Název:
Výuka geologie z pohledu laické veřejnosti
Překlad názvu:
Teaching geology from the point of view of the general public
Autoři:
Lacina, Martin Jakub ; Jedličková, Tereza (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V rámci didaktiky přírodních věd se výzkumy osobních postojů zaměřují především na postoje přímých aktérů výuky, tj. žáků a učitelů. Názory laické veřejnosti jsou často opomíjeny, ačkoliv hrají významnou roli při formování postojů žáků. V rámci diplomové práce bylo realizováno dotazníkové šetřen zaměřené na postoje a názory laické veřejnosti ke geologickým vědám a jejich výuce. Dále byli osloveni žáci 1. a 2. ročníku SŠ a učitelé přírodovědných předmětů. Získaná data byla vyhodnocena pomocí vybraných statistických metod, které umožnily mj. komparovat odpovědi jednotlivých cílových skupin respondentů. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 727 respondentů (414 osob z řad veřejnosti, 201 žáků a 112 učitelů). Z výsledků vyplývá, že postoje laické veřejnosti jsou spíše pozitivní. Jako vyučovací předmět není geologie považována za obtížnou a nudnou. I přes to, že všechny tři skupiny hodnotí geologii jako neoblíbený předmět, považují geologické vědy za součást všeobecného vzdělání. Za nejdůležitější aspekty efektivní výuky geologie jsou všemi respondenty považovány nadšení a motivovaní učitelé; ukázky minerálů a hornin; terénní vycházky a exkurze. Na základě získaných výsledků byla formulována doporučení, která by mohla přispět k popularizaci geologických věd, např. zvýšit důraz na praktické využití...Within the didactics of natural sciences, research on personal attitudes primarily focuses on the attitudes of direct participants in education, namely students and teachers. The opinions of the general public are often overlooked, even though they play a significant role in shaping students' attitudes. As part of a master's thesis, a questionnaire survey was conducted focusing on the attitudes and opinions of the general public towards geological sciences and their education. Additionally, students from the first and second year of secondary school and teachers of natural science subjects, were approached. The collected data was evaluated using selected statistical methods, which allowed, among other things, the comparison of responses from different target groups of respondents. A total of 727 respondents participated in the questionnaire survey (414 respondents from the general public, 201 students, and 112 teachers). The results indicate that the attitudes of the general public are generally positive. Geology is not considered a difficult and boring subject. Despite all three groups rating geology as an unpopular subject, they regard geological sciences as part of general education. Enthusiastic and motivated teachers, mineral and rock samples, field trips, and excursions are considered the...
Klíčová slova:
popularizace geologických věd; veřejné mínění; výuka geologie; výukové metody; general public meaning; geology education; popularization of geoscience; teaching methods