Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Thomas Brussig and the literature of the time of change ("Wendezeit")
Jahodová, Miroslava ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Stromšík, Jiří (oponent)
Cílem mé diplomové práce bylo charakterizovat dílo spisovatele Thomase Brussiga. Analyzovala jsem autorovu prózu vzniklou v rozmezí let 1989-1995, a to nejen v souvislosti s jeho životem, ale také v kontextu doby, v níž díla vznikla. Historické pozadí se jeví pro Brussigovu tvorbu jako zásadní a pochopení některých dobových souvislostí je základním předpokladem pro pochopení celého autorova díla. Doba je totiž nejen pozadím popisovaných příběhů - její kritika, ba dokonce pouhá charakteristika se stávají tématem Brussigových knih. Pro literární vědu je zajímavým příkladem zúčtování s kontroverzní spisovatelkou Christou Wolfovou, jejíž povídka Was bleibt1 vyvolala bouřlivé reakce osobností německé kulturní sféry. V románu Helden wie l-Fir 2 Brussig tuto autorku podrobuje zdrcující kritice, a to kritice sice ne vždy zcela přímé, ale přesto naprosto jednoznačné. Ve snaze o zachycení důvodů a okolností, které s touto kritikou souvisejí, jsem do své práce zařadila stručnou charakteristiku literárních a historických diskuzí, jež jsou důkazem neklidné atmosféry postsocialistického Německa, stejně jako Německa znovusjednoceného. Důležitou součástí teoretické části práce je přehled některých děl, která vznikla po roce 1989 a která dokumentují vývoj prózy, poezie a dramatu v době politických změn. Pokouším se...
Collected poems of Franz Baermann Steiners
Pelánová, Eva ; Stromšík, Jiří (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Pfedkladana diplomova prace se zabyva basnickym dilem prazskeho rodaka Franze Baermm.ma Steinera (1909-1952). Za basnikova zivota zustalo dilo sirsi ctenarske verejnosti prakticky nezname; souborne vydani - Am stürzenden Pfad. Gesammelte Gedichte - uspohidal teprve v roce 2000 Jeremy Adler. Jeho edice vychazi z vydani sbirky Eroberungen, poHzeneho H. G. Adlerem (1964), a ze Steinerovy pozustalosti. Predkladana diplomova prace se opira 0 edici Jeremyho Adlera (Steiner 2000) a metodologicky navazuje na francouzskou skolu critique thematique, predevsim na studie Jean-Pierra Richarda. 1 Richard zkouma obrazivost (l 'imaginaire) jednotlivych autonl a pokousi se urcit jejich stezejni obrazovy fond, ktery zaklada charakteristicky svet konkretniho basnika. Zvolili jsme tuto metodu, nebot' Steiner sva temata prostredkuje pomod obrazu. Jeho obrazy nejsou nahodne a v basnickem dile se vraceji. Timto zpusobem nam basnik umoznuje pomerne presne stanovit vyznamjednotlirych obrazu a take vztahy mezi nimi. PHsne chronologickou analyzu jsme po urcitem vahani z nekolika duvodu zavrhli: basne za autorova zivota vetSinou nebyly zverejneny, a proto dilo nepodleha linearnimu ryvoji, jenz vyplyva z kontaktu dila s publikern. Steiner se navfc casto vracel k dHvejsi produkci a na basnich dale pracoval; stava se, ze prvni verzi od...
The problems of the Czech-German-Jewish coexistence in Moritz Hartmann's life and work
Nichtburgerová, Petra ; Stromšík, Jiří (vedoucí práce) ; Petrbok, Václav (oponent)
Tato práce se zabývá tématem česko-německo-židovských vztahů v životě a díle Moritze Hartmanna. Moritz Hartmann se narodil v česky mluvící vesnici a je tedy možno předpokládat, že i Hartmanova rodina mluvila česky, vzdělání získal v jazyce německém. Jeho literární nadání se projevilo velmi brzy a Hartmann je skloubil se svými politickými aspiracemi. V 19. století se v Evropě prosadil politický liberalismus, který byl podnícen francouzskou revolucí a který se o to rozhodněji snažil bojovat proti restaurační politice. Liberalismus se snažil prosadit občanská práva a zrušení cenzury. V rámci liberalismu se ale rozvíjel i nacionální směr toužící po sjednocení národů. Dosažení občanských práv a státoprávních celků na národním principu bylo v přímém rozporu. V politickém spektru, kde se střetávaly zájmy české a německé, zastával Moritz Hartmann vzhledem ke svému židovskému původu specifickou úlohu. Politicky se přiklonil ke snahám českých Němců, psal německy. Tématicky ale vycházel z českých dějin. Liberalismus a liberálně-nacionální smýšlení je představeno ve svém protikladu, kdy snaha o prosazení práv jednotlivce jsou v přímém protikladu s myšlenkou národních států. Na území dnešních Čech byl tento protiklad velmi zřejmý, protože zde žilo české a německé obyvatelstvo. Zjednodušeně řečeno narážely snahy českého...
Werner Schwabs adaptation of Arthur Schnitzler's "Reigen"
Nekut, Štěpán ; Stromšík, Jiří (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Tato diplomova proce se zabyYo srovnonfm dvou dialogovych cyklu: Reigen Arthura Schnitzlera a DER REIZENDE REIGEN nach dem Reigen des REIZENDEN HERRN ARTHUR SeHN/TZLER Wernera Schwaba. Jak je patrne jiz z titulu, jedno se v pffpade Schwaba o adaptaci Schnitzlerovy predlohy, ktero, stejne jako vetSina jeho deI, vyvolala u rakouske verejnosti konce minuleho stoletf sveho easu vlnu nadsenf i nevole. Prinejmensfm stejny rozruch vyvolal 0 temer sto let pozdeji raketovy nostup Wernera Schwaba na nemeckou a pozdeji i mezinorodnf divadelnf scenu. Proce je rozdelena do dvou hlavnfch celku. PNnf z nich se venuje Arthurovi Schnitzlerovi a jeho Reigen. Abychom lepe pochopili autorovu tvorbu i samotne dOo, venuje se uvodnf kapitola teto eosti autorovu zivotu. Vylfeenf historickeho pozadf a atmosfery poslednfch desetiletf 19. stoletf se vsemi politickymL duchovnfmi a sociolnfmi specifiky, ktero na Schnitzlera pusobila, nom umoznuje sledovat vyYoj jeho osobnosti od raneho detstvf. T ato kapitola mapuje jeho cestu zivotem od utleho mlodf pres gymnozium a studium medicfny az k zojmu 0 psychologii a psychoanalyzu, jez se pozdeji staly neodmyslitelnou soueostf vykreslenf hrdinu jeho her. Autoruv zivot i dOo nejvfce ovlivnili osobnost otce a prostredf celkove liberal ne a kulturne zalozene rodiny, dobove pffznaeno nerozhodnost...
The father-son-conflict in early narrations of Thomas Mann
Hloušková, Petra ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Stromšík, Jiří (oponent)
Dilo Thomase Manna plati za silne autobiograficke, konflikt otee a syna zde figuruje pomeme casto. At' uz se jedna 0 jeho slavny roman Die Buddenbrooks (1901, Buddenbrookovi) nebo 0 novely Der Bajazzo (1897, Bajazzo), Tristan (1903, Tristan), Tonio Kröger (1903, Tonio Kröger), Unordnung und frühes Leid (1925, Zmatek a ran); ia!) ajina dila zjeho pfedevsim rane tvorby, nezfidka v ni eh vystupuje syn s umeleekym talentern, znacne se odlisujici od sryeh vrstevniku. Tento vetsinou tmavovlasy a tmavooky ehlapee, pozdeji dospely muz, touzi b-yt jako jeho nejlepsi kamanid - blond'ary, modrooky a bezstarostny. Jeho "odlisnost" mu to ale nedovoluje. Pfisneho otee - vetSinou hanzovniho kupee - irituje synova zaliba v umeni a roztrpcuje ho jeho absolutni nezajem 0 rodinnou firmu. Tak tomu bylo i ve vztahu Thomase Mann ajeho otee Johanna Sigmunda Manna. Ve sryeh prvotinaeh vetSinou kopiruje Thomas Mann tento duveme znamy model, casto doprovazeny motivem umelee nepoehopeneho srym okolim, lidmi jednoduehymi, ale st'astn-ymi. Rozpor takto odlisnyeh osobnosti, jez obe ehteji dosahnout sveho, vede logieky ke konfliktu. Otee bud' prosadi svuj zamer a syn se pak stava nest'astn-ym pokracovatelem rodinne tradiee, nebo otee rezignuje a firmu pro da. Syn pak vetsinou opusti prostfedi, u ktereho stejne nikdy nenasel poehopeni, a...
Pokus o typologii literárního motivu dvojníka
Sekal, Ondřej ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce) ; Stromšík, Jiří (oponent)
Práce se pokouší vypracovat jednotnou typologii aplikovatelnou na literární motiv dvojníka v celém jeho rozsahu, tedy od jednoduchých komedií s podobnými sourozenci až po příběhy, jejichž námětem je rozštěpení lidské psychiky, vztah člověka a jeho zrcadlového či malovaného obrazu a podobně. Je rozdělena na dvě základní části. V první části, poté, co byl čtenář krátce seznámen s pojetím a členěním tohoto motivu u některých starších autorů (O. Fischer, E. Frenzelová), autor představuje členění vlastní, ve kterém jádrem dvojnického motivu je situace záměny identit či důležitých vlastností určitého subjektu. Zatímco pro již zmíněné starší autory je důležitým prvkem členění spíše forma dvojnictví, t.j. např. dvojnictví na základě rodové příbuznosti oproti dvojnictví získanému třeba kouzlem, staví tato práce spíše na intenci dvojnictví, tedy například dvojnictví za účelem podvodu či hry, ať už je získáno jakýmkoli způsobem. Typologie vycházející v zásadě ze sémiologického pojetí znaku, pracuje s řadou nových, či nově užitých termínů a usiluje o komplexní a vnitřně provázaný systém. Jednotlivé termíny jsou ilustrovány příkladovými texty, z velké části krátkými anekdotami. Už při jejich rozboru se ale objevuje nesnadnost, ba nemožnost jednoznačně interpretovat i poměrně důležité prvky těchto stručných příběhů....
Christa Wolf's novel "Kindheitsmuster"
Flíčková, Veronika ; Stromšík, Jiří (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Pfedlozemi diplomova praee se zabYva strategii vypraveni v knize Vzory derstvi (v originale Kindheitsmuster) od Christy Wolfove. Toto dilo do velke miry obsahuje autobiografieke prvky, autorka v nem ctenäfi zpfistupnuje nejen fadu udalosti ze sveho zivota, ale i samotny proees vzpominani si na vypravene a jeho pisemne ztvamovani. Autorka tak netradicnim zpusobem zasahuje do literamiho dila, eoz se zda bYt v rozporu s nekterymi modemimi literamevednymi teoriemi zabyvajicimi se funkci autora. DalSi casti teto diplomove praee tedy je jiste zmapovani teorii tykajicieh se prave vztahu auto ra a literamiho dila. Aby mohla bYt rozhodnuta otazka vyznamu prvku ze zivota Christy Wolfove pro samotne Vzory detstvi, neehybi teto diplomove praei ani strucny zivotopis autorky, zahmujici predevsim jeji literami tvorbu a markantni vlivy na ni. Prvni ze tri hlavnieh casti teto diplomove praee se zabYva teoretiekymi statemi tykajicimi se pojmu a poziee autora (potazmo i vypravece) v naratologii: je mozne, aby literami dilo bylo vnimano bez znalosti dat 0 jeho autorovi, ktere nejsou obsazeny v sarnotnem textu dila, je instituee autora nepostradatelna? Aekoliv teoretiei odpoved' na tuto otazku hledaji jiz od dob antiky, vznikly vyznamnejsi a rozsahlejsi teoretieke praee k tomuto tematu teprve ve dvaeätem stoleti. Rusky...
Fiction, biography and documntary in W.G. Sebald's narrative prose
Richterová, Gabriela ; Stromšík, Jiří (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím fikce, biografie a dokumentu v próze německého spisovatele W. G. Sebalda. Jsou zde analyzována především jeho čtyři beletristická díla: Schwindel. Gefühle (1990), Die Ausgewanderten (1992), Die Ringe des Saturn (1995) a Austerlitz (2001). Z těchto děl vyšli česky pouze Die Ausgewanderten (Vystěhovalci) v překladu Radovana Charváta (2006). W. G. Sebald byl jedinečnou postavou německé poválečné literární scény, a i když žil více než třicet let v dobrovolném exilu ve Velké Británii, přesto ho lze právem považovat za německého spisovatele. Všechna svá díla psal výhradně německy a také témata, kterým se ve svých knihách věnoval, souvisí s Německem a jeho historií. Sebald byl totiž jedním z prvních německy píšících germanistů, kteří se ve své tvorbě věnovali tématu utrpení civilního obyvatelstva během náletů spojeneckých armád na Německo během druhé světové války. Dalším významným tématem jeho prací byl holocaust a často se zabýval také vztahy mezi židovským a nežidovským obyvatelstvem Německa před druhou světovou válkou a během ní. Sebald trpěl tím, že patří k německému národu, a brzy po dosažení dospělosti se odstěhoval do Anglie. Ani tam ho však historie jeho národa nepřestala pronásledovat. Celý život se snažil vyrovnat s vinou svých předků. Proto se ve svých dílech...
Filosofie jazyka Waltera Benjamina
Ritter, Martin ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce) ; Thein, Karel (oponent) ; Stromšík, Jiří (oponent)
Gershom Scholem věnoval svou v lecčems průkopnickou knihu o židovské mystice Walteru Benjaminovi jako "příteli, v jehož géniu se setkala hloubka metafysika, pronikavost kritika a vědění učence". 1 Četba takového autora nepochybně žádá od čtenáře mnoho: především z toho důvodu, že Benjamin není ochoten to, co jako učenec vkládá do svých metafyzických rozvrhů- jež jsou oporou kritiky, ale často i jádrem kritiky samépředložit jednoduše čitelným, a tudíž i podobně jednoduše kritizovatelným způsobem.2 Sám Gershom Scholem ovšem stojí se svou interpretace Benjamina takříkajíc na jedné straně barikády, jejíž druhou stranu zastupuje především jméno Theodor W. Adomo. Pokud tato jména převedeme na pojmové konfigurace, pak tu jde o protiklad mezi zdůrazněním na jedné straně teologických, na straně druhé materialistických motivů Benjaminova myšlení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Lux in tenebris. Allegory and allegorical structures in Grimmelshausen's Abentheurlichem Simplicissimus Teutsch
Maroszová, Jana ; Stromšík, Jiří (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Grimmelshausenuv Dobrodruzny Simplicius Simplicissimus vydany v roce 1668 (s datem 1669) se do kanonu svetove literatury zapsal jako pikareskni roman. Jednim z duvodu, proc tato kniha dokaze oslovit ctenare i po vice nez 300 letech od sveho vzniku, je bezpochyby obdivuhodna vYznamova hloubka a dejova pest rost dfla, jez u ctenare muze navodit dojem neprebernosti a mnohoznacnosti autorem pouzitych prvku. Tato diplomova prace se zabyva kompozicnimi principy uplatnujicfmi se v teto knize. I kdyz se v dnesni dobe v praxi jiz mnohdy osvedcila uzitecnost pristupu naratologickeho, k nemuz vytvoril predevsim G. Genette prakticke instrumentarium, a tento pristup by se mohl nabizet i zde, ma prace se od nej vedome odklanf. Po strucne zmfnce starsfch pokusu 0 uchopeni domnele tektonicke struktury Simplicissima a nastinu nejdulezitejsich tendenci vyzkumu v nazfranf tohoto dfla byla formulovana zdejsf vYchozf pozice. Hlavnf vychodisko spocfvalo v uvaze, ze metoda analyzy by se mela prizpusobit zkoumanemu, ne naopak. Vlastni cetba Grimmelshausenova romanu jakoz i vysledky stavajicfch studif k Simplicissimovi me dale utvrdily v nazoru, ze bude potreba zamerit se ani ne tak na veliciny typu "vypravec", "pasmo postav", "perspektiva vypraveni", jako spise na alegorii a postupy produkce i recepce s ni v baroku spojene. Za...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
7 Stromšík, Jakub
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.