících na malé vesnici.
ZHORNÁ, Petra
Pro zpracování bakalářské práce bylo zvoleno téma: Hloubková sonda do životního způsobu dospívajících a mladých lidí od 15-26 let žijících na malé vesnici. Hlavním cílem bylo získat informace, na jejichž základě by bylo možné charakterizovat životní způsob dospívajících a mladých lidí ve věku 15-26 let ve vesnici Pojbuky. V teoretické části je shrnuto dosavadní poznání daného jevu. Použita byla obsahová analýza relevantních dokumentů. Jsou zde vysvětlené a definované důležité pojmy, které souvisí s výše zmiňovaným tématem. Pro zpracování empirické části bakalářské práce byl zvolen kvalitativní výzkum. Byla použita technika dotazování- hloubkový rozhovor. Tematické okruhy rozhovoru byly zaměřeny na několik kategorií, poté byl použit proces otevřeného kódování. Pro výběr výzkumného souboru byla použita technika totálního výběru. Pro splnění výše zmiňovaného cíle byly stanoveny tří výzkumné otázky: Jaká je nejčastější forma trávení volného času současné mládeže na vesnici? Mají v dnešním životě mladých lidí žijících na vesnici své místo tradice? Jaké rizikové faktory nejčastěji působí u dospívajících a mladých lidí od 15- 26 let? Všechny tyto otázky byly zodpovězeny. Práce reflektuje aktuální téma současné české společnosti: život soudobé vesnice, a to k pohledu dospívajících, tedy nastupující generace, jež ovlivní osídlení vesnice, utváření rázu krajiny a povahy specifického lokálního prostředí. Dále práce přispěje k obohacení vědomostí o problematice životního způsobu mladých lidí žijících na vesnici.

Podnikatelský koncept ubytovacího zařízení jako součást využití železniční tratě Dívčice-Netolice pro cestovní ruch
VESELÁ, Monika
Diplomová práce se zabývá návrhem podnikatelského konceptu ubytovacího zařízení v Netolicích. Sekundární data a data získaná dotazníkovým šetřením, řízenými rozhovory, vlastním zkoumáním analyzovaly oblast, trh, tržní příležitosti, ubytovací a stravovací zařízení a návštěvníky oblasti a staly se základním východiskem pro zpracování komplexního podnikatelského konceptu ubytovacího zařízení kategorie penzion, jehož hlavním myšlenkou je navázání na 100letou tradici místní železniční tratě.

Johann Anton Schmidt a kostel sv. Michaela Archanděla ve Smržovce v kontextu české architektury po polovině 18. století
Bachtík, Jakub ; Macek, Petr (vedoucí práce) ; Biegel, Richard (oponent)
Tato práce mapuje celé dílo pozdně barokního pražského architekta Antonína Schmidta. Soustředí se zejména na jeho sakrální tvorbu v čele s kostelem sv. Michaela Archanděla ve Smržovce, který se řadí k významným příkladům dynamické linie české architektury 2. poloviny 18. století. Důkladně diskutovány jsou zde ale i jeho palácové a zámecké stavby či dochované plány. Antonín Schmidt se jeví jako významná postava české pozdně barokní architektury. Na jednu stranu čerpal z domácí vrcholně barokní tradice a díla K. I. Dientzenhofera aj. J. J. Wircha. Na druhou stranu však patřil mezi tvůrce, kteří do našeho prostředí velmi brzy vnášeli evropsky aktuální motivy klasicismu. Pro jeho dílo je proto charakteristická poučená slohová syntéza spojená s velkou architektonickou kultivovaností. Kromě smržovského kostela lze mezi jeho nejdůležitější díla zařadit kostel sv. Bartoloměje v Černoučku, Kounický palác na Malé Straně v Praze a zámek v Zahrádce u České Lípy. Práce přináší rovněž objev dosud neznámé architektovy stavby, a sice kostel sv. Jana Nepomuckého na Skalce.

Zobecnění objektově orientovaného paradigmatu zavedením morfologie objektů
Šlajchrt, Zbyněk ; Pecinovský, Rudolf (vedoucí práce) ; Merunka, Vojtěch (oponent) ; Virius, Miroslav (oponent)
Modelování objektů, které mohou měnit svoji strukturu a chování dynamicky s ohledem na změny v prostředí, je v tradičních objektově orientovaných jazycích velmi obtížné. Podle autora tkví problém v konceptuálním rámci, který je základem objektově orientovaného paradigmatu. Navrhované paradigma nazvané morfologie objektů (MO) je výrazně ovliv-něno teorií prototypů z oblasti kognitivní psychologie. MO opouští pojem třída a navrhuje, aby se abstrakce proměnlivých objektů vytvářely sestavováním tzv. modelů proměnlivosti, které popisují možné formy modelovaných objektů. Práce definuje teoretické základy pa-radigmatu, které jsou použity pro následnou specifikaci metodiky analýzy a návrhu aplika-cí. Součástí práce je také referenční implementace rámce vybudovaného nad zmíněným paradigmatem v jazyce Scala.

A theoretical and empirical analysis of the nominal convergence in transition countries with a particular attention to the Czech economy
Žďárek, Václav ; Komárek, Luboš (vedoucí práce) ; Dědek, Oldřich (oponent) ; Feldkircher, Martin (oponent)
Tato disertační práce se věnuje problematice cenové konvergence v zemích Evropské Unie s důrazem na Českou republiku a nové členské země. V první kapitole je vymezen termín konvergence a cenové konvergence, neboť existuje mnoho alternativních přístupů. V dalších částech úvodní kapitoly práce jsou definovány základní používané ukazatele (parita kupní síly, resp. parita kupního standardu, PPP/PPS, srovnatelná cenová úroveň, CPL) a stručně shrnuty hlavní studie věnující se danému tématu. Navazující kapitola se zaměřila na vybrané problémy cenové konvergence (konvergenční kluby, obchodovatelnost statků a služeb, používaná data a jejich slabé a silné stránky, vztah cenové úrovně a tempa růst cen, determinanty), které se dotýkají, jak samotného procesu konvergence, tak jsou významné pro transformující se ekonomiky. Následuje empirická část práce, která používá jak tradiční, tak nové přístupy pro ověření několika hypotéz uvedených v práci. Z důvodu srovnatelnosti jsou data pro empirickou část reprezentována ukazatelem CPL, který je k dispozici pro zem v e EU-27 v období 1995(9) až 2011. Nejprve je stručně ilustrován stav a dosavadní výsledky cenové konvergence v zemích EU a NMS a dopady probíhající finanční krize. Poté je testována hypotéza existence konvergenčních klubů (dvěma přístupy -- cluster analysis a pomocí Phillipsova-Sulova testu), jak v celé EU, tak v její `staré' a `nové' části. Oba přístupy potvrzují existenci konvergenčních klubů. V návaznosti na ověření této hypotézy je detailněji modelována dynamika cenových úrovní (divergence/polarizace/stratifikace) v EU a obou dílčích celcích, a to pomocí stochastického kernelu. Nalezené závěry potvrzují jak proces konvergence cenových úrovní v EU, tak vznik konvergenčních klubů. Poslední část kapitoly je věnována hledání determinant cenové konvergence za pomoci Bayesovského přístupu (Bayesian model averaging, BMA), jež částečně potvrzuje teoretické modely o vlivu tradičních determinant, tak ukazuje vliv nových (např. šířeji definovaného institucionálního prostředí). Závěr práce shrnuje, srovnává a diskutuje hlavní implikace pro nositele hospodářské politiky a nastiňuje možnosti dalšího výzkumu v této oblasti.

Národní image jako faktor konkurenceschopnosti českých výrobků
Veselá, Jitka ; Kita, Jaroslav (oponent) ; Zich, Robert (oponent) ; Nétek, Václav (oponent) ; Světlík, Jaroslav (vedoucí práce)
Předkládaná dizertační práce se zabývá problematikou národní image a jejího vlivu na zvyšování konkurenceschopnosti tuzemských výrobců na domácím trhu s vínem. Zákazníky v současné době ovlivňuje mnoho faktorů, které se společnosti snaží využít k získání konkurenční výhody a upevnit tak svoji konkurenční pozici na trhu. Celá práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část je věnována vymezení hlavního cíle dizertační práce, dále dílčích cílů, prostřednictvím kterých bude hlavního cíle dosaženo. Dále jsou definovány výzkumné předpoklady, které jsou statisticky ověřovány na základě stanovených hypotéz, a v závěru jsou definované metody, které povedou k naplnění hlavního cíle práce. Ty kombinují několik přístupů, aby bylo dosaženo co nejpřesnějších výsledků. Druhá část shrnuje současný pohled odborné literatury na řešenou problematiku. Ten je rozčleněn do tří dílčích celků, přičemž první celek je věnován definici, formování a měření národní image. Druhý celek se zabývá spotřebním chováním, modely spotřebního chování dle tradičního a moderního pojetí i s využitím on-line médií pro ovlivňování zákazníkových postojů. Třetí celek popisuje koncepty konkurenceschopnosti, které jsou v literatuře dostupné. Třetí část práce je výzkumnou částí. Výzkum je prováděn v oblasti zákazníka, výrobců a externích organizací, které se podílejí na zlepšování povědomí tuzemských produktů vinařského průmyslu na domácím trhu. U každé z oblastí jsou v závěru vytyčeny nejdůležitější výsledky, na něž pak navazuje tvorba konceptu konkurenceschopnosti využitelná ve vinařském průmyslu a tvorba modelů fungování komunikace zohledňující specifika trhu s vínem.

Multicultural World in Zadie Smith's Recent Novels
GRENAROVÁ, Adéla
Práce nejprve zmíní celkový kontext současné angloamerické postkoloniální literatury a v úvodu definuje její základní postuláty (ethnicity, cultural diversity, hybridity, globalization, multiculturalism). Práce dále ve stručnosti představí britské autory z různých etnických skupin (Zadie Smith, Hanif Kureishi, Salman Rushdie). Jádrem práce bude rozbor posledních tří románů Zadie Smith /White Teeth, On Beauty, N-W/ v kontextu multikulturního prostředí současného angloamerického světa. Práce se soustředí na proměnu vyprávěcích postupů autorky, tématiku jejích děl a vliv anglické literární tradice (E. M. Forster, D. Lodge) a zaměří se na jazykový a situační humor zmiňovaných románů.

České naturalistické venkovské drama v postmoderních inscenacích
Pokorný, Vít ; VEDRAL, Jan (vedoucí práce) ; FRANZ, Vladimír (oponent)
Disertační práce se pomocí zevrubné analýzy a četných příkladů pokouší představit několik postmoderních inscenací českého naturalistického venkovského dramatu. Podnětem k jejímu sepsání byla otázka, proč dramata autorů, lpějících na realistickém detailu a mimetické podstatě, přitahovala a stále přitahují pozornost esteticky nonkonformních a provokujících tvůrců, kritikou sdružovaných pod pojmem postmodernismus. Nejprve tedy představím postmodernu jakožto termín, související s novým filosofickým náhledem na vývoj euro-americké civilizace, a v souvislosti s tím i jako umělecký směr, který tyto myšlenky a teze esteticky uchopuje. A to nejen v kontextu světové historie a kultury, ale především té české. Po letmém nastínění poetiky realismu a naturalismu, což je nezbytné pro lepší pochopení hlavního tématu, předložím trpělivému čtenáři sedm analýz postmoderních inscenací venkovského dramatu. Na základě širší divácké a čtenářské zkušenosti, četných příkladů z postmoderní literatury, filmu, výtvarného umění a hudby, se pak budu snažit dospět k odpovědi na výše položenou otázku. Důležitým činitelem je pro mě především střet archetypální podstaty člověka a v současnosti proklamované absence nadosobního řádu, kterému člověk, i třeba proti své vůli, podléhá. Interpretované texty, které právě na tragickém agónu postav s láskou, vírou, zodpovědností nebo soucitem spočívají, představují pro postmodernisty evidentně ten nejlepší možný materiál. Na něm si mohou ověřit, zdali opravdu žijeme v době, kdy osobní svoboda zničila lidskou víru v nějaký vyšší smysl nebo zdali sexuální revoluce skutečně pohřbila metafyzickou podstatu lásky. Docházím tak k přesvědčení, že analyzované inscenace nám demonstrují postmoderního člověka jakožto schizofrenní bytost, všeobecným morálním klimatem přesvědčenou o tom, že žádný řád není všeplatný, přestože ve svém nitru po nějakém absolutním smyslu zoufale touží. Veden pozitivním duchem vlastní koncepce tzv. „velké vteřiny“, pokusím se obhájit své přesvědčení, že v tomto vyčerpávajícím zápase může umění představovat očistnou a oním kýženým ideálem člověka naplňující sílu.