Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru pro vysokoškolské vzdělávání formou e-learningu
Dlouhá, Jana|orcid:0000-0002-9660-5594|researcherid:I-7773-2014|scopus:55939518800 ; Braniš, Martin|orcid:|researcherid:|scopus: ; Dlouhý, Jiří|orcid:0000-0002-5040-9395|researcherid:I-7566-2014|scopus:56193033400 ; Jančaříková, Kateřina|orcid:0000-0003-4339-9990|researcherid:H-6002-2011|scopus:56193278900 ; Jančařík, Antonín|orcid:0000-0003-3331-2396|researcherid:H-2048-2011|scopus:6508329988
Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru poskytuje základní teoretický i praktický rámec pro využití otevřeného internetového prostoru jako nástroje pro výuku studentů na vysokých školách, která je vedena formou e-learningu nebo blended learningu, je realizována v různých oborech a s rozmanitými výukovými cíli, které jsou ovšem v souladu s principy aktivního a problémově orientovaného učení. Tento typ výuky podporuje rozvoj klíčových kompetencí, které jsou nezbytné jak pro naplnění tradičních cílů vysokoškolské výuky (tvorba díla), tak také z hlediska aplikačního. Kompetence potřebné a pěstované ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) mají do značné míry povahu akčních kompetencí, významně jsou zaměřeny na schopnosti řešení problémů. V problémově orientovaných výukových situacích, jež jsou žádoucí z hladiska VUR, se pak uplatní takové prostředí, jako je Wiki, nazývané též "sociálním webem". Tato konkrétní metodika staví na konceptu rozvíjení "akademické gramotnosti", kde student rozvíjí své dovednosti současně s procesem psaní a prostřednictvím tohoto procesu se také učí. Metoda výuky/učení je úzce spojena s rolí prostředí, ve kterém se student učí - sociálního prostředí akademické komunity. Metodicky popsaná výuka vedená v prostoru otevřeném pro tvůrčí práci studentů v rámci e-learningových kurzů se řídí zásadami sociálního učení a využívá vlastností wiki prostředí. Tyto technické vlastnosti jsou spojeny s konkrétními požadavky na vedení interdisciplinárního dialogu ve VURj. Software Mediawiki použitý v průběhu celého procesu psaní i pro diskuse a vzájemné hodnocení studentských prací byl zvolen ke stimulaci metakognitivních dovedností, organizaci procesu psaní; současně toto prostředí nabízí model akademického prostředí včetně procesu peer review.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Metodika využití wiki software ve výuce
Dlouhý, Jiří|orcid:0000-0002-5040-9395|researcherid:I-7566-2014|scopus:56193033400 ; Dlouhá, Jana|orcid:0000-0002-9660-5594|researcherid:I-7773-2014|scopus:55939518800
Metodika využití wiki software ve výuce je určena všem pedagogům, kteří chtějí ve své práci používat prostředí wiki. Seznamuje s charakteristikami wiki prostředí, zabývá se různými možnostmi aktivního využití, přináší návody na využití existujících wiki prostředí i na výběr a instalaci prostředí vlastního včetně některých jeho vylepšení. Zvláštní kapitolu tvoří též rozbor možností využití, jak pasívního, tak i aktivního, elektronické encyklopedie Wikipedie ve výuce. Do metodiky byla zahrnuta i problematika autorského práva s ohledem na soustavné výrazné podceňování (především v elektronickém prostředí) této problematiky ze strany většiny pedagogů. V metodice je zároveň obšírně vysvětleno využívání svobodných autorských licencí, především licencí Creative Commons. Primární podobou této metodiky je její elektronická forma v Enviwiki www.enviwiki.cz. Metodika je tím volně přístupná všem zájemcům o její využití, jak také odpovídá filosofii výuky v otevřeném informačním prostoru. Je dostupná právě ve wiki, kde jsou také umístěny příklady práce se studenty. Existuje i její tištěná forma, která však neposkytuje všechny funkce a zdroje informací, neboť neumožňuje především přístup k externím zdrojům dostupným v online prostředí, které doplňují informace zpracované autory těchto textů.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání
Dlouhá, Jana|orcid:0000-0002-9660-5594|researcherid:I-7773-2014|scopus:55939518800 ; Činčera, Jan|orcid:|researcherid:|scopus: ; Jančaříková, Kateřina|orcid:0000-0003-4339-9990|researcherid:H-6002-2011|scopus:56193278900 ; Dlouhý, Jiří|orcid:0000-0002-5040-9395|researcherid:I-7566-2014|scopus:56193033400
Cílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní metody výuky a metodické postupy pro kolaborativní práci studentů. Využití těchto metod výuky/učení podporuje rozvoj důležitých dovedností, jako je např. schopnost řešení problémů v teorii i praxi, rozvíjí kritické myšlení a interpersonální komunikaci; může také zvýšit aktivní zapojení studentů i jejich vzájemnou interakci, což jsou všechno dovednosti velmi důležité pro příští úspěšné uplatnění v mezioborové oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. Ve vysokoškolském studiu v České republice jsou tyto metody využívány prozatím spíše intuitivně - předložená metodika tak má poskytnout přehled základních pedagogických poznatků a zkušeností, které mohou pomoci jejímu zařazení do výuky ve všech oborech studia. Metodika se zabývá teorií spolupráce ve skupinách: procesy, vztahy, skupinovou dynamikou, možnými bariérami a riziky, které se s tímto způsobem výuky pojí. Jsou popsány možnosti výběru členů týmu, sociální předpoklady skupinové práce, způsoby budování důvěry a metody facilitace skupinových procesů. Stručně jsou rozebrány zásady pro plánování projektu týmové spolupráce, možnosti hodnocení jeho výsledků; jsou ukázána specifika e-learningového prostředí. Ve výuce formou e-learningu přibližuje využití metody týmové spolupráce on-line prostředí potřebám praxe. V týmové práci, kde je úkolem pedagoga podporovat nejen procesy individuálního učení, ale lze též vytvořit podmínky pro tzv. učení sociální, se utváří sociální prostředí, jež pak vstupuje do procesu učení jako jeden z jeho podstatných faktorů. Vzniká typ kooperativního a kolaborativního učení, který má transformativní povahu a je využíván všude tam, kde je cílem navodit změnu nejen v oblasti kognitivní, ale působit i na sociální dovednosti studentů a jejich prostřednictvím podpořit změny ve společnosti.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Knihovna
Dlouhá, Jana ; Blažková, Vendula (oponent) ; Daněk, Lukáš (vedoucí práce)
Tato diplomová práce řeší návrh a vypracování projektové dokumentace knihovny. Objekt se nachází na parcele číslo 6167/2 ve městě Žďár nad Sázavou, katastrální území Město Žďár, číslo katastrálního území 795232. Budova má tři nadzemní a jedno podzemní podlaží. Nepravidelný půdorys knihovny tvoří tvar písmene „K“. Kromě jednotlivých oddělení knihovny se zde nacházejí studovny, multifunkční sál, infocentrum a kavárna. Nosný systém je navržen jako skeletová konstrukce s výplní z keramických tvárnic. Vodorovné konstrukce jsou tvořené monolitickými železobetonovými deskami. Fasáda objektu je provětrávaná s minerální tepelnou izolací. Střešní konstrukce jsou ploché vegetační střechy.
Bytový dům
Dlouhá, Jana ; Rebrova, Tatiana (oponent) ; Daněk, Lukáš (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce řeší návrh a vypracování projektové dokumentace bytového domu. Objekt se nachází na parcele číslo 3052/5 ve městě Bystřice nad Pernštejnem, katastrální území Bystřice nad Pernštejnem, číslo katastrálního území 616958. Bytový dům má čtyři nadzemní, jedno podzemní podlaží. Objekt má celkem jedenáct bytových jednotek, z nichž dvě jsou bezbariérové. V suterénu jsou navrženy sklady, technická místnost, dílna, sušárna a posilovna. Svislé konstrukce jsou řešeny z keramických tvárnic, vodorovné konstrukce jsou tvořené monolitickými železobetonovými deskami. Objekt je zateplený kontaktním zateplovacím systémem. Střešní konstrukce je plochá vegetační střecha.
Verbální fluence u pacientů s Alzheimerovou nemocí
Pešek, Jiří ; Nikolai, Tomáš (vedoucí práce) ; Dlouhá, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá testem sémantické verbální fluence (SVF) u pacientů s demencí Alzheimerova typu (AD) a mírnou kognitivní poruchou (MCI). Literárně přehledová část sestává z popisu AD, MCI, SVF, odlišných typů kvalitativní analýzy SVF a nových komputačních systémů pro tvorbu kvalitativních indexů. Pozornost je věnována především vektorové analýze. Hlavním cílem této práce je otestovat možnosti využití vektorové analýzy pro tvorbu kvalitativních indexů. Systém je testován na vzorku pacientů s diagnózou MCI. Ti jsou dále děleni na podskupiny dle pozitivního (AN) či negativního (nonAN) nálezu beta amyloidů. Skupina (HC) sestává z neurologicky a psychiatricky zdravých participantů. Pro mezi skupinové srovnání celkového počtu slov a kvalitativních indexů byly využity kategorie zelenina a zvířata. Zkoumanými proměnnými byly tradiční kvalitativní indexy a celkový počet slov. Vektorový systém dokázal lépe identifikovat rozdíl mezi AN a HC skupinou v kategorii zelenina. Stejný výsledek byl pozorován i mezi nonAN a HC skupinou, avšak u těchto skupin nebyl nalezen signifikantní rozdíl v proměnné průměrný počet slov ve shluku. Mezi MCI skupinami nebyl nalezen signifikantní rozdíl ani v jedné proměnné v rámci obou testovaných kategorií. Klíčová slova: Alzheimerova nemoc; Mírná kognitivní porucha; Test...
Prokrastinace a chytré telefony - možná příčina nebo řešení?
Vondrášková, Anežka ; Dlouhá, Jana (vedoucí práce) ; Kaplan, Cyril (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje propojení tématu prokrastinace s tématem užívání chytrých telefonů. Cílem této bakalářské práce je odpovědět na otázku, jestli chytré telefony můžou být spíše příčinou, nebo řešením prokrastinace. Chytré telefony se svými komplexními funkcemi mají potenciál pro to, aby se staly nástrojem ke snížení prokrastinačního chování. Mezi problematické aspekty jejich užívání však může patřit mimo jiné také prokrastinace. Literárně-přehledová část se zaměřuje na jednotlivé pojmy zvlášť i na jejich propojení. Fenomén prokrastinace je blíže popsán, stejně tak jsou blíže popsány aspekty užívání chytrých telefonů. V bakalářské práci jsou zmíněny studie, které zkoumaly propojení fenoménu prokrastinace a užívání chytrých telefonů. V empirické části je představen návrh výzkumného projektu. Ve výzkumném projektu jsou využity kvalitativní a kvantitativní výzkumné metody. Výzkumný projekt má za cíl zjistit, jestli bude méně prokrastinovat skupina účastníků výzkumu, která u sebe v průběhu výzkumu nebude mít chytrý telefon, nebo skupina účastníků výzkumu, která u sebe bude mít chytrý telefon, ale bude používat aplikaci ke zvládání prokrastinace. Tato práce by mohla být přínosem pro výzkum efektivních prokrastinačních intervencí, dále také pro oblast digitálního well-beingu.
Validizace Škály raných vzpomínek na vřelost a bezpečí v českém prostředí
Kučerová, Lenka ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Dlouhá, Jana (oponent)
Cílem této práce bylo validizovat Škálu raných vzpomínek na vřelost a bezpečí (EMWSS-CZ). Literárně-přehledová část přibližuje význam raných vzpomínek na vřelost a bezpečí a jejich předpokládaný vliv na rozvoj soucitu k sobě. Blíže je popsán také soucit se sebou a jeho spojitost s výskytem duševních onemocnění. Představeny jsou i původní teorie, a to především teorie attachmentu a teoretická východiska terapie zaměřené na soucit. Empirická část práce se pak zabývá představením výzkumu validizace Škály raných vzpomínek na vřelost a bezpečí. Sběr dat byl realizován kvantitativně pomocí dotazníkové baterie tvořené EMWSS-CZ, CORE- OM a YPI-R2. Dotazníkové šetření bylo administrováno online a výběrový soubor tvořilo 406 participantů z neklinické populace starších 18 let. Výsledky vykazují negativní korelace s negativními pocity v aktuálním prožívání (CORE-OM) a nenaplněním emočních potřeb v dětství (YPI-R2). Také v rámci ověření reliability škála EMWSS-CZ vykázala dobré psychometrické vlastnosti, a je tedy vhodná k dalšímu použití ve výzkumu a v praxi. Klíčová slova vzpomínky na vřelost a bezpečí, zkušenosti z dětství, soucit se sebou, validizace, regulace emocí
Self-Efficacy u dětí vzdělávaných metodou Unschoolingu
Fibichová, Kateřina ; Dlouhá, Jana (vedoucí práce) ; Pešout, Ondřej (oponent)
Tato práce pojednává o vzájemném vlivu vzdělávací metody a lidské motivace. Na propojení self-efficacy a unschoolingu ukazuje, jak jsou pro vzdělávání (a učení se po celou dobu našeho života) důležité aspekty jako svoboda, autonomie a vnitřní motivace. První kapitola mapuje koncept self-efficacy. Druhá kapitola definuje metodu unschoolingu a další alternativní formy vzdělávání v ČR a v zahraničí. Poslední kapitola ilustruje propojení obou zmíněných pojmů. Navrhovaným výzkumem chce autorka přispět k tématu kvantitativními daty. V praktické části byla navržena studie porovnávající míru self-efficacy u dětí a jejich vyučujících/rodičů v závislosti na zvolené metodě vzdělávání prostřednictvím dotazníku DOVE. Okrajově se výzkum zabývá také vlivem self-efficacy vyučujícího/rodiče na míru self-efficacy žáka. Předpokládané výsledky výzkumu mohou být v případě realizace využity jako jeden z argumentů pro implementaci unschoolingu jako jednoho z legitimních alternativních edukačních stylů. Klíčová slova Self-efficacy; Osobní vnímaná účinnost; Motivace; Unschooling; Svobodné školy; Alternativní vzdělávání; Homeschooling; Domácí vzdělávání
Mládež a životní prostředí (Rozdíly v postojích učňovské mládeže k nakládání s odpady)
Kohútová, Linda ; Rynda, Ivan (vedoucí práce) ; Dlouhá, Jana (oponent)
P ř e d k l á d a n á d i p l omo v á p r á c e s e z a b ý v á r o z d í l n o s t í p o s t o j ů s t ř e d o š k o l s k é ml á d e ž e k e k o l o g i c k é p r o b l ema t i c e , k o n k r é t n ě k n a k l á d á n í s o d p a d y . Vš ímá s i e k o l o g i c k é v ý c h o v y v Č e s k é r e p u b l i c e , j e j í h o z a č l e n ě n í d o l e g i s l a t i v y , d o v z d ě l á v a c í c h p l á n ů š k o l a j e j í r e a l i z a c e v e š k o l á c h i mimo š k o l u . S l e d u j e n a b í d k u e n v i r o nme n t á l n í c h p r o g r amů z amě ř e n ý c h n a s t ř e d o š k o l s k o u ml á d e ž , s c í l em n a v r h n o u t v ý u k o v ý e n v i r o nme n t á l n í p r o g r am v h o d n ý p r o u č ň o v s k o u a g ymn a z i j n í ml á d e ž . S o u č á s t í p r á c e j e p r a k t i c k ý e x p e r ime n t , k t e r ý s l e d u j e r o z d í l n o s t i v p o s t o j í c h o b o u t y p ů ml á d e ž e k o d p a d o v é p r o b l ema t i c e . P r o ú č e l y t o h o t o e x p e r ime n t u s e j e d n a k a p i t o l a p r á c e v e lmi s t r u č n ě v ě n u j e o d p a d o v ému h o s p o d á ř s t v í . V p ř í l o z e s e z a b ý v ám p r a k t i c k ými n á v r h y n a z l e p š e n í e k o l o g i c k é v ý c h o v y s e z ř e t e l em n a n a k l á d á n í s o d p a d y a u č ň...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
11 DLOUHÁ, Jana
11 Dlouhá, Jana
1 Dlouhá, Jana,
3 Dlouhá, Jana|orcid:0000-0002-9660-5594|researcherid:I-7773-2014|scopus:55939518800
1 Dlouhá, Jarmila
1 Dlouhá, Jitka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.